Gå til innhold

Noen leger her inne som kan gi meg ett lite svar? selexid

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos legen i dag og har fått selexid 400 mg (istedefor 200 mg, som jeg gav klar beskjed om til legen at det er det jeg har fått før, og det funket helt fint) hvorfor skal en lege trø gjennom at jeg skal påføre min kropp dobbel dose antibiotika når den ikke trenger det (uvi)

i tilegg til dette er størrelsen på tablettene ett voldsverk så jeg har overhodet ingen intensjon om å ta de.. venter til i morgen og drar omså til ny lege for å få en annen resept på 200 mg. 

Hvorfor skal de sette meg på dobbel kur når jeg ikke trenger det?

hvorfor svarte ikke legen meg på dette når jeg spurte rett ut?

og hvorfor står det veldig i klartekst i vedlegget til disse at de burde tas med vann/mat pga fare for sår i spiserøret? (det står ikke i de som er 200 mg) 

*frustrert* 

Anonymous poster hash: 0d03a...58f

Fortsetter under...

Hvor mange uker er du? Legene er ekstra obs på store infeksjoner rundt ukene 20-25 fordi det kan gi fatale konsekvenser som vannavgang, for tidlig fødsel osv osv. Så ofte drøyer de ikke med å gi store doser så tidlig som mulig, bare det ikke er fare for fosteret. Noe selexid 400 mg ikke er! Dette er også en bra dose dersom uvi'en skulle videreutvikle seg til nyrebekkenbetennelse... Hadde jeg vært deg og i ovennevnte uker eller tidligere i svangerskapet hadde jeg tatt dem for min egen og den lilles del... En baby før uke 23 reddes ikke :(

En annen ting du kan gjøre med tabletten, siden den ikke har delestrek/kors (200 mg har heller ikke hverken delestrek/kors), er å knuse den og blande med feks syltetøy. Ikke alle medikament kan gjøres det med, men selexid kan knuses og inntas slik pga opptaksmåten i kroppen.

Jeg er ikke lege, men sykepleier! :D

Er ikke lege, men har også hatt sterkere kurer selexid som gravid enn ellers.

Forstår det som at det er vanlig og nødvendig, viktig at man tar alle bakteriene skikkelig, og ikke forsiktig/litt og litt da antibiotikaen kan miste sin virkning. Som gravid må blærekatarren vekk, kan føre til tidlige rier og alskens dumme greier.

Ville stolt på legen, dette er nok prosedyre, og tatt kuren.

Hei,

Normaldose er 200-400mg i 3-7dager, men i følge legemiddelprodusentens forskning viser det at 400mg ofte er nødvendig. Altså er faren for oppblomstring av infeksjon ofte høy når en bruker f.eks bare 200mg i 3 dager, som hos mange lege sitter som en stnadardbehandling.

Når det gjelder gravide med uvi skal de alltid behandles lenger 5-7 dager. Jeg er lege selv, og velger som regel 400mg i 7 dager til gravide, fordi faren for oppblomstring av infeksjon er minst da. jeg pleier å si dette til pasientene mine, fordi mange er vant til 200mg i 3 dager.

Det er ingen fasit på dette svaret, men jeg er sikker på at legen har en god grunn til å gi deg 400mg. Jeg vil uansett anbefale deg å bruke selexid i 7 dager, uavhengig av dose.

Som andre skriver er uvi i svangerskap ikke noe å ta lett på. Bakterier i urin hos gravide skal alltid behandles, selv uten symptomer. Det er en av grunnen til at det tas urinprøver ved hver kontroll. Man behandler ikke bakterier i urin hos ikke-gravide så lenge de ikke har symptomer.

Det er ikke et must å ta med mat uavhengig av størrelse. Men de bør tas med rikelig drikke. De kan deles og knuses uten problem. :)

Håper du blir kvitt uvi snart:)

Anonymous poster hash: 9af4e...010

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...