Sesilia Skrevet 3. mars 2014 #1 Del Skrevet 3. mars 2014 Tenker allerede mye på fødsel... Har født to ganger før, skal nå til med tredje (og siste). Gruer meg ikke, alt i alt har det vært veldig fint å føde, men jeg sitter igjen med noen spørsmål... Forrige fødsel var "skikkelig i gang" med tette og vonde rier da jeg kom til sykehuset, men så fikk jeg fentanyl og alt stoppet opp, riene kom sjeldnere og ble mindre kraftige. Er det vanlig at fentanyl gjør det? Er veldig interessert i en effektiv fødsel, altså at den ikke stopper opp denne ganga, veldig nedtur... Ellers tok fødslene lang tid uten at det skjedde så mye, og jordmor ventet i lengste laget med å ta vannet mitt (som ikke gikk naturlig) - hvorfor vente så lenge? Det skjedde fort etter at vannet var tatt. Kan jeg be om at det gjøres med en gang jeg kommer, hvis ikke vannet går denne gangen heller? Ønsker meg veldig en effektiv fødsel, helst uten smertelindring som kan dempe/stoppe (som fentanyl og epidural kan? eller?) - noen som har gode erfaringer med å bevege seg mye for å få fortgang/effektivitet? Hva/hvordan? Hva slags pust anbefaler dere? Akupunktur? Varmt vann? Annet? Takk for svar... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #2 Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg har forstått det slik at klokka ikke starter å tikke før vannet er gått. Dvs når vannet har gått må barnet være ute innen så og så lang tid, pga infeksjonsfare mm. Derfor er man forsiktig med å ta vannet tidlig. Men er ikke 100% sikker på at jeg har rett... Anonymous poster hash: 7137f...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146172099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 3. mars 2014 #3 Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg skal også føde for tredje og forhåpentligvis siste gang. Jeg hadde en "typisk førstegangs" fødsel som var langdryg (18,5 t fra vannet gikk) med både epidural, vakuum og komplikasjoner hos baby første gang. Lå mye i senga og bevegde meg lite, måtte etterhvert ha i.v. for å få sterkere rier ved press og brukte 2 timer på det. Så ønsket om å få en bedre fødsel på nr.2 var stort!! Begge er dog igangsatt rett før termin (med vag.piller) og det blir sikkert denne også... Men jeg gjorde noen grep/bevisstgjørelser før andre fødsel og det hjalp stort! For den fødslen var fantastisk!! Kort og effektiv (6 t fra første rie), ingen epidural, ingen i.v, ingen innblanding, jeg bevegde meg hele tida -enten på gulvet eller på alle fire i senga mens jeg svaiet bekkenet. I tilegg hadde jeg på forhånd vært med på noe som heter Lamaze-kurs med diverse pustemedtoder, fødselsstillinger etc. Hadde "øvd" på disse teknikkene noen uker og de hjalp meg i stor grad til å la kroppen gjøre jobben, ikke anspende meg og heller samarbeide. Fantastisk!! Og fra de sjekket 7 cm og til hun var ute, etter kun to press, tok det knapt 20 (!!) minutt! I tilegg ingen komplikasjoner hos baby, så fikk henne rett opp på brystet etterpå og ingen innblanding i navlestreng før den sluttet å pulsere, ingen hast med vei/mål og slik lå vi alene på fødestua kun vi tre alene i ett par timer. Fikk tilogmed dusje etter det..! Det fikk jeg ikke med første pga alle komplikasjoner og ble liggende til observasjon ett døgn den gang. Så håpet er jo samme som andre eller enda bedre fødsel denne gang, kanskje jeg for engangs skyld får oppleve naturlig start også -selv om drømmen jo hadde vært hjemme, men det får jeg ikke..! Så også denne gang er planen å dra på Lamaze-kurs for så å øve på de teknikkene, i tilegg til at jeg skal bevege meg under hele fødselen og forhåpentligvis slippe både innblanding og smertelindring (brukte lystgass på begge da). I tilegg ønsker jeg å stå på alle fire/knærne under selve utdrivelsen, da tyngdekraften er sterk bare i seg selv og dermed kan gjøre selve pressetiden kortere pluss mer effektiv. Masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146172304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovelyme Skrevet 3. mars 2014 #4 Del Skrevet 3. mars 2014 Tredjegangsfødende her også.. Vet ikke hva fenatyl er?.. Men jeg tror at å være oppreist /gå er nøkkelen.. Var stor forskjell fra første til andre gang.. La meg for tidlig med første mann.. Gikk "tur" før vi reiste til føden andre gang.. Pluss sto lenge før jeg ble liggende.. Fødte på 1 1/2t.. Var intenst og smertefult men rakk ikke epidural.. Ble kun lystgass.. Føler ikke epiduralen gjorde at det tok lekgre tid med førstemann.. Tvert imot... Men burde holdt meg oppe og gått mye mer.. Har planer om mye av det samme denne gangen men har lyst til å føde i vann denne gangen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146173153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesilia Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 5. mars 2014 Jeg har forstått det slik at klokka ikke starter å tikke før vannet er gått. Dvs når vannet har gått må barnet være ute innen så og så lang tid, pga infeksjonsfare mm. Derfor er man forsiktig med å ta vannet tidlig. Men er ikke 100% sikker på at jeg har rett... Anonymous poster hash: 7137f...6db Hmm... Begge fødslene har jeg hatt tette rier og 4 cm åpning da jeg kom til sykehuset, og da er man jo i aktiv fødsel, og fremgangen har vært dårlig helt til de etter langt om lenge har tatt vannet... Så jeg lurer veldig på om de kan ta vannet litt tidligere, hvis det samme skulle skje igjen, ettersom det fikk fart på sakene... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146178382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesilia Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 5. mars 2014 Tredjegangsfødende her også.. Vet ikke hva fenatyl er?.. Men jeg tror at å være oppreist /gå er nøkkelen.. Var stor forskjell fra første til andre gang.. La meg for tidlig med første mann.. Gikk "tur" før vi reiste til føden andre gang.. Pluss sto lenge før jeg ble liggende.. Fødte på 1 1/2t.. Var intenst og smertefult men rakk ikke epidural.. Ble kun lystgass.. Føler ikke epiduralen gjorde at det tok lekgre tid med førstemann.. Tvert imot... Men burde holdt meg oppe og gått mye mer.. Har planer om mye av det samme denne gangen men har lyst til å føde i vann denne gangen.. Fentanyl er en type smertelindring som man får rett inn i blodet via hånden, et av virkestoffene som er vanlig i epidural. Det med å holde seg oppe så lenge som mulig, skal jeg prøve på denne gangen! Og være i bevegelse! Og fokus på pust/visualisering. Litt skeptisk til epidural/fentanyl, ønsker meg veldig en effektiv og god fødsel og er redd disse får fremgagen til å stoppe opp... Hvordan var din erfaring med epidural? (Mannen min anbefaler meg å prøve det ) Lykke til med tredjemann og planen om å føde i vann Spennende Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146178397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesilia Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 5. mars 2014 Jeg skal også føde for tredje og forhåpentligvis siste gang. Jeg hadde en "typisk førstegangs" fødsel som var langdryg (18,5 t fra vannet gikk) med både epidural, vakuum og komplikasjoner hos baby første gang. Lå mye i senga og bevegde meg lite, måtte etterhvert ha i.v. for å få sterkere rier ved press og brukte 2 timer på det. Så ønsket om å få en bedre fødsel på nr.2 var stort!! Begge er dog igangsatt rett før termin (med vag.piller) og det blir sikkert denne også... Men jeg gjorde noen grep/bevisstgjørelser før andre fødsel og det hjalp stort! For den fødslen var fantastisk!! Kort og effektiv (6 t fra første rie), ingen epidural, ingen i.v, ingen innblanding, jeg bevegde meg hele tida -enten på gulvet eller på alle fire i senga mens jeg svaiet bekkenet. I tilegg hadde jeg på forhånd vært med på noe som heter Lamaze-kurs med diverse pustemedtoder, fødselsstillinger etc. Hadde "øvd" på disse teknikkene noen uker og de hjalp meg i stor grad til å la kroppen gjøre jobben, ikke anspende meg og heller samarbeide. Fantastisk!! Og fra de sjekket 7 cm og til hun var ute, etter kun to press, tok det knapt 20 (!!) minutt! I tilegg ingen komplikasjoner hos baby, så fikk henne rett opp på brystet etterpå og ingen innblanding i navlestreng før den sluttet å pulsere, ingen hast med vei/mål og slik lå vi alene på fødestua kun vi tre alene i ett par timer. Fikk tilogmed dusje etter det..! Det fikk jeg ikke med første pga alle komplikasjoner og ble liggende til observasjon ett døgn den gang. Så håpet er jo samme som andre eller enda bedre fødsel denne gang, kanskje jeg for engangs skyld får oppleve naturlig start også -selv om drømmen jo hadde vært hjemme, men det får jeg ikke..! Så også denne gang er planen å dra på Lamaze-kurs for så å øve på de teknikkene, i tilegg til at jeg skal bevege meg under hele fødselen og forhåpentligvis slippe både innblanding og smertelindring (brukte lystgass på begge da). I tilegg ønsker jeg å stå på alle fire/knærne under selve utdrivelsen, da tyngdekraften er sterk bare i seg selv og dermed kan gjøre selve pressetiden kortere pluss mer effektiv. Masse lykke til! Tusen takk for fyldig og nydelig svar! Synes det er så godt å høre andres erfaringer mens jeg samler tips til fødselen. Så flott at fødsel nr to var så effektiv! Det med å bevege meg og bruke tyngdekraften, skal jeg virkelig sette alt inn på å gjennomføre. Og som du nevner, øve på pust, avslapping osv. Men hvordan kan jeg finne ut hvor og når det er lamazekurs? Finnes de rundt om i landet? Må undersøke litt hva som finnes her (i Kristiansand..). Hvordan synes du det var å bruke lystgass/effekten av lystgass? Jeg har hatt det begge gangene, og føler at den hjelper på å fokusere på pust, men den gir ingen smertelindring... Lykke til med fødsel nr tre Når har du termin? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146178410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 5. mars 2014 #8 Del Skrevet 5. mars 2014 Jeg så bare noen som annonserte kurset på Facebook da jeg gikk med nr to, og lurte på hva det var så tok kontakt med henne som som henviste meg videre bare. Men hvis du søker på google kommer det kanskje opp om det er noen lamazekurs i nærheten Hun som har kurset her, var i Oslo for å bli kursleder hvertfall, og fødte selv sine barn hjemme ved hjelp av metoden og teknikkene. Og jeg hadde selv god effekt, bare det å være avslappet og hjelpe kroppen fantastisk!! Har vært syk med svangerskapsforgiftning på slutten av begge tidligere svangerskap og går derfor til ekstra oppfølging denne gang... Men hadde jeg kunnet, ville jeg også født hjemme med denne metoden For meg var det hvertfall en ubeskrivelig effekt!! Syns heller ikke lystgass ga veldig smertelindring, men tok den verste toppen av riene -kanskje mest pga visualisering og fokus på pusten som du sier Kjenner jeg er utrolig spent på kommende fødsel. Litt sånn skrekkblandet fryd siden man aldri vet hvordan det blir Men jeg tror bevisstgjøring er viktig uansett for en god opplevelse. Jeg har termin 31.mai Tredje tri i morgen! Enn du? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146178861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovelyme Skrevet 6. mars 2014 #9 Del Skrevet 6. mars 2014 Hvis man bruker lystgassen riktig hjelper det til å,jobbe gjennom riene.. Fikk virkelig kjenne at jeg ikke hadde brukt den rett med førstemann, når jeg fødte andremann.. Stor forskjell.. Jeg stagnerte fullstendig og spente meg veldig med førstemann, epiduralen gjorde at jeg fikk slappet av og at åpningen kom mye raskere.. Og når de da tok vannet så ble det fart.. Tror det at de venter med å ta vannet kansje gjør at man forhindrer at man må sy og slikt? Har iallefall ikke sydd med noen av mine.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146181047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesilia Skrevet 8. mars 2014 Forfatter #10 Del Skrevet 8. mars 2014 Hei igjen, "Nellik" Jeg er også utrolig spent på denne tredje fødselen! Skrekkblandet fryd! Ikke termin før 9. august, 18+2 i dag.. Men det første som slo meg da jeg ble gravid, var at jeg nå skal føde en gang til, jeg har fått enda en mulighet. Og denne gangen ønsker jeg at det skal bli på enn annen måte enn det har vært før. Jeg har nettopp lest en bok om naturlig fødsel, og det er så utrolig fint å høre at du og andre har hatt så positive opplevelser! Takk for at du deler alle instinktene mine sier at det vil være mye bedre for meg og baby å bruke naturlige metoder så langt det er mulig, har ikke hatt epidural før, og ønsker det heller ikke nå. Jeg skal prøve å finne ut om jeg og mannen kan delta på et lamazekurs, det hørtes utrolig bra ut Googlet litt og så at det kanskje er helgekurs i Oslo, hvis vi ikke har noen her i byen. Ellers fant jeg et kurs hvor mannen kunne lære fødselsmassasje De to forrige gangene, har han vært veldig overflødig, og jeg har vært veldig alene inni meg selv (som jo er naturlig), men det hadde vært fint om han også var godt forberedt på hva han kan gjøre og fødselen i det hele... Lykke til med fødselen din Håper å få høre fødselshistorien din etterhvert!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146186632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesilia Skrevet 8. mars 2014 Forfatter #11 Del Skrevet 8. mars 2014 Hvis man bruker lystgassen riktig hjelper det til å,jobbe gjennom riene.. Fikk virkelig kjenne at jeg ikke hadde brukt den rett med førstemann, når jeg fødte andremann.. Stor forskjell.. Jeg stagnerte fullstendig og spente meg veldig med førstemann, epiduralen gjorde at jeg fikk slappet av og at åpningen kom mye raskere.. Og når de da tok vannet så ble det fart.. Tror det at de venter med å ta vannet kansje gjør at man forhindrer at man må sy og slikt? Har iallefall ikke sydd med noen av mine.. Jeg brukte lystgass begge de første fødslene, og fikk god hjelp, så jeg tror nok at jeg brukte den riktig, jeg bare syntes at den gjorde hodet mitt surrete og tok ikke noen smerter... Jeg har også hørt at de kanskje venter for at ikke alt skal gå for fort, og at man da revner, men tror jeg må spørre jordmor om dette. Litt frustrerende å vente så lenge på at de skal gjøre det, når det har så god effekt... Håper det går av seg selv denne gangen! Når har du termin, da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146186637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ticalinda Skrevet 9. mars 2014 #12 Del Skrevet 9. mars 2014 Jeg skal nå føde for 5.gang, og husker veldig godt min 3.fødsel, som var en typisk tredjegangsfødsel. Den skal være "en luring", og det ble den! Jeg hadde en typisk "lang" 1.gangsfødsel, typisk mye raskere og greiere 2.gangsfødsel, og hva skjedde med nr 3? Jeg gikk med rier i 2 døgn uten at det ble noe mer åpning enn 2cm.... For å få fødselen i gang, så måtte jeg gå, og gå og gå... Når jeg endelig nådde 5 cm, så gikk det normalt raskt, heldigvis! Til info så brukte jeg under 4 timer fra første ri til fødsel 4.gang, så jeg har tatt med meg viktig lærdom til jeg skal i gang med 5.fødsel: ingen fødsel er lik, den blir litt sånn som babyen og kroppen vil at den skal bli, jeg må bare høre på kroppen, så kommer babyen når den er klar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146189944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovelyme Skrevet 9. mars 2014 #13 Del Skrevet 9. mars 2014 Termin 6juni.. Tenker at det kan være lurt p tenkje igjennom forventningene til fødselen.. Men likevel ikke være så fast bestemt og heller åpen for mulighetene.. Er jo umulig å forutsi hvordan fødselen blir.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146190401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesilia Skrevet 11. mars 2014 Forfatter #14 Del Skrevet 11. mars 2014 Termin 6juni.. Tenker at det kan være lurt p tenkje igjennom forventningene til fødselen.. Men likevel ikke være så fast bestemt og heller åpen for mulighetene.. Er jo umulig å forutsi hvordan fødselen blir.. Enig :)Tenke gjennom og forberede, og ta fødselen som den kommer... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146194810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sesilia Skrevet 11. mars 2014 Forfatter #15 Del Skrevet 11. mars 2014 Jeg skal nå føde for 5.gang, og husker veldig godt min 3.fødsel, som var en typisk tredjegangsfødsel. Den skal være "en luring", og det ble den! Jeg hadde en typisk "lang" 1.gangsfødsel, typisk mye raskere og greiere 2.gangsfødsel, og hva skjedde med nr 3? Jeg gikk med rier i 2 døgn uten at det ble noe mer åpning enn 2cm.... For å få fødselen i gang, så måtte jeg gå, og gå og gå... Når jeg endelig nådde 5 cm, så gikk det normalt raskt, heldigvis! Til info så brukte jeg under 4 timer fra første ri til fødsel 4.gang, så jeg har tatt med meg viktig lærdom til jeg skal i gang med 5.fødsel: ingen fødsel er lik, den blir litt sånn som babyen og kroppen vil at den skal bli, jeg må bare høre på kroppen, så kommer babyen når den er klar:) Hver fødsel er unik, ja Spent på tredje... Forbereder med som best jeg kan, og så må den komme som den kommer, når den kommer... Lykke til med femte!!! Du er god!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146194817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 13. mars 2014 #16 Del Skrevet 13. mars 2014 Åh fødselsmassasje er fantastisk!! Vi har aldri gått på kurs for å lære det da, så er sikkert mye mer.. Men gjennom riene har min kjære massert hardt på korsryggen min og det har vært utrolig godt. Føler ikke jeg kunne født uten han; så enormt mye hjelp kun ved å la meg klipe hendene hans, massere korsryggen, holdt dusjstrålen på symfyse/mage, legge kald klut på panna mi, ta på lepsyl og gi saft med sugerør, fortelle at jeg må avspenne meg og hjelpe meg inn i pustetekninkkene igjen osv. Jeg har også hatt akupunktur-nåler midt i hodet for avslapping ved begge tidligere fødsler, tror det har hatt noe effekt da blodtrykket mitt har sunket etter det Oh,, kjenner så at jeg har masse følelser rundt fødselen og både gleder & gruer meg! Faktisk noe av det første jeg også tenkte på da jeg ble gravid denne gang Tross smerter, oppkast, vondter osv, så er det en fantastisk opplevelse -spesielt den andre fødselen- både for meg og mannen. Virkelig ikke noen vi ville vært uten Surralistsik, kraftfull og helt utrolig!! Jeg skal huske å dele fødselshistorien min på 3.tri etterpå, for syns det er gøy å både lese og skrive fødselshistorien selv! Gjorde det med de to andre, et minne for livet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124695-f%C3%B8dselssp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fentanyl-ta-vannet-naturlig-f%C3%B8dsel-m-lite-smertelindring/#findComment-146202457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå