Gå til innhold

Tømt barnas kontoer

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en idiot ;(. Jeg og min samboer har gjort det slikt at begge må skrive under hvis pengene ta ut av ungens konto,trodde de var plikta til det jeg

Skrevet

For en idiot ;(. Jeg og min samboer har gjort det slikt at begge må skrive under hvis pengene ta ut av ungens konto,trodde de var plikta til det jeg

Ja, han er virkelig en idiot...

Han har ikke inntekt, så det er ikke sånn at han har hatt planer om å betale det tilbake heller. Iallefall ikke med det første...

Anonymous poster hash: 42380...8f7

Skrevet

Å herregud for en drittsekk!

Håper det løser seg. (Dvs at det var ulovlig av enten han eller banken)

Du må gjerne oppdatere i morgen.

Skrevet

Vil ikke tro du kommer noen vei med å anmelde, i og med at han disponerer kontoen.

Anonymous poster hash: b8a44...7fc

Skrevet

Han har ikke satt inn fem kroner engang. Så ja, har bevis for at en del av pengene er overført fra min konto. Noe er fra jobben til det ene barnet. Og noe er satt inn av barna selv etter bursdager, jul osv...

Burde sluttet å være naiv ift barnefaren for lenge siden...

Da kan det hende han sliter litt gitt! Han kunne nok ha tatt ut det han har satt inn uten problemer, men han kommer til å måtte ha god unnskyldning for å ta ut lønna til eget barn :) 

Skrevet

Hvis han ikke har egen inntekt og har stått som disponent på barnets konto kan det godt hende han har fått beskjed av NAV om å bruke de pengene før han kunne få hjelp av dem.

Anonymous poster hash: a7e00...502

Skrevet

Hvis han ikke har egen inntekt og har stått som disponent på barnets konto kan det godt hende han har fått beskjed av NAV om å bruke de pengene før han kunne få hjelp av dem.

Men da kunne han tatt kontakt med HI? Man stjeler ikke på denne måten!

Skrevet

Det er bare lavmål å stjele fra sine egne barn! :(

Håper han må betale alt tilbake til barna.

Skrevet

Her har far tydeligvis hatt disposisjonsrett til kontoen. Det er lite trolig at banken har gjort noe galt, og banken forholder seg kun til de disposisjonsavtaler som er inngått. Skal dette endret, f.eks. Ved samlivsbrudd, må man aktivt gjore dette.

Dersom barna er mindreårige, kan pengene kun i en viss grad sies å være deres egne. Oppsparing fra mor og barnetrygd regnes iallfall IKKE som barnets egne penger. Dersom det gjelder lønnsutbetaling for eget arbeid, vil situasjonen kunne være en annen. Da må man gå ut fra at det gjelder alminnelig lønnsarbeid.

Anonymous poster hash: 45164...de2

Skrevet

jeg ikke bor sammen med far. Ikke har kontakt med far. Barna ikke har samvær og ikke engang kontakt med far. Jeg har foreldreansvar alene. Mange av pengene er satt inn etter bruddet. Da burde jo ikke NAV kunne be om noe sånt uten å kontakte meg engang ? ? Enda mindre kan han da rett på alt ? ? Han kunne isåfall kontaktet og bedt meg flytte pengene slik at han kunne fått støtte fra NAV...

Skrevet

Fy faen for en slask!! Å stjele sparepenger, bursdagspenger og lønnspenger er så lavmåls at jeg kan nesten ikke tro det :( Hvem stjeler bursdagspenger fra et barn??

Det kan umulig vær lovlig at han kan tømme kontoer han ikke har bidratt til å sette inn penger på og kontoer som tilhører barn han aldri ser?

En annen ting: Dersom kontoene står i barnas navn og er på over 70 000,- så skulle banken koblet inn overformynderiet. Da ville verken du eller far hatt mulighet til å ta ut penger. Det må du ta opp med banken for her har de kanskje bæsja på leggen.

Anonymous poster hash: aebcc...980
Skrevet

Fy faen for en slask!! Å stjele sparepenger, bursdagspenger og lønnspenger er så lavmåls at jeg kan nesten ikke tro det :( Hvem stjeler bursdagspenger fra et barn??Det kan umulig vær lovlig at han kan tømme kontoer han ikke har bidratt til å sette inn penger på og kontoer som tilhører barn han aldri ser? Anonymous poster hash: aebcc...980

Det er da aldri det samme hylekoret her inne når mødre forteller at de "måtte låne" penger fra barnas sparekontoer til "nødvendige utgifter". Da er man sååååååå forståelsesfulle og legger til grunn at det IKKE er å stjele, at det er en god grunn for å bruke barna sparepenger til å betale f.eks lån, bilreparasjoner, ferieturer osv. Merkelig hvordan tonen forandrer seg når det er far som har tatt ut pengene.......

Når det er sagt; jeg er forøvrig helt enig i at dette ikke høres greit ut........ Og jeg synes ikke deg er noe mer greit når mor trenger barnas bursdagspenger for betale for "uventede utgifter".

Skrevet

Fy faen for en slask!! Å stjele sparepenger, bursdagspenger og lønnspenger er så lavmåls at jeg kan nesten ikke tro det :( Hvem stjeler bursdagspenger fra et barn??Det kan umulig vær lovlig at han kan tømme kontoer han ikke har bidratt til å sette inn penger på og kontoer som tilhører barn han aldri ser? En annen ting: Dersom kontoene står i barnas navn og er på over 70 000,- så skulle banken koblet inn overformynderiet. Da ville verken du eller far hatt mulighet til å ta ut penger. Det må du ta opp med banken for her har de kanskje bæsja på leggen. Anonymous poster hash: aebcc...980

Ingen av kontoene har inneholdt mer enn 70000 hver. Til sammen fordelt på to kontoer er det likevel over 100000

Skrevet

Fy faen for en slask!! Å stjele sparepenger, bursdagspenger og lønnspenger er så lavmåls at jeg kan nesten ikke tro det :( Hvem stjeler bursdagspenger fra et barn??Det kan umulig vær lovlig at han kan tømme kontoer han ikke har bidratt til å sette inn penger på og kontoer som tilhører barn han aldri ser? Anonymous poster hash: aebcc...980

Det er da aldri det samme hylekoret her inne når mødre forteller at de "måtte låne" penger fra barnas sparekontoer til "nødvendige utgifter". Da er man sååååååå forståelsesfulle og legger til grunn at det IKKE er å stjele, at det er en god grunn for å bruke barna sparepenger til å betale f.eks lån, bilreparasjoner, ferieturer osv. Merkelig hvordan tonen forandrer seg når det er far som har tatt ut pengene.......

Når det er sagt; jeg er forøvrig helt enig i at dette ikke høres greit ut........ Og jeg synes ikke deg er noe mer greit når mor trenger barnas bursdagspenger for betale for "uventede utgifter".

Hvem er det som har spart opp pengene? I de trådene jeg har lest er det mor alene som har spart opp pengene alene det er snakk om å låne. Da er det selvsagt greit å låne.

Her er det mor og barna som har spart penger. Far har ikke spart en dritt.

Ser du forskjellen?

Anonymous poster hash: aebcc...980

Skrevet

Når det er sagt; jeg er forøvrig helt enig i at dette ikke høres greit ut........ Og jeg synes ikke deg er noe mer greit når mor trenger barnas bursdagspenger for betale for "uventede utgifter". Anonymous poster hash: 45164...de2

Du ser ikke forskjellen på at en far uten kontakt med sine barn tømmer barnas kontoer helt uten å si fra, enn en mor som kanskje låner 1000 kroner for å sette inn ved neste lønning ? Om jeg ser en mnd at denne mnd klarer jeg meg ikke økonomisk uten barnetrygden, så burde det ikke vært noe problem å ta de ut igjen da det jo er omsorgspersonens penger i utgangspunktet. Nå har jeg ikke gjort det, men ser så utrolig godt forskjellen på dette...

Skrevet

Ser det er noen som sier at Nav kan kreve at han bruker barnas penger før han får hjelp, vel det er kun sosialen som kan prøve seg på det. Var selv i den situasjoen en gang at jeg trengte hjelp fra sosialen og da sa de akkurat det samme, men de godtok at jeg ikke brukte de pengene når jeg sa at jeg da måtte ha fars underskrift også.

Anonymous poster hash: 365bc...d3f
Skrevet

Får du en dom på han, om så bare i forliksrådet så har du 10 år å få krevet inn pengene på. Med det samme han da kommer seg i jobb kan du gå via innkrevingsentralen og be de om å ta lønnstrekk. Han vil også ha betalingsamerking på seg til dette er oppgjort dermed vil han få problemer med lån, mobilbonoment osv. etter 10 år er det bare å legge frem et nytt krav og du får 10 nye år på å inndra pengene inkludert rente.

Skrevet

Hold oss oppdatert på hva banken sier i dag.

For en kjip situasjon å komme i :(

Lykke til i dag, håper alt ordner seg for deg og barna.

Anonymous poster hash: 4489a...142

Skrevet

Det er jo ikke banken som bestemmer hvem som må signere bed uttak.... Det bestemmer man selv når msn åpner konto. Åpner man konto kun em selv har tilgang til så legger ikke banken seg opp i det.

Hi: disposisjonsrett har ingenting med foreldreansvar å gjøre, du kan gi det til naboen om du vil. Utrolig råttent gjort av ham!! Du kan jo prøve å anmelde, vet ikke om det kan funke.

Skrevet

Dytt..

Anonymous poster hash: 86292...ab6

Skrevet

Banken kan ingenting gjøre. Vi åpnet kontoen mens vi var gift. Fordi han alltid har vært mye fraværende var uhensiktsmessig at jeg måtte ha hans signatur for å gjøre noe med kontoene derfor skrev vi under på at vi kunne disponere dem hver for oss...

Jeg tenkte at det endret seg da jeg fikk foreldreansvaret alene. Det gjorde det ikke. Så juridisk har han ikke gjort noe galt som jeg forstår. Selv om han har stjelt fra barna sine. Banken har heller ikke gjort noe galt, selv om jeg syns de burde meldt fra om unormal aktivitet til begge foreldre..,

Moralsk har han derimot gjort mye galt. Jeg får ikke tak i han. Har ikke snakket med han på over et år.

Så pengene er rett og slett borte.

Skrevet

Banken kan ingenting gjøre. Vi åpnet kontoen mens vi var gift. Fordi han alltid har vært mye fraværende var uhensiktsmessig at jeg måtte ha hans signatur for å gjøre noe med kontoene derfor skrev vi under på at vi kunne disponere dem hver for oss...

Jeg tenkte at det endret seg da jeg fikk foreldreansvaret alene. Det gjorde det ikke. Så juridisk har han ikke gjort noe galt som jeg forstår. Selv om han har stjelt fra barna sine. Banken har heller ikke gjort noe galt, selv om jeg syns de burde meldt fra om unormal aktivitet til begge foreldre..,

Moralsk har han derimot gjort mye galt. Jeg får ikke tak i han. Har ikke snakket med han på over et år.

Ta en prat med en advokat og send mannen et rekomandert brev med krav om at han setter opp en tilbakebetalingsplan i løpet av 2 uker. Hvis han ikke følger den vil du gå til anmeldelse.

Selv om man har disposisjonsrett over en konto betyr ikke det at man har rett på pengene.

Skrevet

Du kan ikke bare godta at pengene er borte! Det er dine barns penger. Du må anmelde han for dette!

Anonymous poster hash: d74ee...e86

Skrevet

Enig med anonym over her, så klart om du gir opp så er pengene borte, men jeg ville nå ikke ha gitt meg. Ta kontakt med en advokat, sørg for at du har utskrift over alt han har tatt. F.eks. om jeg kan disponere en konto til et idrettslag så betyr ikke det at jeg kan bruke pengene til å pusse opp huset.

Siden han ikke svarer deg så mulig det hadde gått en djevel i meg hvor jeg hadde kontaket hans foreldre(om han har noen) og bedt de om sprøøe han hvorfor han har stjelt alle pengene fra sine barn og hva han har brukt de til.

Skrevet

Stemmer med nr 51-ring foreldrene hans og anmeld, siden det er lønnspenger til et ene barnet ditt der.

Anonymous poster hash: c2fb9...0fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...