Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

VI har kjøpt besafe av den grunn at den har fempunktssele, ikke bare trepunkt slik som maxicosi sine. I tillegg har vi bil med isofix-fester så vi har kjøpt med base. 

Vi gikk for fempunktssele fordi det vil bli en jevnere fordeling av krefter ved ulykke enn en trepunktssele... Håper jo selvfølgelig ikke at det er noe vi skal teste ut, men her står sikkertheten høyt i kurs, og jeg har en mann som har lest seg godt opp på barneseter før vi kjøpte. Britax hadde også fempunktsseler, men basene til stolene dems virket ikke like stabile som besafe sine, når de var festet med isofix-festene. Vi har alle forskjellige meninger og prioriteringer så man må vel bare finne den som passer best ut i fra ønske, behov og bil :) 

Men Maxicosi har baser som kan festet både med isofix fester og seler, det har ikke besafe... 

Vi kikket både hos Babyshop og Barnas hus, og de hadde kun Maxi-Cosi i trepunktssele... Hvis gu går inn på produktinformasjon om Maxi-Cosi sine seter på babyshop.no så står det der også at de har trepunktsseler. Jeg ble litt skuffet over akkurat det, for har hørt så mye positivt om Maxi-Cosi sine seter. De ser og litt romsligere ut enn Besafe sine, men her la mannen ned veto når de kun hadde trepunktssele...

Det er absolutt verdt å lese litt om de forskjellige setene før man kommer i butikken, for det er masse å huske på når man står der og skal handle. Min erfaring er at det har vært stor forskjell på servicen og infoen i de forskjellige butikkene. For oss som venter nr 1, så har det jo vært en hel jungel av informasjon å sette seg inn i ;)

Lykke til i jakten! :)

Er det noen av dere som har satt dere godt inn i det som vil ta en kjapp forklaring for oss/meg som er helt nybegynner på dette? Fniis, helt gresk på dette! Hva indikerer 3 punkt og 5 punkts sele? Skjønt at det er lurt les base under stolen så den lett kan tas med, men isofix er det det samme som base? Passer ikke alle baser i nye biler? Kan selvfølgelig Google alt dette, men om noen med litt peil har lyst å ta en kjapp runde hadde det vært fantastisk:D

Isofix er en spesiell måte å feste sete på, i nyere biler. Men de fleste biler nå har isofixfester. Isofix gjør det enklere å feste bilstolen. Det er to "metallpinner" man fester i to hull i setet. Man klikker det på plass. Må allikevel festes med bilsens egne seler i tillegg (tror jeg)

3 punktbelte på en babystol er to seler over skuldrene og 1 mellom bena.

Med en 5 punktssele har skulderselen feste på siden ved hoftene også.

Isofix er en spesiell måte å feste sete på, i nyere biler. Men de fleste biler nå har isofixfester. Isofix gjør det enklere å feste bilstolen. Det er to "metallpinner" man fester i to hull i setet. Man klikker det på plass. Må allikevel festes med bilsens egne seler i tillegg (tror jeg)

Vi må ikke bruke bruke bilens belter. Vi bare klikker bilstolen oppi basen, så sitter den fast :)

Annonse

Besafe har 5 punkt sele. Maxicosi har 3.

Besafe sitt ble brukt av 1 åringen her, så str kommer nok heller Ann på babyen...

Men har hatt begge og begge er jo bra. Jeg får bare små babyer og da syns hev besafe var lunere for dem. Så etter to stk hadde brukt maxicosi kjøpte jeg besafe

Vi hadde besafe izi sleep sist, besafe er trygge, gode seter, men tunge. Denne gangen tror jeg vi skal ha britax Babysafe plus II. Det er det som er best i test nyligst, såvidt jeg har forstått. Maxi cosi cabriofix ble best i test i 08 og 09 eller noe slikt. Det er ihvertfall lettere enn besafe sine. Sete 2 blir nok besafe igjen, det går liksom alltid igjen som det beste 1-4års setet. Det er greit å lese testene på forbrukerrådets sider. Det viktigste er uansett at det er isofix, bakovervendt (noe alle babystoler er), montert riktig og at fempunktsselene er godt nok strammet til.

Endret av L-8

jeg har vært kjempefornøyd med Maxi cosi sitt sete. Synes det er tipp topp med 3 pukt sele da det er lettere å få spent babyen skikkelig fast i stolen. Hvis du skal ha dunpose i bilstolen så er de tilpasset 3 punkts belte.
Foruten det er setet lett å bære, kan brukes som man vil med belte eller base. Vi har brukt en phil og ted trille i sommer med adapter til Maxi cosi. virker som det er lettere å få tak i adaptere/triller som du kan klikke setet rett på. (min observasjon så det kan være at det ikke stemmer)
Begge setene du spør om har jo byttet på å være best i test så det jeg hadde gjort hvis jeg var deg var å ta en tur i butikken å se, løfte, kjenne etc :)

Takk for gode svar og meninger. Siden jeg var bortreist under supertulbudet så var det gubben som fikk i oppgave å se, løfte og kjenne. Tror det ble maxicosi sitt . Genialt med at man kan bruke sete uten isofix også da jeg gjerne tar toget til mine foreldre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...