Gå til innhold

Gutt på 2 år som knapt snakker

vaskedama+♂ 09 og 11

Anbefalte innlegg

Har en gutt som sier et lite utvalg ord, ikke noen sammenhengende, ikke interessert i å herme heller. Alle sier at dette er normalt, men må si jeg er ganske bekymret. Ellers en normal gutt, vi prater normalt til han, han forstår godt hva vi sier.

Fler som har hatt det sånn, kanskje har noen tips til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eldste hadde dårlig språk. Hadde svært få ord ved 2 års alder. Når han var 2,5år begynte han i barnehage og da begynte språket å løsne. Og det neste året utviklet det seg til å bli normalt.

Anonymous poster hash: f1381...f1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har gått i barnehage siden 1-års alder, kommuniserer mest med strupelyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarer han ja og nei på kjente spørsmål ifra dere? Feks. Er du tørst? Vil du ha banan? vil du sitte i vognen? osv? 

Og merker dere om han har egne ord for kjente ting som vognen, smokken, kosebamse eller lignende? F.eks bil er dabu og smokk er nune eller sånne ting? 

Kan han gjøre kjente ting som å gå og sette seg i sofaen hvis dere sier at han skal gjøre det?

For i denne alderen handler språkutvikling ofte mer om barnet har språkforståelse enn godt verbalt språk. 

Har han slitt med sykdom eller dårlig motorikk tidligere i livet så kan det også ha innvirkning på språkutviklingen fordi kroppen og hjernen fokuserer på en ting om gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer ja nei på spørsmål, ingen egne ord på ting, kun strupelyder og peker på ting han vil ha. Vil jeg at han skal levere noe til noen, gjør han det. Kaster ting i bosset om vi ber han om det, så tyder på at han forstår det vi sier.

God motorikk, gikk kjempetidlig, men altså lite språk fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min gutt også. Han blir 2 år nå til søndagen. Han skjønner alt hva vi sier, og i det siste har han begynt å herme etter alle ord, om jeg spør han f.eks "kan du si koko?" Så sier han koko. Men han sier sjeldent ord uten at vi spør han. Og det var først forige uke han satte sammen to ord. Da sa han "hade pappa" :-) men jeg er ikke veldig bekymret, for han skjønner ALT! jeg blir overrasket over hva han kan og skjønner, selvom han ikke prater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer ja nei på spørsmål, ingen egne ord på ting, kun strupelyder og peker på ting han vil ha. Vil jeg at han skal levere noe til noen, gjør han det. Kaster ting i bosset om vi ber han om det, så tyder på at han forstår det vi sier.

God motorikk, gikk kjempetidlig, men altså lite språk fra han.

Hva mener du med strupelyder?

Anonymous poster hash: f84d0...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener han freser.. Vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare det. Skal inn til ppt innen kort tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Min mellomste kunne 2 ord da han fylte 2 år, hei og bil. Han sa ikke mamma eller pappa engang, ingen herming. Forsto riktignok mye av hva vi sa, men selv brukte han bare babling og peking... 4 mnd senere begynte han å snakke i 3-4 ords setninger, kunne gjenkjenne tall opptil 10, og hele alfabetet. Helsestasjonen var bekymret på 2 årskontrollen, og vi ble satt opp til en ekstra kontroll da han var 2,5 år som vi jo da kunne avlyse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Sånn var sønnen min lenge!

Men nå når han han er blitt 2.5 år så ligger han faktisk foran mange andre barn på hans alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 år her også, men nå har vi fått time hos ppt, så får vi se hva de sier! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Heisann..

Tenkte bare å fortelle om jenta mi.. Hun har vært langt fremme motorisk, men jeg synes hun var utrolig treg i språket. Merket at alle ordene hun sa var veldig like og at hun av og til misforstod det vi sa..

Pga tett nesegang opererte hun falsk mandel og da la de også inn dren i ørene hennes.. Det var som natt og dag! Allerede dagen etter operasjon så kom hun med nye ord og språket utviklet seg i en rasende fart i perioden fremover.. Er jo ikke bestandig dette er tilfelle, men mye væske i øret kan påvirke språkutviklingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...