Gå til innhold

LillaGorilla

moota m storebror&lillebror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig mange hele kyllinger og kyllingprodukter som vi har fått av svigermor som jobber på Prior. Da er det litt vanskelig å vite hva det inneholder.

Kan jeg fordele maten utover så mange måltid jeg vil? Eller kan jeg kun ha noen få måltider med kjøtt/fisk?

Og hvordan setter jeg sammen kjøtt/fisk? Kan jeg spise så masse jeg vil, bare jeg får i meg nok protein og ikke for masse karbohydrater eller fett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke spise så mye du vil, for da kommer du jo likevel opp i endel kalorier. Du kan spise så mye du vil av karbofattige grønnsaker, derimot.

Fra fitnessbloggen:

"500-800 gram grønnsaker fordelt på 3-5 måltid er en fin regel å forholde seg til"

Og så har de jo et måltidsoppsett der, med 4 måltider pr dag. Der går det i 150-200 gram kjøtt/cottage cheese pr måltid, sånn generelt, samt mange ulike grønnsaker. Det er jo bare et eksempel, men det gir en forståelse for opplegget. 

Jeg spiser 1 kyllingfilet om gangen, for eksempel. 

Spiser du riktig, så vil du være ganske så mett. Noen ganger har jeg problemer med å spise nok.

Forøvrig er kylling nesten rent protein- forutsatt at du har fjernet skinn og fettslintrer :) Samme med kalkun og torsk/sei.

Skrevet

Ok jeg får gå å handle og prøve meg litt frem med å lage dagsmenyer.

Har aldri prøvd cottage cheese, men kjøper en og ser. Stikker og handler nå så får jeg heller handle mer over helga.

Hvis jeg starter i morgen, vil jeg merke noe av at jeg mangler noe i morgen da? Skal kjøre inn til mannen på dagstur siden vi ikke skal avgårde så har ikke lyst å være svimmel og ør og rar da.

Maser så masse jeg kunne jo ringt, men leser etter hvert som du svarer og finner nye ting jeg lurer på og jeg må jo ha alt inn med t-skje :P

Jeg kan jo komme bort en tur denne uka hvis det passer? Siden jeg bare fikk så vidt komme innom på tirsdag..

Skrevet

Kjøp en mager cottage cheese, så sparer du endel der. :)

Til imorgen, hvis du ikke har anledning til å handle inn en masse, så kjøp en masse skyr, det er greit som kjappmat. :)

BAre å komme, jeg er hjemme. :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Nå er jo dette litt utenom den dietten, men mannen og jeg testet dukan duetten for et par år siden. Jeg stoppet fordi jeg var litt usikker på hvordan det funket med baby i magen, men for mannen funka det bra. Der er er det en uke (maks) med bare proteiner og så fase 2 med annenhver dag kun proteiner og proteiner og noen grønnsaker, fase 3 noe mer og innføring av noe karbo og så siste fase med nært normalt kosthold. Mye vann og daglig inntak av havrekli - lagde en pannekake på 1 egg, mager kesam og kli - litt natren strø på + en yoplaut dobbel null og jeg var mett. Her kunne du spise ubegrenset av proteiner og gå ned mye særlig første og andre fase. For meg hjalp det til å få unna noen uvaner jeg hadde lagt meg til - jeg kan ikke gå på sånt som svinger blodsukkeret for mye - det gir migrene

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Sorry skriveleifer - skriver på telefon i bil og det er oppskrift på garanterte feil :)

Skrevet

Nå er jo dette litt utenom den dietten, men mannen og jeg testet dukan duetten for et par år siden. Jeg stoppet fordi jeg var litt usikker på hvordan det funket med baby i magen, men for mannen funka det bra. Der er er det en uke (maks) med bare proteiner og så fase 2 med annenhver dag kun proteiner og proteiner og noen grønnsaker, fase 3 noe mer og innføring av noe karbo og så siste fase med nært normalt kosthold. Mye vann og daglig inntak av havrekli - lagde en pannekake på 1 egg, mager kesam og kli - litt natren strø på + en yoplaut dobbel null og jeg var mett. Her kunne du spise ubegrenset av proteiner og gå ned mye særlig første og andre fase. For meg hjalp det til å få unna noen uvaner jeg hadde lagt meg til - jeg kan ikke gå på sånt som svinger blodsukkeret for mye - det gir migrene

Prinsippet er vel litt av det samme, at man skal fokusere på proteinrikmat, nettopp fordi det metter såpass mye og man derfor ikke spiser så mange kalorier. 

Dessuten vil man havne i ketose om man er strikt nok, og få vekttapet som følger med det. 

En annen positiv "bivirkning" for min del, er at jeg ikke er like fysen på noe søtt. Det å kutte karbo gjør at man ikke er like fysen på det.  Og for min del er jo bare det fantastisk! :P

Skrevet

Sorry skriveleifer - skriver på telefon i bil og det er oppskrift på garanterte feil :)

Håper du sitter på :P

Skrevet

Huff håper ikke jeg får mer migrene.. :o

Hvordan får du i deg bare proteiner? Hva spiser du da? Må du trene utenom?

Vil gjerne høre mer om du orker? :P

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Ja det var samme hos meg - fysen forsvant. Men har lært meg at menthol tyggis og særlig rød stimorol tar søtsug så det holder:)

Skrevet

Ja det var samme hos meg - fysen forsvant. Men har lært meg at menthol tyggis og særlig rød stimorol tar søtsug så det holder:)

For min del koser jeg meg med en kopp med 2 skjeer options kakaopulver (lavkalori og lite sukker) og litt kaffe i hver morgen, samt gele av Fun Light på kveldstid. :) Da får jeg søtdosen, og det holder egentlig i massevis. 

Skrevet

Huff håper ikke jeg får mer migrene.. :o

Hvordan får du i deg bare proteiner? Hva spiser du da? Må du trene utenom?

Vil gjerne høre mer om du orker? :P

Magert kjøtt og fisk er det som stort sett har bare proteiner i seg. Litt fett får man gjerne med på kjøpet, men lite. Cluet er ketosen og null/svært lite karbo. PSMF er også lav på fett. Det er jo derfor man havner så lavt når det gjelder kalorier- samtidig som man faktisk er sprekkmett til tider. ;)

Skrevet

Meeeeen, husk at hjernen trenger karbohydrater for å fungere skikkelig, og også nok kalorier/vitaminer og mineraler. Derfor skal man vite hva man gjør når man går på slike ekstremdietter, og heller ikek gå på dem for lenge. 

Skrevet

Jeg håper jeg liker dette mager cottage cheese og skyr tingene. Har handlet en av hver.

Må kanskje lese litt om det som du fortalte om Helle Høygir :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg kan gjerne dele, men må ta det når vi er hjemme og jeg kan skrive på et skikkelig tastatur :) nå har jeg kommet borti de hersens annonsene under her så mange ganger at jeg får litt fnatt:)

Skrevet

Haha jeg venter i spenning! Gjør ingenting om jeg slipper grønnsaker hehe :o

Skrevet

Det første jeg leser er at det handler om proteiner og grønnsaker.. Haha ja sånn kan det gå :P

Skrevet

Skyr er godt i seg selv, synes jeg, det har jo ulike smaker. Men dropp for all del det med musli i, da er poenget borte. 

Som sagt er cottage cheese ikke godt alene, smaker snodig. Men da har du noe til, Fun Light eller kanel og sukrin (altså IKKE sukker) om du vil ha det søtt, krydder og fisk/kjøtt til om du vil ha det salt, for eksempel.

På mer normalt kosthold er cottage cheese veldig godt på knekkebrød sammen med lett syltetøy. Eller med bær og litt revet mørk sjokolade, banan eller annen god frukt. 

Skrevet

Grønnsakene er jo fordi du er nødt til å få i deg nok næringsstoffer. Å spise bare kjøtt vil jo gi mangel på en hel del vitaminer, for eksempel. Du går i bakken om du ender opp feilernært.

Skrevet

Det verste er vel den oljen man må ha i seg.. Det gruer jeg meg kjempemasse til! :(

Skrevet

Det er ikke verre enn at du tar omega3-kapsler eller tran. Det er uansett veldig viktig at du får i deg essensielle fettsyrer, ellers går hjernen helt på lavgir. 

Det gjelder forsåvidt uansett hvilket kosthold du har.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Hehehe jeg satt på ja :) jeg kan finne boka om hva som er tillatt og ikke.

Skyr med sitron er bedre, de andre er litt for trå for meg. Men jåplait med blåbær er knallgod :)

Hytteost sliter jeg med, så jeg har ikke klart den, men mannen spiser det med litt kanel oppi tror jeg.

Jeg liker ikke eggeplomme i utgangspunktet, så for meg var det null stress. Stekte eggehvitter og mager bacon sammen med noen få suragurker. Eller reker og sitron og dill - det var godt og proteiner metter masse.

Utgangspunktet for dukan var slik: han jobbet på sykehus med ofte sykelig overvektige og spurte hva som gjorde at de slet med å holde seg på en diett. Svaret var at man måtte sulte seg og nekte seg. Så han utarbeidet denne dietten som går i faser og hvor du kan spise nesten ubegrenset med proteiner. Det er lov med light produkter og etterhvert har man spisedager eller fridager. Det står endel her, men jeg kan finne mer - http://slanking.mattips.org/dukan-dietten.htm

Skrevet

Ja du må bare finne boka om du har tid og ork :D 

Så prinsippet er masse protein, men man må ikke veie og måle og ha så og så mange måltider og så og så masse av ditt og datt til hvert måltid?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg går litt i rugg når jeg får instrukser om måling og sånt- da blir det diett og da går hjernen min i lås :) Da tenker jeg bare på sjokolade og sånt hehe.

Så for meg var dukan optimalt - spis så mye du vil og det eneste jeg savnet i starten var frukt. Etterhvert som jeg kunne ta inn brød og sånt, så gikk jeg over på ryvita med tranebær - den med mager salami og litt agurk på + en jåplait var knall god. Og det som har vært daglig frokost i permisjonstiden.

Skal finne boka og skrive skikkelig jeg :)

Skrevet

Jeg går litt i rugg når jeg får instrukser om måling og sånt- da blir det diett og da går hjernen min i lås :) Da tenker jeg bare på sjokolade og sånt hehe.

Så for meg var dukan optimalt - spis så mye du vil og det eneste jeg savnet i starten var frukt. Etterhvert som jeg kunne ta inn brød og sånt, så gikk jeg over på ryvita med tranebær - den med mager salami og litt agurk på + en jåplait var knall god. Og det som har vært daglig frokost i permisjonstiden.

Skal finne boka og skrive skikkelig jeg :)

Så snill du er!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...