mammadrøm Skrevet 21. februar 2014 #1 Del Skrevet 21. februar 2014 Da jeg var på ultralyd på riksen i går, så legen noe som så ut som en polypp på livmorhalsen. Hun mente den ikke skulle ha noe å si for eggets evne til å feste seg, men at jeg burde få en undersøkt/evnt fjernet ved gynekologisk avdeling i rommet ved siden av. Jeg hadde en dårlig opplevelse med denne legen og glemte derfor å be om henvisning til gu. Jeg skal ha uttak allerede på mandag så rekker ikke å gjøre noe med det nå. Jeg har googlet om polypper og leser flere skrive at de an påvirke fruktbarheten og virke som en spiral slik at egg ikke får festet seg. Noen som vet noe om polypper?? Har jeg grunn til bekymring eller kan jeg ta det med ro? Takknemlig for alle svar:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144122111-polypp-p%C3%A5-livmorhalsen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nå prøver vi igjen Skrevet 21. februar 2014 #2 Del Skrevet 21. februar 2014 Da jeg var på ultralyd på riksen i går, så legen noe som så ut som en polypp på livmorhalsen. Hun mente den ikke skulle ha noe å si for eggets evne til å feste seg, men at jeg burde få en undersøkt/evnt fjernet ved gynekologisk avdeling i rommet ved siden av. Jeg hadde en dårlig opplevelse med denne legen og glemte derfor å be om henvisning til gu. Jeg skal ha uttak allerede på mandag så rekker ikke å gjøre noe med det nå. Jeg har googlet om polypper og leser flere skrive at de an påvirke fruktbarheten og virke som en spiral slik at egg ikke får festet seg. Noen som vet noe om polypper?? Har jeg grunn til bekymring eller kan jeg ta det med ro? Takknemlig for alle svar:-) Hei mammadrøm:))) Her er noe jeg fann når jeg googlet...står om fertilitet, og at det kan påvirke graviditet ved IVF. Håper du får tatt den fort, så du slipper å gå og vente så lenge:-/ Har selv måtte utsette IVF pga måtte operere bort en god del av livmorhalstappen. Håper du fikk litt svar til tross for at jeg ikke vet noe om dette. Komplikasjoner av livmor polypper Enten livmor polypper føre til infertilitet er fortsatt kontroversielt. Imidlertid, hvis du har livmor polypper og du har opplevd ufruktbarhet, fjerning av polypper kan øke fruktbarheten. I en studie, infertile kvinner som gjennomgikk kirurgisk polypp fjerning (hysteroskopisk polypectomy) hadde mye høyere graviditet priser - 63 prosent mot 28 prosent - etter intrauterin inseminasjon (IUI) enn gjorde kvinner med livmor polypper som gjennomgikk IUI alene. Livmor polypper kan også presentere en økt risiko for spontanabort hos kvinner som gjennomgår in vitro fertilisering (IVF). Hvis du gjennomgår IVF behandling, og du har livmor polypper, legen vil trolig anbefale polypp fjerning før embryo transfer. Livmor polypper Livmor polypper er vekster festet til innerveggen av livmor og stikker inn i livmorhulen. Overvekst av celler i slimhinnen i livmoren (endometrium) fører til dannelse av uterine polypper. Størrelsene på livmor polypper varierer fra noen få millimeter - ikke større enn et sesamfrø - til flere centimeter - golf ball størrelse eller større. De er festet til livmorveggen av en stor base eller en tynn stilk. Du kan ha én eller mange livmor polypper. De vanligvis bo inneholdt i livmoren din, men noen ganger, de kan gli ned gjennom åpningen av livmor inn fødselskanalen. Selv om de kan skje hos yngre kvinner, livmor polypper hyppigst forekommer hos kvinner i 40-årene og 50-årene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144122111-polypp-p%C3%A5-livmorhalsen/#findComment-146142436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammadrøm Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 21. februar 2014 Takk for info! Nå skal jeg i hvert fall sørge for å få den fjernet... Men rekker ikke å gjøre det før dette forsøket, så må vente dessverre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144122111-polypp-p%C3%A5-livmorhalsen/#findComment-146142462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nå prøver vi igjen Skrevet 21. februar 2014 #4 Del Skrevet 21. februar 2014 Kanskje det er akkurat på dette forsøket du vil lykkes, når du tror at det ikke går Jeg skal heie på deg og sende deg masse gode tanker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144122111-polypp-p%C3%A5-livmorhalsen/#findComment-146142509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammadrøm Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 21. februar 2014 Kanskje det er akkurat på dette forsøket du vil lykkes, når du tror at det ikke går Jeg skal heie på deg og sende deg masse gode tanker <3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144122111-polypp-p%C3%A5-livmorhalsen/#findComment-146142584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
all i want is u Skrevet 22. februar 2014 #6 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg hadde polypp i livmora. Ble anbefalt av Hausken å fjerne den da den kunne være i veien for egget når det skulle feste seg. Jeg måtte vente et par uker etter at den ble fjernet før jeg kunne fortsette med forsøk pga at det måtte heles inni der. En polypp i livmorhalsen vil vel derimot kun eventuelt påvirke passasje av sædceller fra vagina til livmor. Og ved ivf så skal jo ingenting passere igjennom livmorhalsen siden det befruktede egget plasseres direkte i livmora. Jeg mener derfor bestemt at denne polyppen ikke vil ha noe å si for forsøket ditt, uten at jeg er noen ekspert da. Men den sitter jo ikke på et sted som vil være aktuelt for et egg å feste seg for å gi et vellykket svangerskap uansett. Lykke til med uttaket og resten av forsøket!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144122111-polypp-p%C3%A5-livmorhalsen/#findComment-146144054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammadrøm Skrevet 22. februar 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg hadde polypp i livmora. Ble anbefalt av Hausken å fjerne den da den kunne være i veien for egget når det skulle feste seg. Jeg måtte vente et par uker etter at den ble fjernet før jeg kunne fortsette med forsøk pga at det måtte heles inni der. En polypp i livmorhalsen vil vel derimot kun eventuelt påvirke passasje av sædceller fra vagina til livmor. Og ved ivf så skal jo ingenting passere igjennom livmorhalsen siden det befruktede egget plasseres direkte i livmora. Jeg mener derfor bestemt at denne polyppen ikke vil ha noe å si for forsøket ditt, uten at jeg er noen ekspert da. Men den sitter jo ikke på et sted som vil være aktuelt for et egg å feste seg for å gi et vellykket svangerskap uansett. Lykke til med uttaket og resten av forsøket!!!! Takk for godt svar! Da prøver jeg å ikke tenke på den før dette forsøket, så får jeg heller prøve å få den fjernet om det ikke skulle gå nå:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144122111-polypp-p%C3%A5-livmorhalsen/#findComment-146144125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå