Gå til innhold

LillaGorilla

moota m storebror&lillebror

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Sånn nå har jeg pakket ut, rydda vekk og tatt en kopp te :)

Før jeg går løs på boka, så kan jeg jo tipse om en liten godsak. Atkins hazelnut crisp bar.

Det er 3,1 gr net carbs per bar (jeg kan ikke noe om sånt, men antar at det ikke er gærnt?)

Gymgrossisten har noe som heter ohyeah bar - disse er det visst så godt som helt umulig å legge på seg av.

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/oh-yeah-85-g

Det er mange smaker på de - det er ikke som bergene melk for å si det sånn, men det metter og det kan stoppe et søtsug - det gjør det for meg hvert fall!

Og hvis det blir for ille, så tar jeg heller en tyggis - kanskje en juici fruit eller en hubba bubba- det som er igjen etter kidsa - det stopper det litt og man kan da ikke legge på seg så mye av en tyggis?? Smaken er jo borte etter 5 tygg og dau hubba bubba er jo bare fælt, så det går raskt ut igjen :)

Nå skal jeg finne boka!

Videoannonse
Annonse
Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Her er et lite utdrag - bare spør om det er noe du lurer på :)

* Viktig å drikke mye vann - kan gjerne drikke med kullsyre, men farris og taffelvann har for mye salt i seg og må unngås

* første fase - kan vare fra 1-10 dager:

* alt ovnsstekt eller grillet oksekjøtt; biff, mørbrad, oksefilet eller roastbeef er ok
* ikke svin eller lam

* kan bruke en til 2 dråper olje i panna evt smøre panna med olje. vi bruker solsikkeoljespray - den står det på at 1 sprut er 1 kalori. Funker fint på egg :)

* karbonadedeig kan brukes - lages som hamburger eller kjøttboller - blandet med egg, urter, kapers eller carpaccio, men må ikke blandes med olje.

* fisk: all fet fisk, hvit og mager fisk, røkt fisk, konservert fisk (tunfisk i vann)

* tilberedes uten olje eller smør (jeg tillater 1 dråpe eller sprut), men kan dryppe sitron eller soyasaus

* reker, scampi, kreps, krabbe, hummer etc er ok

* all slags fjærkre, men ikke fugl med flatt nebb (and og gås)

* kylling - alt bortsett fra den ytre delen på vingene- magrest er brystkjøtt, så lår og så vinger
* kalkun ok

* mager skinke, røkt kalkun eller kylling

* vanlig skinke, røkt skinke ikke tillatt.

* hamburgerrygg er ok

* egg som er hardkokt, bløtkokt, porsjert eller omelett - 2 egg per dag er ok om man ikke har kolesterol problemer, men så mye eggehvitte som man vil - eggehvitte er nesten rent protein

* mager yoghurt, kesam cottage cheese - yoghurt med smakstilsetning er ok - skyr er uten sukker, yoplait dobbel null med blåbær er også bra og smaker godt. Husk at det må være dobbel null, ikke vanlig jopple.

* 1,5 liter vann per dag er viktig - skille ut avfallsstoffer - jeg tar to imsdal sportsflasker (det vi hadde), fyller de og setter de i kjøleskapet kvelden før Da har jeg godt iskaldt vann.

* Te med kunstig søting (natren inneholder ikke apartam) er også ok

* 1,5 ss havrekli per dag den første uken

* Oppskrift på kli pannekake:
1,5 ss havrekli i bolle, tilsett 1,5 ss mager kesam og 1 eggehvitte eller 1 egg hvis ikke kolesterol problemer, blande godt, ha i stekeplanne - 2-3 minutter per side. vi brukte den olje sprayen for å få den ok i panna
kan oppbevares en uke i kjøleskap pakket i plast eller folie. Kan spises med litt søtt på som natren eller med laks eller kjøtt

* skummet melk er ok, eddik, krydder, urter, timian, hvitløk, persille, løk, sjalottlauk anbefales. Sylteagurk som tilbehør
* ketsjup uten sukker er ok, sennep ok

alt dette kan spises så ofte man vil

fase 2

* en dag bare proteiner (det som står over her) og en dag med noen grønnsaker
* tomater, agurk, reddik, spinat, asparges, purre, grønne bønner, sopp, kål, selleri, fennikel, all slags salater, aubergin, skvasj, paprika, gulrot og rødbete (men ikke til hvert måltid)

ikke disse:
* poteter, mais, ris, friske eller tørkede erter, bønner, linser, avokado.

* spis 2 ss havrekli per dag

*dette foregår til man når vektmålet

fase 3 - sikre vekttapet, ikke gå tilbake til gamle vaner
varer: 10 dager per 1 kilo man går ned ; ex 20 kilo ned = 200 dager

Nå kan du spise proteiner og grønnsaker som du vil uten å måtte ha rene proteindager
Legg til:
en porsjon frukt per dag (ikke banan, druer, kirsebær, tørket frukt og nøtter)
2 skiver fullkornsbrød per dag
en porsjon ost per dag (alle harde oster som cheddar, gauda, norvegia osv)
ikke blåmuggost, brie, camembert
2 porsjoner stivelsesrik mat per uke - dele opp perioden i 2; ex varer fasen i 100 dager, så er det 50 dager med 1 gang per uke og 50 dager med 2 ganger per uke
pasta er best, så couscous, så linser, ris og poteter på bunn av lista

Kan begynne å spise svin, lam og skinke

1 festmåltid per uke :) ikke 2 forsyninger av samme type etter hverandre

ha gjerne 1 protein dag per uke; boka sier torsdager - samme dag hver uke

Skrevet

Tusen tusen takk! Har klippet og limt. Skal lese det mange mange ganger :)

Skrevet

Denne tråden er bare å doppe å åpne for meg, vet jo hva den handler om sånn egentlig. Men jeg husker så j... dårlig sånt som dette. Er ikke slank selv og trenger sikkert tipsene, men jeg er altså så utrolig lei av alt snakket om slanking, om sunnhet og all maten som er "farlig" og alle diettene folk driver med. 

Sikkert derfor jeg likte denne kronikken så utrolig godt http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article18495704.ab?fb_action_ids=10151904298492624&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt - det var derfor jeg likte Dukan - det hjalp meg til å komme ut av noen uvaner jeg hadde og vri om litt. Her i huset har vi ikke mat som er forbudt, vi spiser normalt og har både brød, smør og potegull i hus.

Men når jeg startet med dukan så spiste jeg snop og sånt så ofte, det ble litt lørdag hver dag og det sier seg selv at ikke funker i lengden. Nå er det vanlig mat, snop og brus på fredag/lørdag og that's it. Det er ikke hokus pokus, men når du står midt i det, så er det greit å få litt tips.

Sånn som 5:2, lchf og hva det nå heter - det klarer jeg ikke. Det er diett og mitt fokus blir da på alt jeg ikke kan spise, det som er forbudt og sånt. Og da går hjernen min i lås :)

Det å legge om kostholdet handler ikke nødvendigvis å få en perfekt kropp, men å gjøre det man har litt mer funksjonelt i det livet man har !

Skrevet

Helle_Høygir, hvordan er det med drikke? Jeg vet at jeg kan drikke pepsi max, men kan jeg drikke siesta passion xtra? Tror det var 3 kalorier pr. 100ml.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Dukan sier ikke noe om kalorier - du kan drikke brus så lenge den er sukkerfri! Og jo kom på en sa - fun light fruktfest blandet med mineralvann (helst noe med ikke så mye salt som bris og slikt) blir som champagne brus! Det er sååå godt :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

En sa faktisk.. Hehehe en sak!

Skrevet

Ok. Trodde bare jeg hadde lest det en plass, men fant det ikke igjen. Tusen takk for svar :D

Skrevet

I siesta passion xtra er det ikke tilsatt sukker. Det er 0,6 g pr. 100ml..

Skrevet

Kan jeg drikke den da??

Skrevet

På PSMF kan man nok det, siden man da skal ha matvarer med max 6-8g karbohydrater pr 100 g. Men få likevel i deg godt med vann! :)

Skrevet

Prøver å drikke en del vann også ja. Er oppe 1-2 ganger om natten for å gå på do..

Kommer nok ikke til å kjøpe flere med cottage cheese. Vi frynte på nesen alle mann her ikveld :o

Skrevet

Helle_Høygir står det noe i boka de om å ikke gå ned?

Jeg startet på lørdag og veide meg i går. Har ikke gått opp eller ned.

Jeg har jo noen grunner som kan være forklaringen selv, men usikker på om jeg lurer meg selv her..

- Jeg skulle hatt mensen i helga (har startet rett på nytt brett så får ikke mensen)

- Jeg spiste sjokolade og is i større mengder på fredag før jeg startet. Fikk så skikkelig diare på lørdag. Har knapt vært på do siden. Altså har jo mer mat i magen nå enn jeg hadde på lørdag. På lørdag var jeg sånn sett 1 kilo mindre enn torsdagen før det.

Jeg prøver altså like iherdig og gir ikke opp enda, men finner lite og ingenting på nett om å gå opp eller ikke gå ned på kuren.

Kan du sette opp litt eksempler på hva du spiser? Bør man tenke kalorier? Bør man begrense skyr? Jeg hadde aldri trodd jeg skulle like det, men kjøpte det siden LillaGorilla snakket pent om dem (hun snakket pent om cottage cheese også, men hun kan få min... :P )

Jeg burde kanskje kjøpe boka..

Skrevet

Dukan sier ikke noe om kalorier - du kan drikke brus så lenge den er sukkerfri! Og jo kom på en sa - fun light fruktfest blandet med mineralvann (helst noe med ikke så mye salt som bris og slikt) blir som champagne brus! Det er sååå godt :)

Jeg ser at det er en del kalorier i noe av det jeg spiser. Og lurer jo derfor på om det er derfor jeg ikke går ned i vekt?

Er det begrensninger for hvor mange yoghurter eller skyr man bør spise?

Ser hva du spiser, men det blir fort masse kalorier med biff, skyr, yoghurt osv.

Skrevet

Hvis du spiser for mange kalorier vil vekta jo stort sett stå stille. Nå er det ikke mange kalorier i en skyr, men det er klart at spiser du 4-5, kommer du jo opp i halve/2/3 av dagsbehovet ditt… Uten at jeg har peiling på Dukan, altså.

Her holder jeg meg til magrere kjøtt, som kylling og kalkun, og spiser ikke mer enn 1-2 skyr om dagen feks. Jeg går jo ikke på Dukan, men det er forsåvidt endel likt. Nå er jeg på et mer moderat kosthold, men likevel med fokus på fettfattig, karbofattig og kalorifattig mat- men som likevel metter og gir meg gode næringsstoffer. Å holde et moderat kaloriinntak samtidig som jeg spiser mat som holder meg mett og gir god næring, er det eneste som funker for meg, iallefall.

Skrevet

Et par sjeldne dager jeg har vært masse ute har det blitt 3 skyr. Kanskje med 1-2 yoplait i tillegg. Men det er jo ikke mer kalorier i 1 yoplait enn 1 knekkebrød med knapt pålegg på. Og ikke mer i en skyr enn 2 knekkebrød uten noe på...

Jeg ser at jeg selv om jeg leste meg opp veldig godt og vurderte dette opp og ned i mente lurer jeg på om jeg må justere enten kalorier eller karbohydrater. Skal heldigvis til legen neste uke og kan høre litt med han. Med tanke på me og slikt også.

Jeg har prøvd kort tid, men om jeg går ned etter dukan beregninger skal jeg ha nådd målet 1. juli og kan da starte på å introdusere mer og mer vanlig mat. Så jeg må innrømme at tanken om lavkarbo slår meg.

Jeg har hatt så lyst å prøve lavkarbo før, pga sykdom og magen min og jeg har prøvd før og det funka godt, men har valgt å ikke gjøre det pga. jeg vil ikke leve uten karbohydrater hele livet. Men, når jeg går så sent ned, som nesten ingenting på dukan, må jeg kanskje gå på den til jul, eller lenger. Det er ganske lenge på kjøtt, egg, skyr og noe salat og grønnsaker annen hver dag.

Så har jeg nå lest at man kan bruke veldig lavkarbo eller ketolyse som en slankekur, og når man har nådd målet kan man sakte men sikkert introdusere mer og mer karbohydrater i kosten til en når smertepunktet og går oppover igjen. Jeg må jo tydeligvis kutte ned på kalorier eller karbohydrater. Og kutter jeg ned på kalorier kan jeg jo gå tilbake på det jeg trodde jeg skulle slippe nå.

Om jeg spiser mindre karbohydrater kan jeg kanskje likegodt prøve lavkarbo, hvor utvalget med mat er større.

Jeg vet at jeg bør prøve lenger enn jeg har gjort, men å proppe kroppen full med ekstra tabletter og medisiner i tillegg til de høye dosene jeg går på til vanlig er ikke veldig fristende. Og det må jeg nå. Jeg går jo ikke på do.. Det kjennes ikke godt. Jeg har ikke hard mage heller, jeg bare går ikke på do uten heave dose tabletter.

Jeg leser enda om lavkarbo. Kjenner jeg blir trist og lei når det ikke funker :(  Har ikke gått ned 1 kilo enda, 1 1/2 uke etter.

Da blir psmf eller pmsf eller hva det var hehe nesten det samme for meg føler jeg.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Hvor mye vann drikker du? Det er veldig viktig å drikke mye særlig i starten fordi kroppen skiller ut mye guff. Med Dukan så er det første uka man skal merke mest, men det tar tid for kroppen å omstille seg. Med Dukan så skal du merke metthetsfølelsen lengre fordi proteiner metter mer og bruker mye lengre tid å forbrenne seg vekk.

Det hender at kroppen sender signaler om sult når du egentlig bare er tørst - jeg vet at når man merker at man er tørst, så er allerede kroppen lettere dehydrert. Så det er viktig å drikke masse :)

Jeg tar også en mentol tyggis innimellom når jeg kjenner noe - bare for å kjenne om det er sult eller noe annet.

Jeg skal begynne med Dukan igjen når jeg skal ha litt mer perm - men jeg kommer til å kjøre en litt moderert versjon. F.eks jeg må ha i meg noe før jeg leverer i bhg- kan ikke kjøre bil på tom mage for da får roadrage en ny betydning. Så da blir det ryvita med magert pålegg og så så godt jeg kan bare protein resten av dagen.

Skrevet

Enig med H_H når det gjelder vann. Også fordi at om du holder deg veldig lavt på karbo, så havner du i ketose og nyrene jobber mer. Proteiner er også belastende for nyrene i større mengder over lengre tid, så jeg tenker at vann også er viktig på grunn av dette.

Jeg kjører nå en moderat versjon av PSMF, noe jeg mistenker er passelig likt Dukan, utenom at jeg da ikke har noe jeg _ikke_ kan spise eller regler for hvilke matvarer jeg kan og ikke kan spise. Det eneste jeg hele tiden tenker på, er å få i meg mat med lite fett, lite karbo, lite kalorier og mye proteiner. Og spiser jeg mat med karbo og fett, skal det være mat som ellers er sunn, altså gir noe igjen i form av gode næringsstoffer, vitaminer osv. For eksempel grønnsaker, frukt og fet fisk.

Det blir selvsagt mange av de samme matvarene som på PSMF, cottage cheese, skyr, kylling, kalkun, annet magert kjøtt, fisk, grønnsaker etc. Og myyyye vann. Jeg tisser jo sikkert femten ganger om dagen. ;)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg tenker at det der hørtes veldig bra ut LG :) Det jeg nemlig savnet mest på dukan var frukt og grønt. Det gikk greit i en periode, men så ble jeg så lei at jeg holdt på å få fnatt.

Så moderat versjon med det fokuset må jo være gull!

Skrevet

Hvis jeg skal drikke mer og gå mer på do nå så kan jeg flytte inn på do. 15 ganger? Tja det er ikke noe og det går jeg gjerne på do når jeg drikker normalt.

Jeg står opp 1-2 ganger om nettene. Går på do med en gang jeg står opp rundt 7, står faktisk ofte opp pga. at jeg må på do. Går på do 1-2 ganger til før jeg kjører storesøster på leksehjelp 7.40.

Går på do igjen før jeg kjører lillebror til skolen, eller før jeg lager frokost i 8 - 8.30 tiden.

Går så på do hele dagen lang. Drikker ikke bare vann, men prøver at 1 liter i alle fall skal være vann. Drikker så gjerne 1 1/2 - 2 liter pepsi max og noe siesta passion. Drikker i tillegg litt biola, det er vann i yoghurtene og jeg steker maten i vann..

Drikker jeg mer blir jeg husbunden. Kjører jeg 1 time til Stavanger må jeg ha do når jeg kommer frem. Det er rett og slett et problem for meg, så jeg kan ikke drikke mer.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Hehe det er en fordel også om du ikke drukner :)

Skrevet

Haha, huff, det hørtes jo ille ut- jeg trodde jeg gikk mye på do, men du slår meg visst, Moota. :P

Skrevet

Hehe ja jeg bråvåkner 'midt på natta'. La meg gjerne si kl.23. Klokken er da i 1 tiden når jeg våkner av at jeg må opp og nesten løpe på do.

Mistenker at jeg har naturlig liten blære eller av andre årsaker må ofte på do. Etter at jeg ble syk har det tatt helt av. Prøvde rensekur en gang men var jo bare på do.

Jeg går alltid på do når anledningen byr seg for å si det slik. Før kino og etter kino.. :P

Gjett hvordan det er for mannen å sitte ved siden av når vi kjører til Kroatia?? Neida da drikker jeg selvfølgelig lite også. Så prøver å holde meg litt. Noe som også er lettere når man ikke skulle vært på do 3 ganger den stunden fra.man først måtte.

Så det er nok ikke det som gjør det selv om jeg vet at jeg burde helst drukket bare vann. Drikker ikke kaffe, te eller vin så tar heller alt igjen i pepsi maxen :D

Skrevet

På flyet til Tyrkia var jeg faktisk 5 ganger på do.. Ammet så måttte drikke også :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...