moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 #1 Skrevet 7. mars 2014 Har du lyst å lære meg litt om PSMFen? Hva er ja mat? Hvor mange måltider til dagen? Er cottage cheese godt? Smaker det som rømme? Pga. diagnosen min som du kjenner til sliter jeg med å lese faktastoff. Klarer ikke å bearbeide det. Men om jeg kan spørre direkte spørsmål får jeg med meg noe mer.
Ziva Skrevet 7. mars 2014 #2 Skrevet 7. mars 2014 Cottage cheese er ikke godt i utgangspunktet. Men med litt frukt oppi så smaker det mye bedre.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #3 Skrevet 7. mars 2014 Cottage cheese i seg selv er ikke godt, men man kan ha ting til som gjør at det smaker bedre. Jeg spiser det med en skvett ublandet Fun Light i, til en boks tunfisk med salt og pepper på, med kanel og sukrin på osv. Min dag kan se slik ut (bare eksempel, jeg varierer litt alt etter hva jeg føler for): Frokost: 100g cottage cheese med Fun Light, samt litt tomat og agurk (for å få inn grønnsaker), eller en boks tunfisk i vann med 50 g cottage cheese og cherrytomater til. Tar multivitamin, omega3 og jern. Drikker en halvliter vann. Lunsj: En Skyr eller en salat med tomat, agurk og kyllingfilet. Drikker vann. Mellommåltid: Yoplait Dobbel 0% yoghurt eller hvitt kjøtt/fisk med karbofattige grønnsaker til. Middag: Spiser det jeg får servert, men dropper potet/ris/pasta, og spiser karbofattige grønnsaker til. Lite saus, bare nok til å få en smak. Lager jeg selv går det i kylling, hvit fisk, svinefilet, kalkun eller noe av karbonadedeig osv. Kvelds: Gele laget av Fun Light (dette er mest bare for kosens skyld). - Og så varierer jeg jo dette da, med typen kjøtt og fisk, hvilke grønnsaker og hva jeg spiser til hvilke måltider. Har en spisedag i uka (lørdag), der jeg i noen timer kan spise "det jeg vil". Dvs, ikke ta heeelt av, men jeg kan godt spise litt sjokolade eller rundstykker med syltetøy osv.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #4 Skrevet 7. mars 2014 Ja-mat er hvit fisk, kylling, kalkun, svin, karbonadedeig, samt fettfattige/karbofattige melkeprodukter som mager cottage cheese, skyr osv., og grønnsaker som ikke har mye karbohydrater i seg. Eksempler på det siste er tomat, salat, kål, agurk, squash, løk, blomkål, brokkoli.
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2014 Hvordan er det med pepsi max?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #6 Skrevet 7. mars 2014 Pepsi Max går bra ift det at det ikke har kalorier, karbo eller fett, men det er viktig å holde seg tilstrekkelig hydrert på denne dietten (ellers også, for den del), derfor er det viktig å også drikke endel vann. Jeg drikker vann til frokost og lunsj, så drikker jeg pepsi max til middag og et glass til kveldskos, for så å avslutte dagen med et glas vann igjen.
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2014 Jeg drikker minst 1 1/2 liter pepsi max eller siesta passion x til dagen. Er det nok å tilføye litt vann?
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2014 Har lest hele siden nå med kommentarer og alt. Må lese mer i helgen, men lurer på om det kan være noe Får Google litt og sjekke mer. Virket som en del som har blodsukkersvingninger slet, så spørs om det går. Men det er jo bare til å hoppe tilbake på de dumme knekkebrødene og det ikke virker også da
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #9 Skrevet 7. mars 2014 Jeg ville iallefall startet dagen med et stort glass vann, samt drukket et stort glass vann før lunsj også. Jeg bruker å presse noen dråper fra en sitron og ha cayennepepper oppi vannet. Det smaker bedre, og så renser det opp.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #10 Skrevet 7. mars 2014 Ja, man må kjenne på det selv. Selv har jeg ingen problemer med slike svingninger, og jeg opplever faktisk å få mer energi på dette enn vanlig. En annen ting er at det går an å la seg inspirere av dette, mer enn å gå på dietten. For uansett er det sånn at man blir mettere av proteinrik mat, og dessuten er det ingen som har hatt vondt av å redusere på karbo og (usunt) fett. Til vanlig spiser jeg mer karbohydrater enn dette, og også mer fett, og går fint ned på det også så lenge jeg som sagt er bevisst på proteininntak og kalorier også. Men akkurat nå skal jeg bare ha en kickstart.
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2014 Jeg synes det virker litt vanskelig å beregne hva jeg skal ha av det forskjellige. Skal prøve å drikke noe vann også Hvor lenge går du på den om gangen? Jeg er jo en god del tjukkere enn deg så kan vel gå noe lenger. Og hvor masse går du ned? Hvis jeg hiver meg på og klarer det kan jeg vel gå 1 mnd?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #12 Skrevet 7. mars 2014 Man skal uansett IKKE gå på dette mer enn 2-3 uker. Det står i artikkelen: " Svært overvektige mennesker som vil raskt ned i vekt. Overvektige mennesker slipper å frykte for tap av muskelmasse, at forbrenningen går ned og matlysten stiger til himmels. For normalvektige mennesker vil tap av muskelmasse og lavere forbrenning være et stort problem. Personer med en BMI på > 25 og som trenger å slanke seg til en spesiell anledning.For at dietten skal være forsvarlig er det viktig at total diettperiode ikke overskrider 3 uker. I de aller fleste tilfeller anbefales det å bruke dietten i maksimalt 1 til 2 uker, for så å gå over til et kosthold med betydelig mer kcal." Dette fordi kalorinivået blir såpass lavt, samt inntaket av fettsyrer og karbohydrater, at om du går på dette for lenge, vil du tappe kroppen og fucke opp både forbrenning og kunne bli feilernært. Du kan, om dette funker, evt ta 2 uker med dietten, for så å gå tilbake til et vanlig og mer variert kalorikontrollert kosthold noen uker- og så heller begynne på igjen med 2-3 nye uker. Men det er ikke anbefalt å holde på med dette lenge. Jeg går ned ca 1,5-2 kg i uka på dette, mot 0,5-1 kg ellers. Kommer litt an på om jeg greier å holde meg i ketose.
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 7. mars 2014 Jeg leste det, men jeg er jo svært overvektig så tenkte derfor jeg gikk i den øverste gruppen hvor man kan gå litt lenger? Hva gjør du i mellomtida? Spiser mer eller mindre vanlig kaloritelling? Kan jeg gå 3 på og 1-2 av og så 3 på? Det er jo faktisk aldri sikkert jeg klarer det heller.
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #14 Skrevet 7. mars 2014 De som er svært overvektige og som i tillegg kanskje ikke har så høyt aktivitetsnivå kan faktisk gå lengre perioder på diett uten å oppleve negative tilpasninger av en diett, fettcellene deres produserer rikelige mengder leptin: 1-3mnd sammenhengende 2 “gratis”måltider hver uke, men her snakker vi ikke om Spis-så-mye-du-vil buffet på Peppe’s, heller et balansert måltid med hva du nå enn er fysen på. Resten av dagen følges dietten.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #15 Skrevet 7. mars 2014 Ja, men dette med 2-3 uker gjelder alle. Det står også lenger ned: " PSMF er en ekstremdiett med strenge regler og klare begrensninger. Dietten bør ikke brukes av personer med psykiske lidelser, herunder spiseforstyrrelser. PSMF er i utgangspunktet ment til sterkt overvektige mennesker. I noen tilfeller kan også normalvektige bruke den, men med klare begrensninger. Dietten er ment som en hurtigløsning for personer som ønsker å gå raskt ned i vekt. Diettens varighet bør i utgangspunktet ikke overskride 2 uker." Dette er rett og slett fordi en slik ekstremdiett, uansett hvor gjennomtenkt og "bra" den er, ikke er sunt å gå på over lengre tid. Det blir såpass lavt kaloriinntak (800-1000 for min del), og så lite variert og spesielt lavt på sunne fettsyrer, at det ikke er bra for kroppen. Dessuten får man i seg alt for lite karbohydrater over tid, og det vil faktisk også kunne påvirke hjernen. Så dette er noe kortvarig, og ikke noe man skal gå på over lengre tid.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #16 Skrevet 7. mars 2014 (endret) De som er svært overvektige og som i tillegg kanskje ikke har så høyt aktivitetsnivå kan faktisk gå lengre perioder på diett uten å oppleve negative tilpasninger av en diett, fettcellene deres produserer rikelige mengder leptin: 1-3mnd sammenhengende 2 “gratis”måltider hver uke, men her snakker vi ikke om Spis-så-mye-du-vil buffet på Peppe’s, heller et balansert måltid med hva du nå enn er fysen på. Resten av dagen følges dietten. Jeg ville aldri turt å gå så lavt mht fettsyrer og karbohydrater over så lang tid, hvertfall. Man står også i fare for å ikke få i seg nok vitaminer og mineraler om man ikke da spiser ekstremt store mengder grønnsaker. Da ville jeg i tilfelle gjort slik som beskrevet, og gått for 2 uker på og 2 uker av eller noe sånt. Og da snakker jeg ikke om at du skal hive innpå med usunne ting de 2 ukene du tar "fri", men spise mer normalt og variert. Endret 7. mars 2014 av LillaGorilla♥♥
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #17 Skrevet 7. mars 2014 Forøvrig bruker jeg også Vektklubb sin dagbok og legger inn alt jeg spiser også når jeg går på dette, for å se hvor mange kalorier jeg får i meg og hvor mye jeg spiser av hhv karbo, fett og protein.
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #18 Skrevet 7. mars 2014 Akkurat. Ja ja jeg må vel være glad om jeg klarer 2 uker hehe Hvordan gjør du det med oljen og slik? For å få omega 3?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #19 Skrevet 7. mars 2014 Jeg tar vanlig omega3-tabletter eller tran, samt jerntilskudd og multivitaminer. Dessuten spiser jeg et måltid med fet fisk den dagen jeg har "spisedag". Og så er jeg veldig bevisst på å spise mye grønnsaker slik at jeg også får i meg vitaminer derifra.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #21 Skrevet 7. mars 2014 Det skal forøvrig sies at jeg ikke er heeelt nazi på dette opplegget da, selv om jeg nå er streng. For eksempel, så får vi mat hjem fra Godt Levert- Grethe Roedemeny- for 3 dager i uka. Igår var det kyllingwok med divere grønnsaker, som gulrot og sukkererter. Dette har egentlig for høyt karbonivå til at man skal spise det på PSMF. Men drit på, det er likevel ikke mange kalorier i det, så jeg spiste det likevel. Droppa derimot nudlene som skulle serveres til, de fikk derimot mann og barn.
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #22 Skrevet 7. mars 2014 Ok Jeg er redd jeg ikke skal gå ned og redd for at jeg skal ligge for høyt men det vil jo vekta vise
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #23 Skrevet 7. mars 2014 Er det bare kyllingfilet som gjelder? Eller kan man spise alt på kyllingen utenom skinnet?
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #24 Skrevet 7. mars 2014 Er det noe jeg må tenke på før jeg begynner? Går jo på kaloritelling nå. Kan jeg bare gå rett over eller bør jeg spise vanlig/mer en stund før jeg hopper over på dette? Lurer på om jeg skal handle litt så jeg kan starte på søndag hvis jeg kan gå rett over fra det jeg holder på med nå. Det ligger nok ganske lavt på kalorier de siste dagene.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2014 #25 Skrevet 7. mars 2014 For å si det sånn, jeg havnet på ca 800 kcal igår, og 48% proteiner, 22%fett og 29% karbo igår, til tross for at jeg spiste noen gulrøtter og sukkererter. Spiste også totalt 5 måltider, så jeg fikk i meg mer enn nok mat. Jeg vil tro det går fint å bruke hele kyllingen uten skinn, men filet er jo det reneste. Det er fettet man skal styre unna her. Når du handler, så sjekk alltid matvarene, les hva det står. Du skal ha matvarer som har max 6-8 gram karbo pr 100g, og så skal det jo være lavt i fettinhold og kaloriinnhold også. Proteinrikt er cluet, samt kalorifattig. Poenget er at du skal bli mett på lite kalorier, og da er det viktig med mye protein. Husk også grønnsaker som er karbofattige, det er viktig å få i seg næringsstoffene de gir. Og skal du steke, så stek i vann, ikke olje eller smør. Alternativt en dæsj olivenolje, men ikke mye. Du kan begynne rett på som du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå