Gå til innhold

Trening.. Hvor fort kan jeg se resultater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at dette vil være individuelt, men kanskje noen har erfaringer? Har gått fra utrent/ingen trening, til ca.30 min kondisjon og 30 min styrke, tenker å trene 3-5 ganger i uka. Vil jeg merke forskjell på styrke/muskler og kan jeg oppnå vektnedgang med dette? Holder meg under 1500kcal daglig.

Anonymous poster hash: 1ea50...2e2

Fortsetter under...

Skrevet

Vanskelig og si.. Noen opplever en rask endring i kroppen, så stagnerer det. Jeg gikk ned i vekt, sakte men sikkert over 3-4års periode. Så følte jeg det stoppet opp, utseendemessig,- selv om vekta gikk enda litt mer ned.

Nå har jeg trent regelmessig i snart 11år,- og de siste to år har MYE skjedd med kroppen. Jeg har aldri hatt synlige muskler, men nå har de kommet. Kroppen er blitt mer "maskulin",- men på en positiv måte. Var en pære før, nå i dag er jeg en såkalt "søyle",- i følge Trinny &Susanna (har faktisk møtt de!!!) Jeg tror det er et resultat av trening, regelmessig over lang tid, og det faktum at jeg snart blir 40, og dermed produserer mindre østrogen, som ikke er med på og trigge muskelvekst...... Trener litt mer styrke, har gjort det de siste 3år, men ikke særlig tung stryke (30days shred, faktisk...Med litt tyngre vekter), liker og jogge. Minst 1t føler jeg at jeg trenger..... Har ikke blitt veldig sterkere, i alle fall ikke i forhold til synlighet på musklene. Tror ikke fettprosent er særlig endret heller. Er blitt 2-3 kilo tyngre det siste året.. Som ikke er bare muskelvekst...:D

Men nok om det. Hvorfor ikke sette deg prestasjonsmål fremfor vekt og cm? Er så mye mer takknemmelig og nå :) Var det som skulle til for og få fart på trening hos meg. Jeg satte meg først 10km på under 1t som mål.. Etter noen år så hadde jeg halvmarathon på under 2t15min :)  De siste 2år har jeg egentlig bare drevet "vedlikehold".. Nå satser jeg på halvmarathon igjen...Men ikke på tid...Har ikke jogget lenger enn 12km på disse to åra, så blir en prosess og komme opp i distanse uansett. VET jeg kommer til og gå ned en del i vekt i de siste ukene før løpet, men det er ikke noe mål, det er resultatet...21km på ok tid, som er det:)

Med et slikt fokus, så "glemmer" man utseende litt, og plutselig ser man at "wow",- her har det jammen skjedd ting :)

Anonymous poster hash: 058da...f43
Skrevet

Da jeg en gang gikk fra ingen trening til ca 10 timer trening i uka, beholdt jeg vekta, men gikk ned to størrelser i klær på 3 mnd (slanket meg ikke, spiste til jeg var mett osv)

Anonymous poster hash: ceb69...8ce
Skrevet

Hvis du er helt utrent vil du kunne merke bedring i kondisjon etter en uke (med mindre du er så støl at alt bare er vondt ;)) Sansynlig vis vil du merke bedring på styrken også etter ca 3-5 treninger.

Anonymous poster hash: dda1d...8bc
Skrevet

Jeg startet i januar og var helt utrent. Merket stor forbedring etter ca 3 runder. Før det var alt bare vondt, og kjipt. Har holdt på noen uker nå, og forskjellen er veldig stor. Jo mer utrent du er, jo fortere vil du se resultater. Rett og slett.. 

Anonymous poster hash: 1cb95...f26
Skrevet

Tusen takk for svar :). Jeg er ingen supertrener. Aldri vært særlig glad i å trene og har ikke funnet noen trening jeg liker veldig godt heller ;). Men en times trening med kondisjon/styrke kan gå, kjenner det gjør kroppen godt, så håper det vil bli en vane og noe jeg liker å drive med på sikt :).

Foreløpig er nok målet mitt cm og vektnedgang. Vet at kostholdet er viktigst for å få til nedgang, bruker derfor en "kaloriteller-app" og forsøker å være flink.

HI

Annonse

Skrevet

Kommer jo veldig av på hva du trener. Om du løfter en rosa 1 kg utallige rep vil du få et annet resultat enn ved å kjøre knebøy og markløft med så tunge vekter du klarer.

Skrevet

Kommer jo veldig av på hva du trener. Om du løfter en rosa 1 kg utallige rep vil du få et annet resultat enn ved å kjøre knebøy og markløft med så tunge vekter du klarer.

Kjører styrke i apparater, en runde for å få med de største musklene, benpress, mage, rygg og flere på armene. Kjører 10 repetisjoner x2 eller 3. Tre på mage og lår og to repetisjoner på armene. Starter ganske lavt på vekt for å klare å gjennomføre runden, men vil øke på vektene etter hvert.

HI

Skrevet

Skjønner at dette vil være individuelt, men kanskje noen har erfaringer? Har gått fra utrent/ingen trening, til ca.30 min kondisjon og 30 min styrke, tenker å trene 3-5 ganger i uka. Vil jeg merke forskjell på styrke/muskler og kan jeg oppnå vektnedgang med dette? Holder meg under 1500kcal daglig.

Merket forskjell etter 3 uker :-) Strammere, minsket magemålet og mindre rumpe. Og hadde samme utgangspunkt som deg.

Skrevet

Kjører styrke i apparater, en runde for å få med de største musklene, benpress, mage, rygg og flere på armene. Kjører 10 repetisjoner x2 eller 3. Tre på mage og lår og to repetisjoner på armene. Starter ganske lavt på vekt for å klare å gjennomføre runden, men vil øke på vektene etter hvert.

HI

Det tror jeg du gjør veldig rett, få inn teknikk først og så legge på vekt. Jeg startet styrke i fjor, allerede etter 6 uker hadde jeg tatt av 8 cm rundt magen og endret fasong på beina. Gi ikke så mye ned i vekt, for å klare de tyngste øvelsene og øke var jeg nødt til å spise nok. Anbefaler boken til Martin Norum, styrketrening for jenter, hvis du vil snuse litt på trening som virkelig endrer kroppen.
Skrevet

Jeg fikk lagt opp treningsprogram på treningssenteret her; var helt utrent, har trent i 4 uker nå. 10 min oppvarming, 20 min kondisjon, og så 6 forskjellige styreapparater. Merker allerede at konisjonen er bedre, og har økt litt i styrke! Så ser det går fremover :) Håper vekten kryper nedover her også, har som mål -10 kg innen sommeren! 

Anonymous poster hash: eb064...a5d
Skrevet

HI

Det tror jeg du gjør veldig rett, få inn teknikk først og så legge på vekt. Jeg startet styrke i fjor, allerede etter 6 uker hadde jeg tatt av 8 cm rundt magen og endret fasong på beina. Gi ikke så mye ned i vekt, for å klare de tyngste øvelsene og øke var jeg nødt til å spise nok. Anbefaler boken til Martin Norum, styrketrening for jenter, hvis du vil snuse litt på trening som virkelig endrer kroppen.

Inspirerende og lese andres gode resultater. Vet ikke om alder også kan spille inn, er 38, så har jo startet litt sent men ;). Er 1.70 høy og veier 82, så ønsket er å komme ned i 65-70kg og endre litt på fasongen samtidig.

HI

Skrevet

En annen ting. Er det ok å trene daglig i hverdagene hvis ikke kroppen er for støl og sier fra at det er nok? "Må" jeg ha ei pause i mellom? Trente i går og i dag og har mulighet resten av uka også (utenom helg). Neste uke blir det antagelig bare tre treninger pga avtaler ellers.

HI

Annonse

Skrevet

Hvis du trener daglig så bør du trene variert, f.eks. legger mer benøveler en dag, mage/rygg/stabilietet og armer neste dag og så kan du variere type kondisjonstrening også.

Husk at det er i restitusjonstiden kroppen bygger seg sterkere, så pass på å ikke overtrene - spesielt viktig nå når du er fersk og ikke kjenner kroppens reaksjoner på treningen like godt.

Men varierer du treningen skal du tåle det :)

Anonymous poster hash: 23290...317
Skrevet

Trener du musklene med vekter, skal dei hvile 1-2 dager, vist ikke kan du ødelegge dei ! Viktig ! Viktig !!! Når du trener tunge vekter ødelegger du musklene, og da skal dei ha 1-2 dager på å bygge seg opp igjen, det er slik vi bygge muskler 😃 viktig du trener så hardt att du kjenner det GODT i musklene

Anonymous poster hash: 536e9...f64

Skrevet

Du bør ha minst en helst to helt treningsfrie dager hvis du er utrent. Resultatet kan ellers fort være at du blir overtrent eller skader deg. Husk at det du gjør når du trener er å bryte ned muskler og andre fibre. Det er i hvileperioden du bygger deg opp igjen. Blir hvileperiodene for korte rekker ikke kroppen å bygge seg opp igjen før du starter ny nedbryting.

Anonymous poster hash: dda1d...8bc
Skrevet

Det er forskjell på å sitte på stumpen og å trene beinhardt. Det er viktig med variasjon. Dersom du har trent tung styrke en dag, så drøyer du en dag før du gjør det, men det hindrer deg ikke i å ta en rask tur i skogen for å få opp pulsen litt.

Anonymous poster hash: ceb69...8ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...