Sauna Skrevet 28. februar 2014 #1 Del Skrevet 28. februar 2014 Jeg lurer på hvordan rutinene er hos dere når det gjelder soving for kvelden, og hvis ungen våkner på natta, hva gjør dere da? Vi har kommet inn i en dårlig rutine etter mye sykdom, hvor 1,5-åringen har blitt veldig avhengig av at vi foreldre er der ved innsovning, og når h*n våkner på natta. Veldig interessert i å høre hvordan andre har det, og om noen har tips til hvordan vi kan gå fram for å lære h*n å finne søvnen selv og (helst) sove hele natta.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
.Lillemy. Skrevet 28. februar 2014 #2 Del Skrevet 28. februar 2014 Etter kveldsmat, er det på med pysj og pusse tenner. Så går vi inn på soverommet, trekker for gardinene og sier natta til bamsene, legger småen i sengen gir han smokk og bamse, synger en nattasang, og går ut av rommet. Noen ganger småprater han litt før han sovner, noen ganger sovner han med en gang, det er sjeldent vi trenger å gå inn til han når han er lagt for kvelden. Hvis han våkner om natten, hører jeg først litt på graåten om jeg må gå inn med en gang, noen ganger sutrer han 1-2 minutt for så og sovne igjen, da går jeg ikke inn på rommet, men hvis han gråter mer enn det, går jeg inn, gir smokk og bamsen hvis han har mistet den, går ut igjen med en gang, roer han seg ikke går jeg inn igjen stryker han litt på håret og går ut igjen, er han helt umulig får han litt drikke. Meget sjeldent han våkner for mer enn smokken om natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
.Lillemy. Skrevet 28. februar 2014 #3 Del Skrevet 28. februar 2014 gutten er 18,5 mnd, og vi har hatt denne rutinen en stund. små barn er vandt til rutiner og vaner, så hvis han er vandt til at dere er det ved innsovning, vil han også kreve det når han våkner om natten. Beste tipset jeg har er å legge han og gå ut av rommet sånn at han finner roen selv, gråter han så gå inn med jevne mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #4 Del Skrevet 28. februar 2014 Vi har en gutt på 18 måneder. Han har vært kolikk barn og vandt til å ha mye kontakt hele tiden. Jeg ligger ved siden av ham til han sovner. Han sover med meg i dobbeltsenga, pappa er på gjesterommet På natta når han våkner gir jeg ham sutten og legger ham inntil meg. Sovner igjen med det samme. Jeg ser det kan være problem når jeg er vekke - men denne perioden kommer aldri tilbake og jeg vil virkelig gjøre alt for at han skal ha det bra. Jeg tror at disse små trenger mye trøst og nærvær og det skal han få på natta også Anonymous poster hash: 517f3...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauna Skrevet 28. februar 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 28. februar 2014 Etter kveldsmat, er det på med pysj og pusse tenner. Så går vi inn på soverommet, trekker for gardinene og sier natta til bamsene, legger småen i sengen gir han smokk og bamse, synger en nattasang, og går ut av rommet. Noen ganger småprater han litt før han sovner, noen ganger sovner han med en gang, det er sjeldent vi trenger å gå inn til han når han er lagt for kvelden. Hvis han våkner om natten, hører jeg først litt på graåten om jeg må gå inn med en gang, noen ganger sutrer han 1-2 minutt for så og sovne igjen, da går jeg ikke inn på rommet, men hvis han gråter mer enn det, går jeg inn, gir smokk og bamsen hvis han har mistet den, går ut igjen med en gang, roer han seg ikke går jeg inn igjen stryker han litt på håret og går ut igjen, er han helt umulig får han litt drikke. Meget sjeldent han våkner for mer enn smokken om natten. Åh, sånn skulle jeg gjerne hatt det, og er det jeg ønsker å få til. Men har prøvd ved et par anledninger å gå ut og inn (som helsesøster også har foreslått), men h*n blir så hysterisk og virker redd, selv om jeg ikke er ute mer enn et par minutter.. Synes det er så fælt, så har gitt opp etter et par kvelder med dette. Barnet gråter og jeg gråter :/ vet det er dumt å gi seg, men etter et par timer med hyling og hiksting klarer ikke mammahjertet det mer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera prøver Skrevet 28. februar 2014 #6 Del Skrevet 28. februar 2014 Her i huset så går vi inn på rommet mens han leker. Av og til leser jeg mens han leker en stund andre ganger så blir det mindre lek. Så leser vi litt til før han skrur av lyset og så får han pupp mens jeg synger de samme sangene. Legger han i senga og ser om han sovner på egen hånd eller trenger litt stryking på baken før han sovner. Innimellom må jeg ta han opp igjen og vugge han før han legges igjen. Men i det siste har det heldigvis gått bra. De få gangene far legger han så går det helt fint uten puppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isola&Lille+julegave Skrevet 1. mars 2014 #7 Del Skrevet 1. mars 2014 Når vi er ferdig på badet, velger hun bamsen eller dukken hun vil sove med. Så går vi på soverommet og lille klatrer opp i sengen. Jeg brøyer på henne, synger 3 sanger og sier god natt og går ut. Og ferdig med det. Vi fikk de rutinene veldig tidlig. Hun våkner kun på natten hvis hun er syk. Hvis hun da vil sove i min seng, får hun lov til det. Har aldri vært noe problem å få tilbake rutinene når hun blir frisk. Hun trives best i sin egen seng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moell5 Skrevet 5. mars 2014 #8 Del Skrevet 5. mars 2014 Kveldsrutiner er: Grøt kl. 18.00, pysjen, flaske og barnetv program fra 18.45-19.00. (Ja, vi pusser tennene ETTER flaska;)) Så går vi inn på soverommet som er mørkt fra før av, sikkert 1000 nuss, "natta, sov godt, gal i deg" osv. legger henne ned i senga, brer over dyna og sier "natta" en gang til før jeg går ut av rommet. Noen gange ligger hun å prater litt, andre ganger sover hun med en gang. Jeg bruker ca 30 sek på å legge henne før jeg går ut av rommet, bruker jeg lengre tid blir hun bare urolig. Våkner hun på natten legger jeg henne ned på ryggen, smukken i munnen, og kosen i ansiktet. Ikke noe snakking, ikke noe øyenkontakt. Enkelt å greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moell5 Skrevet 5. mars 2014 #9 Del Skrevet 5. mars 2014 Kveldsrutiner er: Grøt kl. 18.00, pysjen, flaske og barnetv program fra 18.45-19.00. (Ja, vi pusser tennene ETTER flaska;)) Så går vi inn på soverommet som er mørkt fra før av, sikkert 1000 nuss, "natta, sov godt, gal i deg" osv. legger henne ned i senga, brer over dyna og sier "natta" en gang til før jeg går ut av rommet. Noen gange ligger hun å prater litt, andre ganger sover hun med en gang. Jeg bruker ca 30 sek på å legge henne før jeg går ut av rommet, bruker jeg lengre tid blir hun bare urolig. Våkner hun på natten legger jeg henne ned på ryggen, smukken i munnen, og kosen i ansiktet. Ikke noe snakking, ikke noe øyenkontakt. Enkelt å greit! Er forresten 12 mnd nå, har sover 19.00-08.00 helt siden hun var 5 mnd. uten noe tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnTe Skrevet 20. mars 2014 #10 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Her har vi rutinen inne med grøt, stell og pysj mellom 18 og 19. Så sitter hun på fanget i gyngestolen mens vi synger fire sanger. Opp i senga, men hun sovner sjelden. Vi må sitte inne i rommet, ofte er det opp igjen på fanget og fire sanger til fordi hun gråter. De siste dagene har dette tatt ca. en time Hun har ikke grått så mye da, men ligger bare og er våken, prater osv. men er veldig avhengig av at vi er der. Vil helst holde i hånda for å sovne. Tror denne timesinnsovningen er en periode, tidligere sovnet hun i senga men vi måtte fortsatt være der da. Det er jo i og for seg greit når det tar fem min., men jeg ønsker meg dit at vi kan si god natt og gå ut av rommet. Og jeg ønsker meg lagt vekk fra denne timen! Våkner hun etter dette går vi inn, enten stryker på henne til hun sovner eller opp på fanget. Da sovner hun iløpet av 2 min og kan legges ned. Når hun våkner i ett-tiden pleier jeg å ta henne inn i senga vår. Der sover hun da til ca. klokken 6. Det fungerer ok å ta henne inn synes jeg, da sovner vi igjen med en gang alle tre. Også er det jo fryktelig koselig da Hun er 14 mnd. Endret 20. mars 2014 av GrønnTe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S_Dreams Skrevet 21. mars 2014 #11 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) 15 mnd. Her er det kvelds ca kl 18, og stell rundt kl 18.45. Hun får vanligvis en flaske med melk rett før eller under stellet. Så er det opp i seng ca kl 19, hvor hun får smokken + en ekstra smokk hun liker å holde i og leke med. Vi sier god natt og går ut. Den siste tiden har hun sovnet veldig fint på egen hånd, mens andre ganger har vi vært litt inn og ut, løftet opp og trøstet, plukket opp smokker fra gulvet, pratet/kost litt før hun har funnet roen og sovnet. Noen dager i uken sover hun hele natten fra 19 - 06.30, mens andre ganger våkner hun i 05 tiden, og begynner å rope på mamma eller pappa og melk. Da blir hun hentet inn i foreldresengen og får en flaske melk... Blir gjerne liggede våken en times tid, men sover da også lenger før hun våkner igjen. Ja, sånn gjør vi det her altså Så håper vi på at hun til slutt tar alle nettene i egen seng. Endret 21. mars 2014 av S_Dreams Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unilon Skrevet 21. mars 2014 #12 Del Skrevet 21. mars 2014 Vi er akkurat inne i rutineskifte vi. Har tatt ting gradvis etter hvert. Da hun ble flyttet til eget rom lå vi først på madrass ved senga og etter hvert gikk vi over til å sitte på en stol til hun sovnet. Nå er hun 19 mnd og jeg har tatt initiativ til å begynne med å gå inn og ut av rommet. Tredje dagen med dette i dag. De to første kveldene ble hun veldig sint. Jeg gikk veldig ofte innom. Gjorde det samme da hun våknet om natta. Den andre kvelden og natta ble mye verre. Jeg endte med å til slutt sitte på stolen og da sovnet hun fort. I kveld sovnet hun 5 minutt etter at jeg gikk ut av rommet! Satser på en god natt 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lowe+spire Skrevet 22. mars 2014 #13 Del Skrevet 22. mars 2014 Min sønn sov ikke mer enn 1-2 timer i strekk frem til han var 8 mnd! Han klarte aldri å sovne av seg selv og måtte bæres i søvn. Han gråt og var urolig hele dagen pga søvn mangel, fikk aldri sovet skikkelig ut. Jeg holdt på å bli gal! Med god veiledning fra helsestasjonen lærte han å sovne selv uten "støtte" fra meg. Da han hadde lært å sovne selv, sovnet han også selv når han våknet om natta, uten noe større problem.. Han gikk fra å være en urolig, "grinete" unge, til å bli mye mer harmonisk å smilende! Det samme kan man si for moren Nå er han 18 mnd, sovner uten problemer klokken syv om kvelden og sover til syv neste morgen, uten å våkne en eneste gang! Det er fantastisk I tillegg sover han opp til en time hvil på dagen! Vi har faste leggerutiner hver kveld, og faste tider han sover på om dagen. Går vi utenom rutinene, ender det ofte med dårligere søvn for gutten min, så her er det ingen slinger i valsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ønskende Skrevet 10. april 2014 #14 Del Skrevet 10. april 2014 Hos oss løsnet det helt når barnehagen endelig hørte på meg, og lot han sove så lenge han ville selv på dagen. Vi har hatt noen måneder hvor han har hylt hver kveld, og jeg har måttet sitte ved sengen hans og i noen tilfeller ta han opp for å roe han. Virker som han har vært helt overtrøtt. Nå som han sover lenge nok på dagen så er han ikke helt utslitt på kvelden og sovner på to minutter av seg selv etter at jeg har gått ut av rommet. Og dette er en unge som har blitt helt hysterisk bare jeg har tenkt på å gå mot døra tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå