Gå til innhold

Hva skjer ved akutt innleggelse på grunn av brystsmerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som jobber med pasienter med brystsmerter eller har erfaring fra innleggelse på grunn av brystsmerter, enten som pasient eller pårørende? I så fall håper jeg at dere kan dele erfaringene deres med meg!

Jeg har hatt økende grad av brystsmerter siden rett før helgen. Det føles periodevis som et press eller trykk i brystet og tilsvarende trykk på samme sted på ryggen, mellom skulderbladene. I tillegg har jeg en brennende følelse bak brystbeinet, en verkende smerte litt til venstre for brystbeinet og på det verste utstråling til venstre skulder, hovedsaklig på baksiden, men idag også på forsiden og ned i venstre arm. Det forverres av (lett) aktivitet (som å gå en 20-minutters tur i middels tempo og nå i stad også ved å sette inn i oppvaskmaskinen).

Idag har jeg også etter at smertene begynte å roe seg ned igjen etter aktivitet, opplevd noen svimmelhetsanfall. Under det første opplevde jeg også prikking i begge hender. Jeg var hos legen på mandag, og han gav meg resept på syrenøytraliserende (Zantac) og ba meg komme tilbake på torsdag hvis det ikke var noen bedring. Han ville da legge meg inn på sykehuset. Jeg tok blodprøver og EKG på mandag, som var normale. Jeg snakket igjen med legesekretæren idag etter den episoden med utstråling til skulder og arm og svimmelhetsanfall, og hun ba meg ringe tilbake igjen imorgen for å få ny time, hvis det ikke har gitt seg, siden det ikke var noe å finne på prøvene på mandag.

Hvis dette ikke går over til imorgen, antar jeg at jeg blir lagt inn på sykehuset imorgen. Hva skjer der? Siden symptomene mine etter hva jeg leser er ganske typiske for hjertesykdom, tenker jeg meg at det må være en hjerteutredning av noe slag. Hvordan foregår en slik utredning? Hvor lenge må man bli på sykehuset? Er det snakk om en dag eller to (hvis de ikke finner noe) eller bruker de lengre tid på å sjekke det ut?

Anonymous poster hash: 4d398...965
Skrevet

Jeg synes det høres litt ut som det jeg ligger innlagt for nå: galleblærebetennelse.

Har legen sjekket CRP?

Skrevet

Ja, CRP er sjekket og var normal. Hvordan kjennes galleblærebetennelse ut? Hadde vært fint om smertene skyldes noe annet enn hjertesykdom...

Skrevet

Eller det kan være gallestein. Symptomene er veldig like de man får ved hjerteproblemer.

Vet veldig lite om hjerteutredning dessverre, men er det noe av det jeg nevner finner de det ofte ut med ultralyd.

Skrevet

Gallestein gir ikke utslag på crp. Prøv å trykk under ribbeina på venstre side og i mellomgulvet, det var uutholdelig vondt for meg. Eller mye av det du beskriver untatt iling i armene.

Skrevet

Dere med problemer med galleblæren: kom det eller økte det ved fysisk aktivitet? Kjente dere det på venstre side eller høyre side? Jeg har forresten ikke vondt når jeg trykker under ribbeina. Litt ømt på midten nedenfor brystbeinet, men ikke mye, og det tror jeg kanskje at det alltid er? 

Skrevet

Noen som vet noe om det jeg opprinnelig spurte om?

Skrevet

Vil tro du sjekkes med ekg og døgnmåling, samt ultralyd av hjertet ++

Anonymous poster hash: 84d88...593
Skrevet

Det avhenger av hva de mistenker er galt med deg når du kommer inn. Jeg ble lagt inn i høst. Da mistenkte de først galle/magesår. Da ble jeg lagt til observasjon, fikk smertestillende og ventet på undersøkelser dagen etter. Så viste det seg at det var hjertet, og da skjedde ting i hui og hast. Jeg fikk medisiner, og ble satt på hjerteovervåkning og sendt rett til hjerteavdelingen. Fikk ul, og da ble alt alvorlig utelukket. Ble liggende et døgn til observasjon. Medisinene tok knekken på smertene, så to dager senere ble jeg skrevet ut. Ingen oppfølging nødvendig. Men ja.. Det er ikke noe fasitsvar på dette. 

Anonymous poster hash: 695b2...93d
Skrevet

Vil tro legene ikke mistenker noe hjertesykdom nå. Siden du da hadde kommet inn akutt.

Når jeg har hatt brystsmerter har jeg måtte krangle meg til å komme til legen på egenhånd og ikke via ambulanse.

Og kommet direkte inn til lege, sjekket med både ekg, ultralyd, røntgen, masse masse blodprøver og blodgass.

Da har jeg gjerne hatt press i brystet, høy puls , svimmel og kvalme. Og andre ganger pga uregelmessig puls.

Anonymous poster hash: 5895a...0f5

Skrevet

EKG, blodprøver, blodtrykk og evt røntgen og observasjon er vel det første de gjør og så bestemmes videre forløp utfra hva de finner der. Ønsker deg lykke til og god bedring.

Anonymous poster hash: 5a372...acb
Skrevet

Vil tro legene ikke mistenker noe hjertesykdom nå. Siden du da hadde kommet inn akutt.

Når jeg har hatt brystsmerter har jeg måtte krangle meg til å komme til legen på egenhånd og ikke via ambulanse.

Og kommet direkte inn til lege, sjekket med både ekg, ultralyd, røntgen, masse masse blodprøver og blodgass.

Da har jeg gjerne hatt press i brystet, høy puls , svimmel og kvalme. Og andre ganger pga uregelmessig puls.

Men de fant ikke noe? Ofte er det muskelsmerter eller angst som er grunnen til slike smerter his yngre mennesker.

Anonymous poster hash: 5f877...1da

Skrevet

Men de fant ikke noe? Ofte er det muskelsmerter eller angst som er grunnen til slike smerter his yngre mennesker.

Anonymous poster hash: 5f877...1da

Jo hos meg fant de noe. Har operert , og går nå regelmessig til langtidsEKG, belastningstester og ultralyder. Ca annen hver mnd. Og er ikke i jobb pga dårlig form og mye kvalme.

Skrevet

Dere med problemer med galleblæren: kom det eller økte det ved fysisk aktivitet? Kjente dere det på venstre side eller høyre side? Jeg har forresten ikke vondt når jeg trykker under ribbeina. Litt ømt på midten nedenfor brystbeinet, men ikke mye, og det tror jeg kanskje at det alltid er?

Jeg hadde ikke problemer med fysisk aktivitet når jeg hadde gallesteinsanfall. Men fikk det av mat jeg spiste.

Anonymous poster hash: 1ce02...2d2

Skrevet

Dere der det ble funnet noe galt med hjertet: hva slags symptomer hadde dere? Liknet de mine? Dersom de skal sjekke noe med hjertet, så kan jeg egentlig regne med at det er gjort i løpet av en dag eller to?

Skrevet

Dere der det ble funnet noe galt med hjertet: hva slags symptomer hadde dere? Liknet de mine? Dersom de skal sjekke noe med hjertet, så kan jeg egentlig regne med at det er gjort i løpet av en dag eller to?

Jeg har hatt mye press i brystet, noen ganger har jeg hatt så vondt at jeg har trodd at jeg skal dø. Men dette var før jeg ble operert . Veldig mye kvalme . Andpusten , sliten , trøtt konstant , svimmel, høy puls , hard puls og uregelmessigheter. Det er mine symptomer. Og ja, fryser veldig fort .

Skrevet

Jeg har hatt mye press i brystet, noen ganger har jeg hatt så vondt at jeg har trodd at jeg skal dø. Men dette var før jeg ble operert . Veldig mye kvalme . Andpusten , sliten , trøtt konstant , svimmel, høy puls , hard puls og uregelmessigheter. Det er mine symptomer. Og ja, fryser veldig fort .

Glemte å svare på utredning. Det spørs hva de finner. Jeg har vært mye inn og ut av sykehuset , og mye dårlig . Og ting tar litt lengre tid når de finner noe gale. Men det er jo en selvfølge.

Hvis de ikke finner noe gale med hjertet så er du vel bare på sykehuset i ett døgn .

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Det som skjer ved innleggelsediagnosen brystsmerter er at du først tas i mot av sykepleier (legen er der umiddelbart om det er snakk om stor mistanke om infarkt) og denne tar målinger, personalia og blodprøver, EKG/blodgass. Så kommer legen inn og hilser på deg og spør deg om mye forskjellig (tidligere sykdommer, risikoprofil for hjerteaykdommer, aktuell sykehistorie, aktuelle medikamenter du ev bruker, sosiale forhold, allergier og spmål om vannlating/avføring). Imens dette pågår har han sjekket EKG og blodgass. Så vil han undersøke deg kroppslig. Etter alt dette er gjort avgjør legen om du skal ha Morfin, ASA og Nitro, og annen blodfortynnende. Noen ganger vil legen at du får det umiddelbart, mens andre ganger venter han på blodprøvesvarene. Noen leger gjør ultralyd av hjertet i akuttmottaket, mens andre gjør det ikke. Det kommer an på kompetansen og hvor sterk mistanken er. Røntgen av lungene bestilles, og du må kanskje ligge med telemetri (hjerteovervåkning). Om det er usikkert om det er hjerterelatert legges du på post for observasjon og sykling kan li aktuelt. Om det er infarkt må man i visse tilfeller rett på angiografilabben for å inspisere kransarteriene ev blokke/stente. Noen ganger finner de helt andre årsaker til brystsmerter, og da overføres man til andre avd ev skives ut om det er harmløst. Lykke til!

Skrevet

Huff, jeg har hatt alle symptomene du beskriver i lengre tid, bortsett fra at jeg ikke er andpusten (men er heller ikke fysisk aktiv på grunn av alle de andre symptomene). Har du også hatt hodepine, for det har jeg hatt en del av.

Skrevet

Det som skjer ved innleggelsediagnosen brystsmerter er at du først tas i mot av sykepleier (legen er der umiddelbart om det er snakk om stor mistanke om infarkt) og denne tar målinger, personalia og blodprøver, EKG/blodgass. Så kommer legen inn og hilser på deg og spør deg om mye forskjellig (tidligere sykdommer, risikoprofil for hjerteaykdommer, aktuell sykehistorie, aktuelle medikamenter du ev bruker, sosiale forhold, allergier og spmål om vannlating/avføring). Imens dette pågår har han sjekket EKG og blodgass. Så vil han undersøke deg kroppslig. Etter alt dette er gjort avgjør legen om du skal ha Morfin, ASA og Nitro, og annen blodfortynnende. Noen ganger vil legen at du får det umiddelbart, mens andre ganger venter han på blodprøvesvarene. Noen leger gjør ultralyd av hjertet i akuttmottaket, mens andre gjør det ikke. Det kommer an på kompetansen og hvor sterk mistanken er. Røntgen av lungene bestilles, og du må kanskje ligge med telemetri (hjerteovervåkning). Om det er usikkert om det er hjerterelatert legges du på post for observasjon og sykling kan li aktuelt. Om det er infarkt må man i visse tilfeller rett på angiografilabben for å inspisere kransarteriene ev blokke/stente. Noen ganger finner de helt andre årsaker til brystsmerter, og da overføres man til andre avd ev skives ut om det er harmløst. Lykke til!

Takk for langt og utfyllende svar! Kan jeg forstå svaret ditt slik at man skrives ut samme dag hvis de ikke finner noe? Hvor lang tid kan det bli aktuelt å bli på sykehuset om de finner noe?

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar! Kan jeg forstå svaret ditt slik at man skrives ut samme dag hvis de ikke finner noe? Hvor lang tid kan det bli aktuelt å bli på sykehuset om de finner noe? Anonymous poster hash: 4d398...965

Ja, om de mener at det f.eks skyldes muskulære smerter eller annet som ikke trenger sykehusinnleggelse kan du bli utskrevet samme dag. Brystsmerter er en av de vanligste innleggelsesårsakene, og som oftest er det ikke hjerteinfarkt, men det gjelder å luke ut dem som har det. Derfor må en gå gjennom litt undersøkelser.

Håper det ikke er noe farlig hos deg, men jeg synes du skal sjekkes ut med blodprøver, EKG og legeundersøkelse.

Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar! Kan jeg forstå svaret ditt slik at man skrives ut samme dag hvis de ikke finner noe? Hvor lang tid kan det bli aktuelt å bli på sykehuset om de finner noe?

Dette er en av de tingene som er helt umulig å svare på :)

Hvis de ikke finner noe kan det være du skrives ut, men det kan også være at du legges inn for observasjon eller videre utredning. Hvor lang tid det tar hvis de finner noe vil også avhenge av hva de finner, hva de tenker å gjøre, hvor det skal gjøres (ikke alle sykehus gjør alt), og om de tenker at det haster såpass at de vil ha det gjort med en gang og overvåke deg i mellomtiden, eller om de henviser deg poliklinisk. 

Det er også mulig å reise hjem på permisjon hvis du ikke er avhengig av å være på sykehuset for overvåkning, men de vil gjøre undersøkelser som inneliggende (går gjerne raskere). 

Anonymous poster hash: 4466a...657

Skrevet

Tusen takk for svar igjen! :-)

Siden jeg har barn, så har jeg jo ikke særlig lyst til å være på sykehus, men samtidig hadde det føltes veldig betryggende å få sjekket grundig hva som er galt/om det er noe galt. Nå får jeg sammensnørende brystsmerter bare jeg rører litt i en suppekjele mens jeg sitter foran komfyren, så det er minimal fysisk aktivitet som skal til, men heldigvis forsvinner smertene som regel etter en stund i ro etterpå.

Noen ganger idag har jeg også fått brystsmertene når jeg har vært helt i ro, så jeg vurderer hele tiden om jeg skal ringe legevakten eller ikke, siden det er en mulighet for at smertene skyldes hjerteproblemer. Samtidig vet jeg ikke om legevakten ville ha gjort noe mer enn fastlegen min gjorde på mandag, for han tok blodprøver og EKG, og der var alt normalt. Jeg ser for meg at det antakelig må et belastnings-ekg til for eventuelt å avdekke noe galt, og det gjør de kanskje ikke på legevakten uansett. Jeg tenker at det riktigste er å vente til imorgen og la fastlegen henvise meg til sykehuset, slik han snakket om på mandag, hvis syrenøytraliserende medisin ikke hjalp mot plagene mine (som de ikke har gjort), men samtidig lurer jeg også på om jeg har for høy terskel for å kontakte lege igjen. Hvor vondt skal man ha, hvor plagsomt skal det være og hvor redd skal man bli før man kontakter lege? Jeg har en tendens til å bagatellisere alle symptomer og liker å vente og se om det går over, men jeg vet jo ikke hvor lurt det er med slike smerter...

Skrevet

Hvilke blodprøver tok han? Jeg ville nok ringt legevakten siden smertene har blitt verre og kommer lettere selv etter at du begynte på syrenøytraliserende. Slike smerter er en av de tingene som ikke er så lurt å vente på at skal gå over, selv om man er ung og i utgangspunktet frisk :) 

Brystsmerter med utstråling som ikke blir bedre (heller verre) på behandling kan tyde på hjertet, men det kan jo også være muskelsmerter (som er mest vanlig), eller et utall andre ting. Uten å vite hvilke blodprøver han tok ville jeg nok anbefalt deg LV hvis det kommer igjen, og uansett kontakte lege på nytt imorgen.

Anonymous poster hash: 4466a...657
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg husker alle blodprøvene han tok, men jeg tror han tok crp, leukocytter, noen mineraler og troponin, og blodprøvene var normale. 

H

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...