Gå til innhold

Hva vasker dere badet med...for å få det helt rent uten å bruke klorin..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal hjelpe et familiemedlem som går gjennom en cellegiftkur med div husvask. Spesielt badet trenger en grundig vask, ville gjerne brukt klorin, men prøver unngå dette pga lukten (kvalme). Noen gode tips til å få det bakteriefritt og rent med "mildere" vaskemidler....??

Anonymous poster hash: e0c94...b30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På dusjdører og fliser bruker jeg rett og slett en sitron! Det er supereffektivt! Bare å kline utover og skylle av.

Anonymous poster hash: c736f...a28

Gjest Pusikatt
Skrevet

JIF - spray, både sånn skurekrem og glassvask. Spray på, skrubb av med sånn svamp.

På speil og vask bruker jeg JIF glassspray, og tørkepapir for å få det blankt og fint.

Skrevet

Min mor brukte klorin bestandig før, nå bruker hun kun klar eddik.

Anonymous poster hash: a5dba...0d3

Skrevet

Eddik, sitron og antibac overflatemiddel (Dette tar fett i dusjen)

Anonymous poster hash: 5ee31...de6
Skrevet

Jeg så på et program for noen dager siden der en ekspert på bakterieflora sa at eddik ikke fjerner bakterier. Jobben hennes gikk ut på å teste hvor rent det er ulike steder.

Anonymous poster hash: 65ae0...053
Skrevet

Jeg så på et program for noen dager siden der en ekspert på bakterieflora sa at eddik ikke fjerner bakterier. Jobben hennes gikk ut på å teste hvor rent det er ulike steder.

Da tar hun feil. Syren i eddik er så sterk at selv ikke sopp kan overleve.

Det som KAN være et problem er når man skal vaske steder hvor fett og "slim" har fått bygget seg opp. Da klarer ikke eddiken å trenge igjennom. 

Derfor vasker jeg med en duo av eddik, sitron og antibac. Har fått sjekket dette selv, og det tar så absolutt bakterier.

Flere seriøse studier på akkurat dette.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9713753

Skrevet

jif skurekrem til servanten og kraner og jif universalspray til speil de gjennomsiktige delene av dusjkabinettet. Bruker klorin spray på toalettet. Før brukte jeg også jif universal også der.

Anonymous poster hash: 4f7c4...f6b
Skrevet

Det som KAN være et problem er når man skal vaske steder hvor fett og "slim" har fått bygget seg opp. Da klarer ikke eddiken å trenge igjennom. 

Derfor vasker jeg med en duo av eddik, sitron og antibac. Har fått sjekket dette selv, og det tar så absolutt bakterier.

Programmet hun snakker om testet hun før og etter rengjøring med edikk og det ble ikke renere. Ikke all studeie som er god studie;)

Anonymous poster hash: 1a2a5...0e4

Skrevet

Bruk eddik og sitron.  Men den klorinsprayen går lukta fort bort.  Og jif skurekrem sin lukt går fort bort .Til gulvet bruker jeg bare vanlig vaskemiddel for gulv.    Luft godt etterpå.   OG sett eventuelt en kopp med eddik inn på badet, det skal fjerne vond lukt.

Skrevet

Damp/steamer fjerner bakterier uten kjemikalier.

Anonymous poster hash: e6b11...b14
Skrevet

Jeg bruker Domestos fresh.

Anonymous poster hash: 36096...ee5
Skrevet

Bruk eddik og sitron.  Men den klorinsprayen går lukta fort bort.  Og jif skurekrem sin lukt går fort bort .Til gulvet bruker jeg bare vanlig vaskemiddel for gulv.    Luft godt etterpå.   OG sett eventuelt en kopp med eddik inn på badet, det skal fjerne vond lukt.

Når dere bruker eddik, blandere dere denne med vann, eller bruker dere ren eddik?

Skrevet

Bare så det er sagt: eddik STINKER. Jeg brukte klorin spray på noe greier, etter to minutter var stanken borte )0:)

Anonymous poster hash: 26171...f19

Skrevet

Jif spray og Domestos Fresh (den grønne). Da pappa var under kreftbehandling hadde mamma noe sånn sykehusspray med desinfeksjonsmiddel som hun gikk over med til slutt i de mest kritiske periodene. Skal sies at hun vasker badet hver dag uansett da, så det var jo aldri veldig skittent...

Anonymous poster hash: e9c97...b34

Skrevet

Bare så det er sagt: eddik STINKER. Jeg brukte klorin spray på noe greier, etter to minutter var stanken borte )0:)

Anonymous poster hash: 26171...f19

Eddik lukter bare til den fordamper :) Tar ikke lang tid. Faktisk lukter den så lite at jeg vanligvis går over med sitron etterpå.

Skrevet

Programmet hun snakker om testet hun før og etter rengjøring med edikk og det ble ikke renere. Ikke all studeie som er god studie;)

Anonymous poster hash: 1a2a5...0e4

Som sagt; Det kommer jo an på styrken på eddiken, hva man vasker, etc.

Jeg tror på studier som konkluderer med at eddik tar både bakterier, virus og sopp. 

Skrevet

Tro det eller ei, men min erfaring er at for å fjerne belegg og lignende på badet er det Jif KJØKKEN som fungerer best. Bruker alltid det til rengjøring av bad. Men sverger til kloring for å desinfisere. Hvis man er litt nøye og tørker over etterpå og lufter ut så går lukta bort ganske fort. Bare vær forsiktig med å slå ufortynnet klorin i vask og do og la det stå, for DA lukter det.

Anonymous poster hash: 93128...fe4
Skrevet

Renner i badekaret tar jeg med halve sitroner som jeg dypper i grovt salt, skrubber veldig effektivt. Bruker vanlige vaskemidler (klor, dovask og jif), men liker godt å bruke eddik, sitron og salt også. Pleier å glemme en skål med vann og sitronskiver i microen når den trenger en vask, lukter godt og er lett og få ren :)

Anonymous poster hash: 67468...91a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...