Gå til innhold

Tømt barnas kontoer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle inn å se på barnas kontoer i dag og oppdaget at de var tomme begge to.

Innså at barnas far har tømt kontoene for over 100 000. Jeg tok det som en selvfølge at han mistet disposisjonsretten over barnas kontoer da jeg fikk foreldreansvaret alene... ?

Og selv om han hadde hatt mulighet til å tømme kontoene var det ikke i min villeste fantasi at han kunne finne på det. Hvem gjør noe sånt ? Han har ikke samvær med barna engang. Han har ikke sett de på nesten et år, og han har ikke satt inn et rødt øre noen gang... Jeg er så skuffa og fortvila...

Skal ringe til banken imorgen... Men det hjelper vel ingenting...

Anonymous poster hash: 42380...8f7

Skrevet

For det første er han et jævla rasshøl og jeg hadde anmeldt det, men vet ikke hva godt som kommer ut av det og om det er noen vits.

For det andre så må du nesten ta litt skyld selv også som har gått ut i fra at han ikke kan disponere fordi du har foreldreansvaret. Tror ikke du hadde kunne åpnet en konto i barnas navn engang uten hans godkjennelse. Skal ikke si det 100 % sikkert da jeg ikke vet om hun jeg jobber med som prøvde det har fullt foreldreansvar eller ikke, men uansett...

Skrevet

Da ringer du banken og bekrefter at han har tatt ut og anmelder han for tyveri!

Anonymous poster hash: a94df...f9c

Skrevet

Er sikkert ulik policy i de ulike bankene, men vi må signere begge to dersom penger på barnas konto skal tas ut... Har det skjedd en glipp i banken? Hadde uten tvil anmeldt bf! Hva godt kommer det ut av at du IKKE gjør det?

Skrevet

Ring banken imorgen tidlig, og anmeld asap dersom du får godkjennelse fra dem til det. Jeg opplevde det samme med min ex, dog et mye mindre beløp - len det ordnet seg vet at jeg ringte ham og truet med anmeldelse. Pengene kom ganske kjapt tilbake på kontoen da..

Håper det ordner seg. ..og at du blir MYE mer kynisk ift ham heretter! ;-)

Anonymous poster hash: 7a570...25a

Skrevet

Ring banken i morgen, for her kan det hende noen har gjort noe galt altså... Jeg var i Nordea for å tømme en konto som er datteren min sin der (overføre de 17.000,- som sto der over til kontoen hennes i en annen bank) men det fikk jeg ikke lov til. Damen i nordea sa at begge foreldrene måtte komme og skrive under for å gjøre det...

Anonymous poster hash: 57503...c7e

Skrevet

Synes også dette hørtes rart ut. Om det er kontoer i begge barnas navn og dere har disponeringsrett må jo begge foreldre skrive under for å få ta ut penger? Kan ikke helt tro at dette er forskjellig fra bank til bank?? Ring banken i morgen og hør hva forklaringen deres er!!

Anonymous poster hash: 970e7...443
Skrevet

Anmeld han! Blir han dømt kan statens innkrevingsentral trekke han i lønn intill hele beløpet med renter er tilbakebetalt.

Anonymous poster hash: 365bc...d3f
Skrevet

Dere kan ha fullmakt på å ta ut på egenhånd, eller at dere må ha aksept fra hverandre. Trolig at dere har fullmakt til å ta ut på egenhånd. Anmeld

Anonymous poster hash: fb93c...081

Skrevet

Skulle inn å se på barnas kontoer i dag og oppdaget at de var tomme begge to.

Innså at barnas far har tømt kontoene for over 100 000. Jeg tok det som en selvfølge at han mistet disposisjonsretten over barnas kontoer da jeg fikk foreldreansvaret alene... ?

Og selv om han hadde hatt mulighet til å tømme kontoene var det ikke i min villeste fantasi at han kunne finne på det. Hvem gjør noe sånt ? Han har ikke samvær med barna engang. Han har ikke sett de på nesten et år, og han har ikke satt inn et rødt øre noen gang... Jeg er så skuffa og fortvila...

Skal ringe til banken imorgen... Men det hjelper vel ingenting...

What?! Da hadde jeg vært utrolig skuffet...

Ingenting skjer dessverre automatisk uten at det avtales/ endres i banken.

Men hadde han tidligere selvstendig disposisjonsrett? Eller har dere hatt det slik at begge må signere? Hvis begge må signere har han i så fall forfalsket din signatur...

Hvilket navn står kontoen i? Deres eller barnas? Hvis den står i barnas navn er det mulig dere kan fremme et regresskrav dersom han ikke frivillig signerer et gjeldsbrev og betaler gradvis tilbake.

Skrevet

Ring banken i morgen, for her kan det hende noen har gjort noe galt altså... Jeg var i Nordea for å tømme en konto som er datteren min sin der (overføre de 17.000,- som sto der over til kontoen hennes i en annen bank) men det fikk jeg ikke lov til. Damen i nordea sa at begge foreldrene måtte komme og skrive under for å gjøre det...

Nordea har egne og strengere regler. Dette er opp til hver bank.

Skrevet

For det første er han et jævla rasshøl og jeg hadde anmeldt det, men vet ikke hva godt som kommer ut av det og om det er noen vits.

For det andre så må du nesten ta litt skyld selv også som har gått ut i fra at han ikke kan disponere fordi du har foreldreansvaret. Tror ikke du hadde kunne åpnet en konto i barnas navn engang uten hans godkjennelse. Skal ikke si det 100 % sikkert da jeg ikke vet om hun jeg jobber med som prøvde det har fullt foreldreansvar eller ikke, men uansett...

Ja, innser at det også er min skyld. Men å stjele fra sine egne barn, det trodde jeg ikke engang han ville kunne finne på å gjøre... Jeg har aldri tatt ut penger fra hbarnas konto, men da vi var gift trodde jeg at vi måtte signere begge to for å få uttak...

Men å ha foreldreansvaret alene gjør at jeg kan gjøre "alt " alene altså. Han har ingenting med barna sine å gjøre...

Skrevet

Jeg står som disponent på mine barns kontoer. Det samme gjør mannen min. Vi kan ta ut penger hver for oss uten problemer. Det betyr likevel ikke at faren hadde lov til å ta ut penger. Jeg har disposisjonsrett over flere andre kontoer også, både på jobben og i idrettslaget. Det betyr ikke at jeg kan bruke pengene som jeg vil. Det er godt mulig at faren i din sak vil ha rett til halvparten av pengene, men sansynlig vis ikke alt. Det kommer nok ann på hvordan dere gjorde skiftet da dere gikk fra hverandre.

Anonymous poster hash: a7e00...502

Skrevet

Fant dette  på nettet. Så er da spørsmålet hva slags  avtale ble inngått når kontoene ble åpnet.

Må begge signere ved uttak?

Disponering av barnas konto
Dersom dere har opprettet konto i barnas navn, må banken få beskjed om hvem som skal disponere disse midlene. Inntil banken får melding, vil banken holde seg til de disposisjonsavtaler som foreligger. Hovedregelen er at begge foreldre med foreldreansvar må disponere barnets konto i fellesskap.

Jeg hadde uansett kontaktet banken i morgen. Så anmeldt dette.

Uansett om han kan disponere kontoene alene, så kan ha ikke stjele barnas penger.

Anonymous poster hash: cf3e9...974
Skrevet

Jeg står som disponent på mine barns kontoer. Det samme gjør mannen min. Vi kan ta ut penger hver for oss uten problemer. Det betyr likevel ikke at faren hadde lov til å ta ut penger. Jeg har disposisjonsrett over flere andre kontoer også, både på jobben og i idrettslaget. Det betyr ikke at jeg kan bruke pengene som jeg vil. Det er godt mulig at faren i din sak vil ha rett til halvparten av pengene, men sansynlig vis ikke alt. Det kommer nok ann på hvordan dere gjorde skiftet da dere gikk fra hverandre.Anonymous poster hash: a7e00...502

Men pengene er jo barna sine..., og de er ikke døde. Da kan vel ikke far ha rett på noen av pengene ? Han har ikke samvær og derfor ingen utgifter ift barna heller...

Skrevet

Om han har vært med på å spare opp pengene når dere var gift kan det godt hende han har rett på å være med på å bestemme når pengene skal brukes og til hva. Vet andre som har gått fra hverandre som har delt barnas sparekonto i to og disponert hver sin konto for barnet etter bruddet..

Men han kan umulig ha lov til å tømme kontoene og bruke på seg selv, kontakt bank og politi i morgen!

Skrevet

Om han har vært med på å spare opp pengene når dere var gift kan det godt hende han har rett på å være med på å bestemme når pengene skal brukes og til hva. Vet andre som har gått fra hverandre som har delt barnas sparekonto i to og disponert hver sin konto for barnet etter bruddet..

Men han kan umulig ha lov til å tømme kontoene og bruke på seg selv, kontakt bank og politi i morgen!Anonymous poster hash: 57503...c7e

Han har ikke engang det, vært med på å spare altså. Det ene av barna våre har selv arbeidet inn et ganske stort beløp. Ellers er det bursdagspenger, julepenger og barnetrygd. Og ettersom han ikke har samvær eller engang kontakt kan han jo ikke ha rett på barnas penger.... ???

Får ikke engang kontakt med han, så får ikke spurt han hva han har tenkt på.... Har ikke snakket med han på over et år...

Skrevet

Ja, innser at det også er min skyld. Men å stjele fra sine egne barn, det trodde jeg ikke engang han ville kunne finne på å gjøre... Jeg har aldri tatt ut penger fra hbarnas konto, men da vi var gift trodde jeg at vi måtte signere begge to for å få uttak...

Men å ha foreldreansvaret alene gjør at jeg kan gjøre "alt " alene altså. Han har ingenting med barna sine å gjøre...

Er det noe jeg (dessverre) har lært er det å ikke stole helt på noen, ikke engang han jeg er sammen med, når det kommer til penger...

Og det er bare en liten del som er din skyld egentlig, men de fleste er dessverre litt "naive" helt til det skjer noe som gjør at man endrer seg. Her er det jo snakk om en haug av penger egentlig! 

Har du noe bevis for at du har satt inn noe av disse pengene eller er det han som har satt inn alt? For det vil ha noe å si i en eventuell sak!

Skrevet

Men å ha foreldreansvaret alene gjør at jeg kan gjøre "alt " alene altså. Han har ingenting med barna sine å gjøre...Anonymous poster hash: 42380...8f7

Er det noe jeg (dessverre) har lært er det å ikke stole helt på noen, ikke engang han jeg er sammen med, når det kommer til penger...

Og det er bare en liten del som er din skyld egentlig, men de fleste er dessverre litt "naive" helt til det skjer noe som gjør at man endrer seg. Her er det jo snakk om en haug av penger egentlig! 

Har du noe bevis for at du har satt inn noe av disse pengene eller er det han som har satt inn alt? For det vil ha noe å si i en eventuell sak!

Han har ikke satt inn fem kroner engang. Så ja, har bevis for at en del av pengene er overført fra min konto. Noe er fra jobben til det ene barnet. Og noe er satt inn av barna selv etter bursdager, jul osv...

Burde sluttet å være naiv ift barnefaren for lenge siden...

Skrevet

Jeg står som disponent på mine barns kontoer. Det samme gjør mannen min. Vi kan ta ut penger hver for oss uten problemer. Det betyr likevel ikke at faren hadde lov til å ta ut penger. Jeg har disposisjonsrett over flere andre kontoer også, både på jobben og i idrettslaget. Det betyr ikke at jeg kan bruke pengene som jeg vil. Det er godt mulig at faren i din sak vil ha rett til halvparten av pengene, men sansynlig vis ikke alt. Det kommer nok ann på hvordan dere gjorde skiftet da dere gikk fra hverandre.Anonymous poster hash: a7e00...502

Men pengene er jo barna sine..., og de er ikke døde. Da kan vel ikke far ha rett på noen av pengene ? Han har ikke samvær og derfor ingen utgifter ift barna heller... Anonymous poster hash: 42380...8f7

Problemet med penger som spares i barnas navn er at de bare til en viss grad kan sies å være barnas egne. Penger barna tjener må for eksempel foreldrene noen ganger skatte av og trenger foreldrene sossialstønad kan det kreves at barnas sparepenger brukes først. Så lenge barna er umyndige er det foreldrene som i stor grad bestemmer hva pengene skal brukes til, også om det er nedbetaling av egen gjeld eller røyk.

Jeg er veldig usikker på hva resultatet ville bli juridisk i en situasjon som HI skisserer.

Skrevet

Men pengene er jo barna sine..., og de er ikke døde. Da kan vel ikke far ha rett på noen av pengene ? Han har ikke samvær og derfor ingen utgifter ift barna heller... Anonymous poster hash: 42380...8f7

Problemet med penger som spares i barnas navn er at de bare til en viss grad kan sies å være barnas egne. Penger barna tjener må for eksempel foreldrene noen ganger skatte av og trenger foreldrene sossialstønad kan det kreves at barnas sparepenger brukes først. Så lenge barna er umyndige er det foreldrene som i stor grad bestemmer hva pengene skal brukes til, også om det er nedbetaling av egen gjeld eller røyk.

Jeg er veldig usikker på hva resultatet ville bli juridisk i en situasjon som HI skisserer.Anonymous poster hash: a7e00...502

Gjelder det også penger barna selv har tjent ? ?

Skrevet

Gå først i banken i morgen, be om en utskrift og vis dem at du har foreldreansvaret alene og da ikke kan skjønne hvordan de har tillatt dette uten ditt samtykke. Få så med deg all dokumentasjon og gå til politiet eller advokat, drit å prøve å få tak i han, han har da tydligvis ikke prøvd å få tak i dere for å "låne" penger.....fy for en drittsekk.

Anonymous poster hash: 365bc...d3f
Skrevet

Jeg er veldig usikker på hva resultatet ville bli juridisk i en situasjon som HI skisserer.Anonymous poster hash: a7e00...502

Gjelder det også penger barna selv har tjent ? ? Anonymous poster hash: 42380...8f7

I forhold til sossialtrygd, ja, så vidt jeg vet. Ved samlivsbrudd vet jeg ikke hvordan det vurderes om foreldrene ikke blir enige.

Skrevet

Men du har vel mulighet til å se bevegelsene på kontoen gjennom nettbank?

Anonymous poster hash: cc3db...3ba

Skrevet

Men du har vel mulighet til å se bevegelsene på kontoen gjennom nettbank?Anonymous poster hash: cc3db...3ba

Jada. Ser datoene pengene er tatt ut på, og ser hvor de er tatt ut fra... Hjelper bare ikke så mye...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...