Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er noe fan av hamster. De virker så kjedelig og er så små og må hele tiden passes på utenfor buret. Likevel kjøpte jeg et til barna for en måneds tid siden, mest fordi de er billige og krever lite stell og jeg ville at barna skulle ha et dyr. Barna elsker det lille dyret, og har ham mye ute av buret. Jeg har hovedansvaret så klart, renser buret, bytter vann og passer på at barna håndterer hamsteren fint. Minste barnet er forresten 5 år, så de er flinke til å være forsiktig med dyret, men klart det nok kan bli litt mye av og til med tre barn som "krangler" om å holde ham. Nå lurer jeg på om jeg må endre mening her. Hvis jeg kommer bort til buret på kvelden og hamsteren er våken kommer han løpende bort til åpningen med en gang og henger seg på den. Åpner jeg og legger inn hånden klatrer han oppi og vil tydelig bli løftet ut. Setter jeg ham på gulvet løper han litt bort for så å snu og komme tilbake igjen og vil opp. I dag tidlig stod mannen min og laget frokost da han hørte noen lyder i fra dyret. Han gikk bort og kikket og da hang hamsteren på døren og "skrek" etter selskap. Han ble helt vill da barna kom og tok ham ut. Jeg er likevel litt skeptisk. Er virkelig hamstere så sosiale? Eller mistolker jeg ham litt? Anonymous poster hash: 43e72...5bc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Ja de elsker oppmerksomhet og kos. Jeg tar med vår lille tass en tur i sofaen hver kveld og lar han utforske. Som regel vil han bare koses med. Han "står opp" i åtte tiden på kvelden og da roper han. Høres ut som han sier "duuutuuut" skikkelig søt er han. Hender han får et lite youghurtdrops og da koser han seg skikkelig. Anonymous poster hash: b069d...115
Himmel og hav Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Ja, de er sosiale, selskapssyke og ganske lettlærte. De er så mye mer enn lodotter med bein!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Ja de elsker oppmerksomhet og kos. Jeg tar med vår lille tass en tur i sofaen hver kveld og lar han utforske. Som regel vil han bare koses med. Han "står opp" i åtte tiden på kvelden og da roper han. Høres ut som han sier "duuutuuut" skikkelig søt er han. Hender han får et lite youghurtdrops og da koser han seg skikkelig. Anonymous poster hash: b069d...115 Så søt! Vi vil helst ikke ha hamsteren i sofaen fordi han bæsjer over alt. Han er ikke så veldig renslig av seg. Men ellers er han en søt liten tass. Så artig å høre om flere som også er slik. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg trodde det var så lite glad i selskap jeg. Kanskje fordi man ikke skal ha flere hamstere om gangen i samme bur? HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Ja, de kan være svært så selskapssyke Jeg har hatt både den typen og de litt mer lavmælte. Hamstre er nydelige dyr. Anonymous poster hash: 0b404...2f5
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Ja, de er sosiale, selskapssyke og ganske lettlærte. De er så mye mer enn lodotter med bein! Har du forslag til hva de kan lære? Og er det mulig å lære dem å bæsje og tisse ett sted i buret? Vår er en skikkelig gris der. Han har toalett og jeg har prøvd å flytte det rundt litt etter hvor det har vært mest tiss, men han tisser og bæsjer alle steder, inkludert inne i redet sitt... HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Ja de elsker oppmerksomhet og kos. Jeg tar med vår lille tass en tur i sofaen hver kveld og lar han utforske. Som regel vil han bare koses med. Han "står opp" i åtte tiden på kvelden og da roper han. Høres ut som han sier "duuutuuut" skikkelig søt er han. Hender han får et lite youghurtdrops og da koser han seg skikkelig. Anonymous poster hash: b069d...115 Så søt! Vi vil helst ikke ha hamsteren i sofaen fordi han bæsjer over alt. Han er ikke så veldig renslig av seg. Men ellers er han en søt liten tass. Så artig å høre om flere som også er slik. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg trodde det var så lite glad i selskap jeg. Kanskje fordi man ikke skal ha flere hamstere om gangen i samme bur? HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc Vi har hatt flere og alle har elsket oppmerksomhet. Vår er ganske renslig. Jeg bruker en liten eske med litt flis og bomull som jeg har i sofaen han går i den om han må på do. Trente han til å gjøre det. Bare løftet han over dit når han bæsjet på oss. Han tok det ganske fort. Uansett. Kan ikke være redd for litt bæsj her og der om man har et slikt dyr. Jeg ble selv overrasket over hvor sosiale de var og jeg er kjempe glad i den selv. Anonymous poster hash: b069d...115
Himmel og hav Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Ja, de er sosiale, selskapssyke og ganske lettlærte. De er så mye mer enn lodotter med bein! Har du forslag til hva de kan lære? Og er det mulig å lære dem å bæsje og tisse ett sted i buret? Vår er en skikkelig gris der. Han har toalett og jeg har prøvd å flytte det rundt litt etter hvor det har vært mest tiss, men han tisser og bæsjer alle steder, inkludert inne i redet sitt... HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc Min erfaring er at noen hamstere er renslige, mens andre er noen rotekopper. Fortsett med å flytte doen rundt etter hvor han tisser, så kan det hende han skjønner poenget etterhvert. Eventuelt kan du drysse litt tissesand der han tisser, og så lærer han seg kanskje at det er der det er sand sånn skal gjøres. Våre hamstere har lært å komme når vi roper på dem. Ligge på ryggen i hånda og vaske det beinet vi peker på (veldig praktisk etter at de har spasert over yoghurtlokket), stoppe på bordkanter, løpe omkapp med oss også småting som et tegn for at det ikke kommer flere godbiter (slutt å mase) og la oss holde labben for å klippe klør. Det siste lærte aldri den siste vi hadde. Hun blånektet, og måtte dopes ned av veterinær for å få gjort det. Stabeist! De er ordentlig skjønne dyr. Bare synd at de lever så kort. Hva slags hamster har dere?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Blir så glad inni meg når jeg hører om folk som verdsetter våre små gnagere like mye som en hund. Alt for ofte blir hamstere, marsvin og kaniner "glemt" i burene sine når nyhetens interesse har lagt seg. Jeg hadde en mannlig kollega en gang som hadde en kanin. (Ungene var blitt lei) men han fortalte at hver morgen skrellet han en gulrot (skrellet fordi den nok smakte bedre sa han) som kaninen fikk når han spiste frokost. Den satt bare og ventet på at han skulle stå opp. Sånne historier varmer mitt hjerte. Anonymous poster hash: b069d...115
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Ja, de er sosiale, selskapssyke og ganske lettlærte. De er så mye mer enn lodotter med bein! Har du forslag til hva de kan lære? Og er det mulig å lære dem å bæsje og tisse ett sted i buret? Vår er en skikkelig gris der. Han har toalett og jeg har prøvd å flytte det rundt litt etter hvor det har vært mest tiss, men han tisser og bæsjer alle steder, inkludert inne i redet sitt... HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc Min erfaring er at noen hamstere er renslige, mens andre er noen rotekopper. Fortsett med å flytte doen rundt etter hvor han tisser, så kan det hende han skjønner poenget etterhvert. Eventuelt kan du drysse litt tissesand der han tisser, og så lærer han seg kanskje at det er der det er sand sånn skal gjøres. Våre hamstere har lært å komme når vi roper på dem. Ligge på ryggen i hånda og vaske det beinet vi peker på (veldig praktisk etter at de har spasert over yoghurtlokket), stoppe på bordkanter, løpe omkapp med oss også småting som et tegn for at det ikke kommer flere godbiter (slutt å mase) og la oss holde labben for å klippe klør. Det siste lærte aldri den siste vi hadde. Hun blånektet, og måtte dopes ned av veterinær for å få gjort det. Stabeist! De er ordentlig skjønne dyr. Bare synd at de lever så kort. Hva slags hamster har dere? En dverghamster. Vet ikke om det er noen spesiell rase utover det, men den er grå med hvit underside og sort stripe over ryggen. Veldig søt Ble fristet til å prøve å lære den små triks nå. Ungene har bygget bane til ham med duploklosser og han elsker å løpe rundt i den. Snur og løper tilbake til den dersom han kommer ut av labyrinten. Er artig å se på Men, ehm... klippe negler? Må man det? Jeg vet nok sørgelig lite om disse dyrene innser jeg nå. HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc
Himmel og hav Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Ja, de er sosiale, selskapssyke og ganske lettlærte. De er så mye mer enn lodotter med bein! Har du forslag til hva de kan lære? Og er det mulig å lære dem å bæsje og tisse ett sted i buret? Vår er en skikkelig gris der. Han har toalett og jeg har prøvd å flytte det rundt litt etter hvor det har vært mest tiss, men han tisser og bæsjer alle steder, inkludert inne i redet sitt... HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc Min erfaring er at noen hamstere er renslige, mens andre er noen rotekopper. Fortsett med å flytte doen rundt etter hvor han tisser, så kan det hende han skjønner poenget etterhvert. Eventuelt kan du drysse litt tissesand der han tisser, og så lærer han seg kanskje at det er der det er sand sånn skal gjøres. Våre hamstere har lært å komme når vi roper på dem. Ligge på ryggen i hånda og vaske det beinet vi peker på (veldig praktisk etter at de har spasert over yoghurtlokket), stoppe på bordkanter, løpe omkapp med oss også småting som et tegn for at det ikke kommer flere godbiter (slutt å mase) og la oss holde labben for å klippe klør. Det siste lærte aldri den siste vi hadde. Hun blånektet, og måtte dopes ned av veterinær for å få gjort det. Stabeist! De er ordentlig skjønne dyr. Bare synd at de lever så kort. Hva slags hamster har dere? En dverghamster. Vet ikke om det er noen spesiell rase utover det, men den er grå med hvit underside og sort stripe over ryggen. Veldig søt Ble fristet til å prøve å lære den små triks nå. Ungene har bygget bane til ham med duploklosser og han elsker å løpe rundt i den. Snur og løper tilbake til den dersom han kommer ut av labyrinten. Er artig å se på Men, ehm... klippe negler? Må man det? Jeg vet nok sørgelig lite om disse dyrene innser jeg nå. HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc Vi har også hatt dverghamstere. Ikke alle har klør som vokser like fort, men de fleste må få stusset dem i ny og ne. Det hjelper også at de får løpe på underlag som sliter litt på klørne, som flisgulv, eller at de har ei lekekasse med fint sandpapir i bunnen som de kan grave litt på. Du bør lese deg opp litt om dyret, for det er en del ting å tenke på når det gjelder mat, sykdommer og stell, men stort sett er de enkle å ha med å gjøre. http://www.hamsterforening.no/?page_id=2
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Så rart, jeg har hatt hamster i hele mitt liv (forskjellige typer) og jeg har aldri stusset negler Er dette forskjellig, eller hva? Kan aldri si jeg la merke til lange negler på noen av dem. Anonymous poster hash: 0b404...2f5
skinnfilla Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 Ja, de er så skjønne! Vi har en dverghamster og han står og ser etter meg hver kveld og lurer på om jeg Har en snack til ham;) Han er så søt og selskapssyk , han sitter på skuldra mi , under håret og koser seg. Jeg har falt fullstendig for den lille tassen
skinnfilla Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Ja, de er sosiale, selskapssyke og ganske lettlærte. De er så mye mer enn lodotter med bein!Har du forslag til hva de kan lære? Og er det mulig å lære dem å bæsje og tisse ett sted i buret? Vår er en skikkelig gris der. Han har toalett og jeg har prøvd å flytte det rundt litt etter hvor det har vært mest tiss, men han tisser og bæsjer alle steder, inkludert inne i redet sitt... HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc Vår tusser i et hjørne og driter stort sett inne i sovehuset sitt.Kjempelett å rengjøre. Og det er sjelden han driter/pisser etter han har vært våken en stund. Tar ungene han ut og vekker han , er det verre;)
Himmel og hav Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 Så rart, jeg har hatt hamster i hele mitt liv (forskjellige typer) og jeg har aldri stusset negler Er dette forskjellig, eller hva? Kan aldri si jeg la merke til lange negler på noen av dem. Anonymous poster hash: 0b404...2f5 Noen trimmer dem selv ved graving og gnaging, så det er ikke alle som trenger stuss, hos andre vokser de som bare rakkern og krummer seg og blir altfor lange. På vår første trengte jeg bare å stusse på et par på baklabbene, på sistemann vokste de på kryss og tvers og måtte klippes alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Så rart, jeg har hatt hamster i hele mitt liv (forskjellige typer) og jeg har aldri stusset negler Er dette forskjellig, eller hva? Kan aldri si jeg la merke til lange negler på noen av dem. Anonymous poster hash: 0b404...2f5 Noen trimmer dem selv ved graving og gnaging, så det er ikke alle som trenger stuss, hos andre vokser de som bare rakkern og krummer seg og blir altfor lange. På vår første trengte jeg bare å stusse på et par på baklabbene, på sistemann vokste de på kryss og tvers og måtte klippes alle sammen. Ah Ble redd jeg hadde gjort noe alvorlig galt her. Forresten, det virker som du kan en del om hamstere... Kunne jeg ha spurt deg om noe? Da jeg var lita hadde jeg noen nydelige grå hamstere med "skjørt" bakerst. Altså lang pels på rumpa og hoftene. Utrolige søte. Jeg ble fortalt de het Panda hamster, men når jeg i ettertid har googlet så ser ikke det riktig ut. Anonymous poster hash: 0b404...2f5
Himmel og hav Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Ah Ble redd jeg hadde gjort noe alvorlig galt her. Forresten, det virker som du kan en del om hamstere... Kunne jeg ha spurt deg om noe? Da jeg var lita hadde jeg noen nydelige grå hamstere med "skjørt" bakerst. Altså lang pels på rumpa og hoftene. Utrolige søte. Jeg ble fortalt de het Panda hamster, men når jeg i ettertid har googlet så ser ikke det riktig ut. Anonymous poster hash: 0b404...2f5 Kan det ha vært en langhåret syrisk? Har ikke vært borti de selv, men mener å ha sett bilder av noen som hadde lang rufsepels, mest på ryggen og bak.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Ah Ble redd jeg hadde gjort noe alvorlig galt her. Forresten, det virker som du kan en del om hamstere... Kunne jeg ha spurt deg om noe? Da jeg var lita hadde jeg noen nydelige grå hamstere med "skjørt" bakerst. Altså lang pels på rumpa og hoftene. Utrolige søte. Jeg ble fortalt de het Panda hamster, men når jeg i ettertid har googlet så ser ikke det riktig ut. Anonymous poster hash: 0b404...2f5 Kan det ha vært en langhåret syrisk? Har ikke vært borti de selv, men mener å ha sett bilder av noen som hadde lang rufsepels, mest på ryggen og bak. Nja, noen av dem ligner, men mine hadde kun lang pels rundt hoftene, ikke på ryggen, og korthåret ellers. Takk for svar Anonymous poster hash: 0b404...2f5
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har hatt minihamster og den var veldig sosial. Når jeg var ved skrivebordet var han med meg, tusler rundt men ville bli kost med for det meste. Når jeg satt i sofaen lå den i halsgropen min. Når jeg etterhvert fikk barn lå den der når jeg ammet også. Tuslet fritt rundt på gulvet når anledningen passet også. Sjeldent den gikk mange meter vekk fra meg. Rnslig ble den når jeg lærte den å kjenne. Jeg irriterte meg over at den småbet meg i fingeren, da tok jeg den inn i buret. Men etterhvert så jeg den gikk i do kroken sin. Etter noen min hang den på døra igjen, klar for mer kos. Så flyttet buret slik at når jeg satt i sofaen kunne jeg ta den inn uten at jeg måtte flytte meg for å ta den inn og ut. Så når den begynt å småbite (ikke vondt, litt kiling. Den kunne bite, det kjentes jo men det var ikke slik) kom den inn i buret så den kunne gå på do. Kan nestn ikke huske den bæsjet uten for buret uten om helt i starten. Anonymous poster hash: 3614b...ec5
zrah Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Så utrolig HERLIG å se at så mange verdsetter og virkelig bryr seg om gnagere! :-))) er så altfor mange som blir stuet i ett bur, hele livet!!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #21 Skrevet 2. mars 2014 Ja, de er sosiale, selskapssyke og ganske lettlærte. De er så mye mer enn lodotter med bein! Har du forslag til hva de kan lære? Og er det mulig å lære dem å bæsje og tisse ett sted i buret? Vår er en skikkelig gris der. Han har toalett og jeg har prøvd å flytte det rundt litt etter hvor det har vært mest tiss, men han tisser og bæsjer alle steder, inkludert inne i redet sitt... HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc Min erfaring er at noen hamstere er renslige, mens andre er noen rotekopper. Fortsett med å flytte doen rundt etter hvor han tisser, så kan det hende han skjønner poenget etterhvert. Eventuelt kan du drysse litt tissesand der han tisser, og så lærer han seg kanskje at det er der det er sand sånn skal gjøres. Våre hamstere har lært å komme når vi roper på dem. Ligge på ryggen i hånda og vaske det beinet vi peker på (veldig praktisk etter at de har spasert over yoghurtlokket), stoppe på bordkanter, løpe omkapp med oss også småting som et tegn for at det ikke kommer flere godbiter (slutt å mase) og la oss holde labben for å klippe klør. Det siste lærte aldri den siste vi hadde. Hun blånektet, og måtte dopes ned av veterinær for å få gjort det. Stabeist! De er ordentlig skjønne dyr. Bare synd at de lever så kort. Hva slags hamster har dere? En dverghamster. Vet ikke om det er noen spesiell rase utover det, men den er grå med hvit underside og sort stripe over ryggen. Veldig søt Ble fristet til å prøve å lære den små triks nå. Ungene har bygget bane til ham med duploklosser og han elsker å løpe rundt i den. Snur og løper tilbake til den dersom han kommer ut av labyrinten. Er artig å se på Men, ehm... klippe negler? Må man det? Jeg vet nok sørgelig lite om disse dyrene innser jeg nå. HI Anonymous poster hash: 43e72...5bc Høres ut som vinterhvit dverghamster. De blir lysere i pelsen på vinterstid. Jeg krysset vinterhvit og syrisk(helst svart) og fikk masse kjempe nydelige småtasser :-) Jeg hadde to vinterhvite jenter først. De bodde sammen og trivdes godt,men når den syriske hannen kom ble jentene aggressive mot hverandre. Virket nesten som om de sloss om hannen. Så den syriske var i selskap med jentene annenhver gang. Da begge fikk unger samtidig,og hannen måtte i bur alene,ble han mindre aktiv, så jeg tror de er sosiale vesner ja. Alle mine (har nok hatt 150-200 stk pga kull,solgte de til dyrebutikken) har elsket å ligge under håret mitt bak i nakken min. De har kost seg når jeg laget hinderløyper, og de har fått koldtbord 2-3 ganger i uka med diverse grønnsaker, kokt egg, tørka roseblader,ost,rosiner og annet snadder. De var barna mine den gang, skikkelige bortskjemte ;-) Hannen døde da han var 2 år og 1mnd, så jeg kjøpte ny syrisk dverghamster. Han døde rett før han var 2. De to vinterhvite ble i overkant av 4 år. Så det er tydelig forskjell i levealder på de forskjellige rasene. Anonymous poster hash: 3c323...748
Helene Harepus Skrevet 2. mars 2014 #22 Skrevet 2. mars 2014 http://m.youtube.com/watch?v=r0E-0ntoNWo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå