Gå til innhold

Sender dere barn med øyekatar i bhg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan fint sende i barnehage så lenge barnet er i form til det. 2åringen her hadde nettopp katarr på begge øynene, og da forhørte jeg meg med barnehagen som sa det var helt i orden, så an formen til ungen hver kveld og morgen for å forsikre meg om at hun ville ha det bra, og det gikk smertefritt.

Annonse

Vet det er mange barnehager som sender hjem barn som har øyekatarr. Men så lenge barnet har begynt på antibiotikabehandling så har de ikke lov til å nekte barnet å komme i følge loven. Jeg vet dette fordi vi kom i krangel med noen foreldre om dette, og dermed måtte sjekke det grundig ut. Vi var nødt til å legge oss flate å beklage. 

Anonymous poster hash: f892e...f32

Det finnes to typer øyekatarr, kun 1 type kan behandles, og det red en minst vanlige typen. Ofte ønsker ikke legene å behandle om det ikke er skikkelig ille. Ofte går det bort av seg selv ved å bruke saltvann for å skylle øynene.

Ville ikke sendt barnet i bhg hvis øynene var helt igjenklistret, men med litt hadde jeg sendt. Begynn sykling av øyet umiddelbart. Er nok mange bhg som ikke liker dette som vi også ser av svarene her, men det er sant at de ikke egentlig kan sende barna hjem. Står til og med i retningslinjer fra statlig hold dette, husker jeg googlet det når mitt barn fikk dette. Se litt på det, dere bhg ansatte som ringer etter foreldre uten gyldig grunn...

Anonymous poster hash: 9c96c...c81

Annonse

Over halvparten av alle øyebetennelser skyldes virus og da hjelper det ikke med antibiotika. Skyll med saltvann og tørk vekk puss flere ganger daglig. Barnehagen kan ikke nekte barn med øyebetennelse å gå i barnehagen så lenge allmenntilstanden er god. De kan heller ikke kreve igangsatt behandling med antibiotika.

Anonymous poster hash: d2381...c1c

Kommer an på hvor plaget barnet er. Jeg sendte jenta mi i bhg da hun hadde det, se kan ikke nekte deg det.

Vi sender hjem barn som har det

Anonymous poster hash: 31171...91d

Det har dere strengt tatt ikke lov til.

sønnen min ble født med trange tårekanaler og var derfor veldig utsatt for å få øyekatarr. han fikk fra det 4 ganger den første vinteren han gikk i bhg.

Bhg sa han ikke fikk komme før behandling var påbegynt.

Den 3. gangen vi kom til legen sa han at det barnehagen sier bare er tull. Han ville ikke gi oss salve/dråper. Sa at man skal ikke overbehandle med antibiotika fordi det kan føre til at man blir resistent. Han mente det som oftest var forårsaket av virus og da har salver og dråper null virkning. rent vann holder i massevis. Så her sender jeg ungene i bhg med øyekatarr, er d noen som sier noe på det så henviser jeg bare til legen min så får de ta det med han.

Her går dei i barnehage med augekatarr, men eg hadde ville sendt med augedropar, for det er veldig smittsomt.

Jeg synes det er dumt å anbefale at hi skal ta med medisiner i barnehagen og forvente at de gir det. Mange barnehager som ikke gir ut annet enn livsnødvendige medisiner

Anonymous poster hash: b4d1b...19e

Vi har som regel at man må ha startet med øyedråper. Men om det gies for første gang på morgenen så er det greit. Sender ikke barn hjem. Vi vil helst ukke ha dråper i bhg. Det kan man gi morgen og kveld.

Anonymous poster hash: 173a3...86a

Vi har som regel at man må ha startet med øyedråper. Men om det gies for første gang på morgenen så er det greit. Sender ikke barn hjem. Vi vil helst ukke ha dråper i bhg. Det kan man gi morgen og kveld.

Som flere over her skriver, så kan dere faktisk ikke "ha det som regel"...utrolig hvor lite oppdaterte enkelte bhg-ansatte er!

Anonymous poster hash: 07c26...66a

Som flere over her skriver, så kan dere faktisk ikke "ha det som regel"...utrolig hvor lite oppdaterte enkelte bhg-ansatte er!

Anonymous poster hash: 07c26...66a

Som barnehageansatt må man faktisk forholde seg til den regelen barnehagen har, og det er som regel etter retningslinjer fra fylkeslegen. Det finnes jo forskjellige regler på hvor lenge man skal være hjemme med omgangsyka, så hvorfor ikke på øyekatarr.

Tror dere de ansatte i barnehagene lager regler for å irritere foreldre eller?

Anonymous poster hash: b4d1b...19e

Han må få behandling hos lege. Hjelper ikke med vanlig øyebadevann. Etter han har fått antibiotikatråper eller salve kan han gå i Bhg Anonymous poster hash: 31171...91d

Det er det største tull!

Saltvannsdråper og vasking, med saltvann på engangspadder, inn mot øyekroken er det som skal til. Ny padd for hvert øye. Dette gjøres flere ganger om dagen og det skal da være bedring etter bare ett døgn. Og god håndhygiene selvsagt, for å unngå smitte.

Det er kun unntaksvis behov for antibiotika.

Ja, jeg sender i barnehage. Sender også med engangspipetter med saltvann som de drypper/vasker med et par ganger i løpet av dagen eller ved behov.

Anonymous poster hash: 954e3...4dd

Jeg følger anbefalingene fra FHI og sender barnet i barnehage ved mild til moderat øyekatarr, med mindre jeg synes det fremstår som typisk bakteriell konjunktivitt (sender i barnehage da også, men med igangsatt behandling).

Anonymous poster hash: f383f...312

Har hatt ho heime heile veka med augekatarr, men ho er også snørrete og i litt dårlig form. Er heime i permisjon og då er det ein "no brainer". Hadde ho vore i toppform hadde eg nok sendt ho i bhg.

Å medisinsk behandle noko som nesten garantert går over av seg sjølv har vi ikkje vurdert. Det er først ved forverring/langvarig katarr eg tek ho til lege for å få vurdert behovet for antibiotika.

Jeg sender IKKE i barnehage med øyekatar.

For det første har jeg hatt det selv og vet hvor ubehagelig det.

For det andre er det enormt smittsomt og jeg har da litt medfølese.

Ja jeg har lov til å sende i barnehagen, de har ikke lov til å nekte, men det er da for pokker ikke vits å starte en "epidemi" hvis man kan unngå det.

Jobber i bhg og vi hadde tidligere krav om at barnet må ha påbegynt behandling. Nå har vi ingen regler på det og jeg vet det er enkelte leger som kun anbefaler saltvNnsdråper siden øyekatarr kommer ofte hos enkelte og de vi bli immune av for mye bruk av antibiotika.

Men som mamma ville jeg ikke sendt barnet mitt i bhg før jeg har vært hos legen, øyekatarr er jo et virus som smitter fort og du kan jo tenke deg selv å dra på jobb med øyekatarr og masse puss i øyet, ikke noe jeg ville gjort hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...