Anonym bruker Skrevet 4. mars 2014 #1 Del Skrevet 4. mars 2014 jeg er hel norsk men er vokst opp med stefar fra belgia & har hans nederlanske etternavn, har et britisk fornavn som også er veldig vanlig i norge & sambo er svensk/asiater med et vanlig svensk fornavn, asiatisk mellomnavn & veldig vanlig svensk etternavn. kan vi da kalle vårt barn noe som er "u" norsk/svensk uten at det blir for "rart"? barnet vill få begge etternavnene & blir da nr 7 med "Mitt" navn i norge. min familie er helt imot "uvanlige" navn & forventer at barnet skal hete Gry eller Gunnar etter mine besteforeldre. mens sambos familie er på vår side & syntes vi skal bestemme selv. kan også legge til at jeg er 22 & at min mor er fast bestemt på at jeg kommer til å velge et navn jeg kommer til å hate om 10+ år. hun var selv ung mor & tror at jeg kommer til å gjøre de samme feilene som henne. så da er det best om hun bare bestemmer allt sån at jeg slipper å angre. jeg har lite lyst å kalle barnet mitt for gry eller gunnar. de er veldig kjederlige navn i mine ører & passer ikke inn i vår mer moderne familie i det hele tatt, men det er veldig vanskelig for meg å nekte mamman min noe uten god grund (hun har mentale problemer) så da lurer jeg på hva alle dere andre syntes? Vi liker Kailas til gutt & Haniya eller adli til jente bla. Haniya betyr glad/behagelig & Kailas betyr Shiva's "hjem", Adli betyr elsket på indisk. disse kan evntuelt brukes som mellom navn sammen med noe mer norsk, er jeg rar eller ureferdig som vil ha navn fra kulturen til pappan? er det referdig av min familie å forvente at jeg skal følge familie trandisjonen deres når jeg ikke har mye kontakt med dem til vanlig? føler meg litt lost & trenger litt hjelp/støtte i denne saken Anonymous poster hash: 8ec29...ced Anonymous poster hash: 8ec29...ced Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124825-for-rart-med-asiatiske-navn-p%C3%A5-norsksvenske-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pei Skrevet 4. mars 2014 #2 Del Skrevet 4. mars 2014 Uff, jeg skjønner at du er mellom barken og veden:-(( det var jo veldig til ytterpunkter også da? Fra trauste Gry og Gunnar, til dine utenlandske navn... For å ta oppkallingen først, så mener jeg NEI! Dette er deres barn, ingen kan tre tradisjoner og forventniger ned over hodene deres! Det må du bare stille og rolig forklare dem: nei, vi ønsker ikke å kalle opp- ferdig med det;-) Så til navnene dine, vakre navn. (Liker Haniya bedre enn Adli) Du må rett og slett vurdere om du vil "stå i det"- for reaksjonene vil jo komme. Jeg har valgt norske, uvanlige navn, og det er "ille nok". Til syvende og sist er det deg og pappa'n til barnet som bestemmer!! Lykke til! :-)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124825-for-rart-med-asiatiske-navn-p%C3%A5-norsksvenske-barn/#findComment-146173506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekornjenta Skrevet 4. mars 2014 #3 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg synes ikke det er noe merkelig i å velge navn etter den ene kulturen til den ene forelderen. Hvis det er det dere liker begge to Som Pei sier må du bare kunne tåle kommentarer fra folk som undrer seg over hvorfor barnet heter sånn, både på negative og positive måter. Barnet må sannsynligvis stave seg igjennom livet og rette på uttale mange ganger (hvis det bryr seg). Men mange helt norske navn må også stave seg igjennom livet, så nevner det bare i tilfelle av at dere bryr dere om sånt Jeg synes at Haniya var helt utrolig fint, og jeg tror det funker i Norge fordi det finns navn som ligner (Hanna) Kailas og Adli klinger ikke like bra i mine ører, men hadde noen jeg kjenner kalt barnet sitt det hadde jeg fint vennet meg til det generelt finner jeg veldig få navn stygge, de fleste blir bare kjedelige (vanlige), anderledes (fremmed) eller over-the-top de aller fleste venner seg til navnet barnet ditt får uansett hvor fremmed eller oover-the-top det er I forhold til mammaen din virker det litt.. trist.. å la seg diktere av hennes mening og mentale problemer. Jeg synes "Vi liker ikke den slags navn som er i familien" er en go nok grunn til ikke å velge den slags navn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124825-for-rart-med-asiatiske-navn-p%C3%A5-norsksvenske-barn/#findComment-146173609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ammie Skrevet 4. mars 2014 #4 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg tror du hadde angret på Gry og Gunner jeg, siden du ikke er så begeistret i utgangspunktet... Jeg syns dere skal velge det dere selv vil. Dessuten blir det jo urettferdig å bare kalle opp etter et par besteforeldre på din side, så de kan jo ikke forvente det. Hvorfor skal dine "røtter" bety mer enn hans? Så om dere begge er mer fornøyd med asiatiske navn så ville jeg gått for det. Om du er redd for å angre kan du alltids gi barnet to navn (som du foreslo), så kan barnet selv velge Jeg syns det er helt urimelig av familien å kreve at du skal kalle dine barn Gry og Gunnar. Da kunne de heller kalt sine barn Gry og Gunnar om det er så viktig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124825-for-rart-med-asiatiske-navn-p%C3%A5-norsksvenske-barn/#findComment-146174558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2014 #5 Del Skrevet 4. mars 2014 Ikke gjør som mora di sier! Synes generelt at dere skal velge et navn dere liker som foreldre og som er til barnets eget beste. Derfor hadde jeg for eksempel vært litt forsiktig med navn som kan føre til diskriminering i forhold til arbeidslivet og jobbsøknader. Anonymous poster hash: 0816b...3e6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124825-for-rart-med-asiatiske-navn-p%C3%A5-norsksvenske-barn/#findComment-146174596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2014 #6 Del Skrevet 4. mars 2014 takk for svar alle sammenn:D Nei jeg slapp unna både gry å gunnar da min mor var fast bestemt på å kalle meg martin om jeg ble gutt. & navnet jeg endte opp med er et tredisjonelt gutte navn men blir mest brukt på jenter, min olde far døde samme år som jeg ble født så jeg fikk ganske enkelt hans navn. & så er jeg ene barn pga barnevernet tok meg fra mamman min når jeg var ca 4 mnd. & hun kom aldri over sorgen så da er det tydligvis veldig viktig at jeg gjør som hun vil. med hensyn til stavinga må jeg også stave mitt navn hele tiden. steninger som "det er bare en E" & "nei det er ikke " ` " over E`en" er ganske vanlig i min verden. & selv om det er litt plagsomt at folk aldri husker det er det helt overkommelig. før jeg ble 18 hadde VI obligatoriske helge besøk en gang i mnd. & nå når jeg har blitt voksen & ikke bor med fostefamilien min lengre er det akkuratt som om hu har fått grønt lys til å si & gjøre alle de rare mamma tingene hu ikke kunne når jeg hadde en annen mor. baby navn er ikke bestemt, vi vet ikke om det er gutt eller jente enda en gang så det masse tid til å krangle & finne ut om detta enda. Jeg gleder meg til å bli mamma & til å flytte ytligere 4 timer unna min egen mor. er vanligvis veldig flink til å stå på mitt men når det kommer til denne dama er det ikke alltid det er verdt det. en krangel kan på gå i mange år før hu glemmer det. får masse støtte av foster familie & familien til sambo & det hjelper veldig, sammen er vi sterke & håper vi kan bli litt fornøyde alle sammen til slutt. Jeg synes ikke det er noe merkelig i å velge navn etter den ene kulturen til den ene forelderen. Hvis det er det dere liker begge to Som Pei sier må du bare kunne tåle kommentarer fra folk som undrer seg over hvorfor barnet heter sånn, både på negative og positive måter. Barnet må sannsynligvis stave seg igjennom livet og rette på uttale mange ganger (hvis det bryr seg). Men mange helt norske navn må også stave seg igjennom livet, så nevner det bare i tilfelle av at dere bryr dere om sånt Jeg synes at Haniya var helt utrolig fint, og jeg tror det funker i Norge fordi det finns navn som ligner (Hanna) Kailas og Adli klinger ikke like bra i mine ører, men hadde noen jeg kjenner kalt barnet sitt det hadde jeg fint vennet meg til det generelt finner jeg veldig få navn stygge, de fleste blir bare kjedelige (vanlige), anderledes (fremmed) eller over-the-top de aller fleste venner seg til navnet barnet ditt får uansett hvor fremmed eller oover-the-top det er I forhold til mammaen din virker det litt.. trist.. å la seg diktere av hennes mening og mentale problemer. Jeg synes "Vi liker ikke den slags navn som er i familien" er en go nok grunn til ikke å velge den slags navn. Anonymous poster hash: 8ec29...ced Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124825-for-rart-med-asiatiske-navn-p%C3%A5-norsksvenske-barn/#findComment-146174642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wendela Skrevet 5. mars 2014 #7 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Det er ditt barn. Du bestemmer! Det eneste jeg tenker litt på er hvordan det blir for barnet i jobbsøkersammenheng når han/hun blir voksen? Vi har et vennepar, begge asiatiske - født i Asia med asiatiske foreldre selv, men de har valgt nordiske navn på sine unger fordi de ikke vil at det skal utøves diskriminering mot dem senere. Ungene har nå nordiske fornavn og asiatiske etternavn. Rasisme og diskriminering skal ikke forekomme, men dessverre gjør det det.. Det å skulle hedre en kultur eller en person trenger ikke bety at du bruker navnene nøyaktig som de var med samme skrivemåte, men du kan "fornorske" dem/ modernisere dem litt, eventuelt finne navn som har de samme bokstavene eller begynner på de samme to bokstavene og som tydelig henspeiler på det asiatiske. Vi har selv engelske navn på våre barn, med ingen personlig tilknytning dit, men de er gjort litt norskere ved skrivemåte og lignende. Bare et tips. Endret 5. mars 2014 av Wendela Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124825-for-rart-med-asiatiske-navn-p%C3%A5-norsksvenske-barn/#findComment-146178291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 6. mars 2014 #8 Del Skrevet 6. mars 2014 Det er dere som foreldrer som skal velge. Dere skal finne det navnet som dere mener er helt rett til deres barn - og det er da bare naturlig at barnets røtter vises i navnet, og i dette tilfelle er disse røttene ikke helnorske så da trenger ikke navnet å være det heller. Om navnet er veldig uvanlig eller vanskelig i Norge går det fint an å ha f eks både et asiatisk og et skandinavisk fornavn - men begge navnene skal være noe dere liker. Om dere velger navnet med både hjerte og hjerne kommer dere ikke til å angre på det. Gratulerer med graviditeten og lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124825-for-rart-med-asiatiske-navn-p%C3%A5-norsksvenske-barn/#findComment-146179996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå