Gå til innhold

Noen her som kan dette med førstegangsetablering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke dette. 

Hvem må jeg prate med? Er det kommunen eller nav? 

Må jeg ha lån både fra husbanken OG banken? Og da evt betale på husbanken, banken OG en BBL leilighet?
Hvordan går det?

Selveier kan man vel se langt etter i en by med en inntekt?

Hvis en leilighet koster f.eks 800.000, men fellesutgiftene sier at leiligheten koster 1.300.000...må jeg da låne 1.3?

Hvis jeg ser at jeg kan betale huslånet og fellesutgiftene og likevel ligge på det jeg ligger på leid leilighet?

Jeg skjønner ikke! 
Er det noens om er flinke til å forklare?
Jeg føler meg ufattelig dum, men jeg skjønner det virkelig ikke. 

Har skjønt såpass at som alene er det greit med BBL fordi fellesutiftene inkliuderer faste avgifter og gjerne vedlikehold på utsiden av huset?

Per nå har jeg inntekt på 305.000. Har vel en liten økning nå i mai, og om to år øker jeg i ansiennitet. 

Hva regner de utfra lønnen? Tar de utgangspunkt i faste utgifter som SFO, telefon, forsikring og slikt?

Noen som har gjort dette før og kan forklare litt?

Poster som anonym da jeg er redd for å fremstå som komplett idiot...:/

Anonymous poster hash: 0958b...3d0
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hva mener du egentlig? Skal du kjøpe leilighet for første gang og lurer på hvordan det foregår? Hvorfor tenker du at kommunen eller Nav skal ha noe med det å gjøre?

Skrevet

Jeg er ikke noen ekspert, men da jeg kjøpte min første leilighet så betalte jeg bare kjøpesummen, fellesgjelden er det du betaler ned på hver mnd som også inkluderer evt vaktmester, kommunale avg. og div vedlikehold (i BBL), det er det som kalles husleien. Er fellesgjelden høy blir husleien også høy så du bør være forsiktig med å velge en lavinnskuddsleilighet, (der kjøpesummen er lav og fellesgjelden høy) Banken tar med i beregningen hva den totale summen er, for de må se hva det kommer til å koste deg i mnd, for på den måten kunne vurdere om du kan klare å betale ned på det faktiske lånet.

så når du tar opp lån for å kjøpe en leilighet i BBL må du betale både lånet og husleien hver mnd.

Husbanken kan hjelpe til med førstegangslån, dersom kjøpesummen er høyere enn det banken kan godkjenne i lån, kan husbanken supplere med resten. Du får da to lån som du må betale på.

Jeg måtte levere kontoutskrifter for 3mnd for å vise hva mine faste utgifter gikk til.

Skrevet

Fellesgjeld er et lån som borettslaget har felles fordelt på alle leilighetene, det betaler du som regel via husleia (noen har i tillegg muligheten til å betale ned mer på sin del av felleslånet, såkalt IN ordning). Som regel stå det tre beløp i et boligprospekt; andel fellesgjeld (f.eks 600000), salgspris (eks 545000) og samlet kostnad (600 000 + 545 000 = 1 045 000. 545 000 er da det du selv må skaffe lån til, 1 045 000 er det du må ha økonomi til å klare å betjene.

Når du skal ta opp lån i banken låner du kun den delen som er innskuddet, men banken ser på hele lånebelastningen (dvs. fellesgjeld+innskudd) for å avgjøre om du får lån hos dem eller ei. De pleier å si at man ikke bør ha en lånebelastning stører enn 2,5*inntekt (for deg ca 750 000), men dette varierer litt fra bank til bank. Da regner de også med studielån, billån etc. slik at du må trekke i fra dette hvis du har det. per dato anbefales bankene å kreve 15% egenkapital, dvs. penger du selv har spart opp. Ettersom hva du kvalifiserer til kan du låne i Husbanken, søke startlån, eller låne i vanlig bank, ev. en kombinasjon av disse.

Anonymous poster hash: bb213...a9d
Skrevet

Lavinnskuddsleiligheter er i seg selv ikke farlig, men kombinert med at det er et ukjent boligbyggelag som ikke er med i forsikringsordningen (som gjør at du ikke får ekstra kostnader hvis en av naboene ikke betaler for seg), gjør at det oftest er et risikoprosjekt. Et nytt OBOS-posjekt vil jo ofte ha en høy fellesgjeld (men gjerne ikke over 60% av totalsummen), men de er også forsikret og har (som regel) ting på stell, så der ville jeg ikke vært så skeptisk. Er det derimot et prosjekt med 80% fellegjeld, 30 års avdragsfrihet og ingen forsikring ville jeg aldri vurdert det.

Anonymous poster hash: bb213...a9d
Skrevet

Har du mye egenkapital? Ellers vil jeg tro det blir vanskelig å få lån til bolig med så lav inntekt.

Anonymous poster hash: 135af...902
Skrevet

Hva mener du egentlig? Skal du kjøpe leilighet for første gang og lurer på hvordan det foregår? Hvorfor tenker du at kommunen eller Nav skal ha noe med det å gjøre?

Nei, jeg aner ikke. Derfor jeg spør. 

Jeg har hørt at dersom man ikke har 15% egenkapital kan man søke lån hos husbanken. Noen sier Husbanken ligger under NAV, andre sier det ligger under kommunen. Derfor jeg blir usikker å spør. 

Jeg har ingen egenkapital og ingen til å stille som kausjonist. det ønsker jeg heller ikke. 

Da mor døde hadde hun BBL-medlemsskap, men da BBL ringte til min bror (som da satt i dødsboet) og lurte på om det skulle videreføres noen hadde han sagt nei og det ble destruert. 

Så har heller ikke noe forkjøpsrett. 

Så jeg står egentlig på bar bakke. 

Har hørt om førstegangslån for vanskeligstile f.eks aleneforeldre, familier med lav inntekt. Og dette lånet går da som egenkapital, slik at man må søke banken om resten. 

Eller har jeg misforstått?

Skrevet

du kam melde deg inn i obos, det er aldri for sent å starte med å samle opp tid for å få forkjøpsrett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...