Gå til innhold

Hvorfor er det perioder med båndtvang mot hund, men ikke katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt mye på det ettersom vi har en hund som ikke gjør en flue fortred. Er vi på fjellet å ser rein/elg eller buskap bryr han seg fint lite og går ellers veldig fint. Vi har han hele tiden i bånd ettersom det faktisk er båndtvang.

Men så sitter jeg å irriterer meg, disse kattene skader den naturlige faunaen noe kolosalt under hekketiden til fuglene og andre små dyr. Hvorfor er det ikke båndtvang på dem også?

Anonymous poster hash: e2f76...fc7
Skrevet

Men så sitter jeg å irriterer meg, disse kattene skader den naturlige faunaen noe kolosalt under hekketiden til fuglene og andre små dyr.

Det var nå så da.

Katter som har et hjem og får mat daglig fanger faktisk ikke så mye fugl. De eneste fuglene mine katter har "fanget" er fugler som har fløyet inn i nettingen over bærbuskene om sommeren.(kanskje vi heller burde slutte med det da) eller som flyr inn i stuevinduene.

Men mus derimot, har de fanget mye av, og det gjør ikke meg så mye akkurat.

Anonymous poster hash: b1de2...439

Skrevet

Hei. Det er fordi hundene tas med i skog og mark og ikke skal forstyrre dyrene i "formeringssesongen". Dere er jo heldig som har en hund som "ikke gjør en flue fortred", men det kan ikke norske myndigheter garantere og derfor gjelder påbudet alle. Det er jo ofte slik at hundeeiere legger godviljen til sin egen hund, mens andre ikke-hundeeiere ville synes at hunden var "uregjerlig".

Katter går jo ikke i bånd og mange som er kastrerte/steriliserte holder seg mest rundt huset der de bor. (De har i hvert fall lite revir). Å gi påbud om båndtvang på katter har vel myndighetene sett på som vanskelig å overholde. Hvem skal kontrollere? I tillegg er kanskje ikke skadene de gjør like omfattende som det hunden kan påføre i skog eller på fjellet..

Jeg er helt for at man skal holde hunden i bånd, særlig i bebygde strøk. Hunden kan treffe barn som ikke vet hvordan den skal håndteres eller andre hunder som ikke takler andre hunder så godt. I tillegg har jeg ofte sett at mange hundeeiere lar hunden gå løs og så har de ikke kontroll på den i det hele tatt!

Anonymous poster hash: 4b2c1...b16
Skrevet

En faktor er at hunder kan angripe og skade mennesker. Det er ikke et problem med katter på samme måte. 

Anonymous poster hash: e6afd...b87
Skrevet

Herregud så dumt spørsmål

Anonymous poster hash: 37786...c3e
Skrevet

Båndtvang er for å verne vilt. OG bakkehekkende fugler. Båndtvang er ikke til for å verne mennesker mot angrep. Her gjelder loven om hundehold.

Tilbake til båndtvang så gjelder det som sagt også bakkehekkende fugler og du har helt rett at de er lett offer for katter.

Men nå hekker de ganske langt ut i skogen som regel og huskatter er vel ikke det største problemet.

Anonymous poster hash: 90c0f...1f1

Skrevet

Enig, dumt spørsmål. HI vet tydeligvis svært lite om katter.

Anonymous poster hash: 98534...b1a
Skrevet

En faktor er at hunder kan angripe og skade mennesker. Det er ikke et problem med katter på samme måte.  Anonymous poster hash: e6afd...b87

Haha. Så hundene angriper mennesker fra april til august/september da? *fnis*

Skrevet

Kort oppsummert: Fordi katter og hunder tilhører to totalt ulike arter som på ingen måte kan behandles på samme måte.

Hunder er flokkdyr som har det best når de er i en flokk (familie) der en person har tydelig ledelse, tar valgene for den og gir trygghet og kontroll.

Katter er selvstendige dyr som ikke lar noen bestemme over dem, og i verste fall kunne omkommet av depresjon dersom den hele tiden ble behandlet underdanig og frarøvet frihet (som ved å gå i bånd).

Ble du klokere nå?

Anonymous poster hash: 063f7...e02
Skrevet

En liten digresjon;

I Australia er katter faktisk regnet som skadedyr, og er en stor trussel mot dyrelivet. Iom at de har endel unike arter spesielt der, er det enkelte steder ikke lov å ha katter gående løs. 

Det oppfordres andre steder til å holde dem inne om natten og lage luftegårder for dem, for å forhindre at de jakter på utrydningstruede dyrearter.

Skrevet

En liten digresjon;

I Australia er katter faktisk regnet som skadedyr, og er en stor trussel mot dyrelivet. Iom at de har endel unike arter spesielt der, er det enkelte steder ikke lov å ha katter gående løs.

Det oppfordres andre steder til å holde dem inne om natten og lage luftegårder for dem, for å forhindre at de jakter på utrydningstruede dyrearter.

Katter er faktisk det dyret i hele verden som dreper mest.

Så et program om det på Animal Planet. :-)

Skrevet

Hvis vi gjør t anslag på at det er over 500 000 katter i Norge. Om disse dreper ti småfugl hver hvert år, så forsvinner det fem millioner fugl fra norsk natur årlig! Jeg tror kattene gjør mer skade enn hundene jeg...

HI

Skrevet

Hvis vi gjør t anslag på at det er over 500 000 katter i Norge. Om disse dreper ti småfugl hver hvert år, så forsvinner det fem millioner fugl fra norsk natur årlig! Jeg tror kattene gjør mer skade enn hundene jeg...

HI

Men hva er poenget ditt?

Vil du forby løse katter?

Skrevet

Mine katter tar ikke fugl men mus derimot. Og tror ikke mine katter hadde gått i bånd.

Anonymous poster hash: 59955...732
Skrevet

Men er ikke det et vanvittig anslag, da?

Skrevet

HI

Men hva er poenget ditt?

Ja, jeg skulle ønske det var båndtvang for dem også i de viktige mnd. Katten hører ikke til i vår naturlige fauna og er da egentlig et "skadedyr". Jeg har ingenting imot katter, men man burde som katte eller hundeeier tenke på at de også kan ødelegge.

HI

Skrevet

Nei, det var visst mellom 7-800 000 sier et raskt søk på google.

Men de fleste katter bor vel i tettbygde strøk, mens en del hunder tar med hunden sin til skogs, hvor den kan gjøre skade hvis den jakter.

Skrevet

Egentlig ikke. Noen katter tar kanskje ingen, mens andre tar enda større mengder fugler. I min barndom hadde vi en katt som kom hjem flere ganger i uka med fugl.

HI

Skrevet

Men da kan du lite om katter. De fleste katter liker ikke å være inne hele tiden. Og har du prøvd å gå med en katt i bånd? ja noen få kan du det med. Men de aller fleste ville ikke det fungert med. stor forskjell på hun og katt.

Skrevet

Det burde også være båndtvang for mus, for de ødelegger masse!

Skrevet

HI

Men hva er poenget ditt?

Ja, jeg skulle ønske det var båndtvang for dem også i de viktige mnd. Katten hører ikke til i vår naturlige fauna og er da egentlig et "skadedyr". Jeg har ingenting imot katter, men man burde som katte eller hundeeier tenke på at de også kan ødelegge.

HI

Men hva med rotter og mus og den hjelpen vi får av katter til å holde bestanden av disse nede? Er det bedre med fri flyt av disse?

Anonymous poster hash: b1de2...439

Skrevet

Da er det bedre å bekjempe løskatter. 

Skrevet

En faktor er at hunder kan angripe og skade mennesker. Det er ikke et problem med katter på samme måte.  Anonymous poster hash: e6afd...b87

Haha. Så hundene angriper mennesker fra april til august/september da? *fnis*

I byer og i tettbygde strøk, pluss i enkelte kommuner, er det båndtvang året rundt

Anonymous poster hash: 171f5...436

Skrevet

Men da kan du lite om katter. De fleste katter liker ikke å være inne hele tiden. Og har du prøvd å gå med en katt i bånd? ja noen få kan du det med. Men de aller fleste ville ikke det fungert med. stor forskjell på hun og katt.

Absolutt stor forskjell på hund og katt, det er jo faktisk to forskjellige dyrearter.

Ja, jeg har prøvd å gå med katt i bånd og det gikk veldig bra. Mye trening ettersom katter trenger myyyye lengre tid på seg. Men det er fullt mulig. Vil man ikke gå tur med katten kan man sette opp en utegård.

Skrevet

Vel, min katt gjør heller ikke en flue vondt den heller... Aldri har jeg sett en katt gjøre et menneske vondt annet enn et skrap eller klor. Har alltid trodd at det var båndtvang pga at hunder kan være utilregnelig.. Da jeg var mindre ble nabogutten bitt av en hund og måtte oppereres. Selv har det vært store hunder løpende etter barn i gaten da jeg var liten... Jeg liker hunder, men jeg er ikke fortrolig med hunder jeg ikke kjenner... katter derimot går generelt ikke bort til mennesker, menneskene kommer til dem.

Anonymous poster hash: 27412...399

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...