Gå til innhold

LillaGorilla

moota m storebror&lillebror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du, du høres litt ut som meg. Jeg har også alltid måttet tisse ofte, selv når jeg ikke drikker mye vann. 

Og når jeg tisser, tisser jeg myyyyye, helt uavhengig av hvor mye jeg drikker- og det er ikke fordi jeg ikke greier holde meg, for det har jeg ingen problemer med. Har rimelig god kontroll på bekkenmuskulaturen, nemlig.

Drikker jeg, blir det enda verre, så når jeg er på tur, eller ikke vet når/hvor nærmeste toalett er, så er jeg nødt til å begrense meg veldig. Når jeg var barn/ung og flau over slike ting, var det en plage, fordi jeg syntes det var flaut å måtte på do så ofte og gjerne satt og holdt meg i evigheter.

Jeg har fått beskjed om at jeg rett og slett har overaktive nyrer. Dvs at de skiller ut mer enn de skal, de jobber litt ekstra. Ser at jentungen her har litt samme tendensene, spesielt når hun drikker, da renner det rett gjennom, nesten. Mamma er akkurat lik, så mulig det er arvelig.

Forøvrig; pepsi max er vanndrivende, så det er ikke uvanlig at man må ekstra på do når man drikker mye av det. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm kanskje jeg også har overaktive nyrer.. Hvordan fant du ut det??

Jeg føler jeg må enda oftere/mer på do om jeg drikker vann, men det kan jo være innbilning også hehe :)

Skrevet

Var en lege som sa det til meg for lenge siden. Husker ikke om jeg tok noen tester etc, men jeg har til tider blitt fulgt opp ved å ta blodprøver på nyrefunksjon og dessuten enkelte vitaminnivåer, fordi nyrene visstnok også skiller ut noe av de nyttige næringsstoffene i samme slengen.

Blæra mi er derimot av normal størrelse, og jeg har fått høre at jeg har svært god kontroll på bekkenbunnsmuskulaturen, så da er det nok uansett noe annet enn dette som er grunnen til at jeg må på toalettet så ofte.

Ang vann vs pepsi, så føler jeg at vann renner mer rett gjennom, altså da må jeg fortere på do etter jeg har drukket, og så føler jeg at alt kommer ut på en gang. ;) Mens med brusen kan jeg nok tisse like mye, men det tar lengre tid før det "vil ut", på en måte. :P Uansett er jo vann gull for kroppen. :)

Skrevet

Akkurat. Får høre med legen neste uke.

Du tar vel vanlig blodprøve for å finne ut det ang. nyrene vel? Om det er noen blodprøver i ryggen nevner jeg det ikke! :P

• 2 uker senere...
Skrevet

Etter 1 1/2 uke på Dukan og 1 1/2 uke på lavkarbo/ketolyse har jeg gått opp 3 kilo. Jeg har serieanfall med migrene på 3. dagen som ikke tablettene tar. Jeg har så store smerter jeg sliter med å kjøre bil, og må snart finne krykkene for å klare å gå også. Har store problemer med å holde maska foran barna og er om mulig enda trøttere nå.

Hvor lenge skal jeg prøve før jeg gir opp?

Skrevet

Hvis du mener du blir så dårlig av dietten, så tenker jeg at du bør gi deg nå. Men det er jo ingen grunn til å gå tilbake til å spise sjokolade og chips da, men heller vanlig og sunn mat. :)

Skrevet

Jeg kan jo ikke garantere at det er dietten da. Men det er vanskelig å komme på andre ting som kan utløse alt dette på en gang. Og i alle fall det med vekta.

Legen har tatt blodprøver med tanke på lavt stoffskifte. Han synes det var naturlig når jeg fortalte hvordan ting var. Men har lest litt og det kan virke som om man må til spesialist for å få tatt de rette prøvene og få rett medisinering. Og da hjelper det lite med de vanlige (kjipe) prøvene legen har tatt.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Det er jo merkelig at du går opp i vekt; dukan skal virke slik at du går ned ofte mest den første intensive uken; mye av det er vann i kroppen som skilles ut.

Håper du får raskt svar på blodprøvene og evt får legen til å henvise deg til spesialist hvis det trengs. Jeg har migrene selv og vet hvor utrolig kjipt det er

Skrevet

Jeg gikk ikke ned noe i de 10-11 dagene jeg gikk på Dukan. Så gikk jeg ned 700 g på noen dager når jeg gikk over på lavkarbo nær mot ketolyse. Så har jeg altså gått opp 3,5 kilo siden da. På ca 1 1/2 uke.

Jeg var fast bestemt på å gå på lavkarbo i det minste til jeg skal til legen igjen 14. april. Men nå har jeg fått så mange ehh plager at jeg vurderer å hoppe av.

Jeg har konstant halsbrann, er utrolig kvalm og har ikke lyst på mat, men er jo sulten i magen da.

Jeg har en fæl migrene som ikke vil gå bort med de vanlige medisinene som vanligvis tar det. Har så vondt i kroppen at jeg snart finner paralgin fortene og krykkene. Har så vondt at jeg vil gråte! :(

Skrevet

Kanskje kroppen din ikke takler så godt å gå så lavt ned på karbo som du gjør på flere av disse diettene?

For det er jo et velkjent problem det at man, iallefall i starten, kan få vondt i hodet når man er i ketose/får lite karbo.

Og du har jo noen utfordringer iom at du sliter med både ME og migrene, da kan det være at du reagerer ekstra på dette?

Kanskje du skal legge deg litt høyere, og heller se på kaloriene- det har funket for deg før, har det ikke?

Skrevet

Da kan jeg jo egentlig bare spise vanlig og telle kalorier. Har jo sånn sett ikke fått noen fordeler av lavkarboen heller som jeg kan si. Jeg blir jo verre for hver time som går her :(

Skrevet

Ja, du kan spise vanlig, men likevel ha fokus på at du skal spise mat som metter, samtidig som det da har lavt kaloriinnhold. Og da er det jo proteiner som gjelder. ;)

Spis fisk, magert kjøtt og frukt og grønt, og ellers sunt og variert.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg er helt enig med LillaGorilla - gå over på kaloriene og bytt ut elementer; f.eks rømme med extra lettrømme eller kesam osv osv. Da slipper du forhåpentligvis disse plagene, kan jo ikke gå og ha det så vondt.

Har du mulighet til å legge til litt fysisk aktivitet? Gå turer, sykle eller slikt? Evt få tak i en treningsdvd og gjøre det hjemme?

Skrevet

Jeg har dessverre ikke muligheter til å legge til særlig aktiviteter. Skal prøve å gå 30 min hver dag. Nå må jeg finne krykkene om jeg skal gå runden min, og det er vel å skyte seg selv i foten å bytte dekk selv nå. HAT! :(

Akkurat nå har jeg bare lyst å raide kjøleskapet. Eller dvs. om jeg får lyst på mer mat i dag.. :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...