Gå til innhold

Hang begjæring om tvangssalg på døra mi når jeg sto opp etter nattevakt i dag.....:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har tydligvis forsøkt å levere den personlig. Var fra politiet. Regninga er ikke på mer enn 8000, men som dere forstår så er det jo så uendelig mye mer......HVER mnd så må jeg elle melle hvem som skal få sine betalinger.

Nå har jeg en hard skattetrekk pga baksmell i fjor, og mye mindre utbetalt enn vanlig. Mannen har det siste året tatt opp forbrukslån og mastercard som er benyttet, økt de mndlige utgiftene med 2500. 3 barn i bhg/sfo, huslån og studielån pluss alt annet som strøm og forsikringer. Denne gangen er det kommunale avgifter som har måttet vike.

Har opplevd å få strømmen stengt. Barnet ble kastet ut av sfo, det ble ordnet opp i før hun merket noe heldigvis.

Mannen overlater alt økonomisk ansvar til meg, men bruker sitt overskytende som han vil. Vi har null kommunikasjon ang dette, hver gang jeg prøver å ta det opp, så unnviker han.

Nå gir jeg snart opp......Må vi selge huset nå så blir jeg alenemor i hvert fall. Da har jeg en mindre ting å tenke på.

Men om vi må selge huset så får vi nok aldri kjøpt noe igjen. Og det blir jo ikke bedre økonmisk for vi betaler ikke mer enn 9700 i huslån, leie koster jo det også....

Hva vill du gjort i min situasjon???

Må legge til at jeg går siste året på en høyere utdannelse, og lønnen min vil bli betydelig høyere til høsten...

Anonymous poster hash: d7fb4...543

Fortsetter under...

Skrevet

Kan du låne penger av foreldre? Ta deg en ekstra jobb? Hva synes mannen dere skal gjøre?

Anonymous poster hash: d74a4...9ae

Skrevet

Hvorfor i allverden har dere latt det gå så langt??

Anonymous poster hash: c547a...220
Skrevet

uff lei situasjon! :( Tror det hadde vært lettere for deg uten en mann som bruker mer enn dere har råd til, forbrukslån og mastercard må jo betales tilbake det også, må du være med å betale det? Jeg ville satt betaling av studielånet på vent, man trenger ikke begrunnelse for hvorfor man vil det, men tenker du har i hvert fall god grunn til det siden du studerer nå. Ville bedt om nedbetalingsplan av kommunale avgifter, og forklart at du kommer til å tjene mer til høsten når du får høyere lønn. Så ville jeg oppsøkt økonomisk rådgiver i Nav, som kan hjelpe med å ringe rundt og få til betalingsplaner, og som også kan hjelpe med å lage et månedsbudsjett og årsbudsjett. Jeg ville også kontaktet politiet som har levert tvangssalg begjæringen og bedt om å få litt mer tid, og forklart for dem hva planen din er for å rette opp i dette.

Skrevet

Det er fordi vi ikke klarer å snakke sammen økonomisk, og når man opplever at den andre bruker og bruker og jeg ikke aner hvordan jeg skal få endene til å gå rundt. Mannen er på jobb, jeg har sendt et bilde av brevet og ikke hørt noe....

Skrevet

Jeg ville brukt litt tid på å få oversikt over hva dere har igjen av ubetalte kredittlån(?) og så satt opp et detaljert budsjett for hvordan du mener økonomien vil bli fra høsten av. Ta så med deg oversikt, papirer og mann til banken og be om en samtale. Eller, samtalen bør du nok avtale på forhånd. Så spør du om hvilke muligheter dere har for å få bakt inn ev. forbrukslån i huslånet og om det er mulig å få avdragsfrihet fram til høsten. Vis så fram hvordan budsjettet deres vil se ut fra høsten av, og forklar hvordan nåværende situasjon er.

Og sånn helt akutt. Er det ingen foreldre eller noen som kan hjelpe dere?

Anonymous poster hash: 30f1b...e40

Annonse

Skrevet

Se på luksusfellen på tv3, der kommer det masse gode råd. For eksempel selge ting dere har i huset, evt. selge bilen hvis det er mulig, møbler, småsaker på loppemarked, etc.

Skrevet

Jeg har jobbet mye med tvangssalg og forstår at det ikke er særlig morsomt å komme hjem til, men det er slik kjennelsen forkynnes (ved oppslag) dersom man ikke får tak i den som er saksøkt. Kommunale avgifter har legalpant i huset, så det er per definisjon mulig å gjennomføre uansett hvor stort / lite man skylder (du kan selvfølgelig gjøre opp for deg ganske sent i prosessen, men anbefaler deg å ta kontakt med kommunen snarest). Kommunen pleier vanligvis å kunne tilby en nedbetalingsavtale dersom du tar initiativ til det (men en eventuell nedbetalingsavtale må holdes, hvis ikke blir tvangssalget igangsatt igjen), forklar at du holder på med utdannelse og forventer høyere inntekt fra høsten av.

Var dere enige om forbrukslånet/bruken av MasterCard? Synes det er spesielt at hans overskytende ikke blir brukt til fellesskapet dersom dere har økte månedlige utgifter som følge av det du nevner. Eier dere halve huset hver?

Anonymous poster hash: 78475...9ba

Skrevet

uff lei situasjon! :( Tror det hadde vært lettere for deg uten en mann som bruker mer enn dere har råd til, forbrukslån og mastercard må jo betales tilbake det også, må du være med å betale det? Jeg ville satt betaling av studielånet på vent, man trenger ikke begrunnelse for hvorfor man vil det, men tenker du har i hvert fall god grunn til det siden du studerer nå. Ville bedt om nedbetalingsplan av kommunale avgifter, og forklart at du kommer til å tjene mer til høsten når du får høyere lønn. Så ville jeg oppsøkt økonomisk rådgiver i Nav, som kan hjelpe med å ringe rundt og få til betalingsplaner, og som også kan hjelpe med å lage et månedsbudsjett og årsbudsjett. Jeg ville også kontaktet politiet som har levert tvangssalg begjæringen og bedt om å få litt mer tid, og forklart for dem hva planen din er for å rette opp i dette.

Alle som opplever å få begjæring om tvangssalg i posten/på døra må kontakte kreditor(ene) som har begjært tvangssalget, altså saksøker og ikke politiet. Det er saksøkeren(e) som gir eventuell utsettelse/aksepterer forslag om nedbetaling.

Skrevet

Ja vi må jo opp til politiet å hente det i morgen. Studielånet har allerede gått til oppsigelse og står som trekk i lønn. Skal kontakte gjeldsrådgiver i morgen, men det verste er at jeg er i ferd med å gi opp!!! Har bare lyst til nå å legge meg under dyna nå og bli der i helgen, helgen er fin for da kommer det ingen brev i postkassa....Så langt har det altså gått. Men så er det barna da. Må prøve å ordne opp for deres del. Uff....Gruer meg til mannen kommer,han forstår det ikke bare!!! Han er bare så økonomisk uintelligent.:)

Skrevet

Han er ikke bare økonomisk uintelligent, men et rasshøl spør du meg! Ingen mann som bryr seg om familien sin holder på slik. Jeg hadde gitt han ultimatum om å stoppe å bruke penger, eller kaste han ut! Eller om det lar seg gjøre å heller flytte fra han. Man kan ikke godta slikt når man har barn.

Men uansett til poenget. Alle brev du får med regninger, om de må vekkprioriteres den mnd så ring den det gjelder å få utsettelse på betaling eller at det blir oppdelt. Det kan man som oftest gjøre, spesielt om man ringer før fristen for betaling er gått ut. Og gå til banken eller NAV å snakk med en økonomisk rådgiver som kan hjelpe til med å lage en oversikt over all økonomi, og evt lage budsjett.

Lykke til!:)

Skrevet

Jeg vil bare sende deg en en stor klem, jeg vet akkurat hvordan du har det og situasjonen høres veldig lik vår ut.... Og mannen...

Vi har ingen forbrukslån/kred kort

Men 3!!! Saker his namsmannen, jeg vet hva de er ig fikk de i januar... Har ikke turt å åpne men har som mål å få det betalt innen april... :/ men hvor lang tid var det fra du fikk brevet fra politet til det kom begjæring om tvangssalg?

Her er det snakk om en regning på 8000

En på 10 000 og en på 14 000... Den på 14 går det greit med, men vurderer å betale de to minste først da de er på rørlegger og elektriker...

Den siste er noe jeg har rota med å betale ned i 2 år og har ikke betalt inn siste rest siden august, en forsikringssak....

Anonymous poster hash: 66ae9...81c

Skrevet

Tusen takk for svar og klemmer:)Trenger posotivtet og andres erfaringer

Annonse

Skrevet

Her i huset var det mannen som pådro seg masse gjeld bak min rygg, samtidig som jeg som forsøkte å holde orden i økonomien. For å gjøre en lang historie kort : jeg er nå alenemor og har ingen økonomiske bekymringer. Hans økonomiske rot må han ta ansvar for selv.

Anonymous poster hash: 360ab...eba

Skrevet

Det første du må gjøre er å klippe kredittkortet.Så må du snakke alvorlig med mannen din, han kan da vel ikke mene at han kan holde på slik når familieøkonomien er sånn? 

Ellers smart som du sier; ta kontakt med gjeldsrådgiver og ta kontakt med banken. Studielånet bør du få utsatt, siden du er under utdanning. 

Lykke til, du greier dette - hvis du virkelig vil, og når du enten får skikk på mannen, eller uten ham i bildet. 

Anonymous poster hash: 1fa1c...ac3
Skrevet

Du må gjøre alt for å beholde huset!

Kan du då hjelp i banken? Hvor mye er huset verdt og hvor mye lån har dere?

Kan du få avdragsfritt en periode for å komme oppå?

Du og mannen MÅ snakke sammen, kanskje med en rådgiver som kan hjelpe.

Opprett en regningskonto. Få fast trekk fra både din og mannens lønn over på denne kontoen. Her betales huslån og regninger. Det som er ekstra står til senere.

Ta ut kontanter til mat. Legg i konvolutter for hver uke. Bruk kun kontantene og hold deg til summen. Du vet du har penger til mat hver uke. Bruk rester.

Selg det dere ikke bruker. Babyutsyr, sportsutstyr, leker barna ikke bruker, klær osv.

Slå av lys i rom dere ikke bruker

Ring kreditorer og forklar problemet.

Kan du låne sv foreldre til du får jobb? Skriv det ned og skriv under!

Kan dere ta ekstrajobb en periode?

Anonymous poster hash: 1d81d...109

Skrevet

Jeg har vært i samme sko som du, og du må sette hardt mot hardt til mannen din. Det kan være mer han skjuler og derfor er unnvikende. 

Har du noen gang tatt kontakt med kreditorene og gjort avtaler? Fått delt opp regninger? De er samarbeidsvillige hvis du er villig til å ta noen telefoner og forklare situasjonen. 

Jeg ville krevd en del fra din mann her.   Alfa omega med åpenhet i økonomien. Hos oss fikk det store konsekvenser fordi han skulle holde ting skjult og trodde han skulle ordne opp selv. Men det kom jo frem til syvende og sist. Alt kommer frem tilslutt, så hvis mannen din ikke har noe å skjule så bør han være villig til å gi all kontroll til deg.    Ihvertfall at du får innsyn.

Nå som mannen min har lagt alle kortene på bordet har vi begynt å rydde opp igjen og det ser ut som det meste kommer til å være på plass innen rimelig kort tid og vi kan leve som normalt.  Vi var heldige siden vi ikke hadde brukt penger ut av vinduet, men faktisk investert i hus.   Det hadde vi i det minste verdi igjen for.

Men det tærer og ødelegger et forhold om man ikke kan være åpen om økonomien. Det er minst like viktig å være økonomisk trofast, som seksuelt trofast. 

Anonymous poster hash: 58aa4...a88
Skrevet

Hej,

Om jeg forstår rett betaler du også studielån. Hvorfor gjør du det når du tar en utdannelse? Da kan man om man ikke har rett til lån be om betalingsutsettelse, eller er det noe annet du ikke forteller?

Skrevet

Studielånet er gått til oppsigelse.Så er til lønnstrekk. Har ikke tatt studielån disse fire årene. Dette er gammelt. Takk for mange fine tips:)

Skrevet

Hej,

Om jeg forstår rett betaler du også studielån. Hvorfor gjør du det når du tar en utdannelse? Da kan man om man ikke har rett til lån be om betalingsutsettelse, eller er det noe annet du ikke forteller?

Hun skriver at det står som trekk i lønn, tolket det som tvangstrekk...?

Anonymous poster hash: 0bcfe...ca8

Skrevet

Etter selv og ha vært i et forhold der eksen unnlot og fortelle om penger han tjente, og da brukte alt på seg selv. Og jeg trodde vi hadde dårlig råd. (slutt pga andre ting, og fikk vite dette i etter tid)

Ville jeg faktisk gjort det slutt og søkt nav om stønader, spurt dem om finansråd for nedbetalinger av gjeld fro og komme deg på beina igjen.

Den type situasjon du er i nå. vil tære enda mer på forholde siden han er egoistisk og bruker alt på seg selv.

Kom deg ut av forholdet og ut av økonomikrisa

Anonymous poster hash: 08eb0...425
Skrevet

Hej,

Beklager at jeg ikke forstår/forstod, i tillegg til å være enig med mange andre her; oppsøk kreditorene, sett opp betalingsplan, be om utsettelse, be om hjelp fra dine nærmeste, selg unødvendige saker (særlig mannens). Jeg håper inderlig dere ikke må selge huset.

Men betyr det at du har misligholdt lånekassen og derfor går det til tvangstrekk? Grunnen til at jeg spør er at man kan når som helst be om betalingsutsettelse og rentefritak om forholdene tilsier det og man kan dokumentere det og jeg vet selv at det kan være snakk om betydelig summer i kvartalet når det gjelder Lånekassen.

Skrevet

Om HI går, hva da med huset? De får ikke solgt nå.

Anonymous poster hash: 0bbf0...000
Skrevet

Det er fordi vi ikke klarer å snakke sammen økonomisk, og når man opplever at den andre bruker og bruker og jeg ikke aner hvordan jeg skal få endene til å gå rundt. Mannen er på jobb, jeg har sendt et bilde av brevet og ikke hørt noe....

Hvorfor i alle dager tillater du at alt dete skal falle på deg?...det er ikke bare ditt hus eller dine unger, mat skal på bordet og regninger værebetalt før han bruker de bare på seg selv!

Må si din mann er svært umoden og egoistisk som lar deg slite med alt dette.... Jeg ville definitivt gått til nav og bestilt time til økonomisk rådgiver.

Beklager at jeg er så krass, men han ødelegger barnas og din fremtid.

Skrevet

Hvorfor i alle dager tillater du at alt dete skal falle på deg?...det er ikke bare ditt hus eller dine unger, mat skal på bordet og regninger værebetalt før han bruker de bare på seg selv!

Må si din mann er svært umoden og egoistisk som lar deg slite med alt dette.... Jeg ville definitivt gått til nav og bestilt time til økonomisk rådgiver.

Beklager at jeg er så krass, men han ødelegger barnas og din fremtid.

Står alle regninger i ditt navn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...