Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Blir kvalm! Det er så åpenlyst hva hun holder på med, men sjefen nyter det og hun får jo alle "fordelen" Vi startet samtidig i januar 2013, begge i 8 mnds vikariat. I sommer ble det utlyst 1 fast stilling, denne fikk jo hun såklart, selvom jeg har utdanning, mens hun ikke har det. Hun hadde heller ingen erfaring innenfor yrket før hun begynte i januar i fjor. Vi har begge fått gode tilbakemeldinger fra både sjefen og kollegaer, men en del kollegaer mener hun maser og fjaser en del og de ble overrasket over at hun fikk den faste stillingen i august. Dette fortalte de til meg, jeg fikk fortsette vikariatet ut 2013, ble utlyst en fast stilling i desember og denne fikk jeg i desember. På arbeidsplassen så har vi mange forskjellige oppgaver,og vi rullerer på de. Hun har fått opplæring i 5 av oppgavene, mens jeg har fått opplæring i 3 av oppgavene. Jeg spurte sjefen for en uke siden om det var mulig å få opplæring i noe nytt siden jeg har holdt på med det samme i 4 mnd nå. Hun svarte at jeg måtte vente litt fordi det er en del som er sykemeldt osv. Greit tenkte jeg, men nå nettopp kom sjefen inn og sa at neste uke skal xxxxxx(hun som smisker sånn) få opplæring i en annen arbeidsoppgave. Dvs at da har hun fått opplæring i 6 forskjellige arbeidsoppgaver, mens jeg bare har tre. To av de arbeidsoppgavene jeg har opplæring i er arbeid som er utrolig kjedelig og ikke minst er det lite arbeid, (ingen på jobben som liker å jobbe med de oppgavene pga det) noe som medfører at jeg sitter halve dagen uten å egentlig gjøre noe. Og det har jeg jobbet med i 4 mnd uten å klage. Synes det er så urettferdig at hun skal få fordeler fordi hun smisker så jævlig! Og nei er ikke bare jeg som har lagt merke til smiskingen. Så hva gjør jeg? Begynner å smiske jeg også, tar det opp med sjefen eller bare holder jeg kjeft og fortsetter med å sitte halve dagen uten arbeid? Ikke har jeg vært vekke fra jobb heller siden jeg begynte for 1 år siden, utenom 2 syktbarndager og en dag da jeg måtte gå 1 time tidligere pga jeg skulle til legen. Hun andre har vært sykemeldt 2 ganger og vært vekke mye med syke barn. Så hva gjør jeg? Tar jeg det opp? Tror nok ikke sjefen innser at hun smisker sånn med henne, sjefen er litt sånn høy i hatten"jeg er så viktig" person. Anonymous poster hash: 5b4c0...95b
ostepop123 Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 Det er jo din tolkning at det er smisk og ikke god kjemi, for eksempel, så akkurat den delen ville jeg latt ligge. Det blir uansett spekulasjon fra din side, og er ikke konstruktivt i det hele tatt. Fokusér på det som er konkret, og det er at du har mindre variasjon i dine arbeidsoppgaver. Dét ville jeg tatt opp med sjefen på en skikkelig måte. Prøv å være rolig og saklig. Skriv ned argumentene dine på forhånd, sånn som i innlegget ditt her, men fjern alt som egentlig handler om den andre personen - fokuser på deg!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 21. februar 2014 #3 Skrevet 21. februar 2014 Det virker som om hun liker henne bedre rett og slett. Kanskje de har en bedre kjemi og at hun er mer på tilbudsfronten? Er de venninner fra før? Hadde jeg vært deg, så ville jeg nok sagt ifra litt mer tydelig om at jeg gjerne ønsket mer opplæring og få andre tilleggsoppgaver.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 Det er jo din tolkning at det er smisk og ikke god kjemi, for eksempel, så akkurat den delen ville jeg latt ligge. Det blir uansett spekulasjon fra din side, og er ikke konstruktivt i det hele tatt. Fokusér på det som er konkret, og det er at du har mindre variasjon i dine arbeidsoppgaver. Dét ville jeg tatt opp med sjefen på en skikkelig måte. Prøv å være rolig og saklig. Skriv ned argumentene dine på forhånd, sånn som i innlegget ditt her, men fjern alt som egentlig handler om den andre personen - fokuser på deg!At det er smisking er jeg ganske sikker på, jeg er ikke den eneste som legger merke til det. Og hun har selv sagt rett etter hun smisket med sjefen og sjefen gikk ut" man kommer langt med å smiske" Hi Anonymous poster hash: 5b4c0...95b
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #5 Skrevet 21. februar 2014 Det virker som om hun liker henne bedre rett og slett. Kanskje de har en bedre kjemi og at hun er mer på tilbudsfronten? Er de venninner fra før? Hadde jeg vært deg, så ville jeg nok sagt ifra litt mer tydelig om at jeg gjerne ønsket mer opplæring og få andre tilleggsoppgaver. Nei,de er ikke venninner fra før. Jeg har sagt ifra flere ganger at jeg gjerne ønsker å lære mer, siden jeg sitter halve dagen uten å gjøre noe fordi jeg ikke har så mye opplæring som de andre. Innimellom så trenger sjefen en person som kan jobbe dobbelvakt hvis vi henger etter. Jeg har meldt meg hver eneste gang, men har ikke fått jobbet. Men hun andre har fått jobbet de 3 siste gangene det har vært behov for en ekstra på kvelden. Og de arbeidsoppgavene de jobber med på kvelden kan jeg. Hi Anonymous poster hash: 5b4c0...95b
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 21. februar 2014 #6 Skrevet 21. februar 2014 Kjenner følelsen. I min jobb er det dessverre smisking (at sjefen henger med noen av de ansatte på fritiden, at de er venner, eller blir venner etter ansettelse) som gjør at noen får opprykk (bedre stillinger) og andre forblir der de er. Litt surt igrunn... Har jobbet der i 7 år nå. Også ser jeg nyansatte, uten erfaring eller den nødvendige viten, blir "oppgradert" i gradene så fort de stikker snuten innom.. Selv søker jeg hver gang disse stillingene blir internt lyst ut. Får avslag, og et "dessverre ikke nå, men neste gang" klapp på skulderen.. Prøver igjen ved neste runde, og opplever gang på gang å bli forbigått av de nye bestevennene til sjefen... Det har gjort meg så lei at jeg nå kommer til å slutte.. Ser ingen fremtid der. Etter jeg fikk barn, har jeg ønsket meg bort fra turnus og over i dagstilling. Og når jeg alltid får beskjeden "ikke nå, men neste gang", da blir jeg lei... Er jo ikke noe utviklingsmuligheter i det der.. Hva jobber du som?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #7 Skrevet 21. februar 2014 Beklager, men du virker litt vel bitter. Prøv å fokuser litt mer på hva du selv kan bidra med og ikke bry deg om andre. Arbeidslivet er kynisk, sånn er det bare. Du vil ikke komme noen vei med å beskylde din kollega for smisking. Anonymous poster hash: f7138...fce
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #8 Skrevet 21. februar 2014 Kjenner følelsen. I min jobb er det dessverre smisking (at sjefen henger med noen av de ansatte på fritiden, at de er venner, eller blir venner etter ansettelse) som gjør at noen får opprykk (bedre stillinger) og andre forblir der de er. Litt surt igrunn... Har jobbet der i 7 år nå. Også ser jeg nyansatte, uten erfaring eller den nødvendige viten, blir "oppgradert" i gradene så fort de stikker snuten innom.. Selv søker jeg hver gang disse stillingene blir internt lyst ut. Får avslag, og et "dessverre ikke nå, men neste gang" klapp på skulderen.. Prøver igjen ved neste runde, og opplever gang på gang å bli forbigått av de nye bestevennene til sjefen... Det har gjort meg så lei at jeg nå kommer til å slutte.. Ser ingen fremtid der. Etter jeg fikk barn, har jeg ønsket meg bort fra turnus og over i dagstilling. Og når jeg alltid får beskjeden "ikke nå, men neste gang", da blir jeg lei... Er jo ikke noe utviklingsmuligheter i det der.. Hva jobber du som? Jobber som helsesekretær på østlandet. Har jobbet flere steder før, men det at aldri vært som dette. Er nesten som om jeg får lyst til å søke ny jobb. Hvis det ikke bedrer seg i løpet av året så kommer jeg nok til å begynne å søke ny jobb. Hi Anonymous poster hash: 5b4c0...95b
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 21. februar 2014 #9 Skrevet 21. februar 2014 HI: kan du pm meg? Har noen spm til deg..
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 21. februar 2014 #10 Skrevet 21. februar 2014 Ikke farlige altså Hehe...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #11 Skrevet 21. februar 2014 Godt mulig hun smisker og får goder av det. Dessverre kommer du ingen vei i denne saken. Makta rår og det blir bare synsing om du tar saken videre. Det er urettferdig men slik KAN det være i arbeidslivet. Anonymous poster hash: f2734...970
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #12 Skrevet 21. februar 2014 Beklager, men du virker litt vel bitter. Prøv å fokuser litt mer på hva du selv kan bidra med og ikke bry deg om andre. Arbeidslivet er kynisk, sånn er det bare. Du vil ikke komme noen vei med å beskylde din kollega for smisking. Anonymous poster hash: f7138...fce Selvfølgelig er jeg bitter, hadde ikke du også vært det hvis du sittet i 4 mnd og jobbet med oppgaver hvor det er så lite arbeid at du sitter halve dagen uten å gjøre noe.Og når du spør om å få mer opplæring pga dette og sjefen sier at det skal du få så fort de som er sykemeldt kommer tilbake. Og når de kommer tilbake så får hun andre opplæring igjen! Kun fordi hun smisker, kjøper kaffe, bolle, osv i ett sett til sjefen. I det ene øyeblikket sier hun at hun hater hvite bluser, at det er så stygt og burde vært forbudt, at ingen kler det før sjefen et minutt senere dukker opp i hvit bluse og hun utbryter" neimen herregud så fin bluse du har. Hvor har du kjøpt den? En slik vil jeg ha! Den kledde du virkelig, herregud den var jo bare såååå nydelig til deg. Den kledde du virkelig, den fremhever virkelig kinnbena din" Også går sjefen ut og hun sier "som jeg sa, hvite bluser burde vært forbudt" Og sjefen nyter jo det, det merker både jeg og de andre. Hi Anonymous poster hash: 5b4c0...95b
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #13 Skrevet 21. februar 2014 Ikke farlige altså Hehe...Sendt deg pm Hi Anonymous poster hash: 5b4c0...95b
Klarer selv! Skrevet 21. februar 2014 #14 Skrevet 21. februar 2014 Som sjef skal man være nøytral, men det er ikke enkelt da man har bedre kjemi med noen av de ansatte. Man bør være så profesjonell at man ikke lar det styre sine valg i sin utøvelse av lederjobben, men ledere er også mennekser og klarer ikke alltid å gjøre det som i teorien er mest rettferdig og korrekt. Det er alltid to sider av en sak og din mening blir på en eller annen måte farget av at du føler deg urettferdig behandlet, og hadde vi hørt historien fortelt av din leder ville fokuset vært helt annerledes. Når det er sagt så vil det mest sannsynlig ikke være en fordel for deg hvis du begynner å vise din misnøye på en lite konstruktiv måte. En lite konstruktiv måte er f.eks å gå til lederen og klage på at du ikke får interessante oppgaver fordi hun andre smisker ol. Da har du sannsynligvis allerede i åpningsreplikken skapt et dårlig samarbeidsmiljø med din leder. Jeg synes du skal be om et møte med din leder eller ta det i personalsamtalen som du har rett på en gang i året, og legge frem dine synspunkter. Legg da vekt på din situasjon og ikke nevn din kollega og at du føler deg urettferdig behandlet i forhold til henne. Vær konstruktiv og fokusert på hva dine evner er, hvordan du ønsker å utvikle deg og at du ønkser å få muligheten til nye oppgaver. Jeg er leder og dette er en holdning jeg setter pris på hos mine ansatte. Jeg setter ikke pris på det hvis noen kommer inn på mitt kontor og klager på og har fokus på andre ansatte. Men kommer en ansatt inn hos meg med gjennomtenkte gode argumenter som det er hold i så lytter jeg med glede til den ansatte, og prøver å finne en løsning som gjør at den ansatte får det bedre på jobb og at det blir optimalt for bedriften.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #15 Skrevet 22. februar 2014 Ble selv feilaktig anklagd av kolleger for å smiske, men i motsetning til dem var jeg faktisk oppriktig interessert i å snakke med ledelse og kolleger, motivert til å lære nye ting og ikke redd for å si fra om det eller vise det, samt at jeg behersket og forsto innholdet i de nye oppgavene jeg fikk- og fikk dermed fordeler av den grunn. Hadde kolleger som kunne foreslå interessert å hjelpe meg med noe, men som i neste setning tydeligvis ikke forsto hva jeg drev med overhodet eller hva de måtte gjøre for å løse oppgaven, og dermed ble det naturlig å si nei. Anonymous poster hash: a76bf...1eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå