Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er 4+1 i dag, og bestilte time til legen på fredag, jeg nevnte ikke at jeg var gravid (de spurte ikke om hvorfor jeg ønsket legetime).

Men, jeg lurer på når er det vanlig å dra på kontroll til lege, UL og JM ?

Og hva gjør man i de diveres timene ? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144125169-n%C3%A5r-har-man-de-div-kontrollene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde første legetime da jeg var syv uker, fylte ut helsekortet og sendte søknad om fødeplass (det siste trenger du ikke legen til heller, det kan du fint gjøre på egenhånd), men hvis du ikke har noen spesielle komplikasjoner eller bekymringer er det som Sokkedyret sier egentlig ikke noen vits å ha time så tidlig, de gjør ingen ting, liksom. :)

Jeg slapp å betale for den første timen, så det gikk som en av kontrollene, men har fått time til «ordentlig» kontroll når jeg har passert 12 uker. Skal også på privat ultralyd rett før, bare fordi jeg er nysgjerrig.

Ordinær ultralyd er rundt uke 18, deretter er det kontroller ca hver fjerde uke, og noe tettere når fødsel nærmer seg, eller hvis du går på overtid. (Er i hvert fall det jeg har for beskjed om. :) )

De sjekker normalt ikke med blodprøver før rundt uke 12 :)

Itillegg burde du nok ringe tilbake å si ifra at du er gravid. For å rekke alt man skal på kontrollen rundt uke 12 setter de fleste opp en dobbelttime, noe du antageligvis ikke har nå.

Hvis det ikke er noe spesielt trenger du altså ikke time på et par mnd enda :)

Anonymous poster hash: b2339...0c5

Annonse

jeg bestilte time til jeg er 6+5, fordi legen skal henvise meg til tidlig UL, og det tar et par uker å få det, så jeg regner med å få ul mellom uke 8-10.

Forrige svangerskap fikk jeg time hos legen når jeg var 8 uker, fordi jeg var så sikker på at noe ikke stemte. (hadde da vært hos jordmor flere ganger og hu tok meg heller ikke seriøst, så jeg tok kontakt med lege i stedet)
Jeg spurte om de kunne måle Hcg min og sjekke ut litt fordi jeg hadde småblødd i flere uker. Men de sa blankt nei og at jeg bare var hysterisk og at det var helt vanlig å blø litt. "strek er strek uansett hvor svak den er" så de bare hver gang jeg kom dit.

Jeg krevde til slutt tidlig ul pga historien av SA i familien.

i uke 10 kom jeg til UL (fikk egentlig i uke 11, men dro til sykehuset og ba om å få det MED EN GANG) og der var det ikke noe foster. Kun en fostersekk. De på sykehuset synes det var rart at jeg ikke var tatt seriøst mtp blødninger og det jeg fortalte. De var kjempebekymret når jeg kom og sa jeg hadde blødd.. 

Derfor skal jeg ha tidlig time hos legen denne gangen, og regner med at de sender meg på ul med en gang denne gangen, nå som JEG har historien også, og ikke bare familien min. Kjenner jeg blir irriterert når jeg snakker om det :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...