Gå til innhold

Hvis jeg melder meg ut kirka, kan jeg da fortsatt ha min egen begravelse i kirka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å melde meg ut av kirka, men dette holder meg litt igjen.

Anonymous poster hash: d9b94...919
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da får du din egen grav på utsiden av kirkegården, sammen med alle som ikke er døpt og de som har tatt selvmord. 

Anonymous poster hash: 20dcd...d9d
Skrevet

Ja, det kan du. Ingen kan nektes å ha begravelse i kirken.

Konsekvensene ved å melde seg ut av statskirken er kort fortalt at du ikke kan inneha kirkelige stillinger og verv. Foreldre som er utmeldt kan ikke uten videre kreve å få sine barn døpt (barnedåp forutsetter faktisk at barna får opplæring i den kristne tro).

Anonymous poster hash: 626e3...d5d
Skrevet

Selvsagt kan du begraves fra en kirke selv om du står utenfor statskirka. Men du (eller dine pårørende) kan velge å ha en humanetisk sermoni uten prest. "Kirkegårdene" i Norge er offentlige gravsteder som eies og drives av kommunen uten tilknytning til kirken forøvrig. 

Skrevet

Hvorfor skal du melde deg ut dersom du vil begraves kristent? Hyklersk

Anonymous poster hash: 6adf8...d56

Skrevet

Jeg har tenkt å melde meg ut for det føles riktig. Jeg har aldri følt noe tilhørlighet selv om barna er døpt og vi giftet oss i kirken. Min mann er kristen og bruker kirken, så om vi får et barn til så vil det ikke bli noe problem med tanke på dåp. Jeg har tenkt å holde det heilt for meg selv, men tenker at min mann vil nok ønske begravelse fra kirken om jeg skulle falle fra.

Skrevet

Det er vel og slik at om man melder seg ut av statskirka så må man gifte seg med en som er i statskirka for å få lov til å gifte seg der gratis.

Du får fint ha begravelsen i kirka og leie gravplass selv om du melder deg ut.

Skrevet

Kirkelig gravferd blir som regel ikke foretatt når avdøde har stått utenfor kirken. Dersom de nærmeste pårørende ønsker kirkelig medvirkning ved gravferden, har presten adgang til å forrette kirkelig gravferd.

De borgerlige rettigheter berøres ikke ved inn- eller utmelding av Den norske kirke.

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3171

Skrevet

Kirkelig gravferd blir som regel ikke foretatt når avdøde har stått utenfor kirken. Dersom de nærmeste pårørende ønsker kirkelig medvirkning ved gravferden, har presten adgang til å forrette kirkelig gravferd.

De borgerlige rettigheter berøres ikke ved inn- eller utmelding av Den norske kirke.

Hmm, da må jeg tenke meg litt om. Jeg som har skrevet ut skjema og gjort alt klart. Bare til å poste brevet. Jeg vet at det er viktig for min mann med gravferd fra kirken.

Skrevet

Det er vel uansett ikke lov å ikke bli gravd ned på en gravgård?

Anonymous poster hash: 3d0cf...522

Skrevet

Det er vel uansett ikke lov å ikke bli gravd ned på en gravgård?

Anonymous poster hash: 3d0cf...522

Man må enten legges ned på kirkegård/minnelund, eller askespres. 

Skrevet

Hmm, da må jeg tenke meg litt om. Jeg som har skrevet ut skjema og gjort alt klart. Bare til å poste brevet. Jeg vet at det er viktig for min mann med gravferd fra kirken.

Bor du i by får du nok ikke gravferd uansett. Er ikke nok plasser så de aller fleste blir bisatt.

Anonymous poster hash: 7bf53...503

Skrevet

Jeg bor langt ute på bygda. Her gravlegges nesten alle. Så plass er ikke noe problem. Tenkte jeg skulle la dette bli min lille hemelighet, men ser nå at jeg bør nok diskutere det med min mann.

Skrevet

Du kan fortsatt ha en kristen seremoni med prest selv om du har meldt deg ut av kirka. Denne ytringen baserer jeg på erfaring og ikke noe jeg har lest, men det er jo bare å ta kontakt med kirken siden du er usikker.

Ingen av mine foreldre eller søsken er døpt eller kristne. Da broren min døde holdt det på å bli en kristen seremoni med prest. Foreldrene mine var for slitne og "i tåka" i forhold til å arrangere en fra humanetisk forbund. I siste liten grep noen venner av familien inn og ordnet det slik at det ble en human etisk begravelse.

Men du, kan det ikke være lurt uansett å snakke med mannen din om dette? 

Anonymous poster hash: a297b...7e8
Skrevet

Du kan fortsatt ha en kristen seremoni med prest selv om du har meldt deg ut av kirka. Denne ytringen baserer jeg på erfaring og ikke noe jeg har lest, men det er jo bare å ta kontakt med kirken siden du er usikker.

Ingen av mine foreldre eller søsken er døpt eller kristne. Da broren min døde holdt det på å bli en kristen seremoni med prest. Foreldrene mine var for slitne og "i tåka" i forhold til å arrangere en fra humanetisk forbund. I siste liten grep noen venner av familien inn og ordnet det slik at det ble en human etisk begravelse.

Men du, kan det ikke være lurt uansett å snakke med mannen din om dette? 

Anonymous poster hash: a297b...7e8

Jo sikkert lurt, men er litt redd for å såre han. Til nå har jeg bare hanglet med. Jeg har komet frem til at det å være i kirka ikke gir meg noen ting. Jeg har ingen tilhørlighet der. Når vi giftet oss ville egentlig jeg ikke gifte meg i kirka, men gav etter siden min mann følte det var det eneste riktige. Tenkte nå at jeg skulle melde meg ut i all stillhet bare for å gjøre det jeg innerst inne føler er det rette.

Skrevet

Nei, da får du din egen grav på utsiden av kirkegården, sammen med alle som ikke er døpt og de som har tatt selvmord.

Hæ? Er dette et forsøk på å være morsom eller er du bare teit?

Anonymous poster hash: 315c2...32c

Skrevet

Hvis du ikke er medlem av kirken må du også regne med å betale for prest, organist og bruk av kirken hvis du ønsker å bruke det. De tingene kommer på ca 5000,- totalt om du ikke er medlem av kirken, men du kan bli begravet på kirkegården og holde sermonien et annet sted uten å betale noe til kirken.

Anonymous poster hash: f72d3...305
Skrevet

Selvsagt kan du begraves fra en kirke selv om du står utenfor statskirka. Men du (eller dine pårørende) kan velge å ha en humanetisk sermoni uten prest. "Kirkegårdene" i Norge er offentlige gravsteder som eies og drives av kommunen uten tilknytning til kirken forøvrig.

Det finnes ikke noe som heter 'statskirka' lengre...

Anonymous poster hash: 894e8...f5e

Skrevet

Alle kommuner er faktisk pålagt å tilby et religionsnøytralt gravsted. I de fleste tilfeller er det bare en av de vanlige kirkegårdene. Hvordan det gjøres med sermoni har du jo fått forklart. Men nei, du har ikke rett på sermoni i kirkebygget.

Skrevet

Hæ? Er dette et forsøk på å være morsom eller er du bare teit?

Anonymous poster hash: 315c2...32c

Det heter ironi.

Anonymous poster hash: 7f5fd...1fa

Skrevet

Hva er forskjellen på gravferd og bisettelse?

Anonymous poster hash: f60b0...e48
Skrevet

I mitt sogn er det slik at den døde må døpes dersom vedkommende skal bosetter i kirken.

Anonymous poster hash: cbce2...6a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...