Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #26 Skrevet 27. februar 2014 Betal regninga på en eller annen måte for å kjøpe dere tid. Du må finne ut av det økonomiske med din mann. Kan han okke ta det ansvaret så er jo saken enkel, da er det jo bare å selge huset og flytte med barna. Dere kan jo uansett ikke leve sånn dere gjør nå! Anonymous poster hash: bfa41...c80
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #27 Skrevet 27. februar 2014 Hej, Beklager at jeg ikke forstår/forstod, i tillegg til å være enig med mange andre her; oppsøk kreditorene, sett opp betalingsplan, be om utsettelse, be om hjelp fra dine nærmeste, selg unødvendige saker (særlig mannens). Jeg håper inderlig dere ikke må selge huset. Men betyr det at du har misligholdt lånekassen og derfor går det til tvangstrekk? Grunnen til at jeg spør er at man kan når som helst be om betalingsutsettelse og rentefritak om forholdene tilsier det og man kan dokumentere det og jeg vet selv at det kan være snakk om betydelig summer i kvartalet når det gjelder Lånekassen. Du kan få krav om utleggsforetning fra staten hvis du ikke betaler/utsetter regningene over lengre tid. Da har ikke lengre lånekassen noe med saken å gjøre. Vet ikke om dette er tilfelle med HI, men tenkte at det kanskje kunne være det. Hvis ikke, så er det riktig som du skriver (med mindre hun har for mange eksamener hun ikke har fullført/stått på) Anonymous poster hash: 0bcfe...ca8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #28 Skrevet 27. februar 2014 Krev at all lønn går inn på en felles regningskonto, så deler du ut lommepenger til dere begge og en fast sum til mat og husholdningsprodukter (alt i kontanter). Resten går til betaling av regninger. Det bør få dere ut av gjørma innen rimelig tid. Du får mange gode råd her! Anonymous poster hash: 0355a...8b1
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #29 Skrevet 27. februar 2014 Du må sjekke utleggspantene. Skal mye til for å tvangssalg av bare hans ideelle andel. Må være at du har krav hos samme inkassator, eller kreditor, eller et krav dere er solidarisk ansvarlig for. Slutt å gi mannen alt ansvaret, og involvert deg. Anonymous poster hash: b0973...c77
Dama på bygda Skrevet 27. februar 2014 #30 Skrevet 27. februar 2014 Det er desverre slik at om ein misligheld studielån slik at terminbeløpa ikkje vert betalt, blir heile lånet overtatt av Statens innkrevingssentral. Og då får ein ikkje samme innbetalingsplan som lånekassen har. Når ein har betalt inn alle kravsom har gått til forfall og er asjur med det, då går lånet tilbake til lånekassen igjen. Men så spørt det no sidan det er på lønnstrekk om det er muleg å få endra på dette. Om det fortsatt er Statens innkrevingssentral som eig lånet kan du forsøke å ringe for å forhndle med dei. Om det lar seg gjer hadde det vore det beste.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #31 Skrevet 28. februar 2014 Etter selv og ha vært i et forhold der eksen unnlot og fortelle om penger han tjente, og da brukte alt på seg selv. Og jeg trodde vi hadde dårlig råd. (slutt pga andre ting, og fikk vite dette i etter tid) Ville jeg faktisk gjort det slutt og søkt nav om stønader, spurt dem om finansråd for nedbetalinger av gjeld fro og komme deg på beina igjen. Den type situasjon du er i nå. vil tære enda mer på forholde siden han er egoistisk og bruker alt på seg selv. Kom deg ut av forholdet og ut av økonomikrisa Anonymous poster hash: 08eb0...425 Ja alt kan løses bare man får seg noen stønader på NAV... Lemp problemene over på samfunnet liksom. Anonymous poster hash: 3d880...650
Sånn kan det gå Skrevet 28. februar 2014 #32 Skrevet 28. februar 2014 Her er det vel ikke bare mannen din som er problemet? Du sier jo at også ditt studielån er gått til tvangsinnkreving. Hvorfor har du ikke bedt Lånekassen om avdrags- og renteutsettelse for lenge siden? Og har du vært i banken og pratet med dem om evt å betale huslånet over lengre tid f.eks, slik at avdragene blir mindre? Hvilke grep har du tatt for å komme ut av uføret, siden du sier at du styrer økonomien? Om du vet at mannen din er et rotehue økonomisk er du enten nødt til å ta tak og overstyre han eller du må gå fra han. Hjelper lite å syte over at han roter til økonomien hvis du sitter på gjerdet og la han gjøre det. Og du skal aldri, aldri bare la være å betale regninger, og det gjelder spesielt regninger fra det offentlige, for de er knallharde pengeinnkrevere, med mye gebyrer ved for sein betaling. At kvinner ikke kan skjønne at de må sørge for å være økonomisk uavhengige.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #33 Skrevet 28. februar 2014 Nei men det er ikke enkelt når jeg må velge ut regninger hver mnd. Da må forsikring, bhg,sfo, strøm og hus prioriteres. Og jeg må sørge for mat på bordet.Bare et eksempel:Nå har jeg fått alle unga ut av huset.Han ligger på sofaen og snorker.Null bekymra... Anonymous poster hash: d7fb4...543
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #34 Skrevet 28. februar 2014 Han er garantert bekymret, men orker ikke å ta det inn over seg. Vekk han! Tiden er inne for å ta ansvar for økonomien deres, problemene blir større hvis du gir opp eller utsetter. Få tak i en økonomisk rådgiver som kan hjelpe dere hvis dere ikke klarer det selv. Anonymous poster hash: 0bcfe...ca8
Sånn kan det gå Skrevet 28. februar 2014 #35 Skrevet 28. februar 2014 Som jeg sier, du er bare nødt til å ta tak i det. Det hjelper absolutt ingenting å sitte her og klage. Vekk mannen din, og sett dere ned nå med det samme og lag et budsjett over alt av inntekter og utgifter. Kutt ABSOLUTT ALT som kan kuttes. Så tar dere runden og ringer til alle dere skylder penger. Begynn med kommunen for å få tvangssalget stoppet ved å få en ordning for betaling. Så tar dere alle de andre og får fram ordninger med lengre nedbetaling eller lignende. Prat med dem. De vil ha pengene sine og da er det bedre for dem å få det på litt lengre sikt enn å risikere å ikke få noe. Du synes sikkert jeg er frekk og hard mot deg, men jeg vet utmerket godt hva det er å ha vanvittig dårlig råd, og da var det bare å holde seg til et veldig stramt budsjett og knallharde prioriteringer som gjaldt. Vi hadde i en periode så darlig råd at vi samlet flasker langs veiene for å få råd til mat på slutten av mnd.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #36 Skrevet 3. mars 2014 Har det hendt noe mer HI? Anonymous poster hash: b24da...92a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #37 Skrevet 3. mars 2014 Du må sjekke utleggspantene. Skal mye til for å tvangssalg av bare hans ideelle andel. Må være at du har krav hos samme inkassator, eller kreditor, eller et krav dere er solidarisk ansvarlig for. Slutt å gi mannen alt ansvaret, og involvert deg. Anonymous poster hash: b0973...c77 Dette stemmer ikke, dersom man eier en ideell andel hver kan kun kreditor ta pant i skyldnerens ideelle andel av boligen. HI trenger på ingen måte å være skyldig penger til noen som helst, likevel kan tvangssalg av hans ideelle andel besluttes. Mener også å huske at HI kan godkjenne tvangssalg av hele huset, og at hun da kan legge inn krav om anskaffelse av erstatningsbolig for seg og barna. Anonymous poster hash: 360ab...eba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå