Gå til innhold

Noen leger her inne som kan gi meg ett lite svar? selexid

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vært hos legen i dag og har fått selexid 400 mg (istedefor 200 mg, som jeg gav klar beskjed om til legen at det er det jeg har fått før, og det funket helt fint) hvorfor skal en lege trø gjennom at jeg skal påføre min kropp dobbel dose antibiotika når den ikke trenger det (uvi)

i tilegg til dette er størrelsen på tablettene ett voldsverk så jeg har overhodet ingen intensjon om å ta de.. venter til i morgen og drar omså til ny lege for å få en annen resept på 200 mg. 

Hvorfor skal de sette meg på dobbel kur når jeg ikke trenger det?

hvorfor svarte ikke legen meg på dette når jeg spurte rett ut?

og hvorfor står det veldig i klartekst i vedlegget til disse at de burde tas med vann/mat pga fare for sår i spiserøret? (det står ikke i de som er 200 mg) 

*frustrert*

(Samme som 2.trim)

Anonymous poster hash: 0d03a...58f
Skrevet

Høres veldig rart ut

Hvor mange dager skal du gå på kuren?

Usikker og stolt lege kanskje?

Anonymous poster hash: 846b6...61e

Skrevet

Høyere kur på kortere tid kanskje?

Men skjønner ikke helt problemet ditt.

Anonymous poster hash: b3676...53c
Skrevet

Høyere kur på samme tid. 7 dager. Skjønner det ikke. Har ikke startet kuren,og tar kontakt med legevakten/medisinske telefonen nå for å få annen resept. Kan ikke forstå hva de egentlig driver med :(

Problemet mitt? For det første ville ikke legen svare meg på de tingene jeg hadde spørsmål om,*hvorfor en høyere kur (dobbel)? Hvorfor endre dette manuelt når ikke maskinen engang ville skrive ut 400 mg (endret med kulepenn på resepten) ? Føltes som om jeg ble mer eller mindre klappjaget ut av kontoret med beskjed om å dra til apoteket.. 

Og hvorfor pålegge kroppen en dobbel kur når den ikke trenger det? Tidlig i sykdomsforløpet, foreløpig lite bakterier osv.. 

Skrevet

Sikkert fordi du er gravid. UIV når man er gravid er ingen spøk.

Anonymous poster hash: a3938...0bf
Skrevet

Hvis du er gravid, er det helt riktig at du skal ha 400 mg i 7 dager. Ikke-gravide behandles med 200-400 mg tre ganger daglig i 3-7 dager. Legen har gjort en helt riktig vurdering i ditt tilfelle, hvis du er gravid.

Hilsen apoteker.

Anonymous poster hash: 8f8eb...3dc

Skrevet

Da jeg hadde uvi sist (litt over en mnd siden) fikk jeg 200 mg. Samme sist svangerskap. Legen sa til og med at medisinen hadde gjort det den skulle siden det var over en mnd siden sist jeg hadde uvi.

Så hvorfor er det da riktig av legen å gjøre en helt annen vurdering nå,og ikke svare meg på hvorfor.? 

Greit at det er farligere med uvi når man er gravid, men man skal heller ikke spøke med mengden penicillin man putter i kroppen.?

TS

Skrevet

Etter et utall uvi siste året fikk jeg samme dose som deg sist gang og bank i bordet. Ikke hatt uvi etter den dosen. Mistenker at hvis jeg hadde fått denne dosen 1. gang, ville jeg tatt knekken på sykdommen med en gang og ikke hatt det en gang i mnd siste år.

Skrevet

Da jeg hadde uvi sist (litt over en mnd siden) fikk jeg 200 mg. Samme sist svangerskap. Legen sa til og med at medisinen hadde gjort det den skulle siden det var over en mnd siden sist jeg hadde uvi.

Så hvorfor er det da riktig av legen å gjøre en helt annen vurdering nå,og ikke svare meg på hvorfor.?

Greit at det er farligere med uvi når man er gravid, men man skal heller ikke spøke med mengden penicillin man putter i kroppen.?

TS

Wild guess, men legen antar kanskje at siden det bare er en måned siden sist kan det være at de sterkeste bakteriene har overlevd og at infeksjonen i denne omgangen derfor er vanskeligere å ta knekken på.

Da trenger du en heftigere kur for å unngå å ende opp med kronisk uvi/resistente bakterier.

Synes du er vel hissig til å ha lite kunnskap om legens vurdering.

Anonymous poster hash: aa3cc...df8

Skrevet

TS

Jeg anbefaler deg å gjøre som legen har bestemt. Du har ingen medisinsk kompetanse som gjør at du kan vurdere hvilken behandling som passer i din situasjon. Hvorfor overprøve legen når det handler om uvi i svangerskapet?

Skrevet

Men når legen står der og sier til meg at dette er ikke den samme uvi som sist, det er så lenge siden at medisinene har gjort sitt på den forrige. 

Og som nevnt over er det ikke kronisk eller ressistente bakterier, det er tidlig i sykdomsforløpet og det var lite bakterier i urinprøven .. 

Ja, er akkurat derfor jeg er hissig, på grunn av legens nekt på å svare meg, og å gi meg den informasjonen jeg ville ha og spurte etter når jeg var der.

Er jo greit at de "bare er legevakt" og har så å så lang tid, men de må da svare på de tingene pasientene lurer på?

TS

Skrevet

Er ikke snakk om å overprøve legen, her er snakk om å få den informasjonen man trenger og ber om.

Ts

Skrevet

Og ang det med spiserøret. Større pille=større sjans til å stoppe opp der om man ikke svelger med nok vann. Siden du nettopp har hatt uvi er det riktig å nå gi høyere dose. Du virker veldig vrang. Slitsomt for legen...

Anonymous poster hash: 81ff2...c98

Skrevet

Din kropp, ditt valg. Du står fritt til å ikke gjennomføre behandling, men jeg synes du virker vrang.

Skrevet

Er ikke vrang.Men forventer faktisk å få svar på spørsmål når man er hos legen. Er jo en grunn til at man er der, og når man da får utskrevet medisiner og lurer på hvorfor det er endringer etc i medisinene enn hva tidligere,så burde vel legen svare,istedefor å jage meg på apoteket?

Skrevet

Er ikke vrang.Men forventer faktisk å få svar på spørsmål når man er hos legen. Er jo en grunn til at man er der, og når man da får utskrevet medisiner og lurer på hvorfor det er endringer etc i medisinene enn hva tidligere,så burde vel legen svare,istedefor å jage meg på apoteket?

Som apoteker, er mitt råd at du starter behandling og tar kontakt med gastlegen på mandag for evt annen behandling. Legens vurdering er helt riktig, retningslinjer for antibiotikabehandling er fulgt og du har ingenting å sette fingeren på. Allikevel gjør du det, og da oppfattes du som vrang.

En uvi er ikke bare en uvi, det er mange grunner til at man får uvi. Du har ingen mulighet til å vurdere hva som er best behandling, med mindre du er lege eller farmasøyt selv.

Skrevet

Nei, og det er jo akkurat derfor jeg ville ha svar på mine spørsmål hos legen i går. Jeg har nå snakket med lege på telefonen, han var da inne på min journal og sjekket tingene der,og han klarte heller ikke å forstå hvorfor legen hadde satt meg på dobbel dose, siden 200mg skulle være nok både etter prøvesvarene, symptomene og det legen jeg var hos hadde skrevet i min journal.

Ts

Skrevet

Nei, og det er jo akkurat derfor jeg ville ha svar på mine spørsmål hos legen i går. Jeg har nå snakket med lege på telefonen, han var da inne på min journal og sjekket tingene der,og han klarte heller ikke å forstå hvorfor legen hadde satt meg på dobbel dose, siden 200mg skulle være nok både etter prøvesvarene, symptomene og det legen jeg var hos hadde skrevet i min journal.

Ts

Så del tablettene i to, ta halvparten og lever ny urinprøve om ti dager da. Er det så vanskelig? Du hadde ikke hørt på legen om det sto om liv en gang. Det er pasienter som deg som gjør det slitsomt å være helsepersonell.

Skrevet

Herregud, er det mulig å være trangsynt eller? "Hadde ikke hørt på legen om det sto om liv".. Er du morsom eller?  Slitsomt å være helsepersonlell? Ja, så start å gjør jobben dere er der for gjøre.

ts

Skrevet

Del den i to da sur megga høne!

Anonymous poster hash: 47a0b...7d3
Skrevet

Herregud, er det mulig å være trangsynt eller? "Hadde ikke hørt på legen om det sto om liv".. Er du morsom eller? Slitsomt å være helsepersonlell? Ja, så start å gjør jobben dere er der for gjøre.

ts

Legen har gjort alt riktig slik du beskriver det, og da er det lov å bli oppgitt. Du hadde klaget uansett så lenge du ikke fikk det akkurat som du ville.

Det mest slitsomme med å være lege, farmasøyt eller annet helsepersonell, er pasienter som skal diskutere alle avgjørelser om behandling, helt ned til valg av plaster.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Vær vennlig å hold dere på et saklig nivå.

UndrendeUllteppe

Brukermoderator

Skrevet

Er jo ikke snakk om å være værken sur eller vrang. Hadde bare legen svart meg på det ene spm jeg hadde om "hvorfor er dosen dobbel, hva har endret seg"? i stedenfor å sende meg til apoteket uten anelse, så hadde jo ikke dette vært ett issue. Jeg har jo fått svar fra annen lege at 400mg ikke er nødvendig, at 200 mg er nok med mine prøveresultater som er registrert i journalen. Så det er ikke noe tema lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...