Gå til innhold

Kan dere gi meg noen gode råd??

Anbefalte innlegg

Min sønn fikk diagnosen adhd da han var 8 år gammel. han er nå 10.

han er mer ukonsentrert enn aktiv. vel, dvs han er da aktiv også, men sliter mest med konsentrasjonen sin

det jeg trenger hjelp med, er nok et luksusproblem. han er glad og munter, hele tiden. og det er flott. men han skal alltid tulle! og om har fortelelr en vits vi ler av, forteller han den gjerne 4-5 ganger til, for den var jo så morsom. sier vi at han skal gå å stelle seg, tullegår han inn på badet. han tuller når han skal hente sekken sin og han tuller når han skal sitte å se på tv. han tuller 90% av tiden.

hvordan få han til å kutte tullingen litt?

jeg har sagt til han at det er greit og gøy å tulle, men om man gjør dette HELE TIDEN, blir tull og tøys slitsomt og ingen syntes det er gøy lenger.... men han sier han ikke klarer å slutte...

noen med erfaing innenfor dette??

Anonymous poster hash: 46405...d42
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124790-kan-dere-gi-meg-noen-gode-r%C3%A5d/
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Kjenner til problemstillingen, min gutt fikk fort stempelet "klassens klovn" når han startet på skolen. Til og med av daværende kontaktlærer bare at hun tilføyde ordet umoden itillegg (gikk i 2. Klasse på tidspunktet) det reagerte jeg på. Han er nå 12 år og fjoller og tøyser mye enda. Veldig høylytt og kan bli litt sånn ekstremt kroppsspråk i form av armer/bein i alle retninger og mye grimaser. Han har en tendens til å lage en del u-lyder som jeg og samboer kaller det. Det går ann å prøve å dempe det. Hvis en konsekvent går inn for å endre atferden. For vår familiie så ser vi på det som en del av personligheten ved vår gutt, så vi bruker ikke per dags dato så mye energi på det. Men blir det for mye så ber vi han enten om å roe seg ned eller ta en luftetur. Det har han som regel forståelse for, når vi f.eks forklarer at det blir litt mye tøysing og at det verker i ører og hodet.

Hadde vi derimot vært i en setting hvor dette ikke passet seg hadde vi først bedd han om å roet seg, ellers hadde vi enten gått vekk fra situasjon/plass eller gitt en advarsel om konsekvens. Alt etter hvordan situasjonen er.

Det er ikke enkelt å vite hva som er rett eller galt alltid. De mener det jo ikke vondt, men ja kan bli fryktelig slitsomt og kan være nødvendig å prøve å dempe for deres eget beste med tanke på det sosiale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...