Gå til innhold

Tømt barnas kontoer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Banken kan ingenting gjøre. Vi åpnet kontoen mens vi var gift. Fordi han alltid har vært mye fraværende var uhensiktsmessig at jeg måtte ha hans signatur for å gjøre noe med kontoene derfor skrev vi under på at vi kunne disponere dem hver for oss...

Jeg tenkte at det endret seg da jeg fikk foreldreansvaret alene. Det gjorde det ikke. Så juridisk har han ikke gjort noe galt som jeg forstår. Selv om han har stjelt fra barna sine. Banken har heller ikke gjort noe galt, selv om jeg syns de burde meldt fra om unormal aktivitet til begge foreldre..,

Moralsk har han derimot gjort mye galt. Jeg får ikke tak i han. Har ikke snakket med han på over et år.

Så pengene er rett og slett borte.

Anonymous poster hash: 42380...8f7

Du kan ikke bare godta at pengene er borte! Det er dine barns penger. Du må anmelde han for dette!

Anonymous poster hash: d74ee...e86

Han har ikke gjort noe galt juridisk. Altså er det ingenting å anmelde for.

Anonymous poster hash: b8a44...7fc

Skrevet

Banken kan ingenting gjøre. Vi åpnet kontoen mens vi var gift. Fordi han alltid har vært mye fraværende var uhensiktsmessig at jeg måtte ha hans signatur for å gjøre noe med kontoene derfor skrev vi under på at vi kunne disponere dem hver for oss...

Jeg tenkte at det endret seg da jeg fikk foreldreansvaret alene. Det gjorde det ikke. Så juridisk har han ikke gjort noe galt som jeg forstår. Selv om han har stjelt fra barna sine. Banken har heller ikke gjort noe galt, selv om jeg syns de burde meldt fra om unormal aktivitet til begge foreldre..,

Moralsk har han derimot gjort mye galt. Jeg får ikke tak i han. Har ikke snakket med han på over et år.

Du kan ikke bare godta at pengene er borte! Det er dine barns penger. Du må anmelde han for dette!

Saken er at disposisjonsrett over kontoen og forbruksrett over pengene ikke nødvendig vis er det samme. Selv om han har lov til å ta ut pengene (for eksempel på vegne av barnet) er det ikke sikkert han hadde rett til pengene selv. Sjekk med en advokat.

Anonymous poster hash: a7e00...502

Skrevet

Er kontoene i deres eller barnas navn?

Anonymous poster hash: be49a...102

Skrevet

Fy faen for en slask!! Å stjele sparepenger, bursdagspenger og lønnspenger er så lavmåls at jeg kan nesten ikke tro det :( Hvem stjeler bursdagspenger fra et barn??

Det kan umulig vær lovlig at han kan tømme kontoer han ikke har bidratt til å sette inn penger på og kontoer som tilhører barn han aldri ser?

En annen ting: Dersom kontoene står i barnas navn og er på over 70 000,- så skulle banken koblet inn overformynderiet. Da ville verken du eller far hatt mulighet til å ta ut penger. Det må du ta opp med banken for her har de kanskje bæsja på leggen.

Anonymous poster hash: aebcc...980

Reglene har forandret seg litt på dette etter at det ble så vanlig at foreldre sparer mye penger til barna med tanke på egenandel til bolig osv. Om foreldrene setter inn et beløp hver måned over mange år så summen etterhvert overstiger grensen kontakter ikke banken overformynderiet, de anser pengene som sparepenger foreldrene har spart opp og tar ikke uten videre vekk foreldrenes råderett over disse.

Men overformynderiet kontaktes selvfølgelig alltid om det plutselig kommer inn en stor sum som f.eks er arv etter besteforeldre, gevinst, erstatning e.l. Det er bare om pengene jevnlig er spart opp og overført fra foreldrenes konto til barnets at de ikke lenger er så nøye på å kontakt overformynderiet.

Anonymous poster hash: 57503...c7e

Skrevet

Hvor har du det i fra? Jeg kan faktisk ikke tenke meg at det er lovlig for en far som ikke har forsørgeransvar å tømme barnas sparekontoer.

Skrevet

Hvor har du det i fra? Jeg kan faktisk ikke tenke meg at det er lovlig for en far som ikke har forsørgeransvar å tømme barnas sparekontoer.

Det er ikke ulovlig dessverre.

Skrevet

Jeg ville nå ha kjempet. Mulig det ikke hjelper å anmelde han, men du kan dra saken inn i forliksrådet og får du han dømt der så har dere et juridisk krav til pengene og han får en betalingsanmerkning til alt er oppgjort.

Jeg gjorde dette med en ex-samboer. Jeg hadde tatt opp lån i mitt navn for at han skulle kjøpe bil. Jeg kunne bevise at jeg ikke hadde lappen, at pengene var tatt ut og betalt til bilselger like etter at lånet var tatt opp osv. han ble dømt til å betale meg tilbake.   

Anonymous poster hash: 365bc...d3f
Skrevet

Ikke hør på siste anonym. Dette må du sjekke opp, HI. Hva skal du si til barna dine når de oppdager at pengene er borte? At pappa har tatt pengene og at de dessverre må godta det? Nei, vet du hva? Dette gjelder ikke deg selv, men dine barn.

Enig i at du også kanskje bør ta kontakt med hans foreldre.

Skrevet

Ikke hør på siste anonym. Dette må du sjekke opp, HI. Hva skal du si til barna dine når de oppdager at pengene er borte? At pappa har tatt pengene og at de dessverre må godta det? Nei, vet du hva? Dette gjelder ikke deg selv, men dine barn.

Selvfølgelig bør hun gjøre det hun kan. Men det han har gjort er ikke ulovlig, og hun vil altså ikke komme noen vei med å anmelde!

Skrevet

Selvfølgelig bør hun gjøre det hun kan. Men det han har gjort er ikke ulovlig, og hun vil altså ikke komme noen vei med å anmelde!

Det at han formelt muligens har hatt lov til å ta ut pengene (pga disposisjonrett) betyr ikke automatisk at han har lov til å bruke pengene til eget forbruk.

Som noen skrev ovenfor her så er det mange som har disposisjonrett på penger som tilhører idrettslag, jobben osv.

Skrevet

Jeg googlet litt og fant at det er regler for dette altså.

Foreldrene råder bare til en viss grad over penger som står i barnas navn, selv om det er foreldrene selv som har spart opp pengene. I følge vergemålsloven skal pengene brukes på en måte som kommer den mindreårige til gode.

Det er jo ingen tvil om at det far nå har gjort da er ulovlig!

Juristen som skriver her anbefaler å ta kontakt med overformynderiet for å få svar på hvilke regler som gjelder når det kommer til foreldre som "underslår" barnas konto.

http://www.ung.no/oss/okonomi/59613.html

Anonymous poster hash: 57503...c7e
Skrevet

Jeg har ikke gitt opp altså....

Forsøker å få tak i far.

Har snakket med søsteren hans og moren hans.

Har også snakket med det ene av barna, som selvfølgelig ble kjempeskuffet over faren sin.

Samboeren skulle snakke med en advokat på jobben i dag. Også må jeg se hva de sier...

Poenget er at dette er en så kompleks situasjon...

Skrevet

Jeg har ikke gitt opp altså....

Forsøker å få tak i far.

Har snakket med søsteren hans og moren hans.

Har også snakket med det ene av barna, som selvfølgelig ble kjempeskuffet over faren sin.

Samboeren skulle snakke med en advokat på jobben i dag. Også må jeg se hva de sier...

Poenget er at dette er en så kompleks situasjon...

Bra. Håper det løser seg for dere. :)

Skrevet

Selv om man er disponent på en konto så betyr det IKKE at man kan ta ut penger og bruke dem på hva man vil.

Jeg er disponent på en konto til en i familien, men jeg kan selvsagt ikke ta ut penger som jeg vil og bruke dem på meg selv.

Dette MÅ du sjekke opp i og jo, jeg vil tro at far kan anmeldes for å ha underslått penger fra barna.

Anonymous poster hash: aebcc...980
Skrevet

Far er psykisk syk og har vært tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling i over to år de siste tre årene. Han er nå underlagt tvang ift medisinering, utover det beveger han seg fritt rundt.

Han har tidligere vært svært truende verbalt og noe fysisk. Er så lykkelig over å ha fått han på avstand, men jeg skjønner jo nå at han på en måte sikkert følte at han fant en "annen" måte å skade meg på... Tenkte ikke på barna sine følelser.

Vi har ikke vært i et forhold på nærmere fem år. Og før nå nylig hadde han ikke sett barna på over et år. Vi har alle tre kontakt med hans familie da.

Skrevet

Eg trur banken har informert deg med utgangspunkt i om dei er erstatningsansvarlige. Altså, dei kunne ikkje gjere noko for å hindre at han tok ut pengane, derfor kan du ikkje sende eit krav til dei. Det er ikkje det same som at han kunne ta pengane og bruke dei på seg sjølv.

Anonymous poster hash: d87b3...301
Skrevet

Tenk en hjelpeverge har disposisjonsrett over pengene på en konto, men neppe å bruke pengene på seg selv. Vil anta at det er noe lignende rettsposisjon her, spesielt dersom far aldri har sett inn penger selv.

Det ville jeg absolutt tatt opp med politiet og/eller advokat.

Skrevet

Venter på tilbakemelding fra advokat nå.

Skrevet

Noe nytt?

Anonymous poster hash: 414a9...627
Skrevet

Far er psykisk syk og har vært tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling i over to år de siste tre årene. Han er nå underlagt tvang ift medisinering, utover det beveger han seg fritt rundt.

Han har tidligere vært svært truende verbalt og noe fysisk. Er så lykkelig over å ha fått han på avstand, men jeg skjønner jo nå at han på en måte sikkert følte at han fant en "annen" måte å skade meg på... Tenkte ikke på barna sine følelser.

Vi har ikke vært i et forhold på nærmere fem år. Og før nå nylig hadde han ikke sett barna på over et år. Vi har alle tre kontakt med hans familie da.

Da har han nok hatt en hjelpeverge den tiden han var innlagt.... Kan banken svare på om pengene er tatt ut av din ex eller av en annen som han har gitt en fullmakt?

Skrevet

Tenk en hjelpeverge har disposisjonsrett over pengene på en konto, men neppe å bruke pengene på seg selv. Vil anta at det er noe lignende rettsposisjon her, spesielt dersom far aldri har sett inn penger selv.

Det ville jeg absolutt tatt opp med politiet og/eller advokat.

Ved innleggelse på sykehjem går visstnok 80% av vedkommendes inntekt til å betale for plassen, så mange hjelpeverger benytter oppsparte midler til å dekke klientens økonomiske forpliktelser som husleie, strøm, billån, andre lån osv. Det kan tenkes at dette også gjelder opphold på psykiatrisk institusjon.

Dessuten koster det å ha en advokat som hjelpeverge (mest vanlig) skjorta, med en timepris på 1800 pr påbegynte time... De bruker vel gjerne minimum en 3- 4 timer pr mnd.

Skrevet

Er kontoene i deres eller barnas navn?Anonymous poster hash: be49a...102

De står i barnas navn. Det er Fox og Pia kontoer i DnB...

Skrevet

Vi har ikke vært i et forhold på nærmere fem år. Og før nå nylig hadde han ikke sett barna på over et år. Vi har alle tre kontakt med hans familie da.Anonymous poster hash: 42380...8f7

Da har han nok hatt en hjelpeverge den tiden han var innlagt.... Kan banken svare på om pengene er tatt ut av din ex eller av en annen som han har gitt en fullmakt?

Han har ikke hatt hjelpeverge. Og han har mye av den siste tiden hatt permisjon og kun underlagt tvang ift depotmedisinering.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir rasende på dine vegne, HI!

Vil ønske deg lykke til.

Anonymous poster hash: 45db5...ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...