Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Tenkte å høre om deres meninger her, et interessant tema syntes jeg! En god venninne av meg hører til pinsemenigheten og er godt kristen kan vel man si. Vi begynte tilfeldigvis og diskutere våre syn på homofili. jeg mener at alle mennesker er like mye verdt uansett legning og at homofili er ikke noe man velger! Venninnen min derimot, mener at man selv velger om man vil være homofil, noe som høres helt bak mål for meg! Greit nok at noen kanskje prøver seg litt her og der, men man velger vel strengt tatt ikke om vil være homofil?! Dette er noe man er medfødt med mener no jeg, mens hun derimot, mener at det er et valg man tar! For i bibelen står det jo at mann og kvinne skal leve sammen! Så da spurte jeg hun rett ut da: så de homofile er ikke like mye verdt fordi det står i bibelen at det er mann og kvinne som skal leve sammen?! Gjetter dere hva hun svarte? Selvsagt er de ikke like mye verdt, det står i bibelen det!!!! Jeg kjente at jeg måtte ta meg godt i nakken for og ikke gi henne en ørefik, maaakan. Enkelte kristne føler jeg er så trangsynte av og til! Hva mener dere?? Anonymous poster hash: 8abca...ac6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Det står ikke noe om at noen er mindre verdt, men det står at Jesus ønsker at syndere skal vende om. Man kan ikke si at noen er mindre verdt. Anonymous poster hash: 2d19d...8d3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Da tar hun feil, og hun har rett og slett misforstått noe grunnleggende i det kristne budskapet. Det står ikke noe sted i Bibelen at det er synd å være homofil, men et par steder står det at homofil praksis er synd. Det er veldig forskjell på hvordan kristne tolker dette. Noen tolker det bokstavelig, mens andre mener at kjærlighetsbudskapet er det sentrale i kristendommen, og at det er overordnet mye av det andre som står i Bibelen. Anonymous poster hash: fe35e...cc9
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 I min verden er den store majoriteten av kristne som fordømmer homofili lite smarte hyklere. Man kan ikke velge å vrake i bibelen og velge ut det som passer en best. Enten forholder man seg til den fullt og helt eller man gjør det ikke. Anonymous poster hash: ea809...3b8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 I min verden er den store majoriteten av kristne som fordømmer homofili lite smarte hyklere. Man kan ikke velge å vrake i bibelen og velge ut det som passer en best. Enten forholder man seg til den fullt og helt eller man gjør det ikke. Anonymous poster hash: ea809...3b8 Helt enig!! Kan ikke skjønne at de ikke forstår dette??? Anonymous poster hash: 2eeb2...2dc
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 Hvorfor i det hele tatt bry seg om hva mennesker som baserer livet og meningene sine på gamle bøker skrevet av fossile menn, i stedet for på sunn fornuft og medmenneskelighet, mener? Anonymous poster hash: 64b1c...a40
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Helt enig med deg og de over! Jeg har kristen familie og er skeiv. Jeg har mått sloss hardt for å få være meg. Men nå er det greit. De har fått opp øya og har nå akseptert Men ikke alle er sånn. I bibelen står det også f.eks at det å skille seg er en synd. Hvor mange gjør ikke det idag?! Det står også i bibelen om menn som har mange damer og elskere. Og idag mener de at man må gifte seg før man kan ha sex. De kristne vrir og vender på ALT! De sier at Gud og Jesus elsker alle, og at alle er like mye verdt. Det står i bibelen. Men de går imot det de selv tror på, når de ser ned på homofile. Og generelt annet. De har et firkantet syn på det meste. Og godtar ikke medmennesker som de er. Forkastelig! Anonymous poster hash: f04a9...ff7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 Hvorfor i det hele tatt bry seg om hva mennesker som baserer livet og meningene sine på gamle bøker skrevet av fossile menn, i stedet for på sunn fornuft og medmenneskelighet, mener? Anonymous poster hash: 64b1c...a40 Øh... Man skal bry seg fordi homofile fremdeles blir hetset, torturert og forfulgt i store deler av verden. Anonymous poster hash: 40931...a59
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #9 Skrevet 5. mars 2014 Hvorfor i det hele tatt bry seg om hva mennesker som baserer livet og meningene sine på gamle bøker skrevet av fossile menn, i stedet for på sunn fornuft og medmenneskelighet, mener? Anonymous poster hash: 64b1c...a40 Øh... Man skal bry seg fordi homofile fremdeles blir hetset, torturert og forfulgt i store deler av verden. Anonymous poster hash: 40931...a59 Du misforstår meg, selvsagt skal man stå opp for de homofile og deres rettigheter. Men jeg gjør det på andre måter enn å diskutere med mennesker som lever etter gamle bøker skrevet av fossile menn. Støtt Amnesty! Anonymous poster hash: 64b1c...a40
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #10 Skrevet 5. mars 2014 Helt enig med deg og de over!Jeg har kristen familie og er skeiv. Jeg har mått sloss hardt for å få være meg. Men nå er det greit. De har fått opp øya og har nå akseptert Men ikke alle er sånn. I bibelen står det også f.eks at det å skille seg er en synd. Hvor mange gjør ikke det idag?! Det står også i bibelen om menn som har mange damer og elskere. Og idag mener de at man må gifte seg før man kan ha sex. De kristne vrir og vender på ALT! De sier at Gud og Jesus elsker alle, og at alle er like mye verdt. Det står i bibelen. Men de går imot det de selv tror på, når de ser ned på homofile. Og generelt annet. De har et firkantet syn på det meste. Og godtar ikke medmennesker som de er. Forkastelig! Anonymous poster hash: f04a9...ff7 Så bra at familien din har akseptert din legning tross den kristne troen, det må ha vært en enorm lettelse for deg :-) jeg kunne sikkert ramser opp flere eksempler, men da blir det og vri tråden over på noe annet! Jeg blir bare så irritert over enkeltes kristnes meninger ift det som står i bibelen! Anonymous poster hash: 8abca...ac6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #11 Skrevet 5. mars 2014 Hvorfor i det hele tatt bry seg om hva mennesker som baserer livet og meningene sine på gamle bøker skrevet av fossile menn, i stedet for på sunn fornuft og medmenneskelighet, mener?Anonymous poster hash: 64b1c...a40 Øh... Man skal bry seg fordi homofile fremdeles blir hetset, torturert og forfulgt i store deler av verden. Anonymous poster hash: 40931...a59 Du misforstår meg, selvsagt skal man stå opp for de homofile og deres rettigheter. Men jeg gjør det på andre måter enn å diskutere med mennesker som lever etter gamle bøker skrevet av fossile menn. Støtt Amnesty! Anonymous poster hash: 64b1c...a40 Jeg elsker og diskutere slike ting, fordi jeg mener det er hårreisende at enkelte kristne tar alt så jæ...bokstavelig ift til det bibelen sier. Deres meninger og tanker er basert ut i fra hva det står i en gammel bok, og ikke ut i fra egne følelser og meninger! Anonymous poster hash: 8abca...ac6
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #12 Skrevet 5. mars 2014 Hvorfor i det hele tatt bry seg om hva mennesker som baserer livet og meningene sine på gamle bøker skrevet av fossile menn, i stedet for på sunn fornuft og medmenneskelighet, mener? Anonymous poster hash: 64b1c...a40 Øh... Man skal bry seg fordi homofile fremdeles blir hetset, torturert og forfulgt i store deler av verden. Anonymous poster hash: 40931...a59 Du misforstår meg, selvsagt skal man stå opp for de homofile og deres rettigheter. Men jeg gjør det på andre måter enn å diskutere med mennesker som lever etter gamle bøker skrevet av fossile menn. Støtt Amnesty! Anonymous poster hash: 64b1c...a40 Anonymous poster hash: 40931...a59
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #13 Skrevet 5. mars 2014 "Dear Dr. Laura, Thank you for doing so much to educate people regarding God's Law. I have learned a great deal from your show, and I try to share that knowledge with as many people as I can. When someone tries to defend the homosexual lifestyle, for example, I simply remind him that Leviticus 18:22 clearly states it to be an abomination. End of debate. I do need some advice from you, however, regarding some of the specific laws and how to best follow them. a) When I burn a bull on the altar as a sacrifice, I know it creates a pleasing odor for the Lord (Lev 1:9). The problem is my neighbors. They claim the odor is not pleasing to them. Should I smite them? I would like to sell my daughter into slavery, as sanctioned in Exodus 21:7. In this day and age, what do you think would be a fair price for her? c) I know that I am allowed no contact with a woman while she is in her period of menstrual uncleanliness (Lev 15:19-24). The problem is, how do I tell? I have tried asking, but most women take offense. d) Lev. 25:44 states that I may indeed possess slaves, both male and female, provided they are purchased from neighboring nations. A friend of mine claims that this applies to Mexicans, but not Canadians. Can you clarify? Why can't I own Canadians? e) I have a neighbor who insists on working on the Sabbath. Exodus 35:2 clearly states he should be put to death. Am I morally obligated to kill him myself? f) A friend of mine feels that even though eating shellfish is an Abomination (Lev 11:10), it is a lesser abomination than homosexuality. I don't agree. Can you settle this? g) Lev 21:20 states that I may not approach the altar of God if I have a defect in my sight. I have to admit that I wear reading glasses. Does my vision have to be 20/20, or is there some wiggle room here? h) Most of my male friends get their hair trimmed, including the hair around their temples, even though this is expressly forbidden by Lev 19:27. How should they die? i) I know from Lev 11:6-8 that touching the skin of a dead pig makes me unclean, but may I still play football if I wear gloves? j) My uncle has a farm. He violates Lev 19:19 by planting two different crops in the same field, as does his wife by wearing garments made of two different kinds of thread (cotton/polyester blend). He also tends to curse and blaspheme a lot. Is it really necessary that we go to all the trouble of getting the whole town together to stone them? (Lev 24:10-16) Couldn't we just burn them to death at a private family affair like we do with people who sleep with their in-laws? (Lev. 20:14) I know you have studied these things extensively, so I am confident you can help. Thank you again for reminding us that God's word is eternal and unchanging. Your devoted disciple and adoring fan." Anonymous poster hash: ea809...3b8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #14 Skrevet 5. mars 2014 Utrolig trist og ødelegger mye for de som faktisk er kristne og homofile. Min far er homofil og han strevde veldig ettersom han er kristen. Når han endelig kom ut med det har han aldri vært så lykkelig som nå og har fått seg kjæreste og alt! Er så uendelig glad på hans vegne Så en dokumentar om det på nrk (?), helt forferdelig hvordan de kristne i USA driver på, rett og slett grusomt! Anonymous poster hash: 4e63d...888
LevendeVann Skrevet 5. mars 2014 #15 Skrevet 5. mars 2014 Her var det noen meninger og synspunkter, så jeg skriver en generell melding med noen punkter jeg ser går igjen. Det er riktig at alle mennesker er like mye verdt for Gud – Han sendte jo sin Sønn, Jesus Kristus, for å frelse verden. Jeg kan ikke se ut ifra Guds Ord at homofile er mindre verdt, og om noen mener dette står i Bibelen så vil jeg gjerne vite hvilket skriftsted de støtter denne påstanden på. Trådstarter tror – og mange deler sikkert samme oppfatning – at noen mennesker er født homofile. Dette stemmer ikke. Gud skapte kvinnen for mannen (1. Kor 11:8-9), og Hans ønske var (og er) at det skal være mann og kvinne (1.Mos 2:24). Siden Gud opprinnelig tiltenkte ekteskapet slikt, så er det ikke mulig at Gud lar noen bli født homofile. Gud hater synd, og samliv med noen av eget kjønn er synd, hvorfor skulle Han da skape noen homofile? Ok, hvorfor blir noen homofile da?Bibelen forklarer at det er som følge av synd: «.. Derfor overgå Gud dem også i deres hjertes lyster til urenhet, slik at de vanærer sine legemer seg imellom. De byttet Guds sannhet med løgnen…(..). På grunn av dette overga Gud dem til vanærende(skammelige) lidenskaper. .. til og med kvinner byttet ut det naturlige samliv med et som er i strid med naturen. (..) Samme gjorde også mennene. De forlot sitt naturlige samliv med kvinnen, og de ble opptent i sin lyst (..) så menn drev utukt med menn» (Rom 1: 24-27). Men mange påstår at dette ikke er noe de kunne velge!Nei, slik er det ikke. Gud har aldri gitt en fristelse som er så stor at mennesket ikke har maktet å velge enten han vil etterkomme fristelsen eller ikke. Gud er trofast, og Han har sagt ingen skal bli fristet over evne; «men Han skal sammen med fristelsen sørge for en vei ut, slik at dere kan være i stand til å bære det» (1. Kor 10: 13). Er det galt å være venn med homofile? Er homofili – uten praktisering – synd?Hvem var det Jesus oppsøkte da Han var her på jorden? Det var nettopp synderne (altså alle sammen).Hadde det vært galt å være venn med en homofil, så burde det kanskje vært galt å være venn med en heterofil som driver hor med jenter? Alle mennesker har syndet, derfor er ingen av oss bedre enn den andre. Jesus gjemte seg heller ikke fra de syndige menneskene – han var med dem.Hor skjer ikke bare «i det fysiske»(altså gjerning), det skjer også (og først) fra hjertet – som igjen går over til tanker (Matt 15:19), dermed er det fortsatt synd selv om man tenker seksuelt i tankene, men ikke praktiserer det. Mange kristne fordømmer homofileDette stemmer helt sikkert. Men samtidig skal man ikke fordømme alle kristne og si at alle er fordomsfulle. Jesus er vårt forbilde, det er Han vi skal følge, og Jesus fordømte ingen. Det var ikke et eneste menneske Han ikke ville ta til seg for å frelse – men mennesket valgte det selv. Husk at det i dag er mye urent innenfor kristendommen, og det er ganske enkelt å få folk til å hate, fordømme og tenke stygt om kristne om noen utgir seg for å være kristen og feks forbanner de homofile. Jeg respekterer de homofile, jeg har venner som er homofile, men jeg hadde ikke støttet dem i saken om at to av samme kjønn skulle få gifte seg. At til og med noen prester sier at det er greit for to menn/kvinner å gifte seg er blasfemi. Vi kristne skal ikke fordømme, eller dømme, andre. Det er en gjerning Gud skal gjøre på dommens dag. Hvorfor ta Bibelen bokstavelig og heller ikke høre på «sunn fornuft»/egne følelser?Ganske enkelt fordi Gud vet bedre enn oss. Vi skapte ikke oss selv, men Gud gjorde det. Og vi mennesker i dag lever kun mellom 0-100(noen ganger mer) år, hvorfor skulle vi vite bedre enn Gud som er fra Evigheten av? Egne følelser er heller ikke alltid til å stole på. «Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din egen forstand» og «vær ikke vis i dine egne øyne, frykt Herren og vik fra det onde!» (Ordsp. 3:5 & 7). Bibelen har også profetier som har skjedd gjennom tidene – etter at Bibelen ble skrevet – og til nøyaktig tid. Ingen annen enn Gud kunne vite dette. Derfor er det bevist at Guds Ord er til å stole på.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #16 Skrevet 5. mars 2014 Det er det dummeste jeg har hørt noen gang! Tenk deg SÅ mye som finnes idag, som Gud ikke skapte. Hvorfor har homofili eksistert i så mange tusen år, hvis det ikke er rett?! Gud skapte tydeligvis homofile! Lyst er knyttet til følelser. Du kan ikke velge hva du føler. Er en grunn til at hetrofile er hetrofile. De føler ikke noe for det samme kjønn. Samme som at homofile ikke føler noe for det motsatte kjønn. Det er ikke et valg, det er noe man FØLER. Følelser er EKTE! Og ikke kom å si at det man føler er feil! Å føle er poenget med å leve! Anonymous poster hash: f04a9...ff7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #17 Skrevet 5. mars 2014 Her var det noen meninger og synspunkter, så jeg skriver en generell melding med noen punkter jeg ser går igjen. Det er riktig at alle mennesker er like mye verdt for Gud – Han sendte jo sin Sønn, Jesus Kristus, for å frelse verden. Jeg kan ikke se ut ifra Guds Ord at homofile er mindre verdt, og om noen mener dette står i Bibelen så vil jeg gjerne vite hvilket skriftsted de støtter denne påstanden på. Trådstarter tror – og mange deler sikkert samme oppfatning – at noen mennesker er født homofile. Dette stemmer ikke. Gud skapte kvinnen for mannen (1. Kor 11:8-9), og Hans ønske var (og er) at det skal være mann og kvinne (1.Mos 2:24). Siden Gud opprinnelig tiltenkte ekteskapet slikt, så er det ikke mulig at Gud lar noen bli født homofile. Gud hater synd, og samliv med noen av eget kjønn er synd, hvorfor skulle Han da skape noen homofile? Ok, hvorfor blir noen homofile da? Bibelen forklarer at det er som følge av synd: «.. Derfor overgå Gud dem også i deres hjertes lyster til urenhet, slik at de vanærer sine legemer seg imellom. De byttet Guds sannhet med løgnen…(..). På grunn av dette overga Gud dem til vanærende(skammelige) lidenskaper. .. til og med kvinner byttet ut det naturlige samliv med et som er i strid med naturen. (..) Samme gjorde også mennene. De forlot sitt naturlige samliv med kvinnen, og de ble opptent i sin lyst (..) så menn drev utukt med menn» (Rom 1: 24-27). Men mange påstår at dette ikke er noe de kunne velge! Nei, slik er det ikke. Gud har aldri gitt en fristelse som er så stor at mennesket ikke har maktet å velge enten han vil etterkomme fristelsen eller ikke. Gud er trofast, og Han har sagt ingen skal bli fristet over evne; «men Han skal sammen med fristelsen sørge for en vei ut, slik at dere kan være i stand til å bære det» (1. Kor 10: 13). Er det galt å være venn med homofile? Er homofili – uten praktisering – synd? Hvem var det Jesus oppsøkte da Han var her på jorden? Det var nettopp synderne (altså alle sammen). Hadde det vært galt å være venn med en homofil, så burde det kanskje vært galt å være venn med en heterofil som driver hor med jenter? Alle mennesker har syndet, derfor er ingen av oss bedre enn den andre. Jesus gjemte seg heller ikke fra de syndige menneskene – han var med dem. Hor skjer ikke bare «i det fysiske»(altså gjerning), det skjer også (og først) fra hjertet – som igjen går over til tanker (Matt 15:19), dermed er det fortsatt synd selv om man tenker seksuelt i tankene, men ikke praktiserer det. Mange kristne fordømmer homofile Dette stemmer helt sikkert. Men samtidig skal man ikke fordømme alle kristne og si at alle er fordomsfulle. Jesus er vårt forbilde, det er Han vi skal følge, og Jesus fordømte ingen. Det var ikke et eneste menneske Han ikke ville ta til seg for å frelse – men mennesket valgte det selv. Husk at det i dag er mye urent innenfor kristendommen, og det er ganske enkelt å få folk til å hate, fordømme og tenke stygt om kristne om noen utgir seg for å være kristen og feks forbanner de homofile. Jeg respekterer de homofile, jeg har venner som er homofile, men jeg hadde ikke støttet dem i saken om at to av samme kjønn skulle få gifte seg. At til og med noen prester sier at det er greit for to menn/kvinner å gifte seg er blasfemi. Vi kristne skal ikke fordømme, eller dømme, andre. Det er en gjerning Gud skal gjøre på dommens dag. Hvorfor ta Bibelen bokstavelig og heller ikke høre på «sunn fornuft»/egne følelser? Ganske enkelt fordi Gud vet bedre enn oss. Vi skapte ikke oss selv, men Gud gjorde det. Og vi mennesker i dag lever kun mellom 0-100(noen ganger mer) år, hvorfor skulle vi vite bedre enn Gud som er fra Evigheten av? Egne følelser er heller ikke alltid til å stole på. «Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din egen forstand» og «vær ikke vis i dine egne øyne, frykt Herren og vik fra det onde!» (Ordsp. 3:5 & 7). Bibelen har også profetier som har skjedd gjennom tidene – etter at Bibelen ble skrevet – og til nøyaktig tid. Ingen annen enn Gud kunne vite dette. Derfor er det bevist at Guds Ord er til å stole på. Takk for innlegget ditt Du har reflektert godt og det er interessant lesning. Jeg er fullstendig uenig med deg, men det er også fordi at grunnprinsippene våre er forskjellige. Du baserer alt du skriver på en sannhet om at Gud eksisterer og at Bibelen er til å stole på, så hvis Gud eksisterer og hvis man kan lese Bibelen bokstavelig så har du altså rett. Jeg er grunnleggende uenig meg deg i at det er bevist at Guds Ord er til å stole på. Her faller også resonnementene dine igjennom. Det er utallige mange som har forsøkt seg på framtidsprofetier, noen lykkes bedre enn andre. Det at en person, en sekt eller en bok lykkes i å innfri noen profetier, vil ikke si at man kan stole på alt som blir sagt fra disse. Her brister logikken fullstendig. Du skriver at du tar Bibelen bokstavelig. Mener du dette i alt og ett? Anonymous poster hash: 40931...a59
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #18 Skrevet 5. mars 2014 Denne venninna mente nok ikke at homofile er mindre verdt i seg selv, men hun mente muligens at de var mindre verdt i forhold til ekteskap. Som ikke er for dem, med mindre de altså velger å leve som heterofile. Jesus sier at "noen har gjort seg selv til gjeldinger". Dvs at det er ikke alle ekteskapet er til for. Dessuten, det å skille seg er ikke en synd ifølge Bibelen. Det som er en synd er å gifte seg igjen mens den andre ektefellen ennå lever. Så også der har gjengivelsen blitt litt krøkkete og feil.... De kristne omtales som "de hellige". Det står at uten helliggjørelse skal ingen se himmelen. Dette gjelder ikke minst på det seksuelle området. Anonymous poster hash: 2d19d...8d3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #19 Skrevet 5. mars 2014 Legningen er nok medfødt, men man velger selv om man vil leve etter den. Jeg tror også det er mange mennesker, kansje de fleste, som ikke er 100% hetrofile eller 100% homofile. Mange hetrofile kvinner kan i hvertfall føle sexuell glede ved å være med eller fantasere om andre kvinner. En del kan også forelske seg i andre kvinner selv om de i hovedsak er hetrofile. Anonymous poster hash: 8080e...b76
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #20 Skrevet 5. mars 2014 Jeg og en venninne var normalt kristne. Ingen spesiell retning. Begge mente at kjærlighet er positivt i alle former, om man er heterofil eller homofil, er kjærlighet noe vakkert. Og man skal behandle andre mennesker bra, ikke gjøre noe galt. Vi er heller ikke ansvarlig for å dømme noen. Det får bli guds jobb. Så ble hun pinsevenn, og det tok ikke lang tid før homofili var galt. Hun som selv var bifil. Og hun ble ganske ekstrem. Anonymous poster hash: 06ce4...ea6
LevendeVann Skrevet 5. mars 2014 #21 Skrevet 5. mars 2014 Her var det noen meninger og synspunkter, så jeg skriver en generell melding med noen punkter jeg ser går igjen. Det er riktig at alle mennesker er like mye verdt for Gud – Han sendte jo sin Sønn, Jesus Kristus, for å frelse verden. Jeg kan ikke se ut ifra Guds Ord at homofile er mindre verdt, og om noen mener dette står i Bibelen så vil jeg gjerne vite hvilket skriftsted de støtter denne påstanden på. Trådstarter tror – og mange deler sikkert samme oppfatning – at noen mennesker er født homofile. Dette stemmer ikke. Gud skapte kvinnen for mannen (1. Kor 11:8-9), og Hans ønske var (og er) at det skal være mann og kvinne (1.Mos 2:24). Siden Gud opprinnelig tiltenkte ekteskapet slikt, så er det ikke mulig at Gud lar noen bli født homofile. Gud hater synd, og samliv med noen av eget kjønn er synd, hvorfor skulle Han da skape noen homofile? Ok, hvorfor blir noen homofile da? Bibelen forklarer at det er som følge av synd: «.. Derfor overgå Gud dem også i deres hjertes lyster til urenhet, slik at de vanærer sine legemer seg imellom. De byttet Guds sannhet med løgnen…(..). På grunn av dette overga Gud dem til vanærende(skammelige) lidenskaper. .. til og med kvinner byttet ut det naturlige samliv med et som er i strid med naturen. (..) Samme gjorde også mennene. De forlot sitt naturlige samliv med kvinnen, og de ble opptent i sin lyst (..) så menn drev utukt med menn» (Rom 1: 24-27). Men mange påstår at dette ikke er noe de kunne velge! Nei, slik er det ikke. Gud har aldri gitt en fristelse som er så stor at mennesket ikke har maktet å velge enten han vil etterkomme fristelsen eller ikke. Gud er trofast, og Han har sagt ingen skal bli fristet over evne; «men Han skal sammen med fristelsen sørge for en vei ut, slik at dere kan være i stand til å bære det» (1. Kor 10: 13). Er det galt å være venn med homofile? Er homofili – uten praktisering – synd? Hvem var det Jesus oppsøkte da Han var her på jorden? Det var nettopp synderne (altså alle sammen). Hadde det vært galt å være venn med en homofil, så burde det kanskje vært galt å være venn med en heterofil som driver hor med jenter? Alle mennesker har syndet, derfor er ingen av oss bedre enn den andre. Jesus gjemte seg heller ikke fra de syndige menneskene – han var med dem. Hor skjer ikke bare «i det fysiske»(altså gjerning), det skjer også (og først) fra hjertet – som igjen går over til tanker (Matt 15:19), dermed er det fortsatt synd selv om man tenker seksuelt i tankene, men ikke praktiserer det. Mange kristne fordømmer homofile Dette stemmer helt sikkert. Men samtidig skal man ikke fordømme alle kristne og si at alle er fordomsfulle. Jesus er vårt forbilde, det er Han vi skal følge, og Jesus fordømte ingen. Det var ikke et eneste menneske Han ikke ville ta til seg for å frelse – men mennesket valgte det selv. Husk at det i dag er mye urent innenfor kristendommen, og det er ganske enkelt å få folk til å hate, fordømme og tenke stygt om kristne om noen utgir seg for å være kristen og feks forbanner de homofile. Jeg respekterer de homofile, jeg har venner som er homofile, men jeg hadde ikke støttet dem i saken om at to av samme kjønn skulle få gifte seg. At til og med noen prester sier at det er greit for to menn/kvinner å gifte seg er blasfemi. Vi kristne skal ikke fordømme, eller dømme, andre. Det er en gjerning Gud skal gjøre på dommens dag. Hvorfor ta Bibelen bokstavelig og heller ikke høre på «sunn fornuft»/egne følelser? Ganske enkelt fordi Gud vet bedre enn oss. Vi skapte ikke oss selv, men Gud gjorde det. Og vi mennesker i dag lever kun mellom 0-100(noen ganger mer) år, hvorfor skulle vi vite bedre enn Gud som er fra Evigheten av? Egne følelser er heller ikke alltid til å stole på. «Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din egen forstand» og «vær ikke vis i dine egne øyne, frykt Herren og vik fra det onde!» (Ordsp. 3:5 & 7). Bibelen har også profetier som har skjedd gjennom tidene – etter at Bibelen ble skrevet – og til nøyaktig tid. Ingen annen enn Gud kunne vite dette. Derfor er det bevist at Guds Ord er til å stole på. Takk for innlegget ditt Du har reflektert godt og det er interessant lesning. Jeg er fullstendig uenig med deg, men det er også fordi at grunnprinsippene våre er forskjellige. Du baserer alt du skriver på en sannhet om at Gud eksisterer og at Bibelen er til å stole på, så hvis Gud eksisterer og hvis man kan lese Bibelen bokstavelig så har du altså rett. Jeg er grunnleggende uenig meg deg i at det er bevist at Guds Ord er til å stole på. Her faller også resonnementene dine igjennom. Det er utallige mange som har forsøkt seg på framtidsprofetier, noen lykkes bedre enn andre. Det at en person, en sekt eller en bok lykkes i å innfri noen profetier, vil ikke si at man kan stole på alt som blir sagt fra disse. Her brister logikken fullstendig. Du skriver at du tar Bibelen bokstavelig. Mener du dette i alt og ett? Anonymous poster hash: 40931...a59 Ja, jeg er overbevist om at Gud eksisterer, og at visdom er fra Hans Ord. For å gjøre en ting klart; på noen steder i Bibelen er det skriftsteder som står i lignelser/profetier - eksempelvis at "..annet dyr steg opp av havet", dette er profetisk og kan derfor ikke tolkes bokstavelig i den forstand at det er et "dyr". Nevner det kun for å ikke skape misforståelser. Jeg vet ikke helt hva du mener med "forsøkt seg på framtidsprofetier", men forsår det slik at du mener å tolke dem? Jeg husker for noen år siden at enten VG eller Dagbladet skrev om en mann (fra USA?) som fant ut - ved å studere Bibelen - datoen for når Jesus kommer igjen. Han mislyktes naturligvis, og det er til ingen overraskelse - for "..den dag og den time kjenner ingen, ikke en gang englene i himmelen, heller ikke Sønnen, men bare Faderen" (Mark 13:32). Derimot har Jesus sagt at vi skal se tegn i tiden, for Han vil ikke at vi skal være uvitende. Man skal være forsiktig med å stole på mennesker, og det er derfor jeg skrev at man heller bør stole på Gud. De profetiene som Bibelen har gitt(som har skjedd tidligere), har verdenshistorien bekreftet. Samtidig som Bibelen gir kjennetegn på antikrist, så er det *noe* som i dag kan identifisere seg med kjennetegnene. Det er slike ting som gjør at jeg stoler på Guds Ord. Jeg tenkte på å skrive dette i det forrige innlegget, men ville ikke ta det med siden det er så mye og dels innviklet. Nå tar jeg det med allikevel, men litt forkortet; ikke alle Bibler er til å stole på. Noen trossamfunn har endret på skriftsteder, tatt bort og lagt til - eksempelvis De Ti Bud. Dermed kan man ikke utelukke feil til og med i Bibelen, men om man virkelig ønsker å søke Gud, så finner man også ut av hvilke Bibler som er mer riktig enn andre. Men til tross for at det finnes feil i Bibler, så har Gud sagt Han vil hjelpe og lære oss å kjenne Hans Ord
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #22 Skrevet 5. mars 2014 Legning er medfødt, hvorfor skulle det ellers være mange dyr som har homofil legning? Svaner lever ofte i homofile parforhold hele livet. En hypotese sier det har sammenheng mellom individtettheten. Din venninne høres ut som min svigermor, jeg gremmer meg virkelig over slik diskriminering! Anonymous poster hash: bfea9...32c
LevendeVann Skrevet 5. mars 2014 #23 Skrevet 5. mars 2014 Hvorfor har homofili eksistert i så mange tusen år, hvis det ikke er rett?! Har du ikke hørt om Lucifer som er opphavet til synden og alt ondt?(1. Joh 3:8)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #24 Skrevet 5. mars 2014 Sorry meg altså! Dere må gjerne brette ut det som står i bibelen, og prøve og forklare det på best mulig måte for at jeg som trådstarter skal bli klokere,MEN seriøst! Jeg fatter fortsatt ikke at dere velger og tro at homofil er noe man velger å være ( som om man skulle valgt brød eller knekkebrød til frokost for og sette det spissen) bare fordi Gud har sagt at det er menn og kvinner som hører sammen! Mennesker er ulike, og tiltrekkes av hverandre av lyst og følelser! Følelser!!!', noe jeg av og til lurer på om enkelte trangsynte kristne ikke vet hva er, når de mener at homofili er en synd, bare fordi han der oppe har nevnt det! Selv er jeg 100% heterofil, en gift voksen dame er jeg også. jeg har også vært inne på tanken om å kunne eksperimentere med en annen kvinne, men FØLELSEN og lysten sier meg i mot, fordi jeg tiltrekkes det motsatte kjønn. Ja, et valg, men et valg basert på følelser og lyst! Tror nok at de som er homofile gjerne skulle ønsket at de var hetrofile, slik at de slapp de fordommene det ofte medfører å være homofil. Men skal man ikke få være den man er, elske den man vil, enten det er det samme kjønn eller ikke?! Anonymous poster hash: 8abca...ac6
LevendeVann Skrevet 5. mars 2014 #25 Skrevet 5. mars 2014 Sorry meg altså! Dere må gjerne brette ut det som står i bibelen, og prøve og forklare det på best mulig måte for at jeg som trådstarter skal bli klokere,MEN seriøst! Jeg fatter fortsatt ikke at dere velger og tro at homofil er noe man velger å være ( som om man skulle valgt brød eller knekkebrød til frokost for og sette det spissen) bare fordi Gud har sagt at det er menn og kvinner som hører sammen! Mennesker er ulike, og tiltrekkes av hverandre av lyst og følelser! Følelser!!!', noe jeg av og til lurer på om enkelte trangsynte kristne ikke vet hva er, når de mener at homofili er en synd, bare fordi han der oppe har nevnt det! Selv er jeg 100% heterofil, en gift voksen dame er jeg også. jeg har også vært inne på tanken om å kunne eksperimentere med en annen kvinne, men FØLELSEN og lysten sier meg i mot, fordi jeg tiltrekkes det motsatte kjønn. Ja, et valg, men et valg basert på følelser og lyst! Tror nok at de som er homofile gjerne skulle ønsket at de var hetrofile, slik at de slapp de fordommene det ofte medfører å være homofil. Men skal man ikke få være den man er, elske den man vil, enten det er det samme kjønn eller ikke?! Anonymous poster hash: 8abca...ac6 Jeg velger å tro på Gud fordi Hans kunnskap overgår all menneskers "viten". Gud tvinger ingen til noe, Han har gitt den frie vilje. Så får hver enkelt stå for sine valg og de konsekvensene det måtte medføre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå