Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha hengt i puppen opptil annenhver time på natta har det fantastiske skjedd. Lillebror sovner for natta mellom kl 18.30 og 20. Og våkner stadig oftere ikke for mat før nærmere kl 3 !! I går ammet jeg han kl 18 så dro jeg på foreldremøte og kom hjem kl 19.45. Regnet ned å gi han mat da før han sovnet, men da hadde han sovnet . Så sov han til nærmere kl03.00 før han grynter litt og .da fikk mat . Så fikk han mat kl 7 og sov videre til 8. Tror nesten han hadde sivet være uten mat kl 3 for han var omtrent ikke våkent a jeg gav han mat. Men hvor lenge kan disse små gå uten mat på nattestid.

Vektoppgangen hans har vært enorm så langt . Over 400 gr i uka og han veier nå 6,5 kg

Luksusproblem det her men er det ok å sove over 9 timer uten mat ??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144123831-baby-8-uker-og-mat-p%C3%A5-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hvor gammel er ungen din?

Generelt kan babyer sove så lenge de vil når de legger godt på seg og ikke lenger er "søvnige" (i starten bør de fleste babyer vekkes dersom de sover mer enn 3-4 timer, og ammes minimum 8 ganger i døgnet). Det høres ut som din knert på 6.5 kg og 400g opp i uka helt fint kan få sove så mye han vil om natta :-) Enjoy!

Han er 8 uker til mandag.

Denne endringen i sovevaner har kommet etter at jeg jeg fulgte ammmehjelpen.no sin oppskrift ved overproduksjon !! Regner med at vektoppgangen hans vi roe seg nå som han ikke får i seg for mye melk lenger og godt er det for det kunne jo ikke fortsatt i det tempo. Resultatet er hvertfall en blid unge som har gooooode netter : ) min teori er at han ikke lenger har ubehag med en overfull mage som skvalper over og at han får i seg mere av den fete melka som metter mere ?

Bare et spm til deg som er ammmehjelpen.

Når han da spiser av en pupp de tre siste timene før han sovner .. Si fra kl 16 til 19..så får han jo ikke mat fra den andre puppen før etter kanskje 7 timer søvn da blir det jo veldig lenge pause for den ene puppen... 10 timer lissom. Kan dette ødelegge for melkeproduksjon ?? Han spiser ofte på dagen og har flere våte bleier i løpet av et døgn....

Annonse

Melkeproduksjonen regulerer seg som regel helt fint, og hos mødre med overproduksjon er det svært sjelden noe problem at den blir for liten. La babyen selvregulere, så går det fint. Ofte vil jo intervallamming regulere produksjonen til et nivå der barnet gjerne tar begge bryst til ett måltid, og da vil det justere seg selv. Får du ubehaglig spreng av det lange oppholdet?

Eventuelt kan du legge inn et måltid på det andre brystet på slutten av 16-19-intervallet (dersom du vet at han pleier sovne for natta rundt kl 19), eller heller telle antall måltider - to påfølgende amminger på samme side, før du bytter. I praksis kan det hende dette blir omtrent det samme.

Forresten, en ting det kan være lurt å passe på er jo at det ikke er samme bryst som får det lange oppholdet hver dag. Altså prøv å legg opp intervallene slik at det er forskjellig bryst som har "sistevakta" før soving.

• 2 uker senere...

Etter å ha hengt i puppen opptil annenhver time på natta har det fantastiske skjedd. Lillebror sovner for natta mellom kl 18.30 og 20. Og våkner stadig oftere ikke for mat før nærmere kl 3 !! I går ammet jeg han kl 18 så dro jeg på foreldremøte og kom hjem kl 19.45. Regnet ned å gi han mat da før han sovnet, men da hadde han sovnet . Så sov han til nærmere kl03.00 før han grynter litt og .da fikk mat . Så fikk han mat kl 7 og sov videre til 8. Tror nesten han hadde sivet være uten mat kl 3 for han var omtrent ikke våkent a jeg gav han mat. Men hvor lenge kan disse små gå uten mat på nattestid.

Vektoppgangen hans har vært enorm så langt . Over 400 gr i uka og han veier nå 6,5 kg

Luksusproblem det her men er det ok å sove over 9 timer uten mat ??

Hei!

Jeg har nesten identisk situasjon her! :-) Hadde alt for mye melk, og stakkar liten strev med spising, gulping og promping. Så har jeg prøvd metoden med å pumpe alt ut og deretter amme på en pupp 3 timer osv. Plutselig begynte å sove 7-8 timer på natta! (fra 6-2.00) !!!!!!! Det er hærlig!

Jeg hadde så vondt i brystene- de holdte på å eksplodere!!!! men jeg prøvde så godt jeg kunne å ikke pumpe..... Nå har det gått 1 uke med "lange" netter, og brystene er ikke så fulle lenge..  Men nå er jeg engstelig for å ikke ha nok melk!!!!! Først han spiser, så kommer det mye, når utdrivningsrefleksen er i gang:-)

Hvordan går det med deg og liten nå?

Sover han like lenge? Har det blitt "mindre" melk?

Melkeproduksjonen regulerer seg som regel helt fint, og hos mødre med overproduksjon er det svært sjelden noe problem at den blir for liten. La babyen selvregulere, så går det fint. Ofte vil jo intervallamming regulere produksjonen til et nivå der barnet gjerne tar begge bryst til ett måltid, og da vil det justere seg selv. Får du ubehaglig spreng av det lange oppholdet?

Eventuelt kan du legge inn et måltid på det andre brystet på slutten av 16-19-intervallet (dersom du vet at han pleier sovne for natta rundt kl 19), eller heller telle antall måltider - to påfølgende amminger på samme side, før du bytter. I praksis kan det hende dette blir omtrent det samme.

Forresten, en ting det kan være lurt å passe på er jo at det ikke er samme bryst som får det lange oppholdet hver dag. Altså prøv å legg opp intervallene slik at det er forskjellig bryst som har "sistevakta" før soving.

Hei igjen, lillenims!

har spørsmål til deg igjen:-)

Har skrevet litt lengre oppe her og min situasjon:-)

Lille gutten min begynte å sove 7-8 timer på natta (før skulle han ha mat minst hver 3. time og oftere). Men nå er ikke brystene like fulle (dvs at det er vondtog de er harde).

Burde jeg bekymre meg om melka minker?

På dagtid begynte han å spise fra begge brystene, og han tømmer dem helt, virker det som. (Før ble han mett på 1 bryst).

Han legger på seg ca 400g i uka, tisser masse. og bæsjer masse og (men han bæsjer veldig sjeldent på natta nå).

Det kjennes nesten rart ut å ikke ha fulle bryster hele tiden.......

Mine pupper kjennes også mye mindre fulle enn før .

Han tisser også mye. 5 gode våte bleier i døgnet.

Hadde gått opp240 gr sist uke .

Virker som han får i seg nok.

Skal veie han til tirsdag for da er det 2 uker siden sist så er litt spent : ))

Min gutt spiser ofte på dagen da . Hvertfall annenhver tine som regel

Må si det er godt å høre :-) Da er det mest sannsynlig normalt!:-)

Min spiser også ofte når han er våken, bortsett fra da han tar seg lange lurer, spesielt på ettermiddagen... Kan sove 2-3 timer. Er skrubbsulten når han våkner da!:-)

Må si det er godt å høre :-) Da er det mest sannsynlig normalt!:-)

Min spiser også ofte når han er våken, bortsett fra da han tar seg lange lurer, spesielt på ettermiddagen... Kan sove 2-3 timer. Er skrubbsulten når han våkner da!:-)

Han er 7 uker og veier 6200g forresten :-)

Når han spiser av begge bryst så er nok produksjonen regulert ned på omtrent riktig nivå :-) Dvs fortsett å amme på begge bryst når han etterspør det, og amm på annethvert til hvert måltid om han ikke vil ha begge.

Når du ammer på begge til ett måltid så er det forresten lurt å starte neste amming med det du avsluttet sist, siden det sannsynligvis er litt  dårligere tømt enn det han startet med - da får du jevnest mulig produksjon.

Følelsen av mindre melk er nok både god og skremmende - ja, du har fått mindre melk, men det betyr ikke at du har for lite, vet du :-) (Altså, det var liksom meningen det skulle bli mindre melk av full tømming&intervallamming....) Sannsynligvis har du akkurat passe nå.

Annonse

Et spm til ammehjelpen . Det står noen steder at de skal ha 6 tunge våte bleier i døgnet. Min gutt har mere 4-5 enn 6... Nå skifter jeg ikke på natta da for han tisser ofte ikke før på morrakvisten. Men når han står opprør den søkkvåt så den er det sikkert nok i til å gjøre to bleier ganske så våte....

Burde jeg være bekymret for om han får i seg nok ??? Da hadde han vel sagt fra ved å være urolig ?

5-8 godt våte bleier i døgnet. Hva en "godt våt" betyr er ikke så lett å si, men minst 8 stk à 50 g eller 5 à 80 g - sånn rundtomkring 400 g i døgnet. Du kan heller vann på en bleie for å kjenne hvor tungt det egentlig blir.

Mengden tiss kan variere blant annet ut fra temperatur (pga svette), men i nogenlunde stabilt klima så bør ikke mengden variere mye fra dag til dag, og du bør ikke oppleve at bleiene føles vesentlig tørrere enn før uten at du vet hvorfor (feks. sykdom, varmeperiode, kuldeperiode/tørr luft osv).

Merk at mengden tiss selvsagt er avhengig av mengden melk barnet drikker, og mengden melk er igjen bestemt av barnets faktiske behov. Noen drikker en liter morsmelk i døgnet, andre på samme alder og vekt drikker 750 ml eller 600 ml - og da vil mengden tiss også variere. Det er ikke mulig å gi noen enkel formel for sammenhengen mellom drukket melk og tiss (tro meg, jeg har lett!!), fordi man svetter i tillegg, og mengden svette varierer ut fra kroppsvekt i forhold til hudoverflate, temperatur, luftfuktighet, kroppsvekt etc.

Dersom du synes barnet tisser lite så vei på helsestasjonen med et par ukers mellomrom - om vekta går passe opp så får det nok melk, og da spiller det ikke så stor rolle om det er 300 eller 700 g tiss i døgnet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...