Hjertefru Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 Mange kunnskapsrike damer her inne, så lurer på om noen kan opplyse meg. Det er jo ikke tilsatt, så da er det vel laktose? Altså melkesukker ?
DramaMama Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 (endret) Det stemmer. Edit - enkelte typer er også tilsatt sukker. Endret 3. mars 2014 av DramaMama
Hjertefru Skrevet 3. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2014 Ok. En i familien har laktoseintoleranse, men påstår at hun tåler brunost Derfor jeg spør.
DramaMama Skrevet 3. mars 2014 #4 Skrevet 3. mars 2014 Det høres veldig merkelig ut... Ifølge nettsidene til bl.a. Tine bør laktoseintolerante personer unngå vanlig søt melk, brunost og prim. Hvitost og laktoseredusert melk går derimot bra, logisk nok. Jeg kan ikke så mye om dette, men det høres rart ut om hun virkelig er laktoseintolerant.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #5 Skrevet 3. mars 2014 Det er visst kun en brunost som er tilsatt sukker. Den mørekbrune,- innherredsost, tror jeg... Stemmer at laktoseintolerante kan tåle brunost. Jeg synes det er skremmende at matvarer som naturlig inneholder mye "sukker", plutselig er "farlig"..Potet, frukt/fruktjuice, melkeprodukter, kornprodukter.... I stedet for og kalle en spade for en spade, og si det for barn har aktivitetsnivå MER og si for sjans for overvekt, enn maten!! Matinntak er best og kontrollere for vektNEDgang..Mens for og unngå vektOPPgang, eller og beholde ei vekt når man har gått ned,- så er TREING det viktigste..Eller aktivitet da. SÅ høres det ikke så "ambisiøst" ut som trening. Men det er så mye enklere og be barnehage og skole ta opp kampen med og få i barna sunn mat, så kan man slakke litt av selv. Om man i tillegg krever MER gym, så slipper man og kjøre barn til aktiviteter også, eller "*grøss* enda verre,- ta de med ut på aktivitet selv.... SÅ kan vi bare la barna få sitte foran TV/Data, mens vi selv slapper av i sofaen med iPad og selvsagt, kan lage noe "fort og gæli" til middag, for barna spiser jo de fleste av sine måltid på barneahge/skole/SFO, og der MÅ de spise sundt, så da kan vi slappe av i hjemmet.. Slipper iallfall og bruke krefter på og argumentere/krangle med barn om hva de skal spise... Det siste jeg leste i dag, var at fokuset på mat var alt for stort. Nei-mat og ja-mat gjorde barna "desperate" etter mat de like godt, men ikke "fikk lov" til og spise....Fokuset burde være på mat kroppen vil ha mye a, og mat som kroppen liker smaken av, men ikke liker mye av...Og det viktigste,- FYSISK aktivitet hadde mer og si for vekt enn kostholdet...Selv om man så at i familier med dårlig kosthold, var det også lite aktivitet. Vis meg den som har blitt feit av brød, poteter, frukt og brunost... Det er INGEN...At man ikke lenger "tåler" mat med så mye karbohydrater, er fordi man har ødelagt kroppen med matvarer med for mye raffinert sukker....Det er ikke brunosten eller poteten sin feil. Det er ens egen feil,- sammen med snack, snop og sukker kaker... Anonymous poster hash: fe7cd...ed3
Hjertefru Skrevet 3. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2014 Jeg er veldig enig med deg #5 i det ensidige kostholdsfokuset. Hjelper ikke hvor mye du søter maten med "sunne" ting som stevia og sukrin, så lenge du spiser mengder av den "sunne" baksten fex. Også enig i at selve fokuset på mat blir usunt, det er som når en skal slutte å røyke og begynner å tenke på det..... Mye bedre da å finne noe annet å fokusere på! Jeg har også opplevd at barn fra familier der de omtrent aldri får godteri gå amok i bursdagsselskaper mens de andre barna flokker seg rundt fruktfatet som vertinna har satt frem for å please foreldrene til førstnevnte barn. Fordi det var nytt og spennende Ser at det med laktoseintoleransen har gjort at vi spiser sunnere i familien nå, det blir vanskelig med Toro da pga at nesten alt inneholder melkepulver.
skjotta Skrevet 3. mars 2014 #7 Skrevet 3. mars 2014 Så vidt jeg husker har brunost minimalt med laktose i seg (f.eks. har prim flere titalls ganger mer) og det er derfor vanlig at de med laktoseintoleranse kan ha brunost...
Hjertefru Skrevet 3. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2014 Så vidt jeg husker har brunost minimalt med laktose i seg (f.eks. har prim flere titalls ganger mer) og det er derfor vanlig at de med laktoseintoleranse kan ha brunost... Men det er jo veldig rart med tanke på hvor søtt brunost er på smak!?
Salvador Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 man kan ha ulik grad av laktoseintoleranse, noen kan fint spise produkter med laktose, men ikke drikke ren melk, mens andre absolutt ikke kan innta noe som helst med laktose i. Og så er det de som har laktoseallergi..
skjotta Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Så vidt jeg husker har brunost minimalt med laktose i seg (f.eks. har prim flere titalls ganger mer) og det er derfor vanlig at de med laktoseintoleranse kan ha brunost... Men det er jo veldig rart med tanke på hvor søtt brunost er på smak!? jeg liker ikke hverken brunost eller prim, men min datter har problemer med tarmen og mens hun ble utredet var laktosefritt et alternativ som ble utforsket. hadde da flere samtaler med en ernæringsspesialist ang dietten hennes og når jeg fortalte at hun savnet brunost og prim fikk jeg beskjed om at jeg kunne prøve brunost dersom hun ikke ville spise andre ting... til slutt fikk hun "diagnosen" hyperaktiv tarm og vi regulerer problemet med en diett som er lav i fiber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå