Gå til innhold

Trenger SERIØST noen innspill ift problemstilling bachelor sykepleie!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står mellom disse temaene(tror jeg);)):

Isolasjon av MRSA-pasienter på sykehjem. Vitne til i praksis at et menneske lå på isolat og det er planlagt isolat livet ut. Synes dette er forferdelig uetisk og ønsker å finne ut mer om tiltak ift MRSA..

Gravide og rusmisbruk(evt LAR)

Hvordan arbeidsmiljø kan forebygge utbrenthet( aner ikke vinkling)

Evt hvordan ivareta foreldre og søsken ift barns alvorlig sykdom....

Innspill mottas med stor takk!! Kom gjerne med andre forslag.

Tenker litteraturstudie, evt empiri på den med arbeidsmiljø??

Anonymous poster hash: 01a28...a7e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal skrive bachelor i barnevern i år, men om jeg hadde gått sykepleien tror jeg at jeg ville skrevet om sykepleieren som støtte og samtalepartner i sorg (feks. når en fødsel går galt og babyen dør, mann / kone som mister sin partner). Eller noe innen etikk - som i ditt første forslag.

Anonymous poster hash: 17eb3...9e0
Skrevet

Det er mye nyere forskning på graviditet og rusmisbrukere, det er jo veldig "i vinden" og et spennende tema!

Legger ved noen linker, kanskje du får noen ideene til vinkling av problemstilling.

http://www.sykepleien.no/fagutvikling/fagartikkel/118939/-hvordan-na-den-gravide-rusmisbruker-sett-i-et-helsestasjons-perspektiv?

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/344246

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2012/nou-2012-5/12.html?id=671639

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=111647&a=2

Lykke til med bacheloroppgaven :)

Skrevet

Jeg ville nok valgt ett av de to første, men den siste også kan bli bra. Men da ville jeg fokusert enten på foreldre eller søsken som pårørende. Man må tilnærme seg foreldre og søsken forskjellig, fordi voksne og barn har forskjellig behov.

Utbrenthet er ikke et tema som bør ha hovedfokus under grunnutdanningen i sykepleie, det er mer et tema under ledelse, tenker jeg. Hvis du likevel vil skrive om det temaet, er Stig Berge Matthisen en som har skrevet om dette (f.eks. Utbrent: krevende jobber gode liv).

Det er ganske forskjellige tema, da... Hvilket engasjerer deg mest? Det er den veien du bør gå. Og be om samtale med veilederen din, han/hun bør kunne hjelpe deg på vei.

Skrevet

Det var flott med innspill! Å møte mennesker i sorg var noe jeg må tygge litt mer på! Ja er forskjellige tema, alle har jeg hatt et forhold til i praksis, spesielt de to første. Tusen takk for linker!!:)

Skrevet

Vil bare si at jeg skrev bachelor i sykepleie for et par år siden. Da var egentlig problemstillingen min gravide og LAR/rusmisbruk. Fikk beskjed om at problemstillingen var grei først og jobbet med den i 2 mnd. Deretter når vi skulle møtes og legge frem problemstillingene vi hadde valgt, fikk jeg ikke ha den likevel. Grunnen var at den ikke går direkte på sykepleie, men er innen spesialisering. Så ville ikke gått for den. 

Skriv om noe du brenner for, det vil vise igjen i oppgaven. Og f. eks diabetes er det så mange som har skrevet om og skriver om, så der må du være virkelig GOD for å score en bra karakter.

Anonymous poster hash: 366a9...0a7
Skrevet

Jeg skrev om hvordan vi som sykepleiere skal kunne bidra til at kreftpasienter i den palliative fasen skal kunne oppleve så god livskvalitet som mulig. Veldig interessant. Mye forskning og mye å skrive om.

Anonymous poster hash: 5e3aa...9ee

Skrevet

Prøv å tenk på hva du som sykepleier kan bidra med - utifra den utdanningen du nå (nesten) har avsluttet. Det er viktig å ha fokuset på deg selv, og din rolle, ikke at brukergruppen er spennende.

Anonymous poster hash: 0d5c6...c55

Skrevet

Takk for svar. I løpet av natten har jeg kommet frem til følgende: Hvordan kan sykepleierens holdninger påvirke behandlingen av gravide rusmisbrukere innsatt på tvang? Eller noe sånt....innspill??

Skrevet

MRSA er veldig i vinden nå, siden det blir mer og mer globalt, og det inntar Norge nå også. Det har nettopp vært endringer av retningslinjer på dette med isolasjon. At isolasjon ikke har noe for seg. Ville valgt den.

Skrevet

MRSA er veldig i vinden nå, siden det blir mer og mer globalt, og det inntar Norge nå også. Det har nettopp vært endringer av retningslinjer på dette med isolasjon. At isolasjon ikke har noe for seg. Ville valgt den.

Som jeg skulle sagt det selv. Veldig aktuell problemstilling. 

Skrevet

Takk for svar. I løpet av natten har jeg kommet frem til følgende: Hvordan kan sykepleierens holdninger påvirke behandlingen av gravide rusmisbrukere innsatt på tvang? Eller noe sånt....innspill??

Nei, nei og nei. Dette går mer på spesialiserende. Som sykepleier uten videreutdannelse har du egentlig ikke så mye å gjøre med gravide rusmisbrukere. 

Skrevet

MRSA. Masse spennende, både med isolasjon, påvirkning av familiemedlemmer, hvordan skal pårørende som er helsepersonell forholde seg til det, man kan ta med reiseperspektivet og flerkulturell befolkning, kjøp av helsetjenester i utlandet (slankeoperasjoner, feks), mye å ta av som blir mer og mer aktuelt. Kjempeerfaring å ha med seg videre uansett hvor man skal jobbe!

Skrevet

Spikk ned til beinet og gjør problemstillingen så enkel som mulig. Feks den siste du hadde, så kan du avgrense problemstillingen til å gjelde bare søsken, eller bare foreldre. Barn og sorg er også spennende, hvordan ivareta barn som mister noen, enten det er foreldre eller søsken. 

(Bare så jeg har sagt det; MRSA problemstillingen synes jeg nesten var litt dum, for Hvorfor ikke  gi vedkommende et meget godt tilbud - hjemme! Eventuelt at vedkommende får en omsorgsbolig. Det er i høyeste grad en dårlig løsning på være livstid på isolat. Uansett tror jeg en oppgave ut i fra dette caset kan bli vanskelig å skrive om, mange momenter, rotete.) 

Anonymous poster hash: 83faf...2a2
Skrevet

Nei, nei og nei. Dette går mer på spesialiserende. Som sykepleier uten videreutdannelse har du egentlig ikke så mye å gjøre med gravide rusmisbrukere. 

Det har man jo hvis man jobber i psykiatrien:) Man må ikke ha videreutdannelse for å jobbe i en psykiatrisk institusjon:)

Skrevet

Spikk ned til beinet og gjør problemstillingen så enkel som mulig. Feks den siste du hadde, så kan du avgrense problemstillingen til å gjelde bare søsken, eller bare foreldre. Barn og sorg er også spennende, hvordan ivareta barn som mister noen, enten det er foreldre eller søsken. 

(Bare så jeg har sagt det; MRSA problemstillingen synes jeg nesten var litt dum, for Hvorfor ikke  gi vedkommende et meget godt tilbud - hjemme! Eventuelt at vedkommende får en omsorgsbolig. Det er i høyeste grad en dårlig løsning på være livstid på isolat. Uansett tror jeg en oppgave ut i fra dette caset kan bli vanskelig å skrive om, mange momenter, rotete.) 

Anonymous poster hash: 83faf...2a2

Det var heller ikke noen problemstilling jeg skrev, men realitet. Det er jo en grunn til at vedkommende er på langtidsavdeling, er jo dette jeg ønske å belyse evt....hva var dumt?

Skrevet

Hadde valgt MRSA, uten tvil

Anonymous poster hash: a1f90...bcc

Skrevet

USJ.. alle er ræva... 

Anonymous poster hash: a4238...5e5
Skrevet

Viktige elementer å ha med:

Sykepleierfokus. Altså: hvordan kan sykepleier bla bla bla. Få med en av sykepleierfunksjonene i problemstillingen. Lindre, forebygge, bla bla bla

Problemstillingen må være spiss, altså en "liten "problemstilling!

Sørg for at det finnes forskning og litteratur om tematikken, gjerne begge sider av saken slik at drøfting blir litt nyansert. Men du spurte vel ikke akkurat om dette...

Mitt brennheite tips er: hvordan kan sykepleier forebygge smitte hos pasienter på sykehjem med MRSA? Eller hvordan kan sykepleier ivareta den isolerte MRSA- smittede pasientens sosiale behov på sykehjem?

Nei, altså, årevis siden sist jeg skrev hovedoppgave så jeg har sikkert null peil. Lykke til uansett:)

Anonymous poster hash: b43d0...63f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...