Gå til innhold

Hjelp til valg av hunderase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kriterier:

Relativt liten, men ikke veskehund

Lite helseproblemer

Barnevennlig

Lite bjeffing

Anonymous poster hash: 746b8...935

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel (har noe helseproblemer)

Puddel

Dansk Svensk gårshund

Skrevet

Dansk svensk gårdshund. Nylig blitt kjent med en og den er fantastisk. Skal jeg ha en ny hund blir det en slik. Garantert.

Anonymous poster hash: 00c3c...d6e

Skrevet

Hva legger du i veskehund da? 
Chihuahua?
Pomeranien?
Tibbe?
Mops?

Du har jo engelsk staff som er en fantastisk hund! 

Skrevet

Cavalier King Charles spaniel som en over også skriver.

Har litt helseproblemer så viktig være nøye med oppdretter.

Men de har et fantastisk gemytt. Har en slik selv og har hilst på den del andre og har aldri opplevd en som ikke er glad i alle den treffer. Vår blir ekstra glad når vi treffer en barnehage på tur for da vet hun at det er mange som vil hilse på henne:-)

Anonymous poster hash: 1b381...701
Skrevet

Japansk spisshund er våres familiehund! Kjempe snill og elsker barna over alt annet. Ikke bjeffe hverken hun eller søsteren hennes, så tror ikke rasen er typisk gneldrete. Anbefales sterkt! :)

Anonymous poster hash: c80b3...aec

Skrevet

Hva med å heller si litt om hva dere kan tilby?

Aktivitetsnivå?

Hjernetrim?

Oppfølging?

Anonymous poster hash: c4e7f...c4c
Skrevet

Basenji hund kan faktisk ikke bjeffe. Liten er den også. :-)

Skrevet

Prøv rasevelgeren på canis.no.

Der svarer du på en del spørsmål og får forslag til raser:)

Anonymous poster hash: ce280...d7f

Skrevet

Sant at Basenji ikke bjeffer så vi lurte på å kjøpe en for noen år siden. Oppsøkte hundeutstillinger for å snakke med eiere av disse. Fikk da vite at det er liten stamme i Norge og de som er her har et skarpt gemytt. De anbefalte ikke Basenji til småbarnsfamilier. Så undersøk grundig hvis dere ønsker en slik hund.

Skrevet

Jeg har nye kriterier til deg:

Aktivitetsnivå
Psykiske utfordringer
Pelsstell

Fortell meg om hva du mener om disse kriteriene, så skal jeg komme med tips til raser.

Anonymous poster hash: bb807...7ca
Skrevet

Sant at Basenji ikke bjeffer så vi lurte på å kjøpe en for noen år siden. Oppsøkte hundeutstillinger for å snakke med eiere av disse. Fikk da vite at det er liten stamme i Norge og de som er her har et skarpt gemytt. De anbefalte ikke Basenji til småbarnsfamilier. Så undersøk grundig hvis dere ønsker en slik hund.

En tidligere kollega har en slik hund. Jeg opplevde den som en trivelig, godlynnet menneskekjær hund.

Den kom godt overens med en annen hund på kontoret så den beskrivelsen du har overrasket meg.

Skrevet

Vi har en stafforshire bullterrier - elsker barn. Men det er en krevende valpeperiode som man må ta høyde for. Alt beror på hvordan dere lever ellers, ved valg av hund.

Anonymous poster hash: d238b...9cd
Skrevet

Yorkshire terrier :)

Anonymous poster hash: dd2cb...d60

Skrevet

Aktivitetsnivå -moderat til aktiv familie. Er ofte på hytta, stor boltreplass og vi er glad i turer.

Psykiske utfordringer- med to små barn vil jeg tro at normal aktiv trening med ball, gjemsel, trening på sitt/ligg/labb/finn ditt og datt er det vi tenker. Altså en "enkel" men god hund.

Pelsstell- ønsker ikke mye pelsstell, men noe er påkrevd uansett rase vil jeg tro?

Fortell meg om hva du mener om disse kriteriene, så skal jeg komme med tips til raser.

Skrevet

Chihuahua?

Pomeranien?

Tibbe?

Mops?

Mops er egentlig en hund jeg alltid har drømt om. Men hørt at denne har mye helseproblemer.

Hi

Skrevet

Aktivitetsnivå -moderat til aktiv familie. Er ofte på hytta, stor boltreplass og vi er glad i turer.

Psykiske utfordringer- med to små barn vil jeg tro at normal aktiv trening med ball, gjemsel, trening på sitt/ligg/labb/finn ditt og datt er det vi tenker. Altså en "enkel" men god hund.

Pelsstell- ønsker ikke mye pelsstell, men noe er påkrevd uansett rase vil jeg tro?

Jeg ville sett nøyere på Dansk svensk gårdshund, eller Jack russel terrier. Terriere kan være litt bjeffete og hissige, men jeg har god erfaring med Jack Russel. Jeg mener derimot at Dansk svensk gårdshund er av samme type som Jack, men litt mildere. Schnauzere er også fine hunder av de jeg har truffet, men ingen personlig erfaring.

Jack russel og Dansk svensk gårdshund er morsomme hunder! De er klovnete, og har skikkelig sans for humor. De er små, men aktive, og krever litt hjernetrim (etter det du skriver, tror jeg det vil holde for en slik type hund). Krever heller ikke mye pelsstell. 

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale jack russel. Elsker rasen, men de krever MYE jobb og kan bjeffe en del. 

Hva med Dvergschnauzer eller Bichon havanais? Noe pelsstell, men holder man pelsen kort så er det ikke så ille. Og jeg hadde valgt litt pelsstell over røyting any day :)

Anonymous poster hash: e4de9...f37
Skrevet

Chihuahua?

Pomeranien?

Tibbe?

Mops?

Mops er egentlig en hund jeg alltid har drømt om. Men hørt at denne har mye helseproblemer.

Hi

Ja, og veldig vanskelig å få husren. De har ikke muligehten til å sleike seg bak, så er det rester der, blir det gnidd uteover gulv/teppe :P

Skrevet

Syns som flere har forsøkt fortelle deg her, at du må tenke på hva du kan tilby bikkja, ikke hva den skal gjøre for deg...

Jeg håndterer alle raser og liker best de store, men i livsfasen jeg er i nå har jeg en italiensk mynde. Mer har jeg ikke å gi dessverre, men bikkja er kul han :) Ikke bjeffer, ikke røyter, elsker å sove og leke ute med ungene. Ikke hunden på toppen av ønskelisten, men hunden som passer livssituasjonen best....

Hundeinstruktør, kennelarbeider og hundeeier på 24. året..,

Anonymous poster hash: 193b5...d63

Skrevet

Vi har to dachser, standard. De er begge jakthunder. De fungerer fint i familien, men skriver faktisk dette for å si at jeg ikke anbefaler dachs. De er, tross sin beskjedne størrelse, skikkelige jakthunder med mye instinkter å ta hensyn til. Ser at de er superlykkelige når de får leve ut disse instinktene. Unntaket er kanskje langhåra dachs.

Poenget med mitt svar: kjøp en hund der dere er i stand til å oppfylle hundens behov. Eksempel: styr unna jakthunder om dere ikke skal jakte, styr unna gjeterhunder om dere ikke driver med sau eller er aktive innen aguility (eller annen hjernetrim For hund). Les nøye om rasen og hvorfor den er avlet som den er avlet. Da er det større sjanse for god match :).

Lykke til! Hund er gøy å drive med!

Hilsen dachseier og border collie eier (vi har 100 sauer og bor på gård).

Anonymous poster hash: 08a90...4ec

Skrevet

Dvergschnauzer <3

Anonymous poster hash: d6c6f...959
Skrevet

Cocker spaniel eller japansk spisshund 😊. Jeg har en blanding av det 😀

Anonymous poster hash: 98a02...a57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...