Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #1 Skrevet 6. mars 2014 Min datter konfirmeres om 1 år. Jeg har ekstremt dårlig økonomi. Far vil ikke bidra, her må alt kreves av nav. Datteren min har ikke så godt forhold til sin far, og dårligere til sin stemor. Fra min familie har vi 4 gjester, og flere skal vi ikke be. Men fra han sin side kommer det ca 25. Jeg bor i leilighet, har ikke plass til over 30 personer til middag her. Jeg har heller ikke råd til middag til alle. Så jeg har tenkt tanken på bare kaffe og kake. Men litt bekymret for hvordan det blir mottatt. Men da kan jeg ha det hjemme. Og kaffe og kake blir ikke så dyrt. Så det andre problemet er at de fleste gjestene har nesten 3 timers reisevei, så de hadde jo trengt mat. Huff aner virkelig ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Kan og legge til at jeg og barnefar og stemor, virkelig ikke har et godt forhold. Så for meg hadde det og vært så deilig om vi bare kunne ha kaffe og kaker. Da blir det raskt over. Men jeg ønsker jo å gi datteren min en bra dag. Noen som har noen tips og ideer? Lurer på en ting til, hvor vanlig er det at jentene har bunad? Her får jeg inntrykk av at alle jentene skal ha bunad. Dette har vi ikke råd til, det er heller ikke noe vi har i familien. Så vi har heller ikke mulighet til å låne. Anonymous poster hash: 732e8...f31
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #2 Skrevet 6. mars 2014 Be familien om å ta med litt hver, feks til koldtbord. Så baker du noen kaker og inviterer kun de nærmeste. Bunad er et must, mener jeg. Anonymous poster hash: 139e9...483
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 6. mars 2014 #3 Skrevet 6. mars 2014 Far vil ikke bidra, men han er invitert? Så forferdelig at en far ikke ønsker å sponse datterens konfirmasjon. Jeg synes det er utrolig trist. Jeg skjønner at du synes dette er vanskelig, og kaffe og kaker er en enkel måte å gjøre det på, men jeg hadde også prøvd å få til litt middag. Hva med å lage en gryterett med masse god salat, og så ber du stemor, dine familiemedlemmer og andre venninner av deg om å stille med kaker til dagen. Da blir kanskje ikke utgiftene så høye. Det med bunad er så forskjellig, da jeg ble konfirmert hadde halvparten bunad. Det er ingen som tenker over om din datter har en eller ikke. Hadde du vært min venninne skulle jeg gjerne ha stilt opp med kakebakst og annet. Jeg håper du har folk rundt deg som kan hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #4 Skrevet 6. mars 2014 Du kan kreve at han dekker halvparten av kostnadene innen rimelighetens grenser, mulig Nav kan kreve inn for deg. Mat trenger ikke koste mye, feks kan man lage gryter, supper ol til rimelig penge som smaker godt og metter mange, få venner/ familie til å hjelpe til med servering. Sjekk etter rimelige lokaler. Enkelte får leie feks gymsal, klasserom og skolekjøkken til en billig penge, hør med rektor. Bunad er ikke etmust, mange går for en festdeskt eller andre penklær. Våre jenter får bunad, men vi har da spart til dem siden dåpen og vi har god inntekt. En bunad koster 30-40 000 fort. Gutten fikk større pengesum spart opp over mange år. Men når dette er sagt, hvorfor utsette det så lenge, man vet jo at de skal konfirmeres fra de er født/ døpt, folk flest sparer litt jevnt og trutt. Anonymous poster hash: 0466f...fd9
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #5 Skrevet 6. mars 2014 Sett ut annonnse og se om du får leid en bunad til den dagen. Syns godt en kan vente med bunadkjøp til de er litt eldre så jeg lånte selv og fikk når jeg ble 20;) Ang dagen ville jeg sendt en skikkelig mail til far ang dine tanker og krevd skriflig svar. Om han var tenkt komme, om hvordan han så for seg ting osv. Reelt sett burde prisen deles på antall gjester, slik at du betaler for din side og han for sin. Siden det ikke går og du må kreve inn via nav får du kun dekt et minimum. Hør med kolleager, venner o.l om de kan bake. Koldtbord trenger ikke bli så dyrt og da kan du handle litt nå og da når ting er på tilbud;) Sjekk ut ang å leie lokale rimeig. Vi hadde dåp i barnehage og det ble utrolig flott der etter masse pynting:)) Anonymous poster hash: 1e38b...4cf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #6 Skrevet 6. mars 2014 Men hvorfor ber du 25 stk fra fars familie om han ikke vil bidra ? Har du og datteren din kontakt med alle sammen ? Anonymous poster hash: fd0a0...72b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 Som gjest hadde jeg skjønt det økonomiske og syntes det var helt greit med kaffe og kake. Det er jo konfirmantens dag og ikke hennes feil. Når det er sagt koster det ikke all verdens å få i gang et koldtbord med hjelp av familien, så jeg personlig ville heller gjort det. Og med et helt år å spare burde dere få det til. Anonymous poster hash: 9774e...2db
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mars 2014 #8 Skrevet 6. mars 2014 En bunad er på ingen måte Nødvendig! Ja, det er vanlig, men ikke når man ikke har råd! Gjør som foreslått, be alle ta med en rett :-) og du kan nok få endel av far via mav altså, dersom du ønsker å lage et lite selskap:-)
MrsMilla Skrevet 6. mars 2014 #9 Skrevet 6. mars 2014 Hva med å alliere seg med farmor og farfra, siden far ikke gidder å betale for sin egen datters konfirmasjon? Si det akkurat som det er ...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #10 Skrevet 6. mars 2014 Hvorfor holder ikke bare du konfirmasjonen med din side av familien, så kan han holde selskap for sin side. Anonymous poster hash: 23e5f...41f
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #11 Skrevet 6. mars 2014 Be familien om å ta med litt hver, feks til koldtbord. Så baker du noen kaker og inviterer kun de nærmeste. Bunad er et must, mener jeg. Anonymous poster hash: 139e9...483 Hva fikk du egentlig med deg da du leste dette innlegget. Hadde HI hatt god råd så hadde hun ikke spurt om det var ok med bare kaffe og kake... Bunad er ikke et must! HI: har du sjekket med NAV hva slags støtteordninger de har der? Jeg mener det er mulig å søke støtte for konfirmasjon. Du får neppe dekket middag for 30 stk, men kanskje nok til snitter ved siden av kakene? Anonymous poster hash: f4137...047
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #12 Skrevet 6. mars 2014 Hvorfor skal du be så mange fra farens side? Om ikke far vil betale for sin familie behøver du vel ikke å be de. Faren kan ikke be inn sin familie og forvente at du skal holde fest for de. Hold en liten koselig feiring kun for din side av familien. Om besteforeldrene på hans side vil komme kan du be de om å være med på å betale for konfirmasjonen. Anonymous poster hash: 1c700...677
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #13 Skrevet 6. mars 2014 Det med bunad ville jeg spurt datteren din om. Dersom alle jentene kommer i bunad er det sårt å være den eneste uten. Jentene i vår familie har fått sølv til bunaden siden dåpen, til jul og bursdagsgave. Har jobben din en kantine du kan leie? Finnes det andre lokaler du kan leie i nærheten? Hjemme hos foreldrene dine? Dersom du sier hvor du bor så vet noen kanskje om noen ideer. Jeg ville hatt mat og kaker. Vi skal i komf 3,5 timer herfra og jeg tror jeg hadde blitt litt "sur" om det bare var kaffi og kaker. Har du gode venninner? Hva med å avtale at de hjelper deg og du hjelper dem? Et koldtbord eventuelt smørbrød koster ikke så mye dersom du handler på tilbud og lager maten selv. Få venninner og gode kollega til å bake kaker. Si at du hjelper dem når det er deres tur! En konfirmasjon er en stor dag og konflikter bør legges til side. Dette bør du avtale med mannen din og stemor. Hvilket forhold har datteren din til stemor og far? Kan det hende de kan hjelpe med feks kaker, lokale osv? (Selv om de ikke liker deg?) Hva med farmor, farfar osv. Kan hende de vet om noen som kan hjelpe med bunad? Evt kaker/mat? Anonymous poster hash: 6245a...a83
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #14 Skrevet 6. mars 2014 Hvor bor du? Anonymous poster hash: 1da3a...a08
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #15 Skrevet 6. mars 2014 Bunad er ikke et must, men skjønner det er sårt hvis datteren din ønsker seg og hun blir den eneste uten. Kanskje du kan sette en annonse i avisa feks? Om hun får pengegaver så er det mange bunader på Finn som selges brukt, men det er kanskje ikke aktuelt. Synes ikke du er forpliktet til å be farens side, men skjønner om du vil gjøre det for datterens del. Du kan jo feks servere lapskaus eller ertesuppe, hjemmebakeri rundstykker. Det er jo kjempegodt og ikke så dyrt. Jeg er vant til at mine venninner/kolleger baker kake til store anledninger, spør om noen vil bake til deg, trur mange faktisk synes det er hyggelig å bli spurt. Evt om noen av gjestene fra fars side kan bidra. En annen måte å gjøre det på er jo å høre med datteren din om hun kanskje vil ha et mindre markering (dere to går ut og spiser feks) og så kan hun få noen penger å legge i bunad i stedet? Da jeg stod til konfirmasjon hadde foreldrene mine fryktelig dårlig råd, og da stilte vennene opp med div retter, det ble et kjempestort koldtbord og kaker. Er det en skole, grendehus, kantine, klubblokale, el lign som er mulig å låne? Er det noen du kan bytte tjenester med? Barnepass, rengjøring, husvask el lign mot serveringshjelp, kakebaking, låne servise etc. Har erfart at man kan lage veldig fine selskap på dugnad. Trur vi er for redde for å spør hverandre mange ganger. Lykke til! 😄 Anonymous poster hash: ddcfe...ed8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #16 Skrevet 6. mars 2014 Hvis du er nevenyttig så blir det ofte mye billigere å gå på bunadkurs- da betaler man ofte litt og litt. Kanskje datteren din kan ta en ekstrajobb og legge litt penger i den selv? Dessuten er det slik med mange bunader at man ikke trenger alt tilbehøret på en gang, kan gis som gaver etterhvert. Anonymous poster hash: ddcfe...ed8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #17 Skrevet 6. mars 2014 Ser nå at jenta har dårlig forhold til sin far og stemor. Hva med bare å invitere din familie med på restaurant istedenfor selskap? Så kaffi og kaker hjemme hos dere etterpå? Anonymous poster hash: 6245a...a83
Salomine Skrevet 6. mars 2014 #18 Skrevet 6. mars 2014 Foreslår en god suppe med rundstykker, det trenger ikke bli dyrt. Så kaker og kaffe. Bunad kan være et must, det kommer an på hvor i landet man bor, noen steder er faktisk antrekket bunad. Man bruker ikke hvite kapper som man gjør andre steder. Bor du på et sted der kleskoden er bunad så prøv om du kan få leid/lånt en. Som en ovenfor foreslo, kunne du annonsere (eller sette opp lapp på butikken som jeg ser noen gjør.) Vet ikke hvor du bor, men i en del byer kan man leie bunad, ofte samme sted som man leier brudekjole. Så hvis dere ikke bor så langt fra by, er kanskje det løsningen. Ellers er det ikke nødvendig med bunad, men pent "selskapstøy". Men hva synes datteren din, ønsker hun å gå i bunad? Ikke alle som ønsker det. Uansett, så tror jeg datteren din får en fin konfirmasjon. Med en mor som bekymrer seg og planlegger allerede nå, så må det bli det. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #19 Skrevet 6. mars 2014 Hvor bor du? Baker gjerne rundstykker til deg til koldtbord, eller en kake. Lag en god gryterett, ofte tilbud på kjøtt så bare å fryse ned. Ha salat til, ris, rundstykker og noe godt smør. For å gjøre litt ekstra ut av det slenger du på eggerøre, laks, et par oster og grønt. Trenger ikke bli dyrt. Skjønner at du vil be fars familie for jenta sin del men syns du skal være ærlig med jenta og høre hva hun tenker om dagen. Kan hende hun ikke vil. Anonymous poster hash: 1e38b...4cf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #20 Skrevet 6. mars 2014 Har dere kontakt med alle på fars side? Syns ikke det er nødvendig å be alle. Ihvertfall ikke om ikke far bidrar. De skilte jeg har hørt har hatt konfirmasjon betaler for hver sin side. Har far i det hele tatt tenkt å komme? Selv om han ikke bidrar? Du kan godt servere bare kake og kaffe, men en gryterett hadde gjort seg. Bunad er ikke nødvendig. Anonymous poster hash: da6cf...732
*Miss Marple* Skrevet 6. mars 2014 #21 Skrevet 6. mars 2014 Jeg syns du bør ha en varmrett siden det kommer folk såpass langveis fra, men du trenger som mange andre også sier, ikke å ha full middag. Gryterett, koldtbord el er mer enn bra nok. Men om far nekter å betale syns jeg ikke at du skal be så mange fra hans side. Det blir helt feil at du skal blakke deg for å servere hans familie mat. For din datters skyld hadde jeg bedt besteforeldre og kanskje tante/onkel (det spørs hvor mange det er) og være helt åpen om at du dessverre ikke kan be alle da du er helt alene om utgiftene.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #22 Skrevet 6. mars 2014 Her kan man leie gymsal eller samfunnshus for noen få hundrelapper. Går ann å kjøpe sodd eller gryterett i store spann, så det blir ikke så dyrt :-) Anonymous poster hash: f5fb9...810
Tipp topp Skrevet 6. mars 2014 #23 Skrevet 6. mars 2014 Har ikke vært i noen konfirmasjon hvor bunad er et must. Ingen i min familie eller mannens har heller bunad. Men sikkert forskjellig fra hvor man bor.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #24 Skrevet 6. mars 2014 Tusen takk for alle svar! Kjempeglad for alle gode ideer jeg får her. Leie av bunad har jeg ikke tenkt på engang, så det skal jeg undersøke. Det å bare ha min familie, er noe jeg har tenkt på. For det hadde blitt billig og veldig koselig. Men tror det er noen som blir skuffet fra hans familie da. Hun har veldig godt forhold til far sine foreldre. Men de kan ikke bidra, de har dårlig økonomi, og bor i utlandet. Så de får jo, nok kostnad med å komme i konfirmasjonen. Resten av familien hans ville nok bli skuffet de og, selv om de ikke har så mye kontakt. Men barna og jeg har blitt invitert i konfirmasjoner der. Har vurdert å bare la far med kone, og hennes barn og besteforeldrene komme. Men redd for at det blir veldig dårlig stemning. For da er vi for få, til å få unngått hverandre. Min familie liker jo heller ikke far eller stemor, etter all dritten de har utsatt meg og barna for. Men er tanter og Onkler som sikkert blir skuffet da. Vet jeg kan kreve penger fra far gjennom nav, men det er en veldig begrenset sum. Så må det kreves i ettertid. Far har allerede bidragsgjeld på 100 000 kr, så det vil ta år før jeg ser de pengene. Er nok veldig lite hjelp jeg kan få. Fra min familie er det bare en som kan hjelpe til, da med kakebaking og matlaging. Far og Stemor kommer ikke til å hjelpe til, maks en kake. Og blir det noen annen hjelp fra familien hans, så er det en kake. Har dessverre ikke noen veldig gode venner. Kanskje en som kan hjelpe til litt. Har tenkt på noe tapas lignende, da kunne vi evt. hatt det hjemme, for da får folk bare sitte der det er mulig. Men det var det å få laget all maten. Spesielt hvis det blir 30 gjester. Restaurant har jeg ikke tenkt på. Men der hadde det vel vært lettere å fordelt utgiftene. Bare gi beskjed til far at vi spiser middag på restaurant, og at han må betale for alle sine gjester, så jeg må vite hvor mange de blir. For skal vi på restaurant så må vi jo betale der og da, og jeg for mine og han for sine. Tar seg jo ikke ut hvis han skulle nekte det foran alle gjestene. Så kunne vi tatt kaffe og kaker hjemme hos meg etterpå. Godt det fortsatt er litt over 1 år til. Så jeg får tid til å tenke og undersøke mulighetene. Anonymous poster hash: 732e8...f31
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #25 Skrevet 6. mars 2014 Tusen takk for alle svar! Kjempeglad for alle gode ideer jeg får her. Leie av bunad har jeg ikke tenkt på engang, så det skal jeg undersøke. Det å bare ha min familie, er noe jeg har tenkt på. For det hadde blitt billig og veldig koselig. Men tror det er noen som blir skuffet fra hans familie da. Hun har veldig godt forhold til far sine foreldre. Men de kan ikke bidra, de har dårlig økonomi, og bor i utlandet. Så de får jo, nok kostnad med å komme i konfirmasjonen. Resten av familien hans ville nok bli skuffet de og, selv om de ikke har så mye kontakt. Men barna og jeg har blitt invitert i konfirmasjoner der. Har vurdert å bare la far med kone, og hennes barn og besteforeldrene komme. Men redd for at det blir veldig dårlig stemning. For da er vi for få, til å få unngått hverandre. Min familie liker jo heller ikke far eller stemor, etter all dritten de har utsatt meg og barna for. Men er tanter og Onkler som sikkert blir skuffet da. Vet jeg kan kreve penger fra far gjennom nav, men det er en veldig begrenset sum. Så må det kreves i ettertid. Far har allerede bidragsgjeld på 100 000 kr, så det vil ta år før jeg ser de pengene. Er nok veldig lite hjelp jeg kan få. Fra min familie er det bare en som kan hjelpe til, da med kakebaking og matlaging. Far og Stemor kommer ikke til å hjelpe til, maks en kake. Og blir det noen annen hjelp fra familien hans, så er det en kake. Har dessverre ikke noen veldig gode venner. Kanskje en som kan hjelpe til litt. Har tenkt på noe tapas lignende, da kunne vi evt. hatt det hjemme, for da får folk bare sitte der det er mulig. Men det var det å få laget all maten. Spesielt hvis det blir 30 gjester. Restaurant har jeg ikke tenkt på. Men der hadde det vel vært lettere å fordelt utgiftene. Bare gi beskjed til far at vi spiser middag på restaurant, og at han må betale for alle sine gjester, så jeg må vite hvor mange de blir. For skal vi på restaurant så må vi jo betale der og da, og jeg for mine og han for sine. Tar seg jo ikke ut hvis han skulle nekte det foran alle gjestene. Så kunne vi tatt kaffe og kaker hjemme hos meg etterpå. Godt det fortsatt er litt over 1 år til. Så jeg får tid til å tenke og undersøke mulighetene. Anonymous poster hash: 732e8...f31 . Angående NAV - jeg tenkte ikke at du skal kreve fars bidrag gjennom NAV, men at de har egne støtteordninger for spesielle dager som en konfirmasjon er. Anonymous poster hash: f4137...047
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå