Gå til innhold

Parkett eller laminat i stue/kjøkken?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har parkett i stue og laminat på kjøkken.

Fine begge, men får alltid positive kommentarer på laminaten av en eller annen grunn.

Begge er i hvitkalket eik og ganske like.

Parketten er blitt betraktelig mer ripete og hakket men er som nevnt varmere enn laminat.

Anonymous poster hash: 426d4...346

Annonse

Jeg ville valgt laminat. Det har skjedd mye på laminatfronten de siste årene, så det er ikke så ille som folk skal ha det til. Jeg er fornøyd med laminaten fra Alloc.

En annen ting du skal tenke på, er at det kan bli en del vannsøl på kjøkkenet, og det tåler ikke parketten så godt. En annen fordel med laminat, er at det er langt mer motstandsdyktig mot hakk og riper.

Ellers er det flere andre typer gulv å velge mellom. Får jo gulvbelegg som legges nesten på samme måte som parkett og laminat.

Aldri lamenat!

Det er hardt, kaldt og når det blir hakk viser det mye bedre enn på parkett.

Riper og hakk på et parkettgulv viser bare at det er et hus hvor det bor mennesker i. Litt sjarm, rett og slett.

Eeh..

Så hvis det er hakk i laminatgulv, viser det ikke at det er et hus hvor det bor mennesker i, men hvis det er hakk i parketten, viser det at det er et hus hvor det bor mennesker i? Har du mistet evnen til logikk?

Hvorfor motsier du deg selv?

Anonymous poster hash: efcd9...197

Aldri lamenat!

Det er hardt, kaldt og når det blir hakk viser det mye bedre enn på parkett.

Riper og hakk på et parkettgulv viser bare at det er et hus hvor det bor mennesker i. Litt sjarm, rett og slett.

Eeh..

Så hvis det er hakk i laminatgulv, viser det ikke at det er et hus hvor det bor mennesker i, men hvis det er hakk i parketten, viser det at det er et hus hvor det bor mennesker i? Har du mistet evnen til logikk?

Hvorfor motsier du deg selv?Anonymous poster hash: efcd9...197

Jeg såg den bristen selv, men gadd ikke forklare nærmere hva jeg mente. Men her inne slipper man ikke unna med halvkvedte viser :P

Hakk i laminat fremstår som tydelige svarte hakk, mens hakk i parketten ikke viser så mye siden det er tre helt gjennom.

Det med at hakk og striper i parketten viser at et hus er bebodd skrev jeg fordi argumentet for laminat ofte er at det tåler mer. Så det er bare min mening at hakk og striper er sjarmerende og at jeg ikke er så opptatt av å ha det strøkene og perfekt rundt meg.

Sånn :) bedre nå?

Gjest cd0da

Ville valgt laminat.

Vi hadde parkett i forrige leilighet. Den var 10 år gammel og hadde begynt å gulne, full av stygge hakk for hakkene ble dype bare man miste noe smått på det og ikke pent rett slett.

Her har vi laminat. Mer slitesterkt, penere å se på og blir ikke hakk når noe faller i gulvet.

Og laminat må ikke se billig ut. Kjøper du det billigste ser det så klart billig ut, men får MYE fint laminat

Jeg er ikke noe glad i laminat. Vi har gjennomgående parket på stue/kjøkken. Den er nå drøyt 1 år gammel og har nått noen riper og hakk, men det syns ikke nevneverdig. Vannsøl har ikke vært noe problem. Litt søl har det vært både i stuedel og på kjøkkenet, men det har ikke ført til noen merker.

Annonse

Billig laminat må se seg slått ned i støvlene av billig parkett, men når man sammenligner skikkelig kvalitetslaminat er det på god høyde med parketten!

Å avskrive all laminat på grunnlag av at man har erfaring med laminat til under hundrelappen per kvm fra 2005 blir litt beslutning på tynt grunnlag i mine øyne...!

Anonymous poster hash: 353e1...cfd

Skulle vi lagt nytt gulv hadde det uten tvil blitt en type kvalitetslaminat.

Parkett har visst den fordelen at det kan slipes, og det er omtrent like stor jobb som å legge nytt gulv. Og det blir masse støv av slipingen. Vi har parkett i stua nå, og aldri mer. Det har i løpet av rekordtid blitt full av riper, og jeg synes ikke det er særlig sjarmerende. 

Endret av Fertila

Førstevalget er heltre, vi har heltre gulv i stua og er fornøyd med det.

Andrevalget er parkett, det har vi på kjøkkenet, i gangene (fliser i yttergangen da) og soverommene.

Laminat vil jeg overhodet ikke ha.

Anonymous poster hash: 61e49...55d

Holder på å bygge hus og har lagt laminat  hele huset, unntatt våtrom.

Laminaten man får kjøpt i dag(ikke billig da vel og merke) er av så god kvalitet at det er vanskelig å kjenne og se forskjell på den og parkett. Vi har vært rundt forskjellige steder og sett på og fått råd og ingen har hatt problemer med å anbefale oss laminat.

Vi har også vannbåren varme i alle gulv så at den blir så kald å gå på tror jeg neppe.

Har hatt parkett de stedene vi har bodd til nå, og for meg er ripene og hakkene et irritasjonsmoment. Og der vi har leid har jeg følt at jeg har gått å passet på at ungene ikke skal ripe/lage hakk i den.

Anonymous poster hash: 686a3...263

Jeg trodde heller ikke jeg ville ha laminat, men nå som vi skal pusse opp kjellerstuen har vi vært mye rundt og sett, og jeg har faktisk skiftet mening. Synes mye av den nye, litt dyrere laminaten er ordentlig fin og vi har funnet en Alloc-laminat som vi har bestemt oss for. Denne laminaten kan ikke sammenlignes med de billigere, plastikkaktige variantene jeg har vært borti før. Tror faktisk de fleste ville trodd at det var parkett. Vi ønsker et gulv som tåler litt og da er laminat er bedre alternativ for oss. Vi la en nydelig parkett i den forrige leiligheten vår, men den tålte knapt at noen så litt hardt på den før den ble full av riper. Ikke veldig praktisk med barn. Vi har nå flyttet og i den ene etasjen her er det en parkett (fra 2013) som ser ut som en dårlig plastikklaminat.. Folk burde oppdatere seg litt på laminatfronten, tror mange hadde blitt positivt overrasket.

Anonymous poster hash: 4838e...93f

Heltre eller parkett. Ikke laminat.

Vi har gjennomgående heltre i stuen/kjøkken, vannsøl på kjøkkenet er ikke noe problem. Heltre er mykt, og får riper men det er en del av sjarmen, Og det kan slipes ned ved behov. Og ikke minst kan det være ubehandlet, oljet, lakkert eller malt. 

Vi har parkett i stua, var nylagt når vi kjøpte huset så syns ikke vi kan bytte den ut med en gang..

på kjøkkenet har vi lagt laminat fra Pergo, den kostet litt, men er pen og slitesterk.

Jeg ville faktisk valgt laminat fra Pergo eller Berry alloc over parkett.

Anonymous poster hash: 642cb...70e

Ta deg en runde å se på hvor fin og bra laminaten har blitt!

Vi har akkurat lagt laminat i hele ene etasjen, helt nydelig.

Og stor forskjell fra laminaten som er i en annen etasje som er noen år gammel. Deilig å slippe hysteriet med parketten!

Anonymous poster hash: 701b4...4b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...