Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Jeg har en hund og pga sykdom har jeg legeerklæring på at jeg trenger den. Nå har jeg kjøpt meg leilighet og jeg har tatt hunden med meg, men nå er ikke akkurat boretslaget fornøyd. Derfor vurderer jeg om at jeg skal gå til sak mot dem, noen som har gjort det samme? Anonymous poster hash: c4447...45a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 Sjekket du ikke på forhånd? Jo, men i teorien skal jeg ikke kunne nektes "medisinen" min ifølge loven. Jeg tok med hunden i god tro at det ikke skulle bli noe oppstyr, men det driter de helt enkelt i. Derfor vurderer jeg å ta kontakt med advokat, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan tape saken isåfall hvis det går så langt. HI Anonymous poster hash: c4447...45a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Så lenge kjæledyret ditt ikke er til noen dokumentert ulempe for andre beboere så kan du ha dette også om du bor i et borettslag. Ingen kan forby deg å ha kjæledyr. Det slår blant annet både en dom i Høyesterett (Emmeline-dommen) , en dom i Agder lagmannsrett (om en hund) og den nye Lov om husleie fra 01.01.01 fast. Det var høyesterettsadvokat Tore Sverdrup Engelschiøn som prosederte saken om katten Emmeline, og i følge hans tolkning av om den nye husleieloven er realiteten i lovteksten at borettslag ikke kan forby dyrehold som ikke sjenerer andre beboere. En avsagt dom i Oslo Tingrett 8. mai 2009 angående dyrehold i borettslag understreker at det må tungtveiende grunner til for å nekte beboere i borettslag å ha dyr. Anonymous poster hash: 7b1d8...fdc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Ifg dyrlegen så kommer man ikke langt i retten mot dyr, så du vinner. Men skjønner ikke at du flyttet ditt når du ble informert på forhånd Anonymous poster hash: 10c13...66c
gale damen Skrevet 2. mars 2014 #6 Skrevet 2. mars 2014 Du sjekket at det ikke var ok med hund i borettslaget, men siden du mener at du trenger hund, så driter du i at andre kanskje ikke tåler det, og at det ikke er lov, for DU har jo selvsagt ingen forpliktelser.. Hvorfor ikke se etter en leiliget der det faktisk er tillatt med dyr? Eller legge inn et ord til styret om at du trenger hund, og be om tillatelse før du kommer med hunden? Hvorfor mener du at det bare er alle de andre som skal ta hensyn til dine behov?
overlord Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Jeg har en hund og pga sykdom har jeg legeerklæring på at jeg trenger den. Nå har jeg kjøpt meg leilighet og jeg har tatt hunden med meg, men nå er ikke akkurat boretslaget fornøyd. Derfor vurderer jeg om at jeg skal gå til sak mot dem, noen som har gjort det samme? Anonymous poster hash: c4447...45a Sykdom? Førerhund du har da? Eller har du fått en erklæring fra lege om at "hunden hjelper mot angsten"? Vet ikke hvor langt du kommer i en rettssak, men syns det er respektløst av deg å ta med en hund inn i et borettslag der det er regler mot å ha dyr. Unntak er selvsagt førerhund.
overlord Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Jeg har også en sykdom. Den heter allergi. Jeg er bl.a. allergisk mot hunder. Derfor valgte jeg et borettslag der det ikke var tillatt med dyr. (Ikke et reelt eksempel, men du tar vel poenget).
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 Jeg har en hund og pga sykdom har jeg legeerklæring på at jeg trenger den. Nå har jeg kjøpt meg leilighet og jeg har tatt hunden med meg, men nå er ikke akkurat boretslaget fornøyd. Derfor vurderer jeg om at jeg skal gå til sak mot dem, noen som har gjort det samme? Anonymous poster hash: c4447...45a Sykdom? Førerhund du har da? Eller har du fått en erklæring fra lege om at "hunden hjelper mot angsten"? Vet ikke hvor langt du kommer i en rettssak, men syns det er respektløst av deg å ta med en hund inn i et borettslag der det er regler mot å ha dyr. Unntak er selvsagt førerhund. Jeg har en hund og pga sykdom har jeg legeerklæring på at jeg trenger den. Nå har jeg kjøpt meg leilighet og jeg har tatt hunden med meg, men nå er ikke akkurat boretslaget fornøyd. Derfor vurderer jeg om at jeg skal gå til sak mot dem, noen som har gjort det samme? Anonymous poster hash: c4447...45a Sykdom? Førerhund du har da? Eller har du fått en erklæring fra lege om at "hunden hjelper mot angsten"? Vet ikke hvor langt du kommer i en rettssak, men syns det er respektløst av deg å ta med en hund inn i et borettslag der det er regler mot å ha dyr. Unntak er selvsagt førerhund. Praktisk med en hund som hjelper meg når man sitter i rullestol.... HI Anonymous poster hash: c4447...45a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 De kan ikke tvinge deg verken til å gi bort hund eller at du må flytte. Det er ofte sånn i borettslag at det ikke er lov med dyr, men som oftest går det greit. Med mindre dyret er til plage for naboer. Ikke bry deg om de andre som sier du selv burde sjekket dette før du flyttet inn og at du burde funnet deg ett sted det var lov med dyr. For du har lov i borettslag også. Har du snakket med en advokat? Hvis ikke kan du jo snakke med en og høre hva han/hun sier? Anonymous poster hash: d1c90...c67
overlord Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #12 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67
overlord Skrevet 2. mars 2014 #13 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 Kanskje de ikke hadde råd til noe annet. Eller kunne bo et annet sted da mor ikke har sertifikat. (kan være problemer den veien også vet du).
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #14 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp). Selvfølgelig kan det være at tante Amanda som bor over gangen har sterk allergi, men da må jo hun få dette også dokumentert. Jeg bor rett ved ytterdøren så hunden vandrer jo ikke gjennom hele gangen. Jeg kjøpte akkurat denne leiligheten ettersom den er fin for meg når det gjelder buss, nært jobb og sentrum. Og ikke minst at den passer det faktum at jeg ikke kan gå. Det er også forresten en allergivennlig rase så du skal altså være så allergisk at du er uføretrygdet for at hunden skal være til plage for super-allergikere. Og jeg tviler sterkt for at det er uføre her ettersom det er dyre leiligheter - virkelig dyre. HI Anonymous poster hash: c4447...45a
sug lut Skrevet 2. mars 2014 #15 Skrevet 2. mars 2014 Sjekket du ikke på forhånd? Jo, men i teorien skal jeg ikke kunne nektes "medisinen" min ifølge loven. Jeg tok med hunden i god tro at det ikke skulle bli noe oppstyr, men det driter de helt enkelt i. Derfor vurderer jeg å ta kontakt med advokat, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan tape saken isåfall hvis det går så langt. HI Anonymous poster hash: c4447...45a Det er kanskje en så uvanlig situasjon for dem at de må lære om det, rett og slett. Belastende for deg, det forstår jeg. Men du har kanskje noe dokumentasjon du kan dele med dem, før du går til det skritt å hyre advokat? Se om du kan få et møte med styreleder?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #16 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 Kanskje de ikke hadde råd til noe annet. Eller kunne bo et annet sted da mor ikke har sertifikat. (kan være problemer den veien også vet du). Og likevel klarer du ikke å forstå hvorfor hun gjerne kjøpte leilighet der hun kjøpte? Anonymous poster hash: d1c90...c67
Light of my life Skrevet 2. mars 2014 #17 Skrevet 2. mars 2014 Borettslaget kan ikke nekte noen å ha hund ifg loven. Unntak er hvis dyreholdet er til spesiell sjenanse for naboene, men da må borettslaget legge frem bevis på det.
skjotta Skrevet 2. mars 2014 #18 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #19 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?Det er ingen borettslag som har totalt forbud mot hund, tiltross for at det står i reglene. Så hvis en er så allergisk at man ikke kan oppholde seg ett sted det er gått en hund, så er ikke borettslag en plass for de å bo! Anonymous poster hash: d1c90...c67
Light of my life Skrevet 2. mars 2014 #20 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?. Borettslaget har ikke lov til å ha et generellt forbud mot dyr!
overlord Skrevet 2. mars 2014 #21 Skrevet 2. mars 2014 Jaja, takk Gud for at jeg slipper å bo i borettslag. Et hett tips, prøv med dialog før du går til rettssak. Det er hakket bedre for nabofreden.
skjotta Skrevet 2. mars 2014 #22 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?Det er ingen borettslag som har totalt forbud mot hund, tiltross for at det står i reglene. Så hvis en er så allergisk at man ikke kan oppholde seg ett sted det er gått en hund, så er ikke borettslag en plass for de å bo! Anonymous poster hash: d1c90...c67 et borettslag kan ha i sine forskrifter at hundehold må godkjennes av naboene. Dersom en av naboene sier nei må saken opp for styret som da vil veie hundeeiers grunn mot grunnen til at naboen protesterer. en sterk allergi vil i de fleste tilfeller være en meget tungtveiende grunn og siden naboene bodde der først....
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #23 Skrevet 2. mars 2014 Jaja, takk Gud for at jeg slipper å bo i borettslag. Et hett tips, prøv med dialog før du går til rettssak. Det er hakket bedre for nabofreden. Skal gjøre det HI Anonymous poster hash: c4447...45a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #24 Skrevet 2. mars 2014 Hvorfor valgte du ikke et borettslag hvor det var tillatt med hund? Hva med en nabo som har et barn som har en alvorlig allergi mot hund? Er dette barnets sykdom mindre viktig enn din? Hunden må jo nødvendigvis ferdes på felles areal (heis/trapp).Kanskje hun ikke fant noe annet? Eller ikke hadde råd til noen andre steder? Og sikkert ikke lett å finne riktig leilighet når hun sitter i rullestol! Hvis en er så allergisk at en ikke kan ferdes på samme plasser som en hund har gått, så burde en flyttet langt fra folk og i en enebolig! Anonymous poster hash: d1c90...c67 eventuelt i ett borettslag der hunder ikke er tillatt?Det er ingen borettslag som har totalt forbud mot hund, tiltross for at det står i reglene. Så hvis en er så allergisk at man ikke kan oppholde seg ett sted det er gått en hund, så er ikke borettslag en plass for de å bo! Anonymous poster hash: d1c90...c67 et borettslag kan ha i sine forskrifter at hundehold må godkjennes av naboene. Dersom en av naboene sier nei må saken opp for styret som da vil veie hundeeiers grunn mot grunnen til at naboen protesterer. en sterk allergi vil i de fleste tilfeller være en meget tungtveiende grunn og siden naboene bodde der først.... Ifølge dommer på dette er ikke sterk allergi nok. Allergien må forverres for at man kan si at hund / katt er en ulempe. http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm#Hund%20og%20katt%20i%20leilighet Anonymous poster hash: 7b1d8...fdc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #25 Skrevet 2. mars 2014 Hva slags rase er hunden? Anonymous poster hash: f458c...ccc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå