Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Har vært bortreist med jobben i et par dager. I går drakk jeg 2 glass vin til maten og 2 drinker på kvelden.... skulle hatt mensen i dag (pleier å få den på morgenen og veldig regelmessig) men i dag kom den ikke. Jeg dro innom apoteket på vei hjem kjøpte en test og den var positiv... Hva gjør jeg? Abort? Hvor mye skade? Fortvila... ;-( Anonymous poster hash: e526d...9ad
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Bekymringen du skriver om her er du ikke alene om. I følge helsedirektoratet er 1 av 3 kvinner bekymret for det de har fått i seg av alkohol før de ble gravide. I de aller fleste tilfelle går det veldig bra og fosteret har ikke tatt noen skade. Jeg vil absolutt ikke råde deg til å ta abort på grunnlag av det du har drukket. 2 glass vin + 2 drinker i løpet av en hel kveld der det i tillegg serveres mat, er ikke veldig mye. Pust ut og nyt et alkoholfritt svangerskap videre Anonymous poster hash: 0cf3a...24c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Takk for svar:-) Jeg drikker som vanlig 4 ganger i året så det skal ikke bli noe problem:-) Takk for svar :-) Anonymous poster hash: e526d...9ad
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Ser at jeg har skrevet at de var bekymret for alkoholen de hadde fått i seg "før de ble gravide", skal selvfølgelig stå "før de visste at de var gravide". Gratulerer så masse med spiren, forresten Anonymous poster hash: 0cf3a...24c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 Er nok ikke farlig i det hele tatt, mange som ikke blir planlagt gravide som opplever å ha drukket en periode før de finner ut av det. Går nok fint, men du kan jo opplyse legen om det når du skal dit om noen uker :-) Anonymous poster hash: efb6c...b00
Kjøttmeis Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Blås i det, så lenge du ikke fortsetter å drikke er nok alt i skjønneste orden. Kjenner flere som rett og slett har vært på grisefylla før de visste at de var gravide, og de har fått helt friske, fine barn. Jeg drakk et par øl selv før jeg visste at jeg var gravid, det bekymrer meg akkurat null. Endret 5. mars 2014 av Kjøttmeis
mammaløve Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Det skal en del alkohol til, og gjerne regelmessig inntak, for at fosteret skal få skader av det. Du har inntatt lite, og en eneste gang. Det skal gå helt fint! Jeg drakk også vin før jeg visste at jeg var gravid. Røyket gjorde jeg også....huff! Men fra jeg fattet mistanke om at noe var på gang, har jeg lagt begge deler på hylla. Og det tenker jeg er det viktigste.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 Pust ut og slapp av. I den barselgruppe jeg var i (alle barna var friske) hadde nesten alle nytt alkohol før de visste de var gravide. Så er veldig, veldig vanlig. Hurra for å være gravid forresten!! Vet ikke om du har vært gravid før? En ting som er viktig i første semester er hva du spiser og alt det der (ikke alkohol selvsagt) og at du får i deg vitaminene du trenger. Jeg spiser bare gravidvitaminer alt-i-ett kosttilskudd for å gjøre det lettvint, men det viktigste er jo folat. Så løp og kjøp. Og sjekk med legen hvis du går på medisiner, sånn at de er bebisvennlige. Klem. Og pust og slapp av. Går sikkert bra. Anonymous poster hash: 1d17a...c0a
Vil Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Ta det heeeelt med ro! Du deler ikke blod med fosteret på noen uker enda. Ingen skade er skjedd. I forrige svangerskap var jeg i akkurat samme situasjon som deg. Var på knusefylla og var 5 uker på vei. Var helt knust da jeg oppdaget det, men leste meg opp og fant ut at dette ikke har noe å si for fosteret. Reaksjonen din er helt vanlig, det var faktisk en sak om dette i media i høst. Helsemyndighetene vil jo så vel når de har store kampanjer mot alkohol i svangerskapet, og unnlater å informere om at dette ikke gjelder de første ukene (fordi du altså ikke deler blod med fosteret). En lege gikk ut i media og sa at denne "velviljen" fra helsemyndighetene sin side faktisk har skrekkelige konsekvenser for noen, og at det tas helt unødvendige aborter hvert år pga manglende informasjon. Skal se om jeg finner saken og poste den... Min mor jobber forresten med (blant annet) alkoholskadde barn, da er det snakk om tung drikking gjennom hele svangerskapet. Ta det helt med ro! Har vært bortreist med jobben i et par dager. I går drakk jeg 2 glass vin til maten og 2 drinker på kvelden.... skulle hatt mensen i dag (pleier å få den på morgenen og veldig regelmessig) men i dag kom den ikke. Jeg dro innom apoteket på vei hjem kjøpte en test og den var positiv... Hva gjør jeg? Abort? Hvor mye skade? Fortvila... ;-( Anonymous poster hash: e526d...9ad
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #10 Skrevet 9. mars 2014 Så tidlig i svangerskapet deler ikke du og fosteret blodbaner, så det er bare å ta det med ro. Anonymous poster hash: fa32f...7fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå