Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har en venninne som er flyttet ut fra samboeren sin, høsten i fjor. Sønnen var da litt over ett år og hun har ingen planer om å begynne å jobbe (hadde ikke fast da hun ble gravid, bare vikariat som ikke ble forlenget) Hun mottar kontantstøtte, dobbel barnetrygd, overgangsstønad og bidrag. Problemet, slik jeg ser det, er at x'en hennes er der annenhver uke når han ikke har sitt første barn. i tillegg til at han er der med sitt første barn (så søskenene skal få møte hverandre) Vi er venninner, men jeg mener hun gjør ting på veldig feile grunnlag. Jeg har sagt det til henne før, at jeg mener hun lurer systemet for å slippe å gå ut i jobb (lengre historie bak der) Det er vel ikke riktig at hun skal motta støtte som alenemor, når barnefaren overnatter og er der tilsammen 14 dager i mnd + noen dager ekstra så søskenene får møtes? JEG mener dette er svindel overfor NAV? Går dette under svindel? Hun mottar jo greit med penger som ''alenemor''. Ville dere meldt det inn, selvom dere er venninner?Jeg syns det er forkastelig. Det har jeg forsåvidt også sagt til venninna mi. Jada, nå kan det høres ut som jeg er en dårlig venninne, men jeg er ganske sterk i meningene mine. Selvom vi er venninner kan jeg likevel være grådig uenig i hennes valg. Så...ville dere gjort noe? Anonymous poster hash: 3381f...0d2 Anonymous poster hash: 3381f...0d2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 opp. Anonymous poster hash: 3381f...0d2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Ja, det er svindel. Hun kan ikke motta stønad som alenemor dersom eksen bor hos henne, selv om det er for barnets skyld. Jeg vet ikke om jeg ville ha klart å anmelde en venninne, men egentlig er det jo det rette å gjøre. Du burde i alle fall vise henne regelverke og goggle litt på misbruk av overgangsstønad. Det legges en del mer ressurser i å avsløre det nå enn tidligere, og straffen for de som avsløres er streng, både tilbakebetaling og fengsel. Anonymous poster hash: 92246...07f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 De er ikke sammen i følge henne. De ''prøver å finne tilbake''. vi er ikke bestevenninner, men er mye sammen da vi har barn i samme alder. Vi har kjent hverandre i mange år. Vi er gode venner, men ikke bestevenner. Om dere skjønner?II vennegjengen går det dessverre en del rykter jeg ikke helt vet om hun er klar over. Men det sies at hun flyttet ut for å motta kontantstøtte og bidrag og OS fordi hun skulle slippe å jobbe. Hun har ikke fast jobb og har aldri hatt det heller. Flere mener hun er arbeidssky. Dama er forresten 40 år og er nok meget klar over konsekvensene av svindel. Jeg er meget rådvill. jeg syns det er forkastelig å innkassere såpass mye penger når de faktisk er to stykker om middag, bleier, klær, bensin etc. Anonymous poster hash: 3381f...0d2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 De er ikke sammen i følge henne. De ''prøver å finne tilbake''. vi er ikke bestevenninner, men er mye sammen da vi har barn i samme alder. Vi har kjent hverandre i mange år. Vi er gode venner, men ikke bestevenner. Om dere skjønner? II vennegjengen går det dessverre en del rykter jeg ikke helt vet om hun er klar over. Men det sies at hun flyttet ut for å motta kontantstøtte og bidrag og OS fordi hun skulle slippe å jobbe. Hun har ikke fast jobb og har aldri hatt det heller. Flere mener hun er arbeidssky. Dama er forresten 40 år og er nok meget klar over konsekvensene av svindel. Jeg er meget rådvill. jeg syns det er forkastelig å innkassere såpass mye penger når de faktisk er to stykker om middag, bleier, klær, bensin etc. Anonymous poster hash: 3381f...0d2 Det er ikek lov å motta OS dersom forholdet ikke er avsluttet. Sånn er det. OS er for aleneforsørgere, og kan ikke brukes for å prøve ut et forhold. Hun har signert på at hun ikke har et personlig forhold til barnefar lenger da hun søkte om OS, og det at han bor hos henne halve måneden er et klart brudd, uavhengig av om de ligger sammen eller ikke. Hvis det i tillegg går rykter om henne, kan hun faktisk risikere å få et uventet besøk. Er hun faktisk klar over at det hun gjør kvalifiserer til fengsel? Anonymous poster hash: 92246...07f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse. Anonymous poster hash: 1573a...c2b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Bostedsadressen er i grunn ikke relevant. Lovteksten sier noe sånt som at man ikke skal leve i ekteskapslignende forhold.. Bor man sammen 14 dager i måneden gjør man jo definitivt det! Jeg ville tatt en prat med henne, og vurdert å melde. Men vet ikke om jeg faktisk hadde gjort det. Anonymous poster hash: f4ccc...6e2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Slik jeg har forstått det får man bare OS dersom far har samvær maks 8 netter i måneden?Altså annenhver helg + en dag i uka? Man kan da fortsatt være kjærester, men om far (eller mor dersom far har omsorg) er hos barnet mer enn de 8 dagene så faller OS bort? Anonymous poster hash: 3381f...0d2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse. Anonymous poster hash: 1573a...c2b Da har noen gjort en formidabel feil. Anonymous poster hash: 92246...07f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse. Anonymous poster hash: 1573a...c2b Da har noen gjort en formidabel feil. Anonymous poster hash: 92246...07f Man søker da dessuten ikke om OS "hvert år". Anonymous poster hash: 92246...07f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Slik jeg har forstått det får man bare OS dersom far har samvær maks 8 netter i måneden? Altså annenhver helg + en dag i uka? Man kan da fortsatt være kjærester, men om far (eller mor dersom far har omsorg) er hos barnet mer enn de 8 dagene så faller OS bort? Anonymous poster hash: 3381f...0d2 Nei, dette stemmer ikke.. Den som mottar OS må ha "klart mer samvær" enn den andre. Så hvis man har opptil 60/40 kan man få OS.. Man har ikke lov til å ha et forhold til barnefar utover vanlig samarbeid om barna. Da må man søke på særskilt grunnlag. Anonymous poster hash: 59297...ec0
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse. Anonymous poster hash: 1573a...c2b Forresten, dersom dere aldri hadde bodd sammen kan det være riktig at du fikk OS, men ikke dersom dere flyttet fra hverandre. Anonymous poster hash: 92246...07f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 Bare for nysgjerrighetens skyld. Dersom hun blir meldt anonymt. Kan NAV klare å finne ut av hvem det er som har meldt?Jeg ser for meg noe slikt som politi involveres og fingeravtrykk på arket/avhør av nærmeste familie venner:PDet er jo klart at om hun blir tatt og får fengselstraff eller store bøter så blir jo jeg synderen og det kan jo bli passelig ubehagelig. Anonymous poster hash: 3381f...0d2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse. Anonymous poster hash: 1573a...c2b Forresten, dersom dere aldri hadde bodd sammen kan det være riktig at du fikk OS, men ikke dersom dere flyttet fra hverandre. Anonymous poster hash: 92246...07f Vi bodde aldri sammen nei, så det kan hende det var derfor. Men jeg skrev opp på søknadene hver gang at vi var i et forhold slik at de ikke kunne ta meg i å jukse. Da hadde jeg det svart på hvitt at jeg hadde gitt beskjed Anonymous poster hash: 1573a...c2b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse. Anonymous poster hash: 1573a...c2b Da har noen gjort en formidabel feil. Anonymous poster hash: 92246...07f Man søker da dessuten ikke om OS "hvert år". Anonymous poster hash: 92246...07f Nei, men som du ser så skrev jeg også barnetilsyn - og det må man søke om hvert år Anonymous poster hash: 1573a...c2b
MrsMilla Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Ja, det er svindel. Hun kan ikke motta stønad som alenemor dersom eksen bor hos henne, selv om det er for barnets skyld. Jeg vet ikke om jeg ville ha klart å anmelde en venninne, men egentlig er det jo det rette å gjøre. Du burde i alle fall vise henne regelverke og goggle litt på misbruk av overgangsstønad. Det legges en del mer ressurser i å avsløre det nå enn tidligere, og straffen for de som avsløres er streng, både tilbakebetaling og fengsel. Anonymous poster hash: 92246...07f Enig. Men ville anmeldt tror jeg. Systemet er til for å brukes, men ikke misbrukes. Det er faktisk deg, meg, og alle andre hun svindler - og det er ikke rett at andre småbarnsforeldre skal jobbe ræva av seg for å finansiere de som ønsker å svindle oss. Tenk på de fornuftige tingene pengene ellers kunne gått til. Litt rart om "folk flest" mener det er for lett å få trygd/stønader etc, synes vi betaler for mye skatt etc, men aldeles ikke vil anmelde når de ser ulovlige forhold....
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 Bare for nysgjerrighetens skyld. Dersom hun blir meldt anonymt. Kan NAV klare å finne ut av hvem det er som har meldt? Jeg ser for meg noe slikt som politi involveres og fingeravtrykk på arket/avhør av nærmeste familie venner:P Det er jo klart at om hun blir tatt og får fengselstraff eller store bøter så blir jo jeg synderen og det kan jo bli passelig ubehagelig. Anonymous poster hash: 3381f...0d2 Nei, NAV har en egen instans eller noe sånt for dette. Jeg har tipset NAV om ei venninne som mottok stønader i to år, og jobbet for seg selv på si... og klaget over alle som får trygd/utlendinger som bør komme seg ut og jobbe etc... haha litt ironisk... Anonymous poster hash: 1b3b3...f61
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #20 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse. Anonymous poster hash: 1573a...c2b Da har noen gjort en formidabel feil. Anonymous poster hash: 92246...07f Man søker da dessuten ikke om OS "hvert år". Anonymous poster hash: 92246...07f Nei, men som du ser så skrev jeg også barnetilsyn - og det må man søke om hvert år Anonymous poster hash: 1573a...c2b Å, beklager. Det gjorde du. Anonymous poster hash: 92246...07f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #21 Skrevet 27. februar 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke? Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget. Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse. Anonymous poster hash: 1573a...c2b Forresten, dersom dere aldri hadde bodd sammen kan det være riktig at du fikk OS, men ikke dersom dere flyttet fra hverandre. Anonymous poster hash: 92246...07f Vi bodde aldri sammen nei, så det kan hende det var derfor. Men jeg skrev opp på søknadene hver gang at vi var i et forhold slik at de ikke kunne ta meg i å jukse. Da hadde jeg det svart på hvitt at jeg hadde gitt beskjed Anonymous poster hash: 1573a...c2b Når man aldri har bodd sammen er situasjonen annerledes. Jeg kjenner en som fikk innvilget på det grunnlaget. Anonymous poster hash: 92246...07f
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #22 Skrevet 28. februar 2014 De er ikke sammen i følge henne. De ''prøver å finne tilbake''. vi er ikke bestevenninner, men er mye sammen da vi har barn i samme alder. Vi har kjent hverandre i mange år. Vi er gode venner, men ikke bestevenner. Om dere skjønner? II vennegjengen går det dessverre en del rykter jeg ikke helt vet om hun er klar over. Men det sies at hun flyttet ut for å motta kontantstøtte og bidrag og OS fordi hun skulle slippe å jobbe. Hun har ikke fast jobb og har aldri hatt det heller. Flere mener hun er arbeidssky. Dama er forresten 40 år og er nok meget klar over konsekvensene av svindel. Jeg er meget rådvill. jeg syns det er forkastelig å innkassere såpass mye penger når de faktisk er to stykker om middag, bleier, klær, bensin etc. Anonymous poster hash: 3381f...0d2 So what!!??!!?? Pass på deg selv og slutt å blande deg i alle andre for å fremstille deg selv i et godt lys! Du er vel sjalu tenker jeg. Nei slutt å bry deg med andres privatliv, og pass på deg selv! Du vet IKKE alle fakta i denne saken, og sier jo sitt når du bruker rykter som et argument!! Anonymous poster hash: bfa65...b19
Gjest Antarctica Skrevet 1. mars 2014 #23 Skrevet 1. mars 2014 Så lenge han har en annen bostedsadresse er det jo i teorien riktig. Men ja, hun lurer NAV. Men jeg hadde uansett ikke meldt min egen venninne, selv om jeg som deg er helt i mot svindel. Det spørs jo hvor gode venninner dere er? Hva med å gi henne et alternativ; at hun selv gir beskjed til NAV om at hun nå igjen er sammen med eksen (slik at hun ikke får straff og må tilbakebetale), eller du gir henne beskjed om at du melder det hvis ikke?Anonymous poster hash: 1573a...c2b Nei, det er ikke lov selv om han har egen bostedsadresse. Husker ikke nøyaktig ordlyden, men man signerer på at man ikke lenger har et personlig forhold til den andre forelderen når man søker overgangsstønad. Ingen kan jo kontrollere om de er kjærester eller ikke når de bor sammen, og det vil bli regnet som om de er det. Hun er virkelig på tynn is, og det bør hun gjøres oppmerksom på. Selv om hun ikke har moralske kvaler, så kan konsekvensene bli større enn hun antakelig aner hvis hun blir oppdaget.Anonymous poster hash: 92246...07f Jeg har mottatt både OS, ekstra barnetrygd og barnetilsyn mens barnefar og jeg var sammen, men han bodde langt unna. Hvert år når jeg søkte skrev jeg opp på søknaden at vi var i et forhold selv om han bodde langt unna. Og fikk stønadene, med NAVs velsignelse.Anonymous poster hash: 1573a...c2b Da har noen gjort en formidabel feil. Anonymous poster hash: 92246...07f Nei. Man kan ha en kjæreste. Å bo milevis unna hverandre er ikke å "leve i et ekteskapslignende forhold." NAv driter vel i om dere definerer dere som kjærester eller "it's complicated" eller hva. De er ute etter å vite om barna har en forsørger,eller to. Har de to, er ikke samfunnet forplikta til å trø til og hjelpe. Har de bare en, kan vedkommende søke om ytelser, Venninna til HI her er i grenseland hvis barnas far bor sammen med henne halvparten av tiden. Da vil hun miste stønaden på sikt, om NAV får vite det,
Gjest Antarctica Skrevet 1. mars 2014 #24 Skrevet 1. mars 2014 (Men ikke umiddelbart, det er jo en tidsregel på det. Har han bodd der i mer enn 10 mnd av de siste 18 mnd, eller noe sånt.)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #25 Skrevet 1. mars 2014 De er ikke sammen i følge henne. De ''prøver å finne tilbake''. vi er ikke bestevenninner, men er mye sammen da vi har barn i samme alder. Vi har kjent hverandre i mange år. Vi er gode venner, men ikke bestevenner. Om dere skjønner? II vennegjengen går det dessverre en del rykter jeg ikke helt vet om hun er klar over. Men det sies at hun flyttet ut for å motta kontantstøtte og bidrag og OS fordi hun skulle slippe å jobbe. Hun har ikke fast jobb og har aldri hatt det heller. Flere mener hun er arbeidssky. Dama er forresten 40 år og er nok meget klar over konsekvensene av svindel. Jeg er meget rådvill. jeg syns det er forkastelig å innkassere såpass mye penger når de faktisk er to stykker om middag, bleier, klær, bensin etc. Anonymous poster hash: 3381f...0d2 So what!!??!!?? Pass på deg selv og slutt å blande deg i alle andre for å fremstille deg selv i et godt lys! Du er vel sjalu tenker jeg. Nei slutt å bry deg med andres privatliv, og pass på deg selv! Du vet IKKE alle fakta i denne saken, og sier jo sitt når du bruker rykter som et argument!! Anonymous poster hash: bfa65...b19 Hehe... Føler du deg truffet...? Anonymous poster hash: 11733...7bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå