Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #26 Skrevet 5. mars 2014 Så det er det Gud sier som er det riktige, og de som går i mot han ord (oss ikke kristne,syndere) får det konsekvenser for, fordi?? Og konsekvensen det medfører å "velge" å være homofil er da????sies det noe om det da? Anonymous poster hash: 8abca...ac6
LevendeVann Skrevet 5. mars 2014 #27 Skrevet 5. mars 2014 "Siden dommen over den onde gjerning ikke straks blir fullbyrdet, blir hjertet til menneskenes barn bare fylt av ønsket om å gjøre ondt."(Fork. 8:11). "..Herren kommer... for å holde dom over alle, for å refse alle ugudelige gjerninger som de har begått... og for alle de hadre ord som de ugudelige har talt imot Ham.(..) Disse er slike som knurrer, klager og lever etter sine egne lyster"(Jud 1:15-16). Vil også legge til dette "Frykt Gud og hold Hans bud, dette gjelder alle mennesker."(Fork 12:13) slik at du ser at dette også gjelder like mye de kristne.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #28 Skrevet 5. mars 2014 Til de kristne: Jeg er kristen og jeg tror at mange kristne ikke har noen nære relasjoner med homofile, og derfor ikke klarer å skjønne hva det går ut på. For meg er kjærlighet mellom mennesker og verdien til mennesker mer viktig enn hva andre kristne måtte finne på å dømme i hytt og pine. Husk nå endelig, at det er bare Gud som kan dømme og at vi er bare mennesker, vær ydmyk - du vet ikke alt. Det beste som finnes er å møte andre mennesker meg et åpent hjerte, se litt lengre enn nestetippen. Homofili er kjærlighet mellom to mennesker, enkelt og greit - godta det! Anonymous poster hash: 42a91...b76
LevendeVann Skrevet 5. mars 2014 #29 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Til de kristne: Jeg er kristen og jeg tror at mange kristne ikke har noen nære relasjoner med homofile, og derfor ikke klarer å skjønne hva det går ut på. For meg er kjærlighet mellom mennesker og verdien til mennesker mer viktig enn hva andre kristne måtte finne på å dømme i hytt og pine. Husk nå endelig, at det er bare Gud som kan dømme og at vi er bare mennesker, vær ydmyk - du vet ikke alt. Det beste som finnes er å møte andre mennesker meg et åpent hjerte, se litt lengre enn nestetippen. Homofili er kjærlighet mellom to mennesker, enkelt og greit - godta det! Det er derfor det er så synd at mange (også sikkert kristne/"kristne"?) har skapt et bilde av at alle (iallfall de fleste) kristne fordømmer homofile - for det er ikke slik Jesus vil at Hans disipler skal være. Jesus sa "følg meg", og Jesus fordømte ingen. Han prøvde derimot å hjelpe dem, rettlede dem og få dem - om mulig - til å omvende seg. Vil også sånn "ut av det blå" si at man må se på forskjellen mellom rettledning/irettesettelse(som noen vil følge det som), og det å faktisk fordømme. Endret 5. mars 2014 av LevendeVann
38_Bergen Skrevet 5. mars 2014 #30 Skrevet 5. mars 2014 Homofili er nok predisponert. Hvem vil velge av ren vilje et liv der man vil bli hetset og "drept" av fordommer. Hva med swingers, par som har sex med andre par og orgier, hva med "mannen med fire koner", det å slå barna sine og avstraffe dem. Og hvor står det i bibelen at det er greit for prester å tukle med smågutter? Gud trenger ikke penger, men alikevel er det religionen som håver inn mest penger, kontinuerlig...trenger han mer? Det er religion som har skapt mest krig i verden... Måtte jeg ha valgt en religion, så hadde det blitt Buddhismen, den er fin. Vi må stole på her og nå...er her og nå så fryktinngytende at vi må låne fra fortiden for å klare oss inn i fremtiden?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #31 Skrevet 5. mars 2014 Her var det noen meninger og synspunkter, så jeg skriver en generell melding med noen punkter jeg ser går igjen. Det er riktig at alle mennesker er like mye verdt for Gud – Han sendte jo sin Sønn, Jesus Kristus, for å frelse verden. Jeg kan ikke se ut ifra Guds Ord at homofile er mindre verdt, og om noen mener dette står i Bibelen så vil jeg gjerne vite hvilket skriftsted de støtter denne påstanden på. Trådstarter tror – og mange deler sikkert samme oppfatning – at noen mennesker er født homofile. Dette stemmer ikke. Gud skapte kvinnen for mannen (1. Kor 11:8-9), og Hans ønske var (og er) at det skal være mann og kvinne (1.Mos 2:24). Siden Gud opprinnelig tiltenkte ekteskapet slikt, så er det ikke mulig at Gud lar noen bli født homofile. Gud hater synd, og samliv med noen av eget kjønn er synd, hvorfor skulle Han da skape noen homofile? Ok, hvorfor blir noen homofile da? Bibelen forklarer at det er som følge av synd: «.. Derfor overgå Gud dem også i deres hjertes lyster til urenhet, slik at de vanærer sine legemer seg imellom. De byttet Guds sannhet med løgnen…(..). På grunn av dette overga Gud dem til vanærende(skammelige) lidenskaper. .. til og med kvinner byttet ut det naturlige samliv med et som er i strid med naturen. (..) Samme gjorde også mennene. De forlot sitt naturlige samliv med kvinnen, og de ble opptent i sin lyst (..) så menn drev utukt med menn» (Rom 1: 24-27). Men mange påstår at dette ikke er noe de kunne velge! Nei, slik er det ikke. Gud har aldri gitt en fristelse som er så stor at mennesket ikke har maktet å velge enten han vil etterkomme fristelsen eller ikke. Gud er trofast, og Han har sagt ingen skal bli fristet over evne; «men Han skal sammen med fristelsen sørge for en vei ut, slik at dere kan være i stand til å bære det» (1. Kor 10: 13). Er det galt å være venn med homofile? Er homofili – uten praktisering – synd? Hvem var det Jesus oppsøkte da Han var her på jorden? Det var nettopp synderne (altså alle sammen). Hadde det vært galt å være venn med en homofil, så burde det kanskje vært galt å være venn med en heterofil som driver hor med jenter? Alle mennesker har syndet, derfor er ingen av oss bedre enn den andre. Jesus gjemte seg heller ikke fra de syndige menneskene – han var med dem. Hor skjer ikke bare «i det fysiske»(altså gjerning), det skjer også (og først) fra hjertet – som igjen går over til tanker (Matt 15:19), dermed er det fortsatt synd selv om man tenker seksuelt i tankene, men ikke praktiserer det. Mange kristne fordømmer homofile Dette stemmer helt sikkert. Men samtidig skal man ikke fordømme alle kristne og si at alle er fordomsfulle. Jesus er vårt forbilde, det er Han vi skal følge, og Jesus fordømte ingen. Det var ikke et eneste menneske Han ikke ville ta til seg for å frelse – men mennesket valgte det selv. Husk at det i dag er mye urent innenfor kristendommen, og det er ganske enkelt å få folk til å hate, fordømme og tenke stygt om kristne om noen utgir seg for å være kristen og feks forbanner de homofile. Jeg respekterer de homofile, jeg har venner som er homofile, men jeg hadde ikke støttet dem i saken om at to av samme kjønn skulle få gifte seg. At til og med noen prester sier at det er greit for to menn/kvinner å gifte seg er blasfemi. Vi kristne skal ikke fordømme, eller dømme, andre. Det er en gjerning Gud skal gjøre på dommens dag. Hvorfor ta Bibelen bokstavelig og heller ikke høre på «sunn fornuft»/egne følelser? Ganske enkelt fordi Gud vet bedre enn oss. Vi skapte ikke oss selv, men Gud gjorde det. Og vi mennesker i dag lever kun mellom 0-100(noen ganger mer) år, hvorfor skulle vi vite bedre enn Gud som er fra Evigheten av? Egne følelser er heller ikke alltid til å stole på. «Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din egen forstand» og «vær ikke vis i dine egne øyne, frykt Herren og vik fra det onde!» (Ordsp. 3:5 & 7). Bibelen har også profetier som har skjedd gjennom tidene – etter at Bibelen ble skrevet – og til nøyaktig tid. Ingen annen enn Gud kunne vite dette. Derfor er det bevist at Guds Ord er til å stole på. Så du mener at homofili og heterofili er et valg man tar.. Da spør jeg deg, hvortid VALGTE du å være heterofil? Anonymous poster hash: 4ae8a...e40
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #32 Skrevet 5. mars 2014 Det er et eget team på Rikshospitalet som vet mye om dette angående å være født med "feil" kjønn, altså kan det være riktig inni men ikke utenpå. De kan også mye om homofile/lesbiske. Man tar undersøkelser og blodprøver for å finne ut hvilket kjønn man er (3 måter). Ytre genitalia, indre genitalia og kromosomer. Sånn grovt fortalt. Noen har jo en uttalt maskulin eller feminin væremåte også. Dette hadde rett og slett ikke Gud/Jesus peiling på, og regner med det første Jesus sier når han kommer tilbake, er å beklage at dette var for avansert også for han. Og at homofili ikke er noe de velger, men at det er medfødt. Noen religioner overtolker og er mye mer firkantet enn Jesus noen gang har vært. Anonymous poster hash: 03825...63e
LevendeVann Skrevet 6. mars 2014 #33 Skrevet 6. mars 2014 1. Homofili er nok predisponert. Hvem vil velge av ren vilje et liv der man vil bli hetset og "drept" av fordommer. Hva med swingers, par som har sex med andre par og orgier, hva med "mannen med fire koner", det å slå barna sine og avstraffe dem. Og hvor står det i bibelen at det er greit for prester å tukle med smågutter? 2. Gud trenger ikke penger, men alikevel er det religionen som håver inn mest penger, kontinuerlig...trenger han mer? 1. Par som har sex med andre, prester som tukler med smågutter, er selvfølgelig ikke støttet i Bibelen. Dette er like mye synd som de som har sex med samme kjønn. Er det noen som mener dette er støttet i Bibelen i det hele tatt? Som jeg skrev tidligere så er det urenhet innenfor "kristendommen" og også kirken. Dersom det finnes prester som påstår at de har støtte fra Bibelen om dette, så tror jeg de vil få et stort forklaringsproblem når de skal vise til skriftsteder. 2. Gud bryr seg ikke om penger, det går ikke an å kjøpe seg vei inn til Guds rike. Men husk at noen religioner/religionsgrupper/samfunn får massevis av penger ved å forføre mennesker (eks lederne i JV som fikk mange til å selge alt de eide og gi pengene til ledelsen. Vet ikke om det er slik med dem i dag).
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #34 Skrevet 6. mars 2014 Folk må mene hva de vil om banning, homofili, sex utenfor ekteskap og andre ting religioner "fordømmer", som i utgangspunktet ikke er skadelig for andre. Det jeg finner merkelig, er religiøses evne til og dømme på sin Guds vegn`? Kristne og islamske ledere, hvorfor skal de på død og liv vise hat, kanskje fysisk straffe de man mener lever i synd? Har man ikke stor nok tro på at "Gud" selv er i stand til og bedømme straff når den tid kommer? Jeg mener de største synderne innenfor enhver trossretning, er de som nedverdiger "sin Gud", med og sette seg i hans/hennes sted, og fordømmer, dømmer og straffer i dennes navn. Da har man begått den eneste virkelige synd som er mulig og begå i forhold til troen og overbevisningen om en allmektig guddom. Da har man med ord og handling sagt at "min allmektige Gud er ikke allmektig allikevel, i ute av stand til og ta egne avgjørelser om rett og galt..............." Ved og fordømme homofile, sier man at Gud ikke er i stand til og ta en avgjørelse selv ved oppgjørets time. Det må da være det verste av det verste man kan gjøre mot sin Gud? Frata denne all makt og integritet? Anonymous poster hash: 4a183...9f3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #35 Skrevet 6. mars 2014 Jeg mener de største synderne innenfor enhver trossretning, er de som nedverdiger "sin Gud", med og sette seg i hans/hennes sted, og fordømmer, dømmer og straffer i dennes navn. Jeg er så veldig enig med deg her. Og sannsynligvis, om det finnes en Gud som liker å straffe, og/eller et digert Karma, er det nettopp disse menneskene som kommer til å få svi og/eller bli bitt kraftig bak når oppgjørets time kommer. Anonymous poster hash: 64b1c...a40
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #36 Skrevet 6. mars 2014 Her var det noen meninger og synspunkter, så jeg skriver en generell melding med noen punkter jeg ser går igjen. Det er riktig at alle mennesker er like mye verdt for Gud – Han sendte jo sin Sønn, Jesus Kristus, for å frelse verden. Jeg kan ikke se ut ifra Guds Ord at homofile er mindre verdt, og om noen mener dette står i Bibelen så vil jeg gjerne vite hvilket skriftsted de støtter denne påstanden på. Trådstarter tror – og mange deler sikkert samme oppfatning – at noen mennesker er født homofile. Dette stemmer ikke. Gud skapte kvinnen for mannen (1. Kor 11:8-9), og Hans ønske var (og er) at det skal være mann og kvinne (1.Mos 2:24). Siden Gud opprinnelig tiltenkte ekteskapet slikt, så er det ikke mulig at Gud lar noen bli født homofile. Gud hater synd, og samliv med noen av eget kjønn er synd, hvorfor skulle Han da skape noen homofile? Ok, hvorfor blir noen homofile da? Bibelen forklarer at det er som følge av synd: «.. Derfor overgå Gud dem også i deres hjertes lyster til urenhet, slik at de vanærer sine legemer seg imellom. De byttet Guds sannhet med løgnen…(..). På grunn av dette overga Gud dem til vanærende(skammelige) lidenskaper. .. til og med kvinner byttet ut det naturlige samliv med et som er i strid med naturen. (..) Samme gjorde også mennene. De forlot sitt naturlige samliv med kvinnen, og de ble opptent i sin lyst (..) så menn drev utukt med menn» (Rom 1: 24-27). Men mange påstår at dette ikke er noe de kunne velge! Nei, slik er det ikke. Gud har aldri gitt en fristelse som er så stor at mennesket ikke har maktet å velge enten han vil etterkomme fristelsen eller ikke. Gud er trofast, og Han har sagt ingen skal bli fristet over evne; «men Han skal sammen med fristelsen sørge for en vei ut, slik at dere kan være i stand til å bære det» (1. Kor 10: 13). Er det galt å være venn med homofile? Er homofili – uten praktisering – synd? Hvem var det Jesus oppsøkte da Han var her på jorden? Det var nettopp synderne (altså alle sammen). Hadde det vært galt å være venn med en homofil, så burde det kanskje vært galt å være venn med en heterofil som driver hor med jenter? Alle mennesker har syndet, derfor er ingen av oss bedre enn den andre. Jesus gjemte seg heller ikke fra de syndige menneskene – han var med dem. Hor skjer ikke bare «i det fysiske»(altså gjerning), det skjer også (og først) fra hjertet – som igjen går over til tanker (Matt 15:19), dermed er det fortsatt synd selv om man tenker seksuelt i tankene, men ikke praktiserer det. Mange kristne fordømmer homofile Dette stemmer helt sikkert. Men samtidig skal man ikke fordømme alle kristne og si at alle er fordomsfulle. Jesus er vårt forbilde, det er Han vi skal følge, og Jesus fordømte ingen. Det var ikke et eneste menneske Han ikke ville ta til seg for å frelse – men mennesket valgte det selv. Husk at det i dag er mye urent innenfor kristendommen, og det er ganske enkelt å få folk til å hate, fordømme og tenke stygt om kristne om noen utgir seg for å være kristen og feks forbanner de homofile. Jeg respekterer de homofile, jeg har venner som er homofile, men jeg hadde ikke støttet dem i saken om at to av samme kjønn skulle få gifte seg. At til og med noen prester sier at det er greit for to menn/kvinner å gifte seg er blasfemi. Vi kristne skal ikke fordømme, eller dømme, andre. Det er en gjerning Gud skal gjøre på dommens dag. Hvorfor ta Bibelen bokstavelig og heller ikke høre på «sunn fornuft»/egne følelser? Ganske enkelt fordi Gud vet bedre enn oss. Vi skapte ikke oss selv, men Gud gjorde det. Og vi mennesker i dag lever kun mellom 0-100(noen ganger mer) år, hvorfor skulle vi vite bedre enn Gud som er fra Evigheten av? Egne følelser er heller ikke alltid til å stole på. «Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din egen forstand» og «vær ikke vis i dine egne øyne, frykt Herren og vik fra det onde!» (Ordsp. 3:5 & 7). Bibelen har også profetier som har skjedd gjennom tidene – etter at Bibelen ble skrevet – og til nøyaktig tid. Ingen annen enn Gud kunne vite dette. Derfor er det bevist at Guds Ord er til å stole på. Har du lest bibelen? Det kan jeg nesten ikke tro. Støtter du drap og voldtekt og vold mot barn også? Står svart på hvitt i bibelen det og. Anonymous poster hash: 79a9b...3a8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #37 Skrevet 6. mars 2014 Det nytter ikke og diskutere slike ting med de mest ekstreme kristne. Som en ser over her, så kommer det utdrag både her og der fra bibelen, noe som lissom skal få oss til og tenke :"åja, men da har de helt rett da". Anonymous poster hash: 8abca...ac6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #38 Skrevet 6. mars 2014 Ordrett fra bibelen ang homofile: Når en mann ligger med en annen mann slik en ligger med en kvinne, har begge gjort noe avskyelig. De skal dø. Deres eget blod kommer over dem. Så ja, det er synd i følge bibelen. Anonymous poster hash: 79a9b...3a8
holio__bobo Skrevet 6. mars 2014 #39 Skrevet 6. mars 2014 Kan ikke si jeg tok et bevisst valg om å være skeiv. Det er ikke noe man velger. Jeg Valgte ikke å forelske meg i jenter. Gleder meg til den dagen hvor homofili ikke er noe som trenger å debatteres. Den dagen man kan bli respektert for den man er, uavhengig av hvilke kjønn man faller for. Kjærlighet er kjærlighet!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #40 Skrevet 6. mars 2014 Kan ikke si jeg tok et bevisst valg om å være skeiv. Det er ikke noe man velger. Jeg Valgte ikke å forelske meg i jenter. Gleder meg til den dagen hvor homofili ikke er noe som trenger å debatteres. Den dagen man kan bli respektert for den man er, uavhengig av hvilke kjønn man faller for. Kjærlighet er kjærlighet! Amen, er helt enig :-) Anonymous poster hash: 8abca...ac6
LevendeVann Skrevet 6. mars 2014 #41 Skrevet 6. mars 2014 Har du lest bibelen? Det kan jeg nesten ikke tro. Støtter du drap og voldtekt og vold mot barn også? Står svart på hvitt i bibelen det og. Har du lest Bibelen? Hvor har jeg skrevet at jeg støtter voldtekt, vold og drap?
LevendeVann Skrevet 6. mars 2014 #42 Skrevet 6. mars 2014 Det jeg finner merkelig, er religiøses evne til og dømme på sin Guds vegn`? Kristne og islamske ledere, hvorfor skal de på død og liv vise hat, kanskje fysisk straffe de man mener lever i synd? Har man ikke stor nok tro på at "Gud" selv er i stand til og bedømme straff når den tid kommer? Nettopp! Det er Gud som skal dømme, ikke vi mennesker. Det står klart i Guds Ord. Allikevel er det kanskje noen som gjør det. Når det er sagt er det også noen som stiller seg på motsatt side - altså at de (ifølge dem selv) kan tilgi et menneskes synd.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #43 Skrevet 6. mars 2014 Har du lest bibelen? Det kan jeg nesten ikke tro. Støtter du drap og voldtekt og vold mot barn også? Står svart på hvitt i bibelen det og. Har du lest Bibelen? Hvor har jeg skrevet at jeg støtter voldtekt, vold og drap? Du mener at det som står i bibelen et riktig. Jeg har ikke lest hele bibelen, men deler av den, og har hittil ikke lest mye hyggelig. Anonymous poster hash: 79a9b...3a8
LevendeVann Skrevet 6. mars 2014 #44 Skrevet 6. mars 2014 Har du lest bibelen? Det kan jeg nesten ikke tro. Støtter du drap og voldtekt og vold mot barn også? Står svart på hvitt i bibelen det og.Har du lest Bibelen? Hvor har jeg skrevet at jeg støtter voldtekt, vold og drap? Du mener at det som står i bibelen et riktig. Jeg har ikke lest hele bibelen, men deler av den, og har hittil ikke lest mye hyggelig. Så bra du leser Bibelen. Kan jeg spørre hvilken type Bibel du har? Du kan ha rett i at det er noe mindre hyggelig å lese, jeg har selv fått et stikk i hjertet når jeg har lest at "slik er det". Men jeg ønsker å følge Jesus, og da må jeg erkjenne at Gud har rett og jeg har feil.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #45 Skrevet 6. mars 2014 Har du lest bibelen? Det kan jeg nesten ikke tro. Støtter du drap og voldtekt og vold mot barn også? Står svart på hvitt i bibelen det og. Har du lest Bibelen? Hvor har jeg skrevet at jeg støtter voldtekt, vold og drap? Du mener at det som står i bibelen et riktig. Jeg har ikke lest hele bibelen, men deler av den, og har hittil ikke lest mye hyggelig. Så bra du leser Bibelen. Kan jeg spørre hvilken type Bibel du har?Du kan ha rett i at det er noe mindre hyggelig å lese, jeg har selv fått et stikk i hjertet når jeg har lest at "slik er det". Men jeg ønsker å følge Jesus, og da må jeg erkjenne at Gud har rett og jeg har feil. Så da har du med andre ord ikke egne meninger,tanker og følelser? Alt er basert på det som bibelen sier? Anonymous poster hash: 8abca...ac6
LevendeVann Skrevet 6. mars 2014 #46 Skrevet 6. mars 2014 Har du lest bibelen? Det kan jeg nesten ikke tro. Støtter du drap og voldtekt og vold mot barn også? Står svart på hvitt i bibelen det og.Har du lest Bibelen? Hvor har jeg skrevet at jeg støtter voldtekt, vold og drap? Du mener at det som står i bibelen et riktig. Jeg har ikke lest hele bibelen, men deler av den, og har hittil ikke lest mye hyggelig. Så bra du leser Bibelen. Kan jeg spørre hvilken type Bibel du har?Du kan ha rett i at det er noe mindre hyggelig å lese, jeg har selv fått et stikk i hjertet når jeg har lest at "slik er det". Men jeg ønsker å følge Jesus, og da må jeg erkjenne at Gud har rett og jeg har feil. Så da har du med andre ord ikke egne meninger,tanker og følelser? Alt er basert på det som bibelen sier? Tror også du vet at jeg har følelser.. At et menneske mener at å ligge rundt med forskjellige folk på fest ikke er galt fordi det "ikke" skader andre(eller en selv), så kunne jeg ikke brydd meg mindre. At feks du mener at å tenke seksuelt ikke er galt, så får det være din egen sak. Om du vil tro på dine egne følelser og meninger, istedenfor Han som skapte deg, så vær så god. "Det er bedre å ta sin tilflukt til Herren enn å stole på et menneske"(Sal 118:8).
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #47 Skrevet 6. mars 2014 Har du lest bibelen? Det kan jeg nesten ikke tro. Støtter du drap og voldtekt og vold mot barn også? Står svart på hvitt i bibelen det og.Har du lest Bibelen? Hvor har jeg skrevet at jeg støtter voldtekt, vold og drap?Du mener at det som står i bibelen et riktig. Jeg har ikke lest hele bibelen, men deler av den, og har hittil ikke lest mye hyggelig. Så bra du leser Bibelen. Kan jeg spørre hvilken type Bibel du har?Du kan ha rett i at det er noe mindre hyggelig å lese, jeg har selv fått et stikk i hjertet når jeg har lest at "slik er det". Men jeg ønsker å følge Jesus, og da må jeg erkjenne at Gud har rett og jeg har feil. http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=360435&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051 Det er denne. Anonymous poster hash: 79a9b...3a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå