Gå til innhold

Far betaler så mye bidrag..

Anbefalte innlegg

Jeg tror mange hadde blitt sjokkert hvis de visste hvor trangt økonomisk mange fedre har det på grunn av barnebidrag.

I vårt tilfelle betaler mannen min så mye i bidrag for barn i et tidligere forhold at det går ut over vårt felles barn.

Mannen betaler mer enn han evner på grunn av at moren har lav inntekt. Han har middels.

Det andre barnet har merkeklær og de reiser på ferie.

Vi får det akkurat til å få rundt, men har på ingen måte råd til ferie i år eller kjøpe sykkel til vår barn.

Jeg syns helt klart at menn skal betale for barnet sitt, men tror ikke mange vet hvor mye mange fedre sliter på grunn av dette.

Reglene som NAV har for beregning er ikke rettferdige.

Nå tråkket jeg sikkert mange på tærne, men de fleste her ser det nok fra den andre siden..

Anonymous poster hash: d3f1b...076

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144123566-far-betaler-s%C3%A5-mye-bidrag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min X betaler 7000 kr for sine 2 barn og har dem 40%. Han tjener også 1 mill i året og sliter ikke økonomisk i det hele tatt. Hadde vi godt via NAV skulle han kanskje betalt 1000-1500 kr mindre tror jeg, så NAV sine utregninger er ikke urettferdige, det er minstesats.

Regner med far ikke har mye samvær med barna sine da? Hvor mye betaler han? Og hvor tjener han?

Anonymous poster hash: ef0e2...71e

Tjah, faren til min betalte 2800, han tjener va 400 000 i året. Normal lønn mao. Jeg har 280 000 i året til sammenligning.

Han klagde på summen og fikk den redusert til 2300.. Din mann kan helt sikkert prøve på det samme. Synes det er blodig urettferdig, han bor gratis hos mora si og har kun utgifter på masse tull.

Anonymous poster hash: 4a015...7b0

Min X betaler 7000 kr for sine 2 barn og har dem 40%. Han tjener også 1 mill i året og sliter ikke økonomisk i det hele tatt. Hadde vi godt via NAV skulle han kanskje betalt 1000-1500 kr mindre tror jeg, så NAV sine utregninger er ikke urettferdige, det er minstesats.

Regner med far ikke har mye samvær med barna sine da? Hvor mye betaler han? Og hvor tjener han?

Mor har flyttet langt unna. På grunn av at far må dekke sin del av reisekostnader har han ikke råd til samvær så ofte som han ønsker.

Her har jeg faktisk full forståelse for begge sidene.

Men det hadde vel ikke kostet dere mindre om barna bodde hos dere fast og dere skulle dekke alt av utstyr, klær, fritidsinteresser, mat osv osv. Bidraget skal jo dekke ganske mye....

I disse dager hvor oppløste familier nærmest har blitt normalen blir det veldig mange rare økonomiske utfordringer da... Søsteren min f.eks, hun har to barn med forrige mann som bor mest hos henne, de får hun 3000 kr i bidrag for. Mens samboeren hennes som har et barn fra tidligere forhold som bor mest hos mammaen betaler over 3000 kr i bidrag for bare det barnet. Søsteren min og mannen får da altså mindre inn i bidrag for de to barna som bor der fast enn de betaler for det ene barnet som ikke bor der.

Anonymous poster hash: 7525f...bf3

Annonse

Det kompenseres for utgifter ja og det er rettferdig. Her har far samvær med barnet noen timer mnd og aldri på overnatting for han får aldri ett forhold med barnet pga vi har ikke tid. Barnebidrag er for barnet...Og hvis bidraget er for høyt så må man prøve å få fastsette det på nytt.

Her tjener bf omtrent det samme som meg men han betaler 58% av utgiftene til barnet og jeg 42%. Syns dessverre ikke noe synd på mennene her...

Anonymous poster hash: a79fa...208

Tjah, faren til min betalte 2800, han tjener va 400 000 i året. Normal lønn mao. Jeg har 280 000 i året til sammenligning.

Han klagde på summen og fikk den redusert til 2300.. Din mann kan helt sikkert prøve på det samme. Synes det er blodig urettferdig, han bor gratis hos mora si og har kun utgifter på masse tull.

Hvor mye samvær har far her?

Anonymous poster hash: be037...5fb

Det kompenseres for utgifter ja og det er rettferdig. Her har far samvær med barnet noen timer mnd og aldri på overnatting for han får aldri ett forhold med barnet pga vi har ikke tid. Barnebidrag er for barnet...Og hvis bidraget er for høyt så må man prøve å få fastsette det på nytt.

Her tjener bf omtrent det samme som meg men han betaler 58% av utgiftene til barnet og jeg 42%. Syns dessverre ikke noe synd på mennene her...

Vi fikk en helt ny hverdag da min manns to barn kom og bodde hos oss! Bidragene er helt latterlig høye. Folk får jo 1-2000 selv om far har 40% samvær.. Det koster jo vitterlig ikke 10.000 i måneden for barn!

Vi fikk en helt ny hverdag da min manns to barn kom og bodde hos oss! Bidragene er helt latterlig høye. Folk får jo 1-2000 selv om far har 40% samvær.. Det koster jo vitterlig ikke 10.000 i måneden for barn!

Jeg får 2600 kr i bidrag og det er så og si null samvær. Har ingen avlastning er alene hele tiden med 2 åringen. Kjenner flere og de får ikke mye i bidrag. Syns ikke satsene er høye. Det koster med barn, men tenker du regner med at barn koster kun med fritidsaktiviteter og klær? Ikke økte utgifter totalt?

Mor har flyttet langt unna. På grunn av at far må dekke sin del av reisekostnader har han ikke råd til samvær så ofte som han ønsker.

Ok, men da er det jo litt annerledes hvis mor velger å flytte. Da er det jo dama her det er noe rart med som ikke tenker at barna har godt av å være med sin far også.

Så trist. Men er det slik at mor bare kan flytte, og selv om det er hennes valg så må far betale reisekostnader også? Når det er hennes valg tenker tenker jeg........

Ingenting.

Hadde vært mye mer rettferdig om man delte utgiftene mellom seg 50-50. Altså betalte halvparten av barnehage/SFO, delte på fritidsaktiviteter og utstyr. Man kunne evt kompensert litt i mat, men de fleste små barn spiser jo ikke akkurat mye  og dette kan evt barnetrygden dekke :) Synes det er latterlig at far skal kompensere mor for at hun har lav inntekt eller for at hun skal kunne bo i større leilighet enn hun har råd til. Da får man heller finne seg en bedre betalt jobb. Om man velger å sette barn til verden ( og her er det MANGE damer som tar det valget for sin partner!) så bør man /%&&/%#/% meg ha råd til å holde dem med klær, mat og hus!

Anonymous poster hash: 36d69...80c

Annonse

Hadde vært mye mer rettferdig om man delte utgiftene mellom seg 50-50. Altså betalte halvparten av barnehage/SFO, delte på fritidsaktiviteter og utstyr. Man kunne evt kompensert litt i mat, men de fleste små barn spiser jo ikke akkurat mye  og dette kan evt barnetrygden dekke :) Synes det er latterlig at far skal kompensere mor for at hun har lav inntekt eller for at hun skal kunne bo i større leilighet enn hun har råd til. Da får man heller finne seg en bedre betalt jobb. Om man velger å sette barn til verden ( og her er det MANGE damer som tar det valget for sin partner!) så bør man /%&&/%#/% meg ha råd til å holde dem med klær, mat og hus!

og jeg er enslig mor btw, mottar ikke en krone i bidrag (vi har 70-30 samvær) fra far vi deler på utgifter!

En nær venn strever også med høye bidrag. Nå er han student og Nav bruker da opp til seks mnd på å behandle søknad om ny beregning. Han har måttet ta opp lån for å betale og i følge Nav vil ikke et vedtak ha tilbakevirkende kraft selv om han tjener veldig lite nå, og betaler bidrag langt over evne.

Her har far ingenting samvær. Mor flyttet langt unna og har sabotert alt samvær fra første stund. De har vært i flere rettssaker, hvor far blant annet har bedt om å få samvær under tilsyn slik at noen kan bli med å se at han faktisk får snakket med barnet. Mor slapp han inn på samvær men hun holdt han godt unna barnet. Julegaver sendt av besteforeldre kommer i retur. I denne saken venter far bare på at barnet skal bli så stort at de kan han samvær uten mor. barnet har et eldre søsken hvor faren til slutt fikk samvær, da var barnet blitt større og begynt på skolen. Jeg har ofte tenkt på slike saker, mye fra mors side, men skjønner nå at hvis man har fått barn med en drittsekk (mann eller dame) så kan det få katatrofale følger for den andre parten, både økonomisk og med tanke på forhold til eget barn :(

Anonymous poster hash: 37516...356

Ok, men da er det jo litt annerledes hvis mor velger å flytte. Da er det jo dama her det er noe rart med som ikke tenker at barna har godt av å være med sin far også.

Så trist. Men er det slik at mor bare kan flytte, og selv om det er hennes valg så må far betale reisekostnader også? Når det er hennes valg tenker tenker jeg........

Før hun flyttet så nektet hun faren samvær. Boikottet å møte til samvær for deretter si til NAV at faren ikke har samvær og dermed mer penger.. At hun flyttet gjorde ingen forskjell.

Dette med bidrag er kjempeurettferdig. Noen får alt for mye mens andre får for lite. Synes bidraget burde være en standard sats. Barna koster ikke mer om far tjener 1,5mill eller 400.000 i året. Er inntektsutjevningen nav driver med som gjør det så feil.

Kjenner meg igjen i hi.

Her betaler far for 2 barn. Har de annenhver helg og ferier pga mor har flyttet til en annen by. Nesten 10.000 i bidrag via nav.

Felles barna vi har koster ikke så mye, med tanke på at det er to foreldre og mor må jo også bidra. Og vi har større hus pga to ekstra rom som blir brukt annenhver helg osv.

Anonymous poster hash: e0786...a5a

Før hun flyttet så nektet hun faren samvær. Boikottet å møte til samvær for deretter si til NAV at faren ikke har samvær og dermed mer penger.. At hun flyttet gjorde ingen forskjell.

Festlig dame han valgte å få barn med;( Forstår frustrasjonen din HI, men dette var et litt spesielt tilfelle da, sånn all over så er ikke NAV sine satser høye, men det er klart i deres situasjon der mor lager et helvete for far fra start så er det blodig urettferdig! Føler med dere.

Ingenting.

Oi.. Da falt poenget mitt litt gjennom.. Det er like mye som vi betaler for to barn med 43% samvær det. Og mor har høyere inntekt enn far!

Dette med bidrag er kjempeurettferdig. Noen får alt for mye mens andre får for lite. Synes bidraget burde være en standard sats. Barna koster ikke mer om far tjener 1,5mill eller 400.000 i året. Er inntektsutjevningen nav driver med som gjør det så feil.

Kjenner meg igjen i hi.

Her betaler far for 2 barn. Har de annenhver helg og ferier pga mor har flyttet til en annen by. Nesten 10.000 i bidrag via nav.

Felles barna vi har koster ikke så mye, med tanke på at det er to foreldre og mor må jo også bidra. Og vi har større hus pga to ekstra rom som blir brukt annenhver helg osv.

10 000 kr?! Trodde det fantes en maks grense på 8000 kr? Da må far tjene ekstremt mye!

Reisekostnadene ved samvær deles etter samme brøk som bidraget. Avhenger av inntekt og hvor ofte samvær. Som oftest må far betale mor kompensasjon for bensin og km osv om de kjører en vei hver.

Og i tillegg får hun ekstra barnetrygd og får betalt halvparten av barnehagen.

Barnet vårt koster ikke i nærheten av det hun får for å dekke kostnader.

Det blir fint når storesøster forteller om den flotte ferieturen til USA når vi kommer hjem fra ferie fra lånt hytte:/

Hi

Det er ingen maks grense nei. Far tjener rett under 1mill. Han tjener godt ja, men etter skatt osv så er det ikke mye han sitter igjen med selv. Så merker bidraget på 10.000. Bare å leke seg med nav kalkulatoren på nav.no så ser man hvor hårreisende det er.

Helt enig i at det ofte er urettferdig. Vi må ha større hus, større bil, vi holder full garderobe og sportsutstyr hos oss, siden vi ble lei av at barnet aldri fikk med av det vi trengte. Alikavel betaler far maks bidrag fordi mor er arbeidssky og stadig finner på nye prosjekter slik at hun slipper å ta at en vanlig jobb.. Sier seg selv at dette barnet koster oss adskillig mer en. Våre to andre gjør tilsammen.

Anonymous poster hash: bdb7c...73c

Sifo beregner vell at et barn på for eksempel 12 år ekstra i husholdningen koster ca 4.000,- ekstra pr mnd + ekstra utgifter til større bolig, strøm og andre boutgifter, (som f.eks. vedlikehold), helsetjenester, kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av begivenheter, gaver,  "uteliv". At barnet da i praksiss fort koster 7.000,- pr mnd høres ikke usansynlig ut. SiFo sine tall er ikke høye.

Anonymous poster hash: 5161e...563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...