Gå til innhold

Konfirmasjon bare kake og kaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bunad er på ingen måte Nødvendig! Ja, det er vanlig, men ikke når man ikke har råd!

Gjør som foreslått, be alle ta med en rett :-) og du kan nok få endel av far via mav altså, dersom du ønsker å lage et lite selskap:-)

Bunad er da slettes ikke vanlig alle plasser

Anonymous poster hash: 401c1...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om mange skilte foreldre som ikke går overens av forskjellige grunner. De har to separate feiringer av konfirmasjonen.

Da må man betale og stille opp som ansvarlige foreldre gjør. Kjenner slike mannfolk gjør meg rasende !

Selvsagt skal ikke du blakke deg for hans side.

Mitt forslag : inviter din side og ha en fantastisk dag der alle kan kose seg :)

Hvor bor du? Jeg vil gjerne stille opp med kake eller annen mat :)

Anonymous poster hash: 364f5...4ac

Skrevet

Det var jo et kjempegodt forslag. Du betaler for dine gjester, han for sine. Pass på å nevne dette for foreldrene hans viss det byr seg!

Finn en hyggelig restaurant og book inn tidlig slik dere får bord.

Inviter alle til deg på kaffi og kaker etterpå. Hva med å la komfirmanten øve seg på å bake en kake til sin egen komf?

Bruk de vennene du har. Si at du stiller med kake når de trenger! Madmuffpie (oreodessert) kan lages dagen før, er god med is til og enkel å lage. En bærpai og et par kaker!

Anonymous poster hash: 6245a...a83

Skrevet

I denne situasjonen må jeg si at jeg også ville gått for to separate selskaper, så får han stå for sin familie.

Om han allerede har bidragsgjeld virker det jo ikke som han har så særlig stor interesse for barna sine.

Hadde ikke tatt sjansen på å bestille på restaurant til hele hurven. Plutselig er han borte, så sitter du igjen med hele regninga og skjegget i postkassa. Virker som om de er kapable til det meste.

Anonymous poster hash: da6cf...732

Skrevet

Hvor bor du? Jeg hjelper gjerne til med kakebaking!

Støtter forslaget med å spise på resturant. Det blir rettferdig i forhold til betaling. Om far ikke vil betale så driter han seg jo ut foran hele familien sin.

Lykke til :)

Skrevet

Lurer også på hvor du bor? Hjelper gjerne med matlaging.

Anonymous poster hash: 1da3a...a08

Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Restaurant høres både litt risikabelt ut.  Tenk om far ikke betaler?  Skal alle bestille det de selv vil?  Eller hvordan skal dere bli enige om en meny som både du og far er enige i når dere ikke en gang kan bli enige om en en fornuftig måte å dele økonomisk på?  For den summen du må betale for deg, din datter og deres fire gjester, er du ganske nærme, ja kanskje helt nærme også hva du kan lage tapas / fingermat til dere alle for. Du kan begynne å spare nå, og så en tre-fire måneder på forhånd kan du begynne å kikke etter tilbud og handle inn i alle fall om du har fryser.  Du kan også lage en del mat på forhånd også og fryse ned, bare pass på å krydre litt ekstra for maten taper seg gjerne litt i smak når den har vært frossen.

Bunad trenger du ikke å tenke på.  Det er mye viktigere at jenta di får en fin fest med de hun er glad i rundt seg.  Konfirmasjon er bare en gang, bunad kan hun få når som helst når det ligger tilrette for det.

Endret av ronja røverdatter
Skrevet

Tusen, tusen takk. Dere helt fantastiske mennesker. Blir så rørt her jeg sitter. Og kjempeglad for at det finnes flere sånne mennesker som dere her.

Skulle jeg trenge noe hjelp, kan jeg komme tilbake. For nå vet jeg ikke om det blir bare min familie, restaurant eller hva. Blir det bare min familie, så trenger jeg ikke noe hjelp. For vi blir da 7 personer, og jeg får god hjelp av en av de. Og jeg er selv flink og glad i å bake.

Anonymous poster hash: 732e8...f31
Skrevet

Tusen, tusen takk. Dere helt fantastiske mennesker. Blir så rørt her jeg sitter. Og kjempeglad for at det finnes flere sånne mennesker som dere her.

Skulle jeg trenge noe hjelp, kan jeg komme tilbake. For nå vet jeg ikke om det blir bare min familie, restaurant eller hva. Blir det bare min familie, så trenger jeg ikke noe hjelp. For vi blir da 7 personer, og jeg får god hjelp av en av de. Og jeg er selv flink og glad i å bake.

Anonymous poster hash: 732e8...f31

Så bra at du ser litt lysere på det :)

Og du har jo enda god tid til å finne ut hva som blir best sånn at jenta di får den festdagen hun fortjener.

Lykke til.

Skrevet

Hva med å ta det på restaurant, og skrive i invitasjonen at alle må betale forseg selv, og at konfirmantene derfor ikke ønsker seg gaver, men bare en hyggelig dag med slekta? Ville ikke satset på at far betaler for sine, hva gjør du om han bare stikker av? En mann med så høy bidragsgjeld kan neppe betale for 25 hovedretter på restaurant.

Anonymous poster hash: be162...b85

Skrevet

Hva med å ta det på restaurant, og skrive i invitasjonen at alle må betale forseg selv, og at konfirmantene derfor ikke ønsker seg gaver, men bare en hyggelig dag med slekta? Ville ikke satset på at far betaler for sine, hva gjør du om han bare stikker av? En mann med så høy bidragsgjeld kan neppe betale for 25 hovedretter på restaurant.

Det syns jeg hørtes ut som et dårlig forslag. Syns virkelig konfirmanten fortjener noen gaver, og syns ikke hun skal "lide" pga farens bidragsgjeld.

Anonymous poster hash: 1e38b...4cf

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det syns jeg hørtes ut som et dårlig forslag. Syns virkelig konfirmanten fortjener noen gaver, og syns ikke hun skal "lide" pga farens bidragsgjeld.

Anonymous poster hash: 1e38b...4cf

Helt enig.  Det er en utrolig dårlig ide - det er da ikke barnet som skal finansiere konfirmasjonen.  Dette er helt ok i bryllup og bursdager, ja kanskje til og med i barnedåp, men ikke i en konfirmasjon.  

Skrevet

Jeg henger meg på de andre som vil stille med kaker og liknende. Det hadde bare vært hyggelig å hjelpe til. Hvis dere skulle bo i nærheten av meg, og datteren din ønsker budnad på den store dagen - kunne jeg lånt ut min!

Skrevet

Har du hørt med far hva han tenker om dagen? Er han ikke villig til å betale bør han ikke få komme heller. Da får han holde et eget selskap med sin familie.

Anonymous poster hash: da6cf...732

Skrevet

Jeg tenkte også på det, at om dere bor i Oslo eller nærheten kunne hun lånt min bunad :) Men, bunad er ikke ett must. 

Man kan si hva man vil om konfirmasjon, men det er en forventning fra konfirmantens side at man får gaver/penger. Om du bare inviterer din side, høres det lite sannsynlig ut at far kommer til å holde egen konfirmasjon for datteren. Så ender du kanskje opp med en litt snurt gjeng på farens sin side og som gir ingen eller kun en liten gave. Så for din datters skyld mener jeg at det beste er å invitere alle, lage noe enkel varm mat, koldtbord eller snitter. Å la det stå til :) Så går det nok bra til slutt. 

Å ang mat, 30 personer er ikke så mange som man tror igrunnen. Spesielt om man lager koldtbord, da trenge igrunnen bare godt brød/rundstykker (lag selv om du kan, så er det bare å tine) karbonader (ferdig laget på butikken er helt greit, gilde sine er kjempe gode og koster ca 50,- for 10 stk) kylling lår (kjøp stort på rema 1000 eller en utenlands slakter) stek dagen i forveien og varm opp. Stekt løk, potet salat e.l., eggerøre og litt kjøttpålegg og ost (ikke dyr ost, men vanlig jarlsberg e.l.)

Har datteren din noen venner som ikke skal konfirmeres samtidig, eldre, yngre? Da kunne kanskje de hjulpet til med servering og rydding? Så kan de få en kosekveld med hjemmelaga pizza eller noe som "betaling"

Å, synes du skal takke ja til all hjelpen du blir tilbudt her. Da hadde det blitt tidenes kakefest ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...