Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #26 Skrevet 2. mars 2014 Hva slags rase er hunden? Anonymous poster hash: f458c...ccc Konge puddel HI Anonymous poster hash: c4447...45a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #27 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?Det er ingen borettslag som har totalt forbud mot hund, tiltross for at det står i reglene. Så hvis en er så allergisk at man ikke kan oppholde seg ett sted det er gått en hund, så er ikke borettslag en plass for de å bo! Anonymous poster hash: d1c90...c67 et borettslag kan ha i sine forskrifter at hundehold må godkjennes av naboene. Dersom en av naboene sier nei må saken opp for styret som da vil veie hundeeiers grunn mot grunnen til at naboen protesterer. en sterk allergi vil i de fleste tilfeller være en meget tungtveiende grunn og siden naboene bodde der først.... Det er ikke sånn det fungerer. Selvom styret sier nei, så har hun veldig stor sjanse for å vinne frem i retten, pga grunnen til hun har hund. De kan ikke da nekte henne å ha hund der. Anonymous poster hash: d1c90...c67
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #28 Skrevet 2. mars 2014 Det fins de saker som er gått til retten slik at presedens ligger. Og ingen kan nekte deg ha hund. Den ulempen det medfører må de bevise. Er det allergi holder det ikke si at allergi foreligger. De må vise at problemet er blitt verre etter hunden kom inn. Hadde selv samme styret med katten, og jeg skal også skaffe hund. Gikk ikke rettens vei, men måtte på styremøte og hadde gått rettens vei om jeg måtte. Her er ikke dyrene medisin da som du sier men ingen problem ha dyr selv om en bor i borettslag. En evt rettsak går på innboforsikringen;-) Anonymous poster hash: 87b52...377
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #29 Skrevet 2. mars 2014 Hundeeiere og røykere er av samme ulla. Du burde ikke flyttet til et borettslag hvor det er forbudt med dyr. Alltid er det folk som av en eller annen grunn ikke tåler/liker hunder eller røyk som må lide. Flytt til et borettslag hvor bikkjer er ok. Makan! Anonymous poster hash: 1e034...d3a
Virginia. Skrevet 2. mars 2014 #30 Skrevet 2. mars 2014 Det er ikke lengre lov å ha generelle regler som nekter dyrehold. Ved en tvist er det borettslagene har bevisbyrden for at dyreholdet er til plage for andre naboer.
NormaJean Skrevet 2. mars 2014 #31 Skrevet 2. mars 2014 Jeg kan tenke meg at noe av grunnen til at styret reagerer er fordi deres opplevelse er at her kommer en å kjøper seg inn i borettslaget vel vitende om regelverket, men som ikke har noen intensjoner om å forholde seg til hva de andre eierene er enige om! Så kan man selvfølgelig diskutere om det er lov å nekte husdyr! Men poenget er at Hi kjøper leilighet fullt vitende om regelverket, men driter i reglene. Og for mange kan slikt være svært provoserende! Og ting løser seg alltid best med dialog. Som feks kontakte styret på forhånd å informere om situasjonen. Alle liker å bli respektert, selvom man er uenige.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #32 Skrevet 2. mars 2014 Hør med dine nærmeste naboer i gangen hva de syns om saken og forklar situasjonen din. Vi har katt i borettslag med forbud mot dyr, de nærmeste naboene i samme oppgang syns det var greit derfor ble det godkjent av borettslaget. Flere av naboene er svært positive til katten etter vi fikk den siden rottene har forsvunnet Anonymous poster hash: 49dee...308
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #33 Skrevet 2. mars 2014 Vi har bodd i borettslag i 5 år med hund der hund ikke var tillatt, skaffet oss hunden etter vi hadde bodd der noen år, så kjente til reglene. Hos oss var alle positive til hundehold, ingen sure miner eller negative kommentarer. I samme oppgang bodde det også en hund til og to katter som også gikk ute. Både styret og vaktmester viste om at vi hadde hund og hilste hyggelig på oss og hund ute på tur. Da vi skulle flytte spurte vi alltid megler om reglene for hundehold, fikk alltid som svar at ingen kan nekte deg å ha hund selv om det står i reglene. Skal da være tungtveiende grunner for at hunden ikke kan bo der. Vi endte tilslutt opp med å kjøpe i et borettslag der hundehold er tillatt, men om hunden er til stor sjenanse for andre beboere, er det en risiko for at hunden må ut her og. Lykke til:) Anonymous poster hash: 75a23...9e3
Våryr ✿ Skrevet 2. mars 2014 #34 Skrevet 2. mars 2014 Når man har legeerklæring på at man trenger hund, trodde jeg man får flere rettigheter. For hunden er ikke "bare" et kjæledyr. Jeg tviler sterkt på at boretslaget har en sak.
Våryr ✿ Skrevet 2. mars 2014 #35 Skrevet 2. mars 2014 http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/dyrehold-i-leilighet.html
skjotta Skrevet 2. mars 2014 #36 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?Det er ingen borettslag som har totalt forbud mot hund, tiltross for at det står i reglene. Så hvis en er så allergisk at man ikke kan oppholde seg ett sted det er gått en hund, så er ikke borettslag en plass for de å bo! Anonymous poster hash: d1c90...c67 et borettslag kan ha i sine forskrifter at hundehold må godkjennes av naboene. Dersom en av naboene sier nei må saken opp for styret som da vil veie hundeeiers grunn mot grunnen til at naboen protesterer. en sterk allergi vil i de fleste tilfeller være en meget tungtveiende grunn og siden naboene bodde der først.... Det er ikke sånn det fungerer. Selvom styret sier nei, så har hun veldig stor sjanse for å vinne frem i retten, pga grunnen til hun har hund. De kan ikke da nekte henne å ha hund der. Anonymous poster hash: d1c90...c67 men hvorfor vil noen bo et sted der de har gjort seg så upopulære allerede før de flytter inn? det er ikke hva som vinnes frem I retten jeg snakker om, det er reglene borettslaget kan sette. det blir litt som "barn har lovfestet rett til ett røykfritt miljø!" en "lov" mange trykker til sitt bryst fordi de er helt enige med den, men I virkeligheten... hva tror du ville skjedd dersom man ringer politiet og forteller at naboen sitter på verandaen og røyker mens ungen sover I vogna?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #37 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?Det er ingen borettslag som har totalt forbud mot hund, tiltross for at det står i reglene. Så hvis en er så allergisk at man ikke kan oppholde seg ett sted det er gått en hund, så er ikke borettslag en plass for de å bo! Anonymous poster hash: d1c90...c67 et borettslag kan ha i sine forskrifter at hundehold må godkjennes av naboene. Dersom en av naboene sier nei må saken opp for styret som da vil veie hundeeiers grunn mot grunnen til at naboen protesterer. en sterk allergi vil i de fleste tilfeller være en meget tungtveiende grunn og siden naboene bodde der først.... Det er ikke sånn det fungerer. Selvom styret sier nei, så har hun veldig stor sjanse for å vinne frem i retten, pga grunnen til hun har hund. De kan ikke da nekte henne å ha hund der. Anonymous poster hash: d1c90...c67 men hvorfor vil noen bo et sted der de har gjort seg så upopulære allerede før de flytter inn? det er ikke hva som vinnes frem I retten jeg snakker om, det er reglene borettslaget kan sette. det blir litt som "barn har lovfestet rett til ett røykfritt miljø!" en "lov" mange trykker til sitt bryst fordi de er helt enige med den, men I virkeligheten... hva tror du ville skjedd dersom man ringer politiet og forteller at naboen sitter på verandaen og røyker mens ungen sover I vogna? Hvis naboene og styret bærer nag til noen som har hund og skal være sure pga det, så klarer hi seg fint uten kontakt med de . Man flytter ikke inn steder pga naboer , men pga hvordan det passer inn i livet å bo der. Vi bor i enebolig , men har en nabo ganske tett innpå som vi ikke snakker med en gang. Dette pga de ikke likte at det kom inn nye folk og da fikk de ikke lengre disponere vår tomt som de ville lengre pga vi selv skulle bruke den. Etter dette har de vært dritt sure, og de kom den dagen vi flyttet inn å surmulte liksom. Vi har da klart oss utmerket godt uten å la det plage oss . Noe gi sikkert klarer også. Og hunden skal nok få bo der Anonymous poster hash: d1c90...c67
skjotta Skrevet 2. mars 2014 #38 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?Det er ingen borettslag som har totalt forbud mot hund, tiltross for at det står i reglene. Så hvis en er så allergisk at man ikke kan oppholde seg ett sted det er gått en hund, så er ikke borettslag en plass for de å bo! Anonymous poster hash: d1c90...c67 et borettslag kan ha i sine forskrifter at hundehold må godkjennes av naboene. Dersom en av naboene sier nei må saken opp for styret som da vil veie hundeeiers grunn mot grunnen til at naboen protesterer. en sterk allergi vil i de fleste tilfeller være en meget tungtveiende grunn og siden naboene bodde der først.... Det er ikke sånn det fungerer. Selvom styret sier nei, så har hun veldig stor sjanse for å vinne frem i retten, pga grunnen til hun har hund. De kan ikke da nekte henne å ha hund der. Anonymous poster hash: d1c90...c67 men hvorfor vil noen bo et sted der de har gjort seg så upopulære allerede før de flytter inn? det er ikke hva som vinnes frem I retten jeg snakker om, det er reglene borettslaget kan sette. det blir litt som "barn har lovfestet rett til ett røykfritt miljø!" en "lov" mange trykker til sitt bryst fordi de er helt enige med den, men I virkeligheten... hva tror du ville skjedd dersom man ringer politiet og forteller at naboen sitter på verandaen og røyker mens ungen sover I vogna? Hvis naboene og styret bærer nag til noen som har hund og skal være sure pga det, så klarer hi seg fint uten kontakt med de . Man flytter ikke inn steder pga naboer , men pga hvordan det passer inn i livet å bo der.Vi bor i enebolig , men har en nabo ganske tett innpå som vi ikke snakker med en gang. Dette pga de ikke likte at det kom inn nye folk og da fikk de ikke lengre disponere vår tomt som de ville lengre pga vi selv skulle bruke den. Etter dette har de vært dritt sure, og de kom den dagen vi flyttet inn å surmulte liksom. Vi har da klart oss utmerket godt uten å la det plage oss . Noe gi sikkert klarer også. Og hunden skal nok få bo der Anonymous poster hash: d1c90...c67 I utgangspunktet er jeg enig, men sure naboer I enebolig er noe heeeeelt annet enn sure naboer I borettslag. hadde det vært meg hadde jeg fortsatt å lete etter en bolig der hunden min og jeg var ønsket og velkomne I stedet for å bruke tid og energy på en rettssak. en av grunnene til at jeg bor I enebolig og ikke borettslag.
Cat_Woman Skrevet 2. mars 2014 #39 Skrevet 2. mars 2014 Borettslaget har ingen sak mot deg. Du kan jo kontakte advokat for å få råd om hvordan du skal gå frem, men jeg tviler på at dette kan gå så langt som til en rettsak. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #40 Skrevet 2. mars 2014 Hvordan kan man få legeerklæring på at man trenger hund på grunn av at man sitter i rullestol? Hvem skal lufte hunden? Anonymous poster hash: bbfbb...555
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #41 Skrevet 2. mars 2014 I borettslaget jeg bor i har de som har tvunget gjennom det å ha hund fått forbud mot å ha hundene ute på borettslagets område. Skal de lufte hundene må de ut av området. Anonymous poster hash: bbfbb...555
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #42 Skrevet 2. mars 2014 Ingen kan nekte noe å ha husdyr men de kan ha retningslinjer, som de ønsker at folk tar hensyn til. Men vil man skaffe hund i et såkalt dyrefritt borettslag, så har man loven på sin side rett til å gjøre det Anonymous poster hash: d1360...df5
mamma_bergen Skrevet 2. mars 2014 #43 Skrevet 2. mars 2014 Hvordan kan man få legeerklæring på at man trenger hund på grunn av at man sitter i rullestol? Hvem skal lufte hunden? Anonymous poster hash: bbfbb...555 Hi lufter nok hunden sin selv Og en rullestolbruker kan ha god hjelp av en hund i hverdagen
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #44 Skrevet 2. mars 2014 Hvordan kan man få legeerklæring på at man trenger hund på grunn av at man sitter i rullestol? Hvem skal lufte hunden? Anonymous poster hash: bbfbb...555 Du har hørt om tjenestehund, ikke sant? Anonymous poster hash: 00e53...a7b
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #45 Skrevet 2. mars 2014 Jeg kan tenke meg at noe av grunnen til at styret reagerer er fordi deres opplevelse er at her kommer en å kjøper seg inn i borettslaget vel vitende om regelverket, men som ikke har noen intensjoner om å forholde seg til hva de andre eierene er enige om! Så kan man selvfølgelig diskutere om det er lov å nekte husdyr! Men poenget er at Hi kjøper leilighet fullt vitende om regelverket, men driter i reglene. Og for mange kan slikt være svært provoserende! Og ting løser seg alltid best med dialog. Som feks kontakte styret på forhånd å informere om situasjonen. Alle liker å bli respektert, selvom man er uenige. Nå er det ikke dette HIs innlegg handler om. HI spør hva hun har rett til juridisk, ikke hva som nødvendigvis er den høfligste og beste moralske måten å gå frem på. Derfor går diskusjonen nettopp ut på om det er lovlig eller ikke. Faktum er at borettslaget bryter norsk lov ved å ha forbud mot dyrehold. HI spør om hun vil kunne vinne frem i en rettssak med saken sin - svarer er ja det har hun veldig gode muligheter for. Det er mye juridisk presedens på området, bl.a Emmeline dommen som noen har vist til. Borettslaget har bevisbyrden for at det er en ulempe at hunden bor der. Det er ikke nok med sjenanse pga alminnelig bjeffing eller lukt og det er ikke nok med vanlig allergi. Ulempe er et sterkt ord og det skal mye til. I tillegg stiller HI enda sterkere dersom hun har en medisinsk grunn. Det er helt irrelevant om HI visste at borettslaget hadde forbud mot hund eller ikke - det er som sagt i strid med norsk lov. Brl kan ikke kreve at det skal søkes i styret og at saken skal opp til avstemning. Selvfølgelig vil jeg også anbefale HI å løse problemet ved vanlig dialog med naboene og styret, men hvis hun ikke kommer noen vei med dette og rettssak skulle bli aktuelt er det greit å vite at hun har loven på sin side. Anonymous poster hash: 9590d...44f
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #46 Skrevet 2. mars 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Skal ta det opp med bestyreren nok en gang å skrive ut paragrafene slik at jeg kan vise henne hva jeg snakker om. Skal være så imøtekommende som jeg bare kan, blir det ikke å gå fredlig for seg tar jeg kontakt med en advokat uten å lage noen scener. Godt at det ikke bare er svart hvitt når det gjelder lovene Håper for all del at det ikke blir surheter rundt mellom naboene, jeg er en hyggelig nabo som ikke lager til leven eller fanterier, men jeg har en hund som jeg TRENGER for å gjøre min hverdag lettere HI Anonymous poster hash: c4447...45a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå