Gå til innhold

Seteleie uke 36

Anbefalte innlegg

Litt fortvilet etter at jeg annenhver gang har vært hos jordmor og lege, der jordmor har ment at barnet har ligget med hodet ned, mens hos legen (som tar ultralyd) har fastsatt seteleie. Han ringte jordmor på høyttaler for å få henne til å forstå at rompa var ned da jeg sist var der. 

Har jordmortime igjen neste mandag (uke 37), men er veldig skeptisk på om hun tar meg på alvor om at rompa er ned. Skal jeg kreve å bli sendt til sykehuset for vurdering? 

Førstegangsfødende og sykehuset fødselen skal skje tar kun imot hodeleie. 
Vil absolutt heller ikke føde i sete!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144124672-seteleie-uke-36/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig spent da jeg kom inn til timen, denne gangen, om hun skulle være like påståelig. HELDIGVIS, var hun ikke det.. Sa hun var usikker på leie. Men det som jeg ikke hadde forventet var et fall i symfysemålet. Ringte til føden og krevde at jeg skulle få time til UL så fort som helst. Ble litt skremt på måten hun pratet i tlf til de på.. Har nå vært på CTG som var fin, og UL som også var fin.. MEN størrelsen på babyen stemmer overhodet ikke overens med hvor langt jeg er på vei lenger :( 
Er i uke 37 og hvis han fikk satt ny termin utfra størrelsen på babyen, skulle han sagt jeg var i uke 32!!
I tillegg til at det uten tvil er seteleie. 

Noen som har vært borti SÅÅ dårlig vekst på babyen og hva det evt kommer av? Han var så uklar på det han fortalte meg (var heller ikke norsk lege), så blir så redd for hva det kommer av. 

Satt opp UL timer til meg en gang i uken fremover. 

Veldig spent da jeg kom inn til timen, denne gangen, om hun skulle være like påståelig. HELDIGVIS, var hun ikke det.. Sa hun var usikker på leie. Men det som jeg ikke hadde forventet var et fall i symfysemålet. Ringte til føden og krevde at jeg skulle få time til UL så fort som helst. Ble litt skremt på måten hun pratet i tlf til de på.. Har nå vært på CTG som var fin, og UL som også var fin.. MEN størrelsen på babyen stemmer overhodet ikke overens med hvor langt jeg er på vei lenger :(

Er i uke 37 og hvis han fikk satt ny termin utfra størrelsen på babyen, skulle han sagt jeg var i uke 32!!

I tillegg til at det uten tvil er seteleie.

Noen som har vært borti SÅÅ dårlig vekst på babyen og hva det evt kommer av? Han var så uklar på det han fortalte meg (var heller ikke norsk lege), så blir så redd for hva det kommer av.

Satt opp UL timer til meg en gang i uken fremover.

Jeg vet ikke hvorfor målene er sånn på deg, men på meg var det andre veien og de bommet med målene sine, ikke noe galt med babyen.

Men det er ganske dårlig av dem å være så lite informative.. hvordan skal vi kunne tolke det der uten å være leger, det er jo bare skremmende..som om gravide ikke er bekymret nok fra før.

Håper du får litt bedre informasjon neste time og ikke stresser for mye med det. Hvis du bekymrer deg så kan du sikkert kontakte legen og høre hva det egentlig betyr.

Uff, skjønner du er forvirra! Før uke 36 gjør man ikke noe i forhold til leie, og veldig mange barn ligger i seteleie frem til uke 34. Noe av det viktigste ved kontroll i uke 36 er å finne leie, og da skal man henvise til sykehuset for vurdering hvis man ikke er sikker på at det er hodeleie. Og det er ikke alltid så lett å kjenne forskjell på hode eller rumpe, tro det eller ei... Hvis ultralyd-terminen din var relativt sikker i uke 18, stemmer den fortsatt - hvis barnet ditt nå er på størrelse med et 32 ukers barn, betyr det at barnet er liten for alderen, av en eller annen grunn. Hvis barnet da ellers ser friskt ut, er det vanlig å ta en kontroll etter en ukes tid. Siden du nå er såpass langt på vei, blir det vel kanskje avgjort keisersnitt på neste kontroll. Vaginal setefødsel er forsvarlig hvis forholdene ligger til rette for det, men ikke hvis det er mistanke om at barnet ikke har det bra. 

Annonse

Det tar så mye av energien min å gå fra sykehuset uten noen klare svar, merker jeg! Trodde jo faktisk mitt 'eneste problem' skulle være hvilket leie bebien hadde.. Men nei, den er for liten og må ha ul en gang i uken og ingen svar på hvorfor. 
Håper jeg får litt bedre svar ved neste kontroll. Slitsomt å gå med en hel del spørsmål i hodet.. :P

Takk for svar! :)

Uff, hørtes ikke noe hyggelig ut. Mange bekymrede tanker som gjør seg gjeldende ved en slik beskjed...

Hvor lenge er det siden forrige sf-mål da?

I hvert fall godt at ul var fin :)

Du kan jo evt ta kontakt med sykehuset? Fortelle hvordan det ligger an og si at du bekymrer deg såpass og ikke får ro. Kanskje de kan være mer behjelpelig med svar :)

Det kan være at barnet ditt er dysmatur. Siden det i uke 37, tilsvarte ca uke 32 og med fall i symfysemålet som også støtter under målene. Rart de ikke setter deg igang/tar ut babyen med så stort avvik.. En venninne hadde dysmaturt barn, og ble satt i gang kun 7 dager før termin. En bitteliten baby på litt over 2 kg, hvor de sendte morkake til undersøkelse og prøvde å finne svar på hvorfor barnet ikke utviklet seg rett. Ved en neste graviditet må hun ta blodfortynnende, muligens en morkakesvikt at babyen ikke fikk nok næring (men ikke preeclampsi hos henne).

Når det kommer til seteleie, så skulle jeg egentlig ha planlagt snitt 12 dager før termin pga stor baby i sete og for smalt bekken hos meg. Kom til innskriving kvelden før, sprøyter ble satt og info ble gitt. Til slutt tok de ul! Og der hadde han jammen snudd seg selv :D :D men ble igangsatt en uke senere likevel, preeclampsi, og en stor baby på over 4 kg kom ut rettveien før termin. Så det er hvertfall mulig at babyen din snur seg selv!! Masse lykke til med alt i ukene fremover:)

• 1 måned senere...

Babyen snudde seg aldri, ble tatt med keisersnitt 7 dager før termin og viste seg å være dysmatur, faktisk.
2370g og 42cm lang.. fant ingen feil på baby eller morkake eller noenting. Alt er i skjønneste orden nå, heldigvis! Godt å få han ut og problemene ute av verden!

Takk for tips og svar fra dere! :) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...