Gå til innhold

Noen som er sykepleier/ assistent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Har nettopp startet som personlig assistent. Denne personen er lam fra halsen og ned, beveger armer litt. Fikk sjokk når jeg var på opplæring når han lå i sengen og hadde en pose som er koblet til som han da tisser i. Da jeg skulle se hvordan de gjorde det fikk jeg totalt sjokk og tenkte at det må jeg gjøre på han også, å lissom stikke en lang slange inn i penisen. Hvordan forholder dere dere når dere gjør dette? Må være så utrolig kleint . Gruer meg til neste gang og tenker at dette i grunn ikke er noe jobb for meg men igjen blir det bare dumt å slutte. Trodde han liksom bare satt på do.

Fortsetter under...

Skrevet

Det er vel ikke en oppgave for en assistent. Je er selv hjelpepleier, har med ansvar å slikt, men å sette inn kateter er en spl oppgave.

Skrevet

Jo det er en av oppgavene det.

Skrevet

Hei.

Jeg er utdannet sykepleier og om det bare skal byttes pose kan du gjøre det. Men om du skal legge inn nytt kateter (slange inn i penis), er dette en sykepleieroppgave. I tillegg skal man ha opplæring av lege på den pasienten det gjelder når det er menn. Så om noen sier at det er din oppgave å legge inn nytt kateter er det helt feil!

Skrevet

Er jo ikke feil dette. Hun er ikke sykepleier hun som viste mmeg det heller.

Skrevet

Jettanicole, regner det går igjennom kommunen at du er bpa? Det er feil. Selv utdannet, og verken hjelpepleiere/helsefagarbeidere eller ufaglærte har LOV til å sette inn kateter på menn, dette pga langt urinrør, prostata osv. Det er rett og slett feil, prosedyren skal utføres av sykepleiere og leger.

Hvis du mener det er riktig, så skal du i det minste som en del av jobben din ta kontakt med noen over som vet hva din oppgave er og ikke, for det er ganske risky og utføre noe som ikke ligger til din kompetanse. I og med at du aldri har sett det før heller. Ta deg litt praksis på et sykehjem, vil komme godt med :-)

Annonse

Skrevet

Etter litt tanke... Det er ikke en uridom du tenker på a?? For det er lov å gjøre...

Skrevet

Etter litt tanke... Det er ikke en uridom du tenker på a?? For det er lov å gjøre...

Uridom er ikke som kateteret som skal inn i penis, men kan ligne på et kondommsom trees ned på penis.

Men svar til trådstarter! Kateterisering skal som ovennevnte her sier, kun utføres av leger og sykepleiere, men sik/rik kan i noen tilfeller utføres av hjelpepleiere som er opplært i dette, gjøres en del i hjemmesykepleien bla, og gjøres flere ganger daglig! Sik/rik er ikke helt ulik prosedyre som ved kateterisering, et kateter føres inn i urinblæra for og hjelpe pasienten til tømming,før kateteret tas ut igjen etter endt tømming. Et inneliggende kateteret (som din pasient har) er der i noen mnd, før det må byttes ut, da utført av sykepleier! Du ble ikke opplært

i og tømme posen du mener da? Det kan du fint gjøre som assistent!

Hilsen sykepleier :-)

Skrevet

Ja, er ikke ofte en er borti verken det ene eller det andre... Men synes det hørtes rart ut, at en ass skal sette kateter. Derfor jeg kom til å tenke på uridom, seøv om den ikke skal inn i urinrøret, men tres på. Dette kan jo utføres.

Skrevet

Hu jeg hadde opplæring med skulle bytte pose. Men før hun satte på ny pose og uridom tok hun et kateter inn først og tømte blæra. Men er dette en klein jobb eller hva synes dere?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei.

Jeg er utdannet sykepleier og om det bare skal byttes pose kan du gjøre det. Men om du skal legge inn nytt kateter (slange inn i penis), er dette en sykepleieroppgave. I tillegg skal man ha opplæring av lege på den pasienten det gjelder når det er menn. Så om noen sier at det er din oppgave å legge inn nytt kateter er det helt feil!

Hei! Akkurat det du skriver om opplæring på kateter mener jeg også å ha lært under utdanning (jeg er også sykepleier) men der jeg jobber kan nesten hvem som helst legge inn både permanent og engans kateter.  Helt hårreisende spørr du meg, men forskjellen på sykepleier og hjelpepleier er nesten borte i den kommunen jeg jobber i, til og med assistenter uten helsefag-utdanning har medisinkurs og div annen opplæring. 

Skrevet

Hu jeg hadde opplæring med skulle bytte pose. Men før hun satte på ny pose og uridom tok hun et kateter inn først og tømte blæra. Men er dette en klein jobb eller hva synes dere?

Men kjære deg, hvis du syns det er så "kleint" så syns jeg absolutt ikke du skal jobbe der. Det er din egen holdning til arbeidsoppgavene som må gjøres noe med i såfall. Ha respekt for pasientene og medfølelse. Det kan hende at det er du som ligger sånn en vakker dag.... Prøv å sett deg inn i pasientens situasjon, så hadde du vært takknemlig for at andre ville hjelpe deg med dine grunnleggende behov... Vær så snill å finn på noe annet å gjøre om du ikke takler det. Pasientene fortjener den beste pleie, og da av helsepersonell som er 100% dedikert til jobben sin.

Forøvrig har hjelpepleiere lov til å engangs kateterisere. Men ikke legge inn permanent kateter. Assistenter har ikke lov til å gjøre noe av det så vidt jeg vet. Med mindre kommunelegen gir disp til godt opplærte assistenter.. Her er det forskjellig praksis. Men undersøk om du faktisk har lov til å utføre slikt. Dette er ditt eget ansvar. Hilsen sykepleier..

Skrevet

Grunnen for at jeg aldri i mitt liv skulle bli sykepleier, kos deg i ditt eget helvette... Sorry mom, men du har valgt jobben, du må takle den... Mannen du snakker om høres veldig ut som min fetters tremenning forresten :))

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...