Gå til innhold

Dilemma: innkalt til offentlig, har kjøpt privat 3-pack..

Anbefalte innlegg

..hva gjør vi??

Kort oppsummert: søknad sendt august-13, i gang privat september-13. Kjøper 3-pack. Kjemisk oktober, SA januar. Skal i gang med 2. ferskforsøk med oppstart sprøyter om ca 2 uker. Og er innkalt til oppstartssamtale på Riksen om 4 uker.

Tenker å kjøre på privat samtidig som vi møter på oppstartssamtalen på Riksen sånn at jeg "er i systemet".

Eller??

Noen som har vært i samme setting..? Hva består oppstartssamtale av; dvs starter man rett på? "Mister" vi forsøk i det offentlige?

Hva ville DU gjort??

Som dere ser av nick, fyller jeg 36 i år.... Jeg har ikke lyst til å vente mer!!

Fortsetter under...

Det er flere som har sjonglert mellom privat og offentlig her inne. Kan bli lang ventetid i det offentlige også mellom forsøkene.

Innen hvor lang tid må du ha "gjort unna" de tre forsøkene du har betalt for? Er det en tidsklausul?

Jeg hadde privat forsøk samtidig som jeg hadde offentlig forsøk på Rikshospitalet i Oslo. Det gikk helt fint. Rikshospitalet sendte journalen til meg og jeg videresender denne til min private klinikk etter negativt forsøk på Riksen. Hadde så privat forsøk og deretter et nytt forsøk på Riksen igjen.

Vi valgte private forsøk pga all ventetiden, min alder, behandlingsopplegget og oppfølging var mye bedre der enn i det offentlige.

Ventetider på nytt forsøk etter negativt forsøk er lengre selv når enn er inne i systemet på offentlig sykehus/behandling. I tillegg må de sjekke sin ventelister om det passer inn og det er plass til deg. Det offentlige har også tider hvor hele IVF avdelingen har lukket f.eks sommerferien. Det offentlige har andre regler på hvor lenge enn må vente før neste forsøk kan starte opp etter mislykket IVF forsøk. De sier gjerne det må gå minimum to sykluser i mellom men i det private kunne enn starte opp raskere så sant alt så fint ut etter første ultralyd/kontrolldag.

Synes det var godt behandling på Riksen alt i alt men følte meg ikke så godt ivaretatt. Det var standardbehandlinger og mange leger å forholde seg til og alt gikk litt fort for seg. Ble litt samlebåndsfølelse for å si det sånn.

Siden du allerede har betalt for private forsøk ville jeg startet opp med forsøk der. De bruker å være veldig gode på å gi individuelle behandlingsopplegg med hensyn til regimer og medisiner og tilleggsbehandling.

Da jeg var inne til oppstartesamtale fikk jeg ikke starte på første syklus/mens men måtte vente tre måneder pga de har gjerne interne ventelister ved IVF klinikkene og de må først finne plass til deg på listen. Her vil det variere en del fra klinikk til klinikk for noen får raskere oppstart.

Medisin kostnaden får du dekket på samme måte i det private som i det offentlige system.

Takk for at dere deler erfaring :) Ang privat 3-pack så står det i kontrakten hva som gjelder når. At den må brukes innen en viss tid (1 år?) og at forsøk faller bort hvis du føder et barn. Så rekker ikke å føde et barn i det offentlige før jeg bruker resten av 3-pack ;) Glad jeg har den; føler jeg kan "styre" som jeg vil. Dvs kontroller og sånn da de har god kapasitet :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...