Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Om du gjør; har du bivirkninger ? Legen vil prakke på meg statiner, men jeg vil prøve å rette det dårlige kolesterolet med kosthold og trening. Han sier det beste er å ta medisin forebyggende, siden jeg er arvelig belastet med hjerte/karsykdom og jeg har en åre som viser begynnende belegg. Vil ikke !! Anonymous poster hash: d7ae7...1c2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 Hvis du har familiær hyperkolesterolemi vil jeg si du er dum hvis du nekter å ta statiner. Anonymous poster hash: ae46d...2ed
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Vi har ikke FH, heldigvis. Men pappa har hatt to hjerteinfarkt og hans far også. Mamma har høyt trykk og tar statiner forebyggende, hennes far døde av infarkt veldig ung. Blant annet. Ellers var svaret ditt litt lite... utfyllende ? ;-) Om du sitter på kontruktiv kunnskap, må du gjerne dele med meg:-) Anonymous poster hash: d7ae7...1c2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Eller det vil si; ingen i familien min har gentestet seg for fh, så helt sikker kan jeg ikke være. Det dårlige kolesterolet mitt var o.5 over normalen, mener jeg å huske. Anonymous poster hash: d7ae7...1c2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Med et kolesterolnivå som ligger så lite over normalen så hadde jeg aldri begynt på statiner. Med riktig kosthold og trening kan du fint komme deg ned i normale verdier. Pass på at du får riktige råd angående kosthold! Det er ikke bare totalverdien som er avgjørende, men forholdet mellom det "gode" og det "dårlige" kolesterolet også. Med en kostendring hvor du kutter ut karbohydrater i størst mulig grad og innfører nok av riktige fettsyrer så vil du trolig ikke trenge lang tid på å få normalverdier. Hvis du bor i Østlandsområdet så er f.eks. Hexebergklinikken og Lindberg og Balderklinikken gode på riktig kostveiledning. Har med egne pasienter sett dem "spise" seg til riktige kolesterolnivåer med hjelp fra Hexebergklinikken, samt fått riktig balanse mellom det "gode" og "dårlige" kolesterolet. Du må gjøre en innsats selv, og du må regne med å fortsette det riktige kostholdet som en livsstil, men det er det verdt Jeg går selv på slikt kosthold tilpasset min kropp. Til tross for en tilstand som "burde" gitt meg høye kolesterolverdier har jeg gjennom mange år nå hatt normale kolesterolverdier der all teori tilsier at jeg "burde" fått høye kolesterolverdier. Jeg føler ikke at kostholdet jeg lever på er en forsakelse. Jeg spiser mye mer god og variert mat enn jeg gjorde tidligere. Jeg velger sunnere alternativ når jeg ønsker noe søtt, men som ikke står tilbake smaksmessig. Jeg ville skaffet meg god hjelp av dyktige fagfolk og prøvd med kostholdsendring og livsstilsendring om jeg var deg. Med gjentatte blodprøver med en-to måneders mellomrom til å begynne med vil vise at det du gjør har effekt. Men du bør som sagt ha en virkelig dyktig fagperson til å tolke prøvene dine og gi deg riktige kostråd! Lykke til Anonymous poster hash: ea380...bd6
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 tusen takk for fint svar! Jeg vet ikke om plasser med kostholdsveiledning her, men mener selv jeg har ganske god kontroll på kosten, haha:-D Jeg har spist lavkarbo i to år, men det første året spiste jeg for mye animalsk fett syns jeg nå. Jeg spiste også MASSE grønt, avokado, udos Choice, nøtter, chia etc også da, heldigvis, så det var ikke ren bacon med fløte-diett;-) Jeg følte meg veldig, veldig bra i kroppen og hodet. Helt i balanse. Da jeg målte kolesterolet spiste jeg litt for mye karbo, noe jeg fremdeles gjør. Men det skal ikke være noe problem å kutte ned igjen, spesielt ikke når bedre helse motiverer. Tar rådet ditt, og igjen tusen takk! :-) Anonymous poster hash: d7ae7...1c2
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Be om en henvisning til lipidklinikken. Der har de kostholdsveiledning og de vil også være mer erfarne i forhold til om du skal medisineres. Jeg begynte på medisiner for fire år siden. Ikke fordi jeg har så høyt kolesterol, men på grunn av blodprøver som tilsier at risikoen for hjerte og karsykdommer er stor. Basert på at begge besteforeldre på morssiden døde tidlig i sekstiårene og at min mor også har utslag på disse prøvene. Jeg husker ikke nøyaktig hva de måler. Men, istedenfor at mitt totalkolesterol skal ligge under 4,5 som er normalen skal mitt helst ligge under 3,5. Det er vanskelig for meg å holde det på det nivået uten medisiner. Jeg begynte på simvastatin og hadde mye vondter i kroppen etter det. Etter kolesterolet var på riktig nivå ville fastlegen at jeg skulle slutte på medisiner. Etter en stund steg det igjen, men på grunn av at jeg hadde mye vondt byttet jeg til lipitor. Jeg har ikke vært plaget etter jeg begynte på disse. Men, jeg håper nå at 5:2 dietten skal ha en gunstig innvirkning på kolesterolet, da jeg hadde vært mer komfortabel med å slippe medisiner. Det er veldig delte meninger rundt omkring, men jeg velger å forholde meg til de rådene jeg har fått på rikshospitalet. Anonymous poster hash: f43e5...271
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Takk for råd, skal definitivt be om henvisning. Går det på egenandel, eller er det privat ? Anonymous poster hash: d7ae7...1c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå