Gå til innhold

Kan man være immun mot influensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir jeg aldri syk? Hadde influensa i 1998, siden har det aldri skjedd. Selv om kollegaer, familie, venner blir syk, så blir jeg aldri syk. Er ikke spesielt hygienisk av meg annet enn normal håndvask ved dobesøk og matlaging, og dusjing hver dag, ellers lever jeg helt normalt. Tilogmed røyker! Aldri tatt influensavaksine heller. Har aldri feber, eller noenting. Kan jeg ha blitt immun?

Anonymous poster hash: 6298f...bb1

Skrevet

Ja, du kan være mer eller mindre imun mot de fleste influensavirus, men de kommer i stadig nye varianter. Du kan derfor ikke stole på at du forblir imun mot det som måtte komme.

Anonymous poster hash: a1c81...e24
Skrevet

Folk flest får ytterst sjelden influensa. Mange sier/tror de har det når de egentlig har en forkjølelse.

Jeg har hatt det en gang, for mange år siden. Det er ganske annerledes enn en forkjølelse. Har heller ikke tatt vaksinen.

Anonymous poster hash: 87b42...344

Skrevet

Hadde influensa i 89 og har ikke vært syk siden. De sier du skal være immun i ca 7 år når du har hatt det.

Anonymous poster hash: f71cd...0cd

Skrevet

Ja, du kan være immun. Viruset muterer- men ikke så mye at immunforsvaret ikke kjenner det igjen. Mange som mener de har influensa og bare er kraftig forkjølet. Influensa slår deg ut, med HØY feber, leddsmerter, hodepine og generelt nedsatt allmenntilstand ( sengeliggende) i flere dager. Har bare hatt det et par ganger selv.

Anonymous poster hash: 2ca51...43e

Skrevet

Mange som sier de har influensa ved forkjølelse ja...

Jeg har hatt influensa mye før, så jeg vurderer vaksinen...

Anonymous poster hash: 36a6c...2fa

Skrevet

Jeg hadde det i 2005, var syk som en hund og var slapp i flere uker. Vi fikk alle sammen svineinfluensa i 2009, jeg var den som ble minst syk av oss 3, til tross for at jeg var risikogruppen (overvektig + asthma). Den var mye mildere enn det jeg fikk i 2005. Vi fikk igjen influensa i år (reiser mye, og er i kontakt med mye rart), mannen ble sykest men igjen var det mildt ift 2009, og ingenting ift 2005.

Anonymous poster hash: 0fd9d...05f

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hadde det under OL på Lillehammer, skikkelig kjipt! Lå i en uke og spiste ingenting. Ordentlig dårlig. Ikke hatt det siden

Skrevet

Jeg hadde influensa i 1995. Og så dårlig har jeg aldri vært. Lå med høy feber i over en uke, og tok flere uker før jeg ble ordentlig frisk. Og siden det så hadde jeg ikke influensa. Ikke før nå i år. Så man kan nok bli immun. Men noe jeg tydeligvis ikke er lenger.

Skrevet

Ja, noen får faktisk aldri omgangssyke eller influensa. Det er da immunforsvaret som tar viruset, før en utvikler symptomer. 

Når det er sagt har jeg ikke hatt en skikkelig influensa siden jeg var barn. 

Anonymous poster hash: d4a94...07a
Skrevet

Slikvar jeg før jeg ble gravid. Frem til jeg gikk ut av ungdomskolen hadde jeg en dag hver vår jeg hadde feber, sov en dag og var tilbake i toppform. Ble tett i nesa, men aldri syk. Når jeg fikk barn nr2 kom influensa, oppkast og forkjølelse på samlebånd.

Anonymous poster hash: f05e3...232

Skrevet

Hadde influensa i 89 og har ikke vært syk siden. De sier du skal være immun i ca 7 år når du har hatt det. Anonymous poster hash: f71cd...0cd

Det visste jeg ikke! Da har jeg lært noe nytt i dag altså!

Anonymous poster hash: 6298f...bb1

Skrevet

Jeg har faktisk aldri hatt influensa (ikke som jeg kan huske i hvert fall), men jeg får bronkitt, lungebetennelse, omgangssyke etc. Man kan få snev av viruset, uten å bli ordentlig syk, og kroppen greier da å motstå det bedre og bedre (hvis jeg forsto legen til sønnen min riktig). 

Anonymous poster hash: 47158...874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...