Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #26 Skrevet 28. februar 2014 Jeg mener.. hvor vanskelig kan det være å f eks skrive nok med en k, hvis man skriver det nok ganger?!?!Anonymous poster hash: 35ac1...2b0 Er det det som er grunnen til tegnsettingskaoset ditt også kanskje?Anonymous poster hash: a4c40...5d5 Du ser vel at Hi spør det samme spørsmålet 2 ganger, nevner det som et utsagn to ganger, og mener .. ?Klart og tydelig. Sikkert pugga lenge på det også, ser i alle fall skikkelig innøvd ut. Anonymous poster hash: d2149...26c Man spør ikke et spørsmål, man stiller et spørsmål. Anonymous poster hash: caf9b...65f
Frk B. Skrevet 28. februar 2014 #27 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har dysleksi. Dette fikk jeg påvist 1. kl VGS!! Den ene læreren min skjønte ikke at ingen andre hadde plukket opp dette før. Så det kan også værer lærere(og foreldre) som ikke henger med. Jeg har jobber greit på skolen å fått greie karakterer. Jeg sleit ekstremt med engelsk skriftlig og nynorsk. Jeg føler jeg lærte mer av min norsklærer VG3 - han som tilfeldigvis tok dysleksitesten på meg i VG1 og min sjef fra da jeg tok kontor- og administrasjonsfagbrevet (som hadde vært en norsk lærer) enn hva jeg lærte på mine skoleår før dette. Det er av disse to personene jeg har lært forskjell på og/å og setnings oppbygning. Jeg har også fåt mye hjelp av mamma. Pappa har selv dysleksi og min bror. Vi har alle jobbet hardt for det vi har oppnådd i min familie. Jeg sitter nå med generell studiekompetanse og to fagbrev, men uten høyere utdanning. Dette fordi jeg ikke ønske å ta mer skole før jeg er klar for det! Jeg veit at flere kan skylde på dysleksi - men ikke slå alle under en kam da. Alle er forskjellig og har forskjellige mål her i livet!
MrsMilla Skrevet 28. februar 2014 #28 Skrevet 28. februar 2014 Jeg mener.. hvor vanskelig kan det være å f eks skrive nok med en k, hvis man skriver det nok ganger?!?! Anonymous poster hash: 35ac1...2b0 Nei, dyslektikere er ikke mer late enn andre, men de har problemer med tall/skrift. Du forveksler vel nå dette med personer som rett og slett skriver mye feil grunnet dårlig kunnskap tipper jeg.
Cruella De Vil Skrevet 28. februar 2014 #29 Skrevet 28. februar 2014 Jeg mener.. hvor vanskelig kan det være å f eks skrive nok med en k, hvis man skriver det nok ganger?!?! Anonymous poster hash: 35ac1...2b0 Tja, det er vel ca. like vanskelig som det er å skrive "f.eks." korrekt, å bruke store forbokstaver i begynnelsen av en setning, og bruke tre punktum i ellipse? Og du kan ikke skylde på mobilspråk hi, da ville du skrevet "feks" i stedet, dette er jo bare slurv... Da lener jeg meg tilbake og venter på at noen skal finne noen feil i teksten min, hihi.
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2014 #30 Skrevet 28. februar 2014 Det er ein generell tendens til å skrive som åtteåringar her inne, vil tru dyslektikarane er i mindretal blant dei som ikkje kan skrive. Om dyslektikarar er late? Ganske sikkert mange av dei, slik som blant dei utan dysleksi.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #31 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har dysleksi. Dette fikk jeg påvist 1. kl VGS!! Den ene læreren min skjønte ikke at ingen andre hadde plukket opp dette før. Så det kan også værer lærere(og foreldre) som ikke henger med. Jeg har jobber greit på skolen å fått greie karakterer. Jeg sleit ekstremt med engelsk skriftlig og nynorsk. Jeg føler jeg lærte mer av min norsklærer VG3 - han som tilfeldigvis tok dysleksitesten på meg i VG1 og min sjef fra da jeg tok kontor- og administrasjonsfagbrevet (som hadde vært en norsk lærer) enn hva jeg lærte på mine skoleår før dette. Det er av disse to personene jeg har lært forskjell på og/å og setnings oppbygning. Jeg har også fåt mye hjelp av mamma. Pappa har selv dysleksi og min bror. Vi har alle jobbet hardt for det vi har oppnådd i min familie. Jeg sitter nå med generell studiekompetanse og to fagbrev, men uten høyere utdanning. Dette fordi jeg ikke ønske å ta mer skole før jeg er klar for det! Jeg veit at flere kan skylde på dysleksi - men ikke slå alle under en kam da. Alle er forskjellig og har forskjellige mål her i livet! Det er en skam for skoleverket at din dysleksi ikke ble oppdaget før du kom i videregående skole! Det er mange gode lærere i den norske skolen, men dessverre, det er også for mange "dårlige". Det er faktisk ganske dårlig at man kan gå 9-10 år på skole, og ha norsk som fag i alle årene og ikke få avslørt dysleksi. Vet du, nå skammer jeg meg på vegne av norsklærerne dine! Min erfaring er nemlig at det er ganske enkelt, med litt trening, å se hvem som sliter med skriving og hvem som "bare" er lat og slurver. Det blir forskjellige feil. Jeg ser av din tekst at du har kommet langt med språket ditt, du skriver godt og uten særlige feil. Det eneste jeg i farten ser at du kanskje kan se enda litt mer på, er feil i sammensatte ord. Regelen for sammensatte ord sier at hvis et ord uttales som ett ord, så skal det også skrives som ett ord. Jeg ser at du har jobbet hardt! Bøyer meg i støvet og er imponert, særlig siden du ikke fikk hjelp før på videregående skole. Anonymous poster hash: 4256b...8d4
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. februar 2014 #32 Skrevet 28. februar 2014 jeg har dysleksi, og jeg irriterer meg veldig over at folk sier at de har dysleksi også spør jeg dem om resultatene av testene, så kommer det frem at de faktisk ikke har blitt utredet for dette. akkurat som folk tuller med at de har ADHD. enten så har du fått diagnosen av en spesialist, eller så har du det ikke. du kan være i utredning for en diagnose, men det er noe annet en å ha den. jeg har ikke dåligere en 5 i noe fag bortsett fra norsk og engelsk, dette er ikke tilfeldig.
Narelle Skrevet 28. februar 2014 #33 Skrevet 28. februar 2014 Dysleksi handler ikke om å pugge, dysleksi handler om at en ikke ser f.eks at nok skrives med en k.
Frk B. Skrevet 28. februar 2014 #34 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har dysleksi. Dette fikk jeg påvist 1. kl VGS!! Den ene læreren min skjønte ikke at ingen andre hadde plukket opp dette før. Så det kan også værer lærere(og foreldre) som ikke henger med. Jeg har jobber greit på skolen å fått greie karakterer. Jeg sleit ekstremt med engelsk skriftlig og nynorsk. Jeg føler jeg lærte mer av min norsklærer VG3 - han som tilfeldigvis tok dysleksitesten på meg i VG1 og min sjef fra da jeg tok kontor- og administrasjonsfagbrevet (som hadde vært en norsk lærer) enn hva jeg lærte på mine skoleår før dette. Det er av disse to personene jeg har lært forskjell på og/å og setnings oppbygning. Jeg har også fåt mye hjelp av mamma. Pappa har selv dysleksi og min bror. Vi har alle jobbet hardt for det vi har oppnådd i min familie. Jeg sitter nå med generell studiekompetanse og to fagbrev, men uten høyere utdanning. Dette fordi jeg ikke ønske å ta mer skole før jeg er klar for det! Jeg veit at flere kan skylde på dysleksi - men ikke slå alle under en kam da. Alle er forskjellig og har forskjellige mål her i livet! Det er en skam for skoleverket at din dysleksi ikke ble oppdaget før du kom i videregående skole! Det er mange gode lærere i den norske skolen, men dessverre, det er også for mange "dårlige". Det er faktisk ganske dårlig at man kan gå 9-10 år på skole, og ha norsk som fag i alle årene og ikke få avslørt dysleksi. Vet du, nå skammer jeg meg på vegne av norsklærerne dine! Min erfaring er nemlig at det er ganske enkelt, med litt trening, å se hvem som sliter med skriving og hvem som "bare" er lat og slurver. Det blir forskjellige feil. Jeg ser av din tekst at du har kommet langt med språket ditt, du skriver godt og uten særlige feil. Det eneste jeg i farten ser at du kanskje kan se enda litt mer på, er feil i sammensatte ord. Regelen for sammensatte ord sier at hvis et ord uttales som ett ord, så skal det også skrives som ett ord. Jeg ser at du har jobbet hardt! Bøyer meg i støvet og er imponert, særlig siden du ikke fikk hjelp før på videregående skole. Anonymous poster hash: 4256b...8d4 Tusen takk for fine ord. Jeg føler også at jeg har kommet langt. Takker være de to personene- og mamma. Jeg føler faktisk ikke at jeg fikk noe hjelp før i VG3 selv om jeg fikk diagnosen i VG1, jeg føler at norsklærerene mine i VG1 og VG2 ikke brydde seg egentlig. Han jeg hadde i VG1 sa rett ut til han som tok testen på meg at jeg ikke hadde dysleksi, så feil kan man ta gitt. Som du har sett sliter jeg med sammensatte ord også ja, men det er mye bedre nå enn i fks VG2. Jeg merker at hvis jeg er stressa/sint/ivrig så blir det oftere feil i setningen. Det kan fort skyldes tastefeil og ikke skrive feil på samme måte - kanskje det er det flere lider av - tastefeil He he. Den største utfordringen jeg har hatt med dysleksien er forståelse for spørsmål. Jeg må ofte lese et spørsmål både 5 og 6 ganger, hvis ikke flere, før jeg er sikker på at jeg forstår det. For jeg tolker det ofte på en annen måte en den som har skrevet det. Hvis ikke det er veldig konkrete spørsmål, da tar jeg det fort. Jeg veit også at skolene har blitt bedre til å plukk opp dette enn hva de var på starten av -90 tallet. Jeg har selv reist alene på språkreise - to ganger- for å utvike min engelsk. Jeg ble begge gangene puttet i den klassen med svakest elever men læreren sa jeg skulle vært opp flere hakk i kurset siden min engelsek tale og spåk var bra.
Tauriel Skrevet 28. februar 2014 #35 Skrevet 28. februar 2014 Jeg ble testet da jeg gikk ut av videregående (yrkesrettet). Joda jeg hadde tydeligvis dysleksi... Mamma spurte om de kunne følge med da jeg startet på skolen siden vi er mange i familien med dysleksi, neida det skulle hun ikke tenke på fikk hun beskjed om. På ungdomskolen overkjørte klasseforstanderen rutiner og regler, og fikk meg på gruppe med dyslektikerne i to år for jeg kunne rett og slett ikke skrive engelsk (ba om å komme i klassen igjen, når jeg får noe til så tar jeg fort andre igjen og vil ha mer utfordringer). Fortsatt ingen testing, selv ikke da jeg sa til norsklæreren at jeg ser ikke forskjell på bokmål og nynorsk, kun de veldig tydelige forskjellene. Ble stemplet etter det som dum, vanskelig og lat. Jeg gav opp og satset rett og slett på ståkarakter i skriftlig. Heldigvis ble jeg hekta på Ringenes Herre og greide og presse meg igjennom den boken (det var slitsomt, gav nesten opp et par ganger), og greide og knekke en egen lesekode så jeg greide og henge litt med i fagene. Var norsklæreren på videregående som så tegnene på første prøve, hun samlet det hun trengte på et år og meldte meg opp. Men jeg ble nedprioritert (avsluttende eksamen var vist ikke så viktig...) og fikk prøven sommeren etter jeg gikk ut. Hun som tok prøven sa jeg skulle ha vært til testing for mange år siden. Har sikkert maaaaange feil i teksten, men beklager jeg ser de ikke, det er det som er mitt store problem med dysleksi. Skrive teknikken min er å skrive på samme måte som jeg snakker bokmål. Å tro meg jeg har jobbet med skrivingen. Jeg leser bøker uten problem nå, skriver bra ut fra min mening. I tillegg til at jeg skriver god engelsk, snakker det veldig bra og for noen år siden satte jeg meg et mål om å greie og lese engelske bøker. Det klarte jeg Men mange jeg kjenner sier "jeg har sikkert dysleksi, så det er derfor jeg ikke leser bøker eller skriver bra..." Ei annen god venninne av meg som virkelig sliter med dysleksi er rett og slett håpløs skriftlig og greier ikke å lese i bøker, og hun har utrolig nok jobbet ekstremt hardt opp igjennom årene. Forresten så oppdaget jeg at sagt ikke skrives sakt her inne, har rett og slett ikke klart og lært hvordan det skal skrives.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå