Gå til innhold

Afipran - kvalmestillende

Anbefalte innlegg

Har fått utskrevet airplane av legen på grunn av kvalme. Jeg kaster opp ca en gang om dagen, men er kvalm døgnet rundt. Har vansker for å få i meg mat og har gått fra 58 kilo til 54 på et par uker. Er nå fulltid sykemeldt og fått afipran for å bli bedre og få i meg mat og gå opp i vekt. Men så blir jeg litt skeptisk til å ta de... Står at det ikke er påvist fosterekader ved bruk av legemiddelet, men så skal en likevel helst ikke ta noe når en er gravid. Er så redd for å ta de og noe skal skje. Men er jo dumt å ikke ta de og fortsette å gå ned i vekt og ikke få i seg nok næring, er jo ikke bra for babyen det heller. Må vel kanskje regne ned legen vet hva hun driver med og at det er bedre å ta de enn å ikke få i seg nok næring...? Har fått en ganske liten dose.

Hva ville dere gjort? Noen som har erfaringer med afipran? Hva ville di gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144125248-afipran-kvalmestillende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg fikk beskjed fra min lege nå om at det var nye retningslinjer nå som sier de skal tas max fem dager i strekk. Hvis jeg husker riktig var det pga fare for muskelspenninger og -stivhet, kanskje noe mer nervesystemet. Sånn jeg oppfattet det gjaldt dette både meg og foster.

Jeg turte aldri å ta de, men hadde litt effekt av Postafen og er nå heldigvis litt bedre og går ikke så mye ned i vekt.

Anonymous poster hash: 2e398...71e

Uff kjenner til følelsen! Jeg veier vanligvis 50 kilo, men nå for tiden spiser jeg masse, og lurer på om jeg har gått opp et par kilo, ser i ihvertfall sånn ut :) Hehe, kosten min nå er for det meste is og taco, blitt helt merkelig i matveien nå!

Hei på deg! Sniker litt fra andre trimester, jeg ;)

Når det gjelder legemidler så skal man alltid høre på legen :) Og ikke ha dårlig samvittighet, det er ganske viktig at du har det bra, og legger på deg litt!

Jeg har prøvd Afipran i begge mine svangerskap, men det virker ikke for meg, så jeg har fått Zofran (som er enda "verre"). Forrige gang fra uke 26 og ut svangerskapet, denne gangen fra 13 uker og til nå, straks 17 uker. Har hyperemesis, og gikk ned over 10% av vekta (omtrent samme startvekt som deg). Blir dårlig igjen hver gang jeg ikke tar medisin. Kvalme og oppkast SUCKS  :kjefte:

Fikk et dysmaturt barn sist, sannsynligvis fordi jeg ikke gikk så mye opp i vekt i svangerskapet. Så veldig glad jeg har fått medisiner og har startet å gå opp i vekt igjen allerede nå :) Om legen sier du skal ta Afipran i fem dager så hør på det, hvis han sier det er greit å ta lenger, så er det nok til det beste for deg og baby.

Lykke til, håper kvalmen din bedrer seg snart :klem:

Jeg har fått 10mg om dagen (1pille).

Men snakket med en gynekolog i går som sa at det var bedre å begynne med postafen. En får en liten pakke reseptfritt på apoteket. Så jeg begynner med den og hvis den ikke fungerte så skulle jeg gå over til afipran.

Det stemmer også at de bare skal tas i 5 dager. Det er helt nye retningslinjer som ikke er kommet ut til alle fastleger enda.

Tok en afipran i dag siden vi ikke har fått kjøpt de andre enda og den fungerer! Utrolig deilig. Har fortsatt ikke lyst på mat da, men det er lettere å få ned noe. Blir gjerne enda litt bedre hvis jeg spiser litt nå.

Annonse

Etter å ha gått ned 7 kg, altså fra 60kg til 53kg pga oppkast, kvalme og lite spising fikk jeg utskrevet afipran. Spiste 1-3 om dagen, og siden kvalmen enda var uutholdelig etter de bestemte 5 dagene, fikk jeg beskjed av legen at jeg kunne spise de til jeg følte meg bedre. Jeg spiste det i rundt 1 måned, men gikk ned til 1 annenhver dag i slutten av den måneden :)

Ps! Bare en liten heads up :) Morsom bivirkning man kan få av Afipran; om puppene ikke er ømme nok fra før, så kan de plutselig bli sånn melkesprengte og du kan faktisk dryppe litt ;) Da jeg prøvde Afipran for noen uker siden ble det slik med meg, og kjente melkespreng, akkurat som etter fødsel. Og så etter ei stund lakk jeg  :blink:  Fikk nesten panikk, var bare 13 uker  :fnise: Leste etterhvert pakningsvedlegget og skjønte det var pga. Afipran, og det ga seg da jeg gikk over til annen medisin.

Knis, se opp for drypping  :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...