Gå til innhold

Hvorfor er det perioder med båndtvang mot hund, men ikke katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, min katt gjør heller ikke en flue vondt den heller... Aldri har jeg sett en katt gjøre et menneske vondt annet enn et skrap eller klor. Har alltid trodd at det var båndtvang pga at hunder kan være utilregnelig.. Da jeg var mindre ble nabogutten bitt av en hund og måtte oppereres. Selv har det vært store hunder løpende etter barn i gaten da jeg var liten... Jeg liker hunder, men jeg er ikke fortrolig med hunder jeg ikke kjenner... katter derimot går generelt ikke bort til mennesker, menneskene kommer til dem.

Anonymous poster hash: 27412...399

Du vet vel at båndtvang loven ikke har noe med det du nevner?

Loven og hundehold gjelder HELE året derimot. ;-)

Anonymous poster hash: 90c0f...1f1

Skrevet

Pappa har en "morsom" nabokatt som er av rasen Bengal. Denne katta skulle gjerne for meg vært inngjerdet! Den er helt gal, jakter på hundene og folk. Spesielt skummelt er det når det er små barn. Den hoppet på ryggen til min datter på tre år og beit seg fast. Takk og lov for at det var vinter og hun hadde en tykk jakke på seg!

Skrevet

Hvis vi gjør t anslag på at det er over 500 000 katter i Norge. Om disse dreper ti småfugl hver hvert år, så forsvinner det fem millioner fugl fra norsk natur årlig! Jeg tror kattene gjør mer skade enn hundåene jeg...

HI

Anonymous poster hash: e2f76...fc7

naa er det jo ikke antallet fugler som taes som er den viktigste indikatoren paa mengden skade som foraarskes. katter jakter i hovedsak spurv og kjottmeis osv. en hund i skogen kan angripe st;rre dyr som kalv av elg og radyr, truede fuglearter som er bakkehekkende osv. det er ogsaa stor mulighet for at en hund som gaar etter kalv av elg ender opp med [ bli trampet i hjel... mamma elger er skumle dyr.

Skrevet

Hvis vi gjør t anslag på at det er over 500 000 katter i Norge. Om disse dreper ti småfugl hver hvert år, så forsvinner det fem millioner fugl fra norsk natur årlig! Jeg tror kattene gjør mer skade enn hundene jeg...

HI

Anonymous poster hash: e2f76...fc7

Du glemte i det anslaget å trekke fra alle de kattene som er innekatter... Har hatt katt i mange år, de har gjerne drept 10 fugler i løpet av noen år hver, men 10 stk i året, det ble å ta litt i tenker jeg...

Men for all del, ja katter dreper både fugler og mus! Har selv knapt mus i huset etter at katten tok en muse massakre.. Før hadde vi litt av de..Helt greit for meg! Syntes ikke noe om når hun tar fugler, men heldigvis er det skjeldent...

Anonymous poster hash: 08642...6bd

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg har tenkt mye på det ettersom vi har en hund som ikke gjør en flue fortred. Er vi på fjellet å ser rein/elg eller buskap bryr han seg fint lite og går ellers veldig fint. Vi har han hele tiden i bånd ettersom det faktisk er båndtvang.Men så sitter jeg å irriterer meg, disse kattene skader den naturlige faunaen noe kolosalt under hekketiden til fuglene og andre små dyr. Hvorfor er det ikke båndtvang på dem også? Anonymous poster hash: e2f76...fc7

Her har det vært mye snakk om mulig skade på fuglebestanden. Den diskusjonen jeg ønsker er den om at katter ødelegger uteputer og markerer på uteplasser med svært vond lukt og gjør fra seg i beddene ( noe som også lukter vondt). Jeg har en sønn med kattealergi. Har får kraftige utslag når en katt har sovet i utemøblene våre om natten. Kattene kvesser klørne på på pryd- og frukttrær og har forårsaket at trær har dødd.

Jeg er glad i alle dyr og har hatt dyr selv, men synes ikke det er rimeligt at jeg og andre i samme situasjon skal "lide" for at katter skal få gå løst. Jeg har fulgt med i noen diskusjoner om temaet "katter i bånd", men har ennå ikke funnet en som tar opp problemene med at katter er til stor bry for veldig mange mennesker.

Anonymous poster hash: a99d7...962

Skrevet

En faktor er at hunder kan angripe og skade mennesker. Det er ikke et problem med katter på samme måte.  Anonymous poster hash: e6afd...b87

Haha. Så hundene angriper mennesker fra april til august/september da? *fnis*

Da hadde vel du kost deg, slik at du kunne skyldt på mennesket igjen. Syke menneske.

Anonymous poster hash: 33d5f...6f3

Skrevet

Jeg har tenkt mye på det ettersom vi har en hund som ikke gjør en flue fortred. Er vi på fjellet å ser rein/elg eller buskap bryr han seg fint lite og går ellers veldig fint. Vi har han hele tiden i bånd ettersom det faktisk er båndtvang.Men så sitter jeg å irriterer meg, disse kattene skader den naturlige faunaen noe kolosalt under hekketiden til fuglene og andre små dyr. Hvorfor er det ikke båndtvang på dem også? Anonymous poster hash: e2f76...fc7

Her har det vært mye snakk om mulig skade på fuglebestanden. Den diskusjonen jeg ønsker er den om at katter ødelegger uteputer og markerer på uteplasser med svært vond lukt og gjør fra seg i beddene ( noe som også lukter vondt). Jeg har en sønn med kattealergi. Har får kraftige utslag når en katt har sovet i utemøblene våre om natten. Kattene kvesser klørne på på pryd- og frukttrær og har forårsaket at trær har dødd.

Jeg er glad i alle dyr og har hatt dyr selv, men synes ikke det er rimeligt at jeg og andre i samme situasjon skal "lide" for at katter skal få gå løst. Jeg har fulgt med i noen diskusjoner om temaet "katter i bånd", men har ennå ikke funnet en som tar opp problemene med at katter er til stor bry for veldig mange mennesker.Anonymous

poster hash: a99d7...962

Kattene her i nabolaget kommer inn verandadøren når den står åpen, de har tuslet inn i garasjen og ødelagt barnas støvler og annet utstyr med tiss. Hvem kan man klage til da for å få de ødelagte tingene erstattet?

Jeg er helt for at hunder skal gå i bånd, men at kattene bare kan rusle rundt og ødelegge ting uten at eiere trenger å ta noe som helst ansvar er en uting. (Og alle katter burde kastreres, men der har man vel enda en diskusjon...)

Skrevet

Jeg er glad i alle dyr og har hatt dyr selv, men synes ikke det er rimeligt at jeg og andre i samme situasjon skal "lide" for at katter skal få gå løst. Jeg har fulgt med i noen diskusjoner om temaet "katter i bånd", men har ennå ikke funnet en som tar opp problemene med at katter er til stor bry for veldig mange mennesker.Anonymous

poster hash: a99d7...962

Kattene her i nabolaget kommer inn verandadøren når den står åpen, de har tuslet inn i garasjen og ødelagt barnas støvler og annet utstyr med tiss. Hvem kan man klage til da for å få de ødelagte tingene erstattet?

Jeg er helt for at hunder skal gå i bånd, men at kattene bare kan rusle rundt og ødelegge ting uten at eiere trenger å ta noe som helst ansvar er en uting. (Og alle katter burde kastreres, men der har man vel enda en diskusjon...)

Heldigvis finnes det ansvarlige katteeiere også, selv om man ikke skulle tro det utifra dette forumet.

Gjest Antarctica
Skrevet

Kort oppsummert: Fordi katter og hunder tilhører to totalt ulike arter som på ingen måte kan behandles på samme måte.

Hunder er flokkdyr som har det best når de er i en flokk (familie) der en person har tydelig ledelse, tar valgene for den og gir trygghet og kontroll.

Katter er selvstendige dyr som ikke lar noen bestemme over dem, og i verste fall kunne omkommet av depresjon dersom den hele tiden ble behandlet underdanig og frarøvet frihet (som ved å gå i bånd).

Ble du klokere nå?

Anonymous poster hash: 063f7...e02

... Og da er jo det naturlige oppfølgingsspørsmålet: HVORFOR pokker holde katt som (temmet) kjæledyr da? Hvis de har sånt innmari behov for å leve "naturlig", som eierne sier, hvorfor plager eierne dem da ved i det hele tatt å skaffe seg katt?

Jeg elsker elefanter, men forstår utmerket godt at en elefant ikke ville få et godt liv hos meg, i rekkehusområdet. I tillegg til å vantrives selv, ville den være til fare og plage for alle i bygda. Skjønner ikke de såkalte kattevennene at norsk kattehold ikke er verken på dyrenes eller menneskenes premisser? Det skulle ikke vært lov å ha katt i tettbygd strøk.

Men sier man noe sånt, stikker man hånda i vepsebolet...

Skrevet

Jeg hadde elsket et påbud om bånd på katter!

Anonymous poster hash: f14c7...00c

Skrevet

... Og da er jo det naturlige oppfølgingsspørsmålet: HVORFOR pokker holde katt som (temmet) kjæledyr da? Hvis de har sånt innmari behov for å leve "naturlig", som eierne sier, hvorfor plager eierne dem da ved i det hele tatt å skaffe seg katt?

Jeg elsker elefanter, men forstår utmerket godt at en elefant ikke ville få et godt liv hos meg, i rekkehusområdet. I tillegg til å vantrives selv, ville den være til fare og plage for alle i bygda. Skjønner ikke de såkalte kattevennene at norsk kattehold ikke er verken på dyrenes eller menneskenes premisser? Det skulle ikke vært lov å ha katt i tettbygd strøk.

Det samme kan jo sies om hunder.

Må ærlig innrømme jeg syns mer synd på hunder som blir vasket, kledd på og dandert i en veske, enn en katt i et boligstrøk.

Gjest Antarctica
Skrevet

Må ærlig innrømme jeg syns mer synd på hunder som blir vasket, kledd på og dandert i en veske, enn en katt i et boligstrøk.

Syns synd i veskehundene også, jeg.

Men: mange med lite erfaring med dyr ser på katter som et slags "lavterskel"-tilbud. Det er jo såååå enkelt å ha katt, man slipper den bare ut, vøtt! Trenger ikke drive lydighetstrening, sauerenhetstrening eller dressur på en katt heller.

Folk som kjøper hund (for man får jo oftest katten gratis!) har et mer bevisst forhold til selve dyreanskaffelsen. De VET at hunder må oppdras, luftes og passes. Selv om mange skaffer seg hund i byen uten at forholdene ligger helt til rette for det, så betyr det ikke at de tror den klarer seg helt selv. Naboene mine dro f eks på 2 ukers ferie uten å vite hvor katta var... (De hadde heller ikke kattedør, chip, matestasjon eller noen som bodde i huset i mellomtida. De bare fikk noen til å sette mat på trappa!)

Skrevet

Og poenget er? Mener du vi skal avlive de tusenvis av kattene som eksisterer i Norge fordi den ukastrerte nabokatta di pisser på hagemøbelputene dine?

Det er søren meg mange dumme folk som uttaler seg om ting de ikke vet noe om.

Anonymous poster hash: 1e5bc...4f3

Skrevet

Syns synd i veskehundene også, jeg.

Men: mange med lite erfaring med dyr ser på katter som et slags "lavterskel"-tilbud. Det er jo såååå enkelt å ha katt, man slipper den bare ut, vøtt! Trenger ikke drive lydighetstrening, sauerenhetstrening eller dressur på en katt heller.

Folk som kjøper hund (for man får jo oftest katten gratis!) har et mer bevisst forhold til selve dyreanskaffelsen. De VET at hunder må oppdras, luftes og passes. Selv om mange skaffer seg hund i byen uten at forholdene ligger helt til rette for det, så betyr det ikke at de tror den klarer seg helt selv. Naboene mine dro f eks på 2 ukers ferie uten å vite hvor katta var... (De hadde heller ikke kattedør, chip, matestasjon eller noen som bodde i huset i mellomtida. De bare fikk noen til å sette mat på trappa!)

Det viktigste er vel å ikke dra alle over en kam. Katteeiere er ikke noe verre eller bedre enn andre dyreeiere.

Gjest Antarctica
Skrevet

De er de eneste dyreeiere jeg vet om som regner med at dyret passer seg selv i alle fall. Ser aldri løse hunder, kaniner, hamstere eller hester i gatene her, katter renner løst i alle norske byer. Så jo, generelt er de nok mindre ansvarsfulle dyreeiere.

Skrevet

De er de eneste dyreeiere jeg vet om som regner med at dyret passer seg selv i alle fall. Ser aldri løse hunder, kaniner, hamstere eller hester i gatene her, katter renner løst i alle norske byer. Så jo, generelt er de nok mindre ansvarsfulle dyreeiere.

Katter har jo bedre forutsetninger for å klare seg selv utendørs enn hva en hamster har.

Jeg har sett mange løse hunder og kaniner i området her uten at jeg dømmer alle som har valgt seg hund eller kanin som kjæledyr.

Skrevet

Det burde vært båndtvang på kattekrek! De skiter ned hagen vår, graver i blomsterpotter.... Vurderer å kjøpe en slik innretning som spruter vann når det kommer katter, helt ufarlig for pus. Da lærer de nok!

Gjest Antarctica
Skrevet

Katter har jo bedre forutsetninger for å klare seg selv utendørs enn hva en hamster har.

Og nettopp den logikken er det de aller fleste katteeiere støtter seg til, uten tanke på at naboer og fugler ikke har valgt å omgås med kattene deres.

Hundeeiere som slipper hunden ut har lovverket mot seg. Katteeiere er forventet å bruke huet sjøl. Det resulterer i at de generelt slipper katten ut når den vil, mens hundeeiere må lufte bikkja i bånd.

Skrevet

Og nettopp den logikken er det de aller fleste katteeiere støtter seg til, uten tanke på at naboer og fugler ikke har valgt å omgås med kattene deres.

Hundeeiere som slipper hunden ut har lovverket mot seg. Katteeiere er forventet å bruke huet sjøl. Det resulterer i at de generelt slipper katten ut når den vil, mens hundeeiere må lufte bikkja i bånd.

At de har bedre forutsetning er ikke bare logikk, det er natur. Det er ikke det samme som å si at katter har fripass til å gjøre som de vil, og eiere er uten ansvar.

Skrevet

Samfunnet er bygget opp slik at vi er beskyttet mot noen ting. Løse hunder, unødig bråk om nattenat andre mennesker forsyner seg av sakene våre er eksempler på det. Andre ting er det bestemt at vi må tåle eller selv beskytte oss mot. Løse katter og ville dyr, vanlig bråk på dagtid, folk som kommer på besøk er eksempler på det. Vi er også pålagt å sikre egen eiendom slik at fremmede ikke skades, for eksempel med eu kontroll på bilen, sikkringen av dammer og hagebaseng og sikkringen av byggeplasser.

Det er ikke slik at vår eiendom er et sted som er helt adskilt fra resten av verden. En del ting må vi ta ansvaret for å beskytte oss mot selv. Katter hører til denne gruppen.

Anonymous poster hash: c66ac...ad5

Skrevet

Her jeg bor er der både løse kaniner og hunder. Selv har jeg katt. Og ja, til en viss grad har vi valgt katt fordi det er enkelt og fordi de faktisk KAN passe på seg selv til en viss grad. (Og fordi den fanger mus som vil flytte inn og småfugler som driter ned verandaen min)

Skrevet

Pappa har en "morsom" nabokatt som er av rasen Bengal. Denne katta skulle gjerne for meg vært inngjerdet! Den er helt gal, jakter på hundene og folk. Spesielt skummelt er det når det er små barn. Den hoppet på ryggen til min datter på tre år og beit seg fast. Takk og lov for at det var vinter og hun hadde en tykk jakke på seg!

Da burde den egentlig vært avlivet.

Anonymous poster hash: 28546...ff6

Skrevet

Da burde den egentlig vært avlivet.

Anonymous poster hash: 28546...ff6

En Bengal er jo ikke en katt, det er jo en hybrid, og en skummel en også.

• 2 uker senere...
Skrevet

Samfunnet er bygget opp slik at vi er beskyttet mot noen ting. Løse hunder, unødig bråk om nattenat andre mennesker forsyner seg av sakene våre er eksempler på det. Andre ting er det bestemt at vi må tåle eller selv beskytte oss mot. Løse katter og ville dyr, vanlig bråk på dagtid, folk som kommer på besøk er eksempler på det. Vi er også pålagt å sikre egen eiendom slik at fremmede ikke skades, for eksempel med eu kontroll på bilen, sikkringen av dammer og hagebaseng og sikkringen av byggeplasser.

Det er ikke slik at vår eiendom er et sted som er helt adskilt fra resten av verden. En del ting må vi ta ansvaret for å beskytte oss mot selv. Katter hører til denne gruppen.Anonymous poster hash: c66ac...ad5

Hva foreslår du som måter for å beskytte frukttrær, hageputer, blomsterbedd ol.?

Anonymous poster hash: a99d7...962

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...